Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.1.2002
 Lasee´s Formel 1 test
 Kommentarer til Prost lukning
 Nyt job til Prost sportsdirektør
 
29.1.2002
 Barcelona testtider tirsdag
 Fra Formel Renault til Formel 1
 Mandagens testtider
 Prost Grand Prix konkurs
 

Hop til top30.1.2002

Lasee´s Formel 1 test

Den tyske Formel Renault mester fik i går sin Formel 1 debut, og det gik over al forventning.

På Circuit de Catalunya banen uden for Barcelona kørte 19 årige Marcel Lasee i går 80 problemfrie omgange i en Jordan EJ11 racer.
Ja - faktisk gik testen så godt at han får lov til at køre igen i dag.

Ved gårsdagens test kørte også teamets nye kører Takuma Sato, og da dagen var omme, var tidsforskellen imellem de to kørere kun 0,290 sek. i Takuma's favør.


Marcel Lasee får de sidste instruktioner inden hans første Formel 1 test.
(Foto: Jordan F1)

Eddie Jordan inden testen:
"Vi hos Jordan Grand Prix har altid troet på at man skal give unge talenter chancen og det er noget vi er gode til. Jeg aftalte med Marcel for lang tid siden, at hvis han vandt det tyske Formel Renault mesterskab, så ville han få en testdag hos os.
Og efter testen fortsatte han:
"Jeg er sikker på at han har en stor karriere foran sig, han er med i den nye bølge at tyske top kørere der startede med Michael Schumacher, der også debuterede her hos Jordan teamet."

Marcel Lasee udtalte efter testen:
"Da det jo var første gang jeg kørte en Formel 1 racer, så var alt selvfølgelig meget anderledes, men det gik godt. Motorkraft, bremser og downforce er simpelthen utrolige og det var fantastisk at være på banen samtidig med Michael og Ralf Schumacher. Jeg er efter dagens kørsel noget træt i specielt nakken, men jeg ser alligevel frem til at skulle køre igen i morgen, og jeg håber at jeg kan køre lidt hurtigere."

AN  


Hop til top
Kommentarer til Prost lukning

Efter den triste konkurs for Prost Grand Prix, er der kommet mange kommentarer fra folk med kendskab til teamet.

Ovenpå den triste konkurs for Prost Grand Prix er der indløbet mange sympatiske tilkendegivelser, flere er fyldt med stor medfølelse for Alain Prost og især hans indsats for at prøve at få et fransk team til at begå sig i Formel 1.

Rene Arnoux, tidligere F1 kører:
"Jeg forventede at det ville ske, selvom jeg ikke håbede det. Når man elsker motorsport kan man ikke andet end at blive bedrøvet over det skete. Selvfølgelig er der Renault, men det er en stor producent. Formel 1 er blevet en kæmpestor forretning, hvor man behøver store økonomiske resurser. Så store resurser at næsten kun de store producenter har disse resurser. For et lille team er stort set ingen anden udvej. Det må være meget hårdt for Alain Prost. Og endnu mere for alle de ansatte i teamet. Der er en stor forskel på at være en fremragende kører og så være en god teamchef. Man behøver talent, engagement, energi og så vide hvordan man skal begå sig."

Eddie Jordan:
"Jeg er utrolig ked af at høre om konkursen. Alain og jeg kørte sammen i 1979 og har været en slags sparringspartnere lige siden. Det er en trist nyhed."

Niki Lauda:
"Det gik galt for teamet på det forkerte tidspunkt. Hvis man har dårlige resultater, men en sund og god økonomi, så er der en chance for at man kan kæmpe sig ud af problemerne. Hvis man får dårlige resultater og det andet heller ikke er i orden, så vil det gå galt. Normalt er der i Formel 1 mulighed for at ride en storm af, men mindre private teams som Prost, som ikke har en stor bilproducent i ryggen, har meget store problemer."

Paul Stoddart som ejer Minardi har fornyelig løftet pegefingeren over for den økonomiske udvikling. Han benytter faktisk denne anledning til at gøre det igen.

"Jeg er meget ked af at se Prost teamet gå konkurs, også selvom det måske betyder flere penge til os. Men det er en advarsel til sporten. Jeg tror ikke at vi selv andre teams gå samme vej i år, men hvis et team mister en stor sponsor, eller Gud forbyde det - en gentagelse af 11 september (2001), hvem ved så hvad der vil ske?. På længere sigt - hvis vi vil sikre at alle teams skal overleve, så skal vi kikke på hvordan pengene bliver fordelt i Formel 1 for at sikre en større overlevelsesevne for dem som måske har problemer."

Paul Stoddart henviser i sin udtalelse til de indtægter som bliver fordelt til hvert team ifølge Concorde aftalen. Visse ting i denne aftale er ikke offentlig tilgængelig.

En af de tidligere kørere for Prost, nemlig den nuværende BAR kører, Olivier Panis også sin medfølelse.
"Det er virkelig en skam for teamet og for Alain. Jeg kender teamet meget godt, og det team skal forsætte, det er et sted hvor der er mange gode folk. Det er en skam for Formel 1, og det er en dårlig nyhed for mig. Det var det team som jeg startede i. Men sommetider er det meget vanskeligt i Formel 1."

Max Mosley:
"Der er ikke meget som kan gøres for at beskytte de små teams. Der har været mere end 50 forskellige teams i løbet af de sidste 30 år. De små teams er konstant i en vanskelig situation, fordi den størrelse af mediedækning som de får, er markant mindre end de store teams. Problemet er at de behøver et næsten lige så stort budget for at være med. Det har været et af de helt store problemer i Formel 1 i mindst de sidste 50 år. Nogle kunne købe boet efter Prost og deltage i stedet, men det skal nødvendigvis være i år og man skal starte i Australien. Ellers kan de ledige pladser i feltet overtages af et andet og nyt team."

