Lotus - et gammelt hæderkronet navn, men nu ejet af et helt nyt team - vil præsentere deres nye bil d. 12. februar i London. Det vil finde sted på Royal Horticultural Hall. Stedet er blandt andet kendt fra flere filmoptagelser, blandt andet Ian McKellens "Richard III" og en af Indiana Jones filmene.
Der er indbudt ca. 400 gæster og det meste af teamet er selvfølgelig ligeledes repræsenteret. Allerede dagen efter ventes det at Jarno Trulli, vil køre bilens første officielle test på Silverstone banen. Alt afhænger selvfølgelig om vejret arter sig på de kanter. Det er dog helt sikkert at teamet deltager i den tredje officielle testrunde sammen med de fleste andre teams på Jerez. Denne testrunde køres på Jerez banen i Spanien og køres i dagene 17 - 20 februar.
Rygterne kører stærkt når talen falder på Campos Meta teamet som er et af de nye teams der har fået adgang til deltagelse i Formel 1. Først og fremmest er teamets økonomi genstand for megen omtale. Campos teamet har tidligere måttet sælge andele til Meta investeringsgruppen, endda så mange andele at teamet har skiftet navn til Campos Meta.
Hvor meget det har hjulpet på økonomien er ikke mulig at gennemskue, men i hvert fald er det så godt som sikkert at teamet tilsyneladende stadig mangler penge. Blandt er A1GP seriens præsident, Tony Teixeira, også sat i forbindelse med teamet. Det er udefra betragtet måske ikke nogen særlig god løsning idet at A1GP serien har måttet aflyse en del af deres løb i den igangværende sæson for deres vedkommende. Tony Teixeira har tilsyneladende haft den ide at en af A1GP seriens topkørere, Adam Carroll, skulle placeres i det ledige sæde hos teamet.
Alt dette er ikke afgjort, og ifølge tyske Auto, Motor und Sport, så vil F1 kommisionen se nærmere på teamets økonomi ved et møde på mandag.
Men ude i kulissen står der tilsyneladende flere kørere, der gerne vil have et sæde. Blandt andet så er en kvindelig kører nævnt. Maria de Villota er navnet, og for de som husker tilbage, er de Villota navnet ikke helt ukendt i Formel 1 sammenhænge. Hendes far, Emilio de Villota, kørte i en kort periode i Formel 1. Maria de Villota har kørt i flere touringcar mesterskaber og kørte i 2009 i Superleague Formula som en af Kasper Andersens konkurrenter. Usikkerheden omkring teamet må siges at præge billedet i øjeblikket.
Den nye dækregel betyder at top 10 kørerne i kvalifikationen, den der kommer frem til tredje og sidste kvalifikationsrunde, skal starte løbet på de dæk de kvalificerer sig på.
Dermed er Formel 1 sporten tilføjet et spændende element til den kommende sæson, for nu skal teamne tænke helt anderledes i forbindelse med top 10 kvalifikationen.
Skal de satse på et blødt dæk der giver dem god speed over få omgange, og dermed større chance for pole position, eller skal de satse på et lidt hårdere dæk der bedre kan holde til de første omgange i løbet hvor racerne er tanket helt op.
Det sidste er bestemt ikke det mindst vigtige, da bilerne i år er tanket op til at køre hele løbet fra start af, efter at tankstoppene er blevet afskaffet.
Der er med den nye dækregel lagt op til store taktiske overvejelser om både hvordan kvalifikationen skal køres, samt ikke mindst om hvordan dæksatsningen til selve løbet skal være.
For kørerne giver denne nye dækregel også nogle helt nye udfordringer, for efter at have kvalificeret en sikkert ganske let racer, bliver denne en helt 'anden bil' til starten på løbet.
Godtnok er raceren den samme, og det er dækkene også, men når Formel 1 raceren står fuldt tanket til et Grand Prix løb, er der cirka 160 kilo brændsel ombord, hvilke ikke kan undgå at ændre bilen køre egenskaber væsentligt - specielt vil det være noget der påvirker bremserne og styretøjet.
Den nye dækregel skal til endelig godkendelse i 'Formula 1 Commission' samt 'World Motor Sport Council' i næste uge.
Samtidig er der også fremlagt endnu en ændring til det nye pointsystem, hvor man endnu en gang har gjort point forskellen mellem første og anden pladsen i løbet større.
I det sidst godkendte forslag var pointene for de to første pladser henholdsvis 25 og 20 point, men for yderligere at give de deltagende kørere en incitament til at at gå efter 1. pladsen, frem for at køre taktisk efter en måske sikker 2. plads, er der nu kommet et nyt forslag på bordet.
Det er igen Sporting Working Group der er fremme med et forslag hvor point forskellen mellem de to bedst placerede kørere øges til 7 point, således at første pladsen fortsat giver 25 point, mens anden pladsen 'kun' giver 18. point.
Også dette forslag skal en tur forbi 'Formula 1 Commission' samt 'World Motor Sport Council' i næste uge, men det regnes kun som en formalitet at få forslaget godkendt.
Er der noget galt hos eksempelvis det nye Campos team? Det kan man godt spørge sig selv om. Især med de udtalelser teamet selv er kommet med. Her hedder det blandt andet at man ikke vil deltage i årets pre-seasons tests, men i stedet vil lade det første Grand Prix i Bahrain være den første test for teamet.
Teamet siger også at alt skal være plads materielt, så man kun har det bedste af det bedste med.
"Alle udtrykker stor bekymring for os, og det er logisk fordi sæsonen er lang og vi er blandt de nye. Vi ønsker at være der med det bedste af alt, specielt bilerne."
Det kan lyde mere end almindeligt underligt, især hvis man tager i betragtning at man kun har tegnet kontrakt med én kører indtil videre, og det er som bekendt Bruno Senna, som ikke får løn hos teamet, kun det han kan få ind fra sponsorer. Et andet forhold er at man siger at "De manglende test før det første Grand Prix i Bahrain ikke gør noget for en ny holdkammerat til Bruno Senna. For han bliver alligevel først annonceret, når både sponsorer og investorer er sikret, eller når der bare skal en kører i bilen."
Det er en noget atypisk indgangsvinkel i sin første sæson i Formel 1. Især også når rygtet vil vide at Dallara som bygger bilerne for Campos teamet, tilsyneladende har holdt bilerne tilbage på grund af manglende betaling af fakturaer.
Men måske er en form for redning for teamet på vej. Rygterne vil vide at chefen for A1GP serien, Tony Teixeira, er på vej med en pose penge for at købe sig ind i teamet, eller måske endda overtage teamet. Tony Teixeira har tidligere udtrykt sin interesse i at få en fod indenfor i Formel 1. Det skulle give adgangsbillet for de bedste kørere i hans egen A1GP serie til et sæde i Formel 1.
Det kan vise sig at være utopi i og med at A1GP serien har aflyst en del af sin igangværende sæson på grund af økonomiske problemer. Tony Teixeira synes dog at have fundet penge til en eventuel investering i Campos teamet. Spørgsmålet er så lige hvor sund en sådan investering vil være - både for A1GP, Tony Teixeira og Campos Meta teamet.