Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.1.2006
 Hip Hurra - det er hans fødselsdag
 
2.1.2006
 Alonso forventer hård konkurrence i 2006
 Bridgestone skal ikke føle sig for sikre
 Red Bull Racing: "Vi kan slå Ferrari"
 

Hop til top3.1.2006

Hip Hurra - det er hans fødselsdag

I dag, den 3. januar, bliver den tidligere mangefoldige F1 verdensmester, Michael Schumacher, 37 år. Og selvom mange taler om at han stadig er favorit og kan være med mange år endnu, så er det svært at skjule at manden nu har nået pensionsalderen. Sådan har det i al fald været for hans forgængere i Formel 1.

De to sidste VM vindere der var 37 eller ældre, var Alain Prost og Nigel Mansell, der var henholdsvis 38 og 39 da de vandt deres titler i '93 og '92. Før dem skal man tilbage til Mario Andretti i 1978, for at finde en VM vinder på mindst 37 år. Og næste stop er Graham Hill i 1968. Så aldermæssigt taler statistikken noget imod fødselsdagsbarnet.

Men, men, men - der er også ting der taler for Schumacher i den kommende sæson. Efter at have haft nr. 1 på bilen i lange tider, får han næste år nr. 5. Det var det nummer han vandt sin allerførste titel med i 1994. Og faktisk er det også det nummer der har vundet flest VM titler, siden man i 1974 gik over til at køre med de samme numre sæsonen igennem. I alt otte VM titler til nr. 5 er det blevet til. Sidste gang i 2005 hvor Fernando Alonso vandt med det nummer.

Så selvom alderen peger i retning af pension, kan Schumacher trøste sig med at han har fået det mest vindende nummer...

MMT  


 

Hop til top2.1.2006

Alonso forventer hård konkurrence i 2006

Den nyslåede verdensmester, Fernando Alonso, forventer at 2006 sæsonen bliver mindst ligeså hård som 2005. Og der er mange kandidater til titlen, mener han.

Alonso blev for nylig spurgt om han troede at Formel 1 nu var på vej ind i en "Alonso æra", som man har været i en "Schumacher æra". Men det tror spanieren ikke på. Tværtimod mener han at konkurrencen i Formel 1 de næste år vil være meget hård.

"Michael var heldig at være i det rigtige team på det rigtige tidspunkt. Men at vinde fire eller fem løb i træk i fremtiden bliver svært at opnå", siger verdensmesteren.

"Nu har jeg vundet en titel, og kan forsøge at vinde flere uden det samme pres. Jeg har bevist at jeg kan. Hvem der i sidste ende vinder næste år er svært at sige. Det kommer an på hvem der har den bedste bil. Hvis det er en McLaren bliver Raikkonen eller Montoya mester. Men måske er det en Ferrari og så kan det blive Schumacher eller Massa. Måske kan det endda være Toyota".

For første gang starter vi alle på en frisk, med V8 motorer i stedet for V10. Og dem der kan designe den bedste motor vil have en stor fordel", slutter Alonso

MMT  


Hop til top
Bridgestone skal ikke føle sig for sikre

Efter 2006 sæsonen er der kun én dækleverandør i Formel 1, efter at Michelin har meddelt at firmaet trækker sig ud. Men der kan komme andre fabrikanter på banen.

Michelin meddelte i midten af december måned at man trækker sig ud af Formel 1 efter 2006 sæsonen. Det efterlader kun ét dækmærke tilbage, nemlig Bridgestone. I hvert fald tilsyneladende. Man kan ikke udelukke at der kommer et andet mærke til.

I 2008 træder den nye Concorde aftale i kraft. FIA præsident Max Mosley vil helst have at der kun er én dækleverandør, og i øjeblikket ser det ud til at det bliver Bridgestone. Max Mosley siger i sin seneste udtalelse, at der ikke er nogen garanti for at det netop bliver Bridgestone som bliver dækleverandøren til Formel 1. Tilsyneladende kan FIA godt finde på at sende en skrivelse ud til adskillige dækfabrikanter om de måske kan være interesserede som dækleverandør.

Max Mosley:
"Vi vil overveje hver eneste dækfabrikants tekniske niveau, deres forslag og deres omkostninger. Først derefter vil vi beslutte os."

Til den italienske avis "Gazzetta dello Sport" antyder Max Mosley at man vil tale med de største og bedste leverandører af racerdæk - også Pirelli, som det efterhånden er længe siden, man har set noget til i Formel 1. Faktisk var det efter 1991 sæson at Pirelli trak sig ud.

PDL  


Hop til top
Red Bull Racing: "Vi kan slå Ferrari"

Red Bull Racing må have selvtilliden i orden. Påstanden kommer fra kommer fra både sportsdirektør Christian Horner og teknisk direktør, Mark Smith.

Red Bull har en målsætning for 2006 der hedder at man skal slå Ferrari i den kommende sæson. Det er måske ikke så let endda, selvom Ferrari havde en ikke særlig tilfredsstillende sæson i 2005. Men hos Red Bull Racing mener man at det kan lade sig gøre.

Chr. Horner:
"Ferrari må være vores udgangspunkt i år. Hvis de gør det bedre end os, så gør vi ikke vores arbejde godt nok, eller også laver Bridgestone et bedre arbejde end Michelin."

Mark Smith, som var designer hos Renault indtil 2004, siger det endda endnu tydligere:
"Vi kan slå Ferrari. Den styrke som vi har hos ingeniørgruppen her i Red Bull Racing er meget høj. Det er den stærkeste gruppe jeg nogensinde har arbejdet sammen med."

Udover at fastslå deres egen styrke, så får Red Bull Racing som bekendt også ekstra tilgang i form af Adrian Newey fra McLaren, han tiltræder dog først i februar måned. Han har ikke været med i udviklingen af Red Bulls 2006 racer, men man venter trods alt, at han kan komme med væsentlige inputs hen over sæsonen.

Mark Smith:
"Der vil ikke være ret meget han kan gøre i de første løb, men henover sæsonen, kan han bidrage med væsentlige inputs og ideer til hvordan vi kan videreudvikle bilen. Han er klar over hvordan vi arbejder. Jeg tror virkelig på, at han kan tilføre os ting, som vi kan drage fordel af, ligesom jeg også tror at han vil blive overrasket over styrken i vores ingeniørgruppe. I løbet af de første måneder skal vi finde hinanden, men jeg kan kun se positive tendenser med hans tilgang til teamet."

Det lyder som noget der skal tages med et vist gran salt, modsat så overraskede Red Bull Racing trods alt yderst positivt i 2005 - især i den første del af sæsonen. Andre vil måske være mere moderate i deres udtryk og sige at målet er at komme tættere på fronten af feltet i den kommende sæson. De er ikke kedelige hos Red Bull Racing.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk