Igen var Jordan klar med det helt store festfyrværkeri af en præsentation - helt i Eddie Jordans ånd. Det var imidlertid også en dag hvor Eddie Jordan gjorde status over de mange år i motorsport - fra den spæde begyndelse og til den foreløbige kulmination i 1999 med en 3. plads i både kørernes og konstruktørernes mesterskab. De sidste par år er det gået støt og roligt fremad for Jordan - en plads frem hvert år. Og nu som nummer 2 i år 2000? "Det vil være en katastrofe for teamet hvis vi ikke fortsætter den fremgang. Jeg vil ikke lyde arrogant, men jeg hader at slutte som nummer to, selvom jeg vil være glad hvis vi gør det," siger Eddie Jordan. "Vi har vundet tre løb og vi er ikke færdige endnu," forsikrer Eddie Jordan.
Teamet præsenterede derefter deres to kørere - først "guldægget" Heinz-Harald Frentzen som blev hentet til teamet efter næsten at være blevet kørt helt ud af Formel 1. "Han var på en mission for svare på hans kritikere. Jeg tror ikke man kan være mere glad som en del af teamet end jeg er med Heinz-Harald. Han er en fornøjelse at arbejde sammen med," siger Eddie Jordan. Inden 1999-sæsonen blev Frentzen ikke levnet mange chancer efter to magre år hos Williams, men i 1999 var Frentzen den største revolution i Formel 1 og en mand der skal holdes øje med.
Den nye mand i teamet er Jarno Trulli der kommer fra Prost-teamet. Den unge italiener har på rekordfart kørt fra gokart og Formel 3 til Formel 1 hvor han i dag sidder i en racer der har potentiale til at vinde løb. "Han kommer til at presse Heinz-Harald - det er der ingen tvivl om. Vi behøver to stærke kørere til at presse hinanden, og jeg tror at det vil være en overraskelse ligesom Heinz-Harald var det sidste år," siger Eddie Jordan om den unge italiener der allerede har klaret sig flot i tests for sit nye team. Derudover fortsætter teamet med at have Tomas Enge som testkører - tjekken kører derudover Formel 3000 for West Competition.
Heinz-Harald Frentzen er ikke i tvivl om at der er mulighed for at klare sig mindst ligeså godt som sidste år. "Vi skal begynde som vi sluttede sidste år. Luften er tyndere i toppen, men vi vil gøre hvad vi kan for at få en bedre racer. Vi har ikke brugt racerens fulde potentiale endnu, men der ser ikke ud til at være noget galt med dens styring," siger Frentzen der godt ved at det kan være svært at forbedrer resultatet i 1999. Sidste år begyndte det ellers godt for Frentzen i Melbourne med en andenplads - det lagde grunden til en utrolig sæson.
Jarno Trulli, der sandsynligvis får brug for at øve sig lidt mere i det engelske sprog, ser frem til at blive en del af Jordan-teamet. "Det er meget afslappet måde at arbejde på. Det er utroligt at se hvordan de alle arbejder sammen mod det ene mål. Man bliver sikker, når man ser så mange mennesker der er koncentrerede og arbejde med Heinz-Harald, at vi kan overhale McLaren og Ferrari. For første gang har jeg en konkurrencedygtig racer," siger Trulli og da den udtalelse lige rundede en ekstra gang fik han lige reddet situationen. "Det havde jeg også hos Prost, men.". Jarno Trulli har også et par løb for Minardi på CV'et samt et mesterskab i det tyske Formel 3 som et af de store højdepunkter.
Den nye EJ10-racer er kreeret af Mike Gascoyne, der sidste år havde meget stor succes med 99-modellen. "Vi gjorde det godt med 199'eren men at sige at det er en videreudvikling vil jeg ikke sige," siger Gascoyne - det er et skridt fremad med EJ10'eren. "Vi begyndte designet af denne racer for seks måneder si
Mika Hakkinen er tilbage i god form, og glæder sig til at komme i gang igen: "1999 var et svært år, det er svært at blive nr. 1, men det er endnu sværere at blive der. Det var svært at genvinde titlen, men det gik godt til sidst. Jeg havde brug for en god lang pause. I denne vinter har jeg stået på ski, vi har holdt jul hjemme i Finland og så tog vi til Dubai. Ingen telefoner, ingen interviews, simpelthen et normalt liv i sne, på stranden og med sol. Det har givet mig min appetit på at køre tilbage."
I forhold til konkurrenterne siger Mika Hakkinen: " Ferrari vil helt sikkert være endnu mere på mærkerne i år, og Jaguar kan godt gemme på en lille overraskelse. Men jeg vil heller ikke udelukke Jordan. Hvis de er lige så konstante og konkurrencedygtige som de var sidste år, er de en alvorlig konkurrent. Mellem kørerne ser han den største trussel fra David Coulthard, Michael Schumacher og måske Frentzen. Eddie Irvine kan også være med fremme efter hans andenplads sidste år."
Der har internt i McLaren været lidt uro om kørernes form. Chef-physiolog Jerry Powell siger, at specielt David Coulthards form ikke er helt hvad man kan ønske sig, men han forstår det udmærket, idet kørerne ikke har de optimale forberedelser. " Selvom de har vinterfri fra løb, så har de en masse opgaver med at arbejde for vores sponsorer. Og det er over hele verden. Men der skal udarbejdes en ny strategi, for at få disse forberedelser optimeret, så kørerne kan være i en ordentlig fysisk og psykisk topform."
Men i hvert fald skal der testes intensivt i februar. Der er foreløbig planlagt 5 tests efter præsentationen på Torsdag.
Foreløbigt program:
Dato | Bane |
3. - 6. februar 2000 | Jerez, Spanien |
10. - 13. februar 2000 | Barcelona, Spanien |
15. - 16. februar 2000 | Santa Pod, England |
18. - 21. februar 2000 | Barcelona, Spanien |
24. - 26. februar 2000 | Jerez, Spanien |
Rygterne er kommet frem efter, at miljø godkendelse for udbygningen og moderniseringen af Brands Hatch, stadig ikke er givet fra de lokale myndigheder i Kent.
Rob Bain, som har afløst Nicola Foulston som chef for BHL, siger: ”Det har ikke været diskuteret, og det er os, der har bolden”.
Den endeløse debat om det engelske Grand Prix fortsætter tilsyneladende.
Men rygterne, som blev fremsat i Autorace sidste mandag, har en vis vægt af troværdighed, for hvis Brands Hatch ikke får sin miljøgodkendelse, så står BHL med et problem, for så har de ikke noget sted at afholde det engelske Grand Prix, med mindre de kan få bragt Donington Park bragt op til den fornødne standart. Om dette overhovedet er en mulighed er dog yderst tvivlsomt.
BHL’s tidligere chef, Nicola Foulston, kom under en pressekonference i efteråret til at antyde, at det engelske Grand Prix kunne blive afholdt i udlandet. Dette gav en hel del dyndinger i den engelske presse dagen efter, og Foulston var nødt til at sige, at hun var blevet misforstået. Men var hun det?
Grunden til den lange pause begrunder Mika Hakkinen med at han fuldstændig havde mistet appetitten til racerløb og har brugt den lange ferie til at løbe på ski, holde jul i Finland og været i Dubai.
Han tilføjer:" Det var virkelig hårdt at nå til afslutningen af sidste sæson. Jeg vidste at det ville blive hårdt, men det var meget værre end jeg havde forventet. Det vigtigste var at genvinde titlen, men bagefter måtte jeg bare væk fra telefoner og interviews og blot nyde livet med sne, strande og solskin. Det har givet mig appetitten tilbage til racerløb og jeg har sat mig nogle nye begrænsninger, tænkt på hvordan jeg kan køre hurtigere og hvordan jeg kan forbedre det taktiske i selve løbet for at vinde titlen for tredje gang. Jeg har også ændret mine fysiske og psykiske forberedelser for at gøre mig stærkere igennem hele sæsonen. Den dag Du siger til dig selv at Du er perfekt, er den dag, hvor det begynder at gå ned ad bakken for dig."
Hakkinens bud på hans værste konkurrenter til titlen er teamkammerat David Coulthard, Michael Schumacher fra Ferrari og måske Heinz-Harald Frentzen fra Jordan. Og så mener Hakkinen at Jaguar måske kan komme med en overraskelse eller to. Hakkinen uddyber det med:" Ferrari vil som altid være konkurrencedygtige, Jordan må man ikke udelukke, hvis de fortsætter fremgangen fra 1999 og Eddie Irvine må være fyldt med selvtillid efter den flotte 2.plads og kan overraske, hvis Jaguar'en viser sig at være hurtig nok."
Vialli
Denne bil er helt ny konstruktion. Det må også siges at være nødvendigt. Den tidligere A19, som var designet af den nok så berømte John Barnard, var ikke nogen succes. Man regner med at A21 er væsentlig bedre. A21 er primært konstrueret af chefdesigner Egbhal Hamidy og R&D chefen, John Davis. Hele bilen er faktisk bygget op fra bunden, og selvfølgelig er der arbejdet meget med aerodynamik, men også med elektronik og data er der helt nye ting. Derudover er der arbejdet meget med vægtreducering og vægtfordeling. Dette var jo noget af årsagen til at bl.a. Damon Hill havde problemer. Allerede da han kørte i den dengang nye bil, var der problemer i den retning.
Noget andet nyt for Arrows er motoren. Hvor man de sidste par år har kørt med det der i grunden er en Hart motor, har man nu lavet kontrakt med Supertec. Den nye Supertec FB02 skulle efter sigende være væsentlig lettere end tidligere, og så har den fået flere hestekræfter.
Teknisk direktør, Mike Coughlan: " Tilgangen af Egbhal Hamidy og John Davis, har virkelig givet os en ny optimisme. Vi er nu helt sikker på at bilen og motoren udgør en god samlet enhed, og at resultatet giver én større hurtighed og stabilitet. Vi har været meget spændte på hvordan udfaldet af de første tests vil blive."
Pedro de la Rosa, som var den der skulle teste bilen første gang, siger: " Jeg er meget imponeret over bilen, motoren arbejder også fint. Jeg ser frem til næste uge tests i Barcelona."
Der træder Jos Verstappen også ind og er med i testforløbet.