Rio's borgmester, Cesar Maia, havde ellers sat en midlertidig stopper for den økonomiske støtte, men Emerson Fittipaldi fik et hurtigt møde i stand med guvenøren, og det var altså nok til, at der kom penge på bordet således at løbet bliver kørt i år. Det er dog ikke nok til at dække det beløb, som CART organisationen udlagde i 1998.
Hvis det ikke havde lykkedes Fittipaldi at finde en løsning på problemerne i Rio, så havde han allerede et trumfkort i baglommen. Løbet ville nemlig i stedet blive flyttet til Ayrton Senna banen i Goiania.
Med guvenørens indgriben i denne sag, så er der ingen tvivl om, at dette meget vel kan udvikle sig til et 'hot' politisk emne i Brasilien. Kun fremtiden vil vise, hvad det ender med.
CART organisationen var rent faktisk allerede i 1998 nødt til at smide mere end $4 millioner på bordet for at løbet overhovedet skulle blive til noget dette år. Man indgik derefter en afdragsaftale med de brasilianske løbsarrangører, således at CART igen ville få det udlagte beløb hjem i kassen igen. Samtidig blev en 5-årig løbskontrakt underskrevet i 1999.
Den nyvalgte borgmester i den brasilianske storby har dog valgt at kigge lidt nærmere på denne aftale og evt. sætte den økonomiske støtte til dette års løb under administration.
Præsidenten for CART, Joseph Heitzler, udtaler følgende om den nye situation:
"Da vi hørte om dette, så valgte vi straks at træde frem med et åbent sind og tilbyde vores hjælp. Dette løb har meget stor økonomisk betydning for Rio de Janeiro. Interessen for netop dette løb er enorm, og vi ønsker på ingen måde, at det skal få betydning for vores mangeårige samarbejde. Det brasilianske marked er meget vigtigt for os."
Det er ikke første gang i år, at løbet i Brasilien er kommet i søgelyset.
Oprindelig var det planlagt, at løbet skulle køres allerede i februar måned, men det blev i stedet flyttet frem til marts. Den tidligere CART mester, Emerson Fittipaldi, der har været en væsentlig årsag til, at Brasilien blev en del af CART løbskalenderen, er allerede på jagt efter en evt. afløser til løbet i Rio - hvis det værst tænkelige skulle blive en realitet.
Onsdag 1. februar udløses spændingen om hvilke ratkuske, der stiller op i mesterskabet. Det er således, at mindst 10 private rallyteams skal være tilmeldt, for at mesterskabet bliver en realitet i 2001.
På nuværende tidspunkt har 7 rallyteams luftet deres ambitioner på Internettet om at deltage i mesterskabet. Det drejer sig om en Fiat Punto, fire Ford Focus'er samt 2 Peugeot 206'ere, så mon ikke mesterskabet bliver en realitet med en lille slutspurt.
Der bliver ialt 6 tællende afdelinger, som iøvrigt alle afvikles i Europa:
Rally of Catalonia - Costa Brava.
Acropolis Rally,
Neste Rally Finland,
Rallye Sanremo,
Rally Tour de Corse,
Network Q Rally of Great Britain.
I lighed med TC skal rallyteamene starte op i alle 6 afdelinger for at score matchpoint i mesterskabet. Matchpointene bliver iøvrigt kun tildelt de rallyteams, som er tilmeldt pr. 1. februar.
SUPER 1600-feltet er automatisk seedet i gruppe 3, altså lige efter fabriksteamene og de internatinalt seedede kørere.
A propos fabriksteams må bilfabrikkerne ikke deltage officielt som support under rallyet.......
I realiteten kan man kun blive SUPER 1600-champion éen gang i rally-karrieren, idet mestrene ikke kan deltage i konkurrencen de efterfølgende år.
SUPER 1600 er derfor påtænkt som et junior-verdensmesterskab, selv om der ikke er sat en aldersgrænse for chaufførerne.
Åge Kirketerp Jensen