Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.1.2002
 Massa hurtigere end Raikkonen
 Webber om Minardi-sædet
 Schumacher: Mekanisk fejl?
 Williams bliver klodset
 Lasee giver den gas - i Jordans Formel 1 racer
 Ny Arrows testes i nærmeste fremtid
 Ny manager til Jenson Button
 Verstappen bliver hos Arrows
 Michael Schumacher kørte galt
 
30.1.2002
 Lasee´s Formel 1 test
 Kommentarer til Prost lukning
 Nyt job til Prost sportsdirektør
 

Hop til top31.1.2002

Massa hurtigere end Raikkonen

Sauber mistede Kimi Raikkonen til McLaren, men måske har teamet noget endnu bedre på programmet i 2002. Det antyder teamets tekniske leder Willi Rampf efter at have fulgt den nye kører Felipe Massas test. Indtil videre har brasilianeren vist sig mindst lige så god som sin finske forgænger - og endnu hurtigere!

"På en hurtig omgang er Felipe end Kimi. Han er meget talentfuld og klarer en hurtig omgang uden problemer. Vi har sammenlignet Felipe og Kimis første test, og de er meget ens. Det er også det samme hvad angår feedback," vurderer Willi Rampf. Desuden har Massa også gjort sig bemærket ved en vis interesse for at stifte nærmere bekendtskab med testbanernes afkørselsarealer, men det kommenterer Rampf ikke.

Men hvis Massa lever op til forventningerne, skal Peter Sauber & Co. heller ikke regne med at beholde fundet længe. Det er i hvert fald ikke en del af Massas egne fremtidsplaner. "Jeg håber at blive et halvt års tid - nej, det var bare for sjov. Men måske et år," beregner Massa, der dog er fuldt ud tilfreds med sin plads foreløbig. "Sauber er det bedste team, jeg kan begynde min karriere hos. Det er et virkelig rart team, men alle er meget seriøse i deres arbejde, så det er godt at arbejde med dem. Dette års bil bliver en god bil, men det bliver ikke nogen polepostionsbil," forudser han - og det er tydeligvis der, Massa ser sig selv inden for få sæsoner.

CBA  


Hop til top
Webber om Minardi-sædet

Et par år har Mark Webber befundet sig i periferien uden om Formel 1. Han så ud til at blive en af de mange lige ved og næsten-kørere, hvis chance altid blev snuppet for næsen af dem af andre kørere. Men i 2002 tager han alligevel springet til Formel 1, ganske vist kun hos Minardi, men det betyder ingen skår i australierens glæde.

"At komme ind i Formel 1 er selvfølgelig et fantastisk satdie i min karriere. Det er alt, hvad de sidste syv år har handlet om. Nu begynder det hårde arbejde. At tage fat på dette nye kapitel med en som Paul [Stoodart], som jeg har arbejdet sammen med før [i F3000], er en fantastisk chance. Jeg kan slet ikke vente med at komme i gang," udtalte den 25-årige kører, der afgjorde sagen efter to imponerende test for Minardi i januar.

"Det var et stolt og følelsesladet øjeblik for os alle at ankomme til Melbourne sidste år," sagde Webbers landsmand og teamchef Paul Stoddart, der ved samme lejlighed demonstrerede en imponerende evne til fyre presse-fraser af: "Med to så vidunderlige sportsmænd som Mark og Alex, vil vi føle os dobbelt så stolte i år. Det er et anderledes Meinardi - bedre forberedt på alle punkter. Vi tror fast på, at teamet er på rette vej til at tage det første vigtige skridt op af F1-gridden. "

Nye ansigter ind - gamle ud. Uden Prost-teamets to sæder er der nu kun én plads tilbage i Formel 1. Det er hos Arrows, som efter al sandsynlighed satser på Heinz-Harald Frentzen. Derved sender teamet Jos Verstappen ud i kulden - og hollænderens mange fans ud i dyb depression.

CBA  


Hop til top
Schumacher: Mekanisk fejl?

Det vides stadigvæk ikke hvad, der var skyld i Michael Schumachers ulykke i onsdags på Barcelona-banen. Med 200 km/t bragede tyskeren baglæns ind i en dækbarriere, men heldigvis kom ingen til skade, selvom Ferrari-raceren blev godt ødelagt.

"Jeg mistede kontrollen, men jeg ved ikke hvorfor, for jeg pressede ikke særligt hårdt på. Jeg vil studere telemetrien med ingeniørerne, for at se om det var en mekanisk fejl," fortæller Schumacher undrende. Han fik kort efter uheldet selskab ved sundhedstjekket af Rubens Barrichello, der havde anbragt sin Ferrrari sidelæns ind i en dækbarriere et par sving tidligere. Og dermed var teamets test ovre for den dag.

CBA  


Hop til top
Williams bliver klodset

Williams F1 har i dag indgået en 3-årig sponsoraftale med den Danske LEGO koncern.

Williams ejeren Frank Williams er tilfreds med aftalen og han glæder sig til at Williams F1 skal være med til at udvikle Legos Racers serie.

Legos direktør Stig Blicher udtaler:
"Vi har besluttet at samarbejde med WilliamsF1 teamet, da de straks var med på vores idè om at bringe Formel 1 ind på børneværelset."

LEGO Racers som det ny produkt kommer til at hedde, skal bibringe børn forståelse for den komplicerede teknik som findes i moderne motorsport.
Flagskibet i denne serie bliver en 65 cm. Lang Williams FW24, som kommer på markedet til september.

HVJ  


Hop til top
Lasee giver den gas - i Jordans Formel 1 racer

Den tyske Formel Renault 2000 kører Marcel Lasee testede igen i går med Jordan's Formel 1 team på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona, hvor han kørte imponernede hurtigt.

Lasee kørt 39 omgange om formiddagen, hvor han fortsatte med at vænne sig til racere samt testede forskellige setup, bremser samt kontrolsystemer.


(Foto: Jordan F1)

Ved middagstid hvor han skulle afleverer raceren til Giancarlo Fisichella havde Lasee kørt en bedste tid på 1:20,531, og var 8. hurtigst ud af de 15 kørere der havde været på banen, og da dagen var omme rakte tiden som til en placering som nummer 11 ud af de ialt 16 kørere der var på banen i løbet af dagen.
Lasee's tid var 1,517 sek. hurtigere end teamets faste kører Takuma Sato som havde kørt i tiden 1:22,048.

Giancarlo Fisichella kørte 27 omgange i "Lasee's racer" om eftermiddagen, og her kørte han en bedste tid på 1:20,109.

AN  


Hop til top
Ny Arrows testes i nærmeste fremtid

Arrows er et af de få teams som endnu ikke har været ude at teste deres 2002 bil. Men i løbet af den kommende uges tid, skulle det ske.

Arrows teamet har endnu ikke præsenteret eller testet deres nye bil, A23. Men efter alt at dømme vil det ske inden for den næste uges tid. Det forlyder at klargøringen af den nye bil, skrider frem som planlagt, og man vil lave den første shake down inden for den næste uges tid. Shake down testen vil foregå på en bane et eller andet sted i England. England har mange racerbaner at vælge i mellem, men hvilken Arrows vælger er der ingen der ved.

Det er også planlagt at det er Enrique Bernoldi der skal foretage den første shake down test, og senere skal han og teamet til Valencia for at teste og klargøre bilen.

Derudover mangler Arrows også at bekræfte hvem der skal være Bernoldis teamkammerat i denne sæson.

PDL  


Hop til top
Ny manager til Jenson Button

Jenson Button som tidligere i denne måned sagde farvel til sin tidligere manager, David Robertson, har fundet en ny manager til at håndtere sine interesser.

Jenson Button sagde tidligere i denne måned farvel til sin tidligere manager og da Renault præsenterede sin nye racer til denne sæson, sagde Button bl.a.:
"Der er af personlige grunde. Den retning som David Robertson og hans partnere ønskede vi skulle gå i, var ikke den retning som jeg ønskede det skulle udvikle sig i. Jeg er glad for min ny manager som vil blive offentliggjort om kort tid. Det vil ikke påvirke min indsats i bilen, men det vil gøre en stor forskel udenfor denne."

Ny manager er John Byfield, som er leder af Essential Sport. Byfield har mod al sædvane i sit firma, måttet erkende at denne gang har man måttet offentliggøre en ny aftale. Men den store opmærksomhed der er omkring Jenson Button har krævet det. Desuden siger Byfield om Jenson Button:

"Han er en af de skinnende stjerner i Formel 1 som har nok af naturlig talent til at bringe ham op på en plads som Englands næste Formel 1 verdensmester."

Jenson Button siger selv om den nye aftale:
"Jeg er glad for at det har været muligt at sikre en aftale med Essential Sport. Jeg har arbejdet sammen med John Byfield i mange år, og har draget fordel af hans store viden og indsigt i Formel 1. Jeg føler faktisk at jeg allerede nu drager stor fordel af firmaets store indsats, nemlig at kunne koncentrere mig udelukkende om at køre."

PDL  


Hop til top
Verstappen bliver hos Arrows

Verstappen bliver hos Arrows som teamkammerat til Bernoldi. Det er i hvert fald hvad hans manager endnu en gang siger.

Arrows har endnu ikke offentliggjort om Verstappen kan blive i sædet hos teamet, eller om det går til Frentzen som mange medier spekulerer i. Frentzen og hans bagland siger også at de ligger i forhandlinger med Arrows.

Jos Verstappens manager, Huub Rothengatter, siger til gengæld også, at sædet er Verstappens bl.a. fordi man har en underskrevet kontrakt.
"Endnu en gang, jeg er ikke spor bekymret over Jos's kontraktlige forhold hos Arrows, vi har en underskrevet kontrakt gældende for 2002. Denne kontrakt fastslår at Jos skal køre for Arrows. Jeg er sikker på at Tom Walkinshaw vil opfylde hans kontraktlige forpligtigelser fuldstændigt, sådan som vi blev enige om i juni 2000."

Med til historien hører også at Verstappens kontrakt blev forlænget sidste år, så den også gælder i år. Hvordan Tom Walkinshaw vil håndtere denne situation vides ikke. Men som ren og skær spekulation kunne man få den tanke at eftersom teamet aldrig har haft de helt store budgetter, så kunne Tom Walkinshaw, som den gode skotte han er, godt komme i tanke om at se hvilken af de to kørere der kunne bringe fleste penge med ind i teamet.

PDL  


Hop til top
Michael Schumacher kørte galt

Michael Schumacher kørte i går galt på Circuit de Catalunya. Han kunne selv stige ud af bilen som fik ødelagt bagenden. Få timer efter lavede Barrichello næsten det samme.

Michael Schumacher kørte i går galt under test på Circuit de Catalunya. I et af banens sidste sving tabte han kontrollen over bilen som spandt 2 gange rundt, inden den stadigvæk med høj fart baglæns ramte ind i dækbarrieren . Både bagvinge og begge baghjul blev rykket af bilen. Da ulykken skete kørte Michael Schumacher med fart på ca. 200 km/t.

Efter ulykken kunne Michael Schumacher selv stige ud af bilen. Han blev straks efter kørt til banens hospital til nærmere undersøgelse. Han blev dog hurtigt frigivet igen og kunne dog stadigvæk, noget chokeret, tage tilbage til pittet. Sammen med teamet begyndte han straks at studere udskrifter af telemetrien for at finde ud af hvad som forårsagede uheldet.

Ikke nok med det. Et par timer efter gjorde Rubens Barrichello næsten kunststykket efter. Et par sving før hvor Schumacher kørte galt, lavede Barrichello næsten det samme. Han ramte dog dækbarrieren med siden af bilen i stedet. Også han kunne selv stige ud af bilen, og han måtte også en tur til hospitalet til et tjek.

Der er ikke endnu kommet nogle endelige oplysninger frem om hvad som var årsag til uheldet. Det antydes af flere, at det er en mekanisk fejl som har forårsaget uheldene. Ifølge den tyske tv-station RTL var årsagen til Schumachers uheld at han fik det ene sæt dæk uden for banen da han skulle bremse ned til et sving. Men endnu har man ikke bekræftet hverken det ene eller det andet.

Med 2 ødelagte biler og ingen reservebiler, valgte Ferrari forståeligt nok at pakke sammen og tage hjem. Luca Badoer tester i disse dage på Mugello, og hans testforløb forsætter uanfægtet af de ulykker på Circuit de Catalunya.

Efter ulykken gav Michael Schumacher et kort interview hvor han bl.a. sagde at han er ok, men var ikke klar over endnu hvad der skete, fordi alting lige pludselig skete meget hurtigt.

Dagens test startede med tåge. Da den var forsvundet åbenbarede den en ny hjelm til Michael Schumacher. Den nye hjelm er asymmetrisk opbygget i sin form.

Den ene halvdel af hjelmen har samme farve design som den han brugte i sidste sæson. Den anden halvdel har flere nuancer af gult, det er med henblik på at det er en prototype som også Ralf Schumacher skal teste. Det øjeblikkelige farvevalg er sikkert med hensigt på at tilfredsstille begge køreres sponsorer. Det betyder at det ikke er det endelige design.

PDL  


 

Hop til top30.1.2002

Lasee´s Formel 1 test

Den tyske Formel Renault mester fik i går sin Formel 1 debut, og det gik over al forventning.

På Circuit de Catalunya banen uden for Barcelona kørte 19 årige Marcel Lasee i går 80 problemfrie omgange i en Jordan EJ11 racer.
Ja - faktisk gik testen så godt at han får lov til at køre igen i dag.

Ved gårsdagens test kørte også teamets nye kører Takuma Sato, og da dagen var omme, var tidsforskellen imellem de to kørere kun 0,290 sek. i Takuma's favør.


Marcel Lasee får de sidste instruktioner inden hans første Formel 1 test.
(Foto: Jordan F1)

Eddie Jordan inden testen:
"Vi hos Jordan Grand Prix har altid troet på at man skal give unge talenter chancen og det er noget vi er gode til. Jeg aftalte med Marcel for lang tid siden, at hvis han vandt det tyske Formel Renault mesterskab, så ville han få en testdag hos os.
Og efter testen fortsatte han:
"Jeg er sikker på at han har en stor karriere foran sig, han er med i den nye bølge at tyske top kørere der startede med Michael Schumacher, der også debuterede her hos Jordan teamet."

Marcel Lasee udtalte efter testen:
"Da det jo var første gang jeg kørte en Formel 1 racer, så var alt selvfølgelig meget anderledes, men det gik godt. Motorkraft, bremser og downforce er simpelthen utrolige og det var fantastisk at være på banen samtidig med Michael og Ralf Schumacher. Jeg er efter dagens kørsel noget træt i specielt