CART organisationen var rent faktisk allerede i 1998 nødt til at smide mere end $4 millioner på bordet for at løbet overhovedet skulle blive til noget dette år. Man indgik derefter en afdragsaftale med de brasilianske løbsarrangører, således at CART igen ville få det udlagte beløb hjem i kassen igen. Samtidig blev en 5-årig løbskontrakt underskrevet i 1999.
Den nyvalgte borgmester i den brasilianske storby har dog valgt at kigge lidt nærmere på denne aftale og evt. sætte den økonomiske støtte til dette års løb under administration.
Præsidenten for CART, Joseph Heitzler, udtaler følgende om den nye situation:
"Da vi hørte om dette, så valgte vi straks at træde frem med et åbent sind og tilbyde vores hjælp. Dette løb har meget stor økonomisk betydning for Rio de Janeiro. Interessen for netop dette løb er enorm, og vi ønsker på ingen måde, at det skal få betydning for vores mangeårige samarbejde. Det brasilianske marked er meget vigtigt for os."
Det er ikke første gang i år, at løbet i Brasilien er kommet i søgelyset.
Oprindelig var det planlagt, at løbet skulle køres allerede i februar måned, men det blev i stedet flyttet frem til marts. Den tidligere CART mester, Emerson Fittipaldi, der har været en væsentlig årsag til, at Brasilien blev en del af CART løbskalenderen, er allerede på jagt efter en evt. afløser til løbet i Rio - hvis det værst tænkelige skulle blive en realitet.
Onsdag 1. februar udløses spændingen om hvilke ratkuske, der stiller op i mesterskabet. Det er således, at mindst 10 private rallyteams skal være tilmeldt, for at mesterskabet bliver en realitet i 2001.
På nuværende tidspunkt har 7 rallyteams luftet deres ambitioner på Internettet om at deltage i mesterskabet. Det drejer sig om en Fiat Punto, fire Ford Focus'er samt 2 Peugeot 206'ere, så mon ikke mesterskabet bliver en realitet med en lille slutspurt.
Der bliver ialt 6 tællende afdelinger, som iøvrigt alle afvikles i Europa:
Rally of Catalonia - Costa Brava.
Acropolis Rally,
Neste Rally Finland,
Rallye Sanremo,
Rally Tour de Corse,
Network Q Rally of Great Britain.
I lighed med TC skal rallyteamene starte op i alle 6 afdelinger for at score matchpoint i mesterskabet. Matchpointene bliver iøvrigt kun tildelt de rallyteams, som er tilmeldt pr. 1. februar.
SUPER 1600-feltet er automatisk seedet i gruppe 3, altså lige efter fabriksteamene og de internatinalt seedede kørere.
A propos fabriksteams må bilfabrikkerne ikke deltage officielt som support under rallyet.......
I realiteten kan man kun blive SUPER 1600-champion éen gang i rally-karrieren, idet mestrene ikke kan deltage i konkurrencen de efterfølgende år.
SUPER 1600 er derfor påtænkt som et junior-verdensmesterskab, selv om der ikke er sat en aldersgrænse for chaufførerne.
Åge Kirketerp Jensen
Til den første TC-afdeling: Int. Swedish Rally om fjorten dage er der tilmeldt 12-13 TC-teams. På den officielle tilmeldingsliste er angivet 12 rallyteams, men det forlyder samtidig, at den finske mester fra 1999: Pasi Hagström er blevet efteranmeldt til mesterskabet. Hermed fik Henrik Lundgaard endnu en værdig modstander - på falderebet.
TC-teamene er:
![]() | |
Kører /Codriver | Mærke |
![]() | |
Pasi Hagström (Finland) Tero Gardemeister (Findland) |
Toyota Corolla WRC |
![]() | |
Henrik Lundgaard (Danmark) Jens Chr. Anker (Danmark) |
Toyota Corolla WRC |
![]() | |
Leszek Kuzaj (Polen) Maciek Baran (Polen) |
Toyota Corolla WRC |
![]() | |
Janusz Kulig (Polen) Jarek Baran (Polen) |
Ford Focus WRC |
![]() | |
Y. Papadimitriou (England) C. Patterson (England) |
Peugeot 206 WRC |
![]() | |
Abdullah Bakhashab (Saudi Arabien) Bobby Willis (England) |
Toyota Corolla WRC |
![]() | |
Tomas Hrdinka (Tjekkiet) Petr Gross (Tjekkiet) |
Subaru Impreza WRC |
![]() | |
Serkan Yasizi (Tyrkiet) Erkan Bodur (Tyrkiet) |
XT Newman/Haas teamet og deres to brasilianske kørere, Christian Fittipaldi og Cristiano da Matta, besøgte i denne uge Texas Motor Speedway. Og de begge meget imponeret over banens udformning og ikke mindst hældningsgraden i de 4 kurver.
Det er kun Kenny Brack fra Team Rahal, der tidligere har haft mulighed for at prøve banen, men i løbet af de næste par uger er der planlagt flere test-kørsler for de andre teams i CART serien.
Fittipaldi havde bl.a. denne kommentar om den nye bane:
Da Matta var enig med Fittipaldi i, at banen er noget helt specielt.
M.h.t. til tilskuerantallet, så mener Da Matta, at det ikke bør blive noget problem.
Texas 600 løbet køres om godt 3 måneder, nemlig den 29. april. XT ![]() ![]()
|