Champ Car World Series overlever endnu en krise. Open Wheel Racing Series overtager rettighederne efter at kuratoren for konkursboet efter CCWS, dommer Frank Otte, tog sin beslutning efter mere end 8 timers votering. Indy Car Series havde lagt et bud ind der var 4 gange så stort, men udfaldet faldt ud til OWRS's fordel.
Det var ellers nogle spændende timer parterne gennemgik i retssalen. ICS forhøjede undervejs deres bud fra godt 3 millioner dollars til deres endelig bud på 13,5 millioner dollars. På den anden side af bordet var OWRS startet med et bud på ca. 1,5 millioner dollars og endte på 3,2 millioner. Udover den meget store forskel i beløbene var der også forskel på hvad de to parter bød på. OWRS bød hele molevitten inklusive rettigheder og afvikling af den eksisterende gæld. ICS bød "kun" på enkelte løb, og visse udvalgte rettigheder.
Det var faktisk det gjorde udslaget for Frank Otte. I hans samlede vurdering indgik forholdet til de kontraktlige forpligtigelser som ikke blev overholdt sidste sæson, som OWRS har lovet at rode bod på. Det betyder bl.a. at sponsorer, arrangører og andre som har penge til gode hos CCWS er sikret en god stor del af deres tilgodehavende. Det var de ikke med det tilbud som ICS fremsatte.
Konklussionen efter Frank Ottes afgørelse og beslutning er, at CCWS nu lever videre. Kreditorerne får i større eller mindre omfang deres tilgodehavende. Aftalerne med arrangørerne består forsat og gør at serien forsat kan komme rundt på diverse racerbaner i USA, Canada, Mexico og Australien. Der var antydet fra banedirektørernes side at hvis afgørelsen faldt ud til fordel for ICS, så var det ikke sikkert at der kunne arrangeres løb for dem i fremtiden.
ICS havde set frem til at have magten over den eneste store løbsserie for formel biler der så ville have været i USA. Nu er man så i den samme situation som før, hvor CCWS afviklede deres løb på tre typer af baner, hvor ICS kun har kørt på ovalbanerne. Frank Ottes afgørelse betyder at der stadig er to konkurrerende serier. Det betyder også at der er to konkurrenter til at kæmpe om sponsorkroner osv. ICS har tilsyneladende flere penge at gøre med, til gengæld har CCWS stadig bevaret det gamle navn i deres forkortelse. CART navnet lever stadig i bedste velgående hos mange motorsportsfans i USA.
Det er nu op til OWRS - som er en gruppe af teamchefer - at bevare CCWS så serien forsat kan eksistere i det omfang som man kender den for. Traditionen skal overleve ifølge OWRS, nu skal alt i CCWS gennemgås og evt. skal der laves nogle ændringer, som samlet betyder at CCWS forsat har en fremtid. Efter Frank Ottes afgørelse var der stor lettelse hos OWRS, men man erkender dog også at nu skal ærmerne smøges op og der skal arbejdes hårdt for at få det hele til at hænge sammen.
I USA er det konkursramte CCWS inden i måske afgørende fase. To duellanter kæmper om rettighederne. På den ene side står en kreds af nuværende teamejere i CCWS. På den anden side står den konkurrerende serie ICS med Tony George i spidsen.
Det er vist ikke nogen hemmelighed at CCWS er gået konkurs. Fra flere sider har der været udtrykt ønske om at serien skal forsætte, men hvordan? Vi er nu ved deadline hvor de endelige bud skal afgives. ICS har fordoblet deres bud på serien, og afgørelsen om rettighederne ligger nu i hænderne på kurator, dommer Frank Otte.
En kreds af teamejere i CCWS ser helst at serien forsætter i sin nuværende udformning, mere eller mindre. De er derfor gået sammen og har givet et bud på rettighederne til at drive CCWS med de pt. indgåede aftaler med baner, motorleverandører osv. Grand Am organisationen har også været inde og vist deres interesse, men der er tilsyneladende ikke mere i deres interesse. Til gengæld har den konkurrerende serie, ICS, vist sig som en alvorlig modspiller. De har afgivet et tilbud som er dobbelt så stort som OWRS - kredsen af teamejere i CCWS.
Tilbuddet som ICS er kommet med omfatter dog ikke alle aspekter i CCWS og dens rettigheder. Men det er til gengæld vitale dele som ICS byder på. OWRS har budt anslået $ 1,6 millioner for hele pakken. ICS har budt $ 3,3 millioner for rettighederne til serien, rettigheden til i hvert fald ét løb, Grand Prix Of Long Beach. Desuden er der i budet indføjet rettighederne til motorerne, i øjeblikket er det Ford der leverer motorer.
Afhængig af udfaldet kan OWRS i teorien stå med rettighederne til CCWS, men uden et af de mere prestigefyldte løb, og uden motorer. Det er nu lagt i hænderne på kurator, dommer Frank Otte, at finde en afgørelse. Han lader tilsyneladende en dør stå åben for de to konkurrenter til at afgive yderligere tilbud.
Begge parter har interesse i at serien skal overleve på den eller anden vis. OWRS ønsker en forsættelse af serien i dens nuværende udformning. ICS har fremtidsplaner om at de også vil køre løb på andre baner end ovalbanerne. Ved at overtage rettighederne til CCWS er de nået et langt skridt i den retning. Ved at overtage rettighederne sikrer de sig nemlig en noget nemmere adgang til - for os europærer - almindelige racerbaner.
Tony George har udtalt til de amerikanske aviser at ICS har de bedste intentioner med deres tilbud. Men han siger også at man er klar til at overbyde OWRS for at sikre sig de før omtalte rettigheder. Til gengæld har OWRS også udtalt at de er klar til at gå langt for at bevare CCWS. Det er nu ligesom lagt op til at det er et spørgsmål om vilje - og især penge. Afgørelsen ligger hos kurator Frank Otte.