Formel 1 var vel egentlig ved så småt at få fat i publikum i USA indtil en kontroversiel afgørelse gjorde et meget omtalt Grand Prix til lidt af en parodi. Siden har man fra mange sider prøvet at gøre skaden god igen. Interessen for et amerikansk Grand Prix er absolut til stede - også i et overordnet perspektiv. Bernie Ecclestone har i hvert fald ikke opgivet kampen, og søger stadig med lys og lygte efter eventuelle alternativer i det amerikanske.
Chefen for Indianapolis Speedway, Tony George, har aftale med FOM for Grand Prixet i år, men hvad der derefter sker, er langt fra afklaret. Tony George vil for så vidt gerne forsætte med at afvikle Grand Prixet, men vil gerne have en eller anden form for rabat. Men det afslår den nu 76 årige forretningsmand Bernie Ecclestone. Derimod taler han med andre interesserede parter om afviklingen af Grand Prixet og/eller et ekstra Grand Prix i USA. Tilsyneladende er der interesser for at afvikle Grand Prixer i både Las Vegas og Chicago.
Bernie Ecclestone holder som vanligt kortene til kroppen, og lader udtalelserne være meget svævende.
"Måske behøver vi ikke at ændre noget, måske vil vi tilføje yderligere et Grand Prix. Andre interessenter har øjnene på os."
Men rabat får ingen, siger Bernie Ecclestone i samme forbindelse. De seneste tv-ratings i USA viser at Formel 1 nu har samme niveau som CCWS serien. Om Formel 1 så er steget, eller om CCWS er faldende melder oplysningerne ikke noget om. I hvert fald er det sikkert at interessen for CCWS er stigende i 2007, da man her kommer med helt nye biler, som oven i købet er amerikanske. Deltagerantallet skulle også være højere end i de seneste sæsoner.
Berger dukkede op til Red Bull's afsløring af deres nye bil, og der tog han bladet for munden, og kom med sin uforbeholdne mening om hele balladen omkring Toro Rosso og Super Aguri. Selv med trusler om officielle protester og retssager, insistere Berger at han ikke bekymret, for han overholder reglerne.
"Williams, eller nogen af de andre konkurrenter, kan ikke fortælle FIA hvad reglerne er og det kan vi heller ikke. Når alt kommer til alt er det kun FIA, eller en dommer, der kan afgøre det!" - fortalte Berger på banen i Barcelona og forsatter - "vi gør hvad vi gør, vi gør hvad vi mener er det rigtige at gøre, og det er ikke Williams der skal fortælle os om det er forkert."
Andre teams mener at de omgår reglerne, som siger at et team skal designe og producere sit eget chassis, selv om Toro Rosso's chassis kommer fra et uafhængig firma ved navn Red Bull Technology, og ikke fra Red Bull Formel 1 teamet.
Berger fortæller, at man har haft FIA med på råd.
"Derfor er tror vi, at vi overholder reglerne med det vi gør, ud fra de råd vi har fået. Vi har meget nøjagtigt tjekket hos flere officielle personer, og de havde alle samme svar - den måde reglementet og Concorde aftalen er udformet skulle passe med at det vi gør er rigtigt."
På spørgsmålet om han tror, at der er nogen der vil indgive en protest, når de kommer til Melbourne svarede han meget kort:
"Uanset hvad de gør, er der intet vi kan gøre ved det."
Berger siger også, at han tror at det rivalerne hos Super Aguri laver med en ombygget version af et Honda RA106 chassis, også er inden for reglerne.
"De gør det på en helt anden måde, men jeg kigger ikke så meget efter dem fordi vi er ikke FIA, og vi lader derfor FIA holde øje med dem."
"Jeg vil ikke være politimand" - sagde Berger også i Barcelona - "hvis Frank Williams kan lide at lege politimand så er det fint, men måske skulle han være formand for FIA eller noget."
Berger slutter det uformelle 'pressemøde' af med en lille stikpille til Frank Williams teamet og Spyker:
"Se lige hvem det er der klager? Det er Williams og Spyker - de er begge bange for at ende bag os!"
Med det hentyder han til, at Williams bestemt ikke viste nogle resultater sidste sæson, og Spyker står på egne i deres første sæson i år.
Det var en meget ydmyg præsentation som Red Bull Racing foretog, da det trak dækkenet af deres nye RB3 racer. Der var ikke de store armbevægelser eller andet der viste at her er et team, som ellers nok plejer at gøre opmærksom på sig selv. Næ, det var snarere én kort indledning, og så trak man dækkenet væk fra bilen. En kort fotosession og så kørte bilerne nogle omgange på banen.
Red Bull RB3
(Foto: Gepa Pictures)
Man markerede dog at Mark Webber er kommet til teamet, og som sammen med David Coulthard skal prøve at føre teamet frem en bedre placering end i 2006. Det var trods alt ikke nogen fremragende sæson for Red Bull Racing i 2006. Samtidigt blev Robert Doornbos også bekræftet som teamets test- og reservekører.
Red Bull RB3
(Foto: Gepa Pictures)
Det fremgik dog tydeligt da bilen dukkede frem, at her har Adrian Newey slået mere end én streg da man designede bilen. Et lavere og tyndere næseparti er en af tydelige ændringer i forhold til RB2. Måske mere markant er udformningen af de såkaldte sidepods. Det er ikke svært at se at Newey har en fortid i McLaren. Samtidigt kunne man også præsentere det nye samarbejde med Renault som i år leverer motorer til teamet. Og efter hvad Renault selv tidligere har fortalt, så bliver det med samme specifikationer som de Renault selv vil anvende.
Red Bull RB3
(Foto: Gepa Pictures)
Efter den korte seance på asfalten blev Adrian Newey udspurgt om bilen af de flere af de fremmødte journalister. Han ville ikke gå i detaljer, men fortalte mere om hvordan forarbejdet var forløbet. Konklussionen af det han sagde, var blandt andet, at det i dag tager væsentligt længere tid at udvikle og færdiggøre end Formel 1 racer end tidligere. Det er faktisk først indenfor de sidste dage at RB3 er blevet helt færdig, således at man trods alt kunne præsentere bilen til det annoncerede tidspunkt. Nu venter der så flere tests inden det går løs i Australien om ca. 1½ måneds tid.