Der er kommet mange tilkendegivelser om Prost Grand Prix konkursen. Nogle er medfølende - især overfor Alain Prost. Andre er mere konstaterende og analyserende over det skete. Vi må for sportens skyld ikke håbe på gentagelser. Men hvad siger Alain Prost selv til det skete?

Alain Prost:
"Min første tanker er hos alle i teamet. Det er meget uheldigt for dem. Afgørel

PDL  


Hop til top
Nyt job til Prost sportsdirektør

Da Prost teamet mandag blev erklæret konkurs, mistede mere end 200 deres job. Allerede nu er jagten begyndt på nogle af dem.

Prost teamets konkurs betød at mere end 200 ansatte mistede deres job. Flere har måske lugtet hvor det bar hen af og har søgt nyt job. Om det er tilfældet med teamets sportsdirektør vides ikke. I hvert fald har han allerede nu fået job. John Walton er blevet ansat hos Minardi som teamets sportsdirektør og teamchef. Foreløbig gælder ansættelsen for dette år.

John Walton er ikke ubekendt med Formel 1 verdenen. John Walton startede som mekaniker i Formel 1 tilbage i 1980'erne. I 1993 kom han til Jordan som teamchef. I 1997 tog han videre til Arrows og blev der til udgangen af 1998. I Januar 2000 kom han så til Prost og har været der indtil konkursen.

PDL  


 

Hop til top29.1.2002

Barcelona testtider tirsdag

Så er testkørslerne igen oppe i omdrejninger, og ikke mindre end 16 kørere var på Circuit de Catalunya banen i dag.

Vejret var solrigt og temperaturen lå dagen igennem på ca. 22 C.
Det var den 9. testdag på den spanske bane, og dagens tider blev toppet af Ferrari teamet, Michael Schumacher foran Rubens Barrichello og med Sauber køreren Nick Heidfeld på 3. pladsen.

Tirsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Michael SchumacherFerrari1:18,470105
2Rubens BarrichelloFerrari1:18,63767
3Nick HeidfeldSauber1:18,81796
4Antonio PizzoniaWilliams1:19,24091
5Ralf SchumacherWilliams1:19,43028
6Felipe MassaSauber1:19,51375
7Marc Gene
LIC  


Hop til top
Fra Formel Renault til Formel 1

Vinderen af det tyske mesterskab for Formel Renault 2000 racere i 2001 sæsonen, tyskeren Marcel Lasee kører i dag Formel 1.


Marcel Lasee
(Foto: Jordan F1)
Som et led i en sponsoraftale med 'Deutsche Post Worldnet', så blev Lasee lovet en Formel 1 test hos Jordans Formel 1 team, og det er denne aftale der i dag er bliver indløst.

Lasee skal køre i en af sidste års modeller, en Jordan EJ11, på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona.

Forud for testen udtaler Marcel Lasee:
"I øjeblikket tager jeg det afslappet, men det går nok snart over. Jeg er ikke bange forud for testen, men har selvfølgelig stor respekt for det der skal ske. Jeg har tænkt mig at følge samtlige instruktioner og så håbe på at jeg kan køre hurtigt."

AN  


Hop til top
Mandagens testtider

I går blev der teste på to baner, Circuit de Catalunya og Mugello. På først nævnte bane var der ti kørere på banen hvor imod der kun var en på Mugello.

Formiddagens tider fra Circuit de Catalunya
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Ralf SchumacherWilliams1:19,28040
2Antonio PizzoniaWilliams1:19,38359
3Olivier PanisBAR1:19,91544
4Anthony DavidsonBAR1:19,92949
5Juan Pablo MontoyaWilliams1:20,35946
6Jarno TrulliRenault1:20,92226
7Mika SaloToyota1:21,30640
AN  


Hop til top
Prost Grand Prix konkurs

I går skete det. Prost Grand Prix er erklæret konkurs i den franske Sø- og Handelsret. De blå kommer ikke på banen i år.

I går skete det så. Prost Grand Prix kommer ikke ud at køre i år, da teamet i nu er blevet erklæret konkurs. En lang, sej og desværre forgæves kamp for Alain Prost er slut. Teamet blev erklæret konkurs da de interesserede investorer ikke kom med nogen bankgaranti. Alain Prost havde ellers fået udsættelse for at give det en chance, men det lykkedes ikke.

Konsekvensen af konkursen er nu at teamet skal afvikles, og det vil ifølge fransk lov og ret sige, at teamets bo bliver solgt på auktion for at dække underskuddet bedst muligt. Det betyder også at de 2 – 300 ansatte i teamet nu bliver fyret.

Alain Prost overtog i februar måned 1997 det daværende Ligier team, og havde mere eller mindre den samme målsætning med teamet, nemlig at der i Formel 1 skulle være et fransk team, og det helst så fransk som muligt. Det har vist sig at den seje kamp som Guy Ligier førte, skulle blive endnu hårdere for Alain Prost. Økonomisk gik det stille og roligt ned ad bakke, og da sponsorerne – specielt en stor fransk – sagde fra, gik det stærk. De sidste to år har ikke været nemme, hverken for teamet eller Alain Prost.

Med Prost Grand Prix ude af billedet betyder det at der i år kommer 22 biler til start i stedet for 24. Det betyder også at der kun mangler afgørelse på et sæde, nemlig hos Arrows, hvor Frentzen måske får sædet. Det andet ledige sæde som var hos Minardi, er blevet besat af Mark Webber.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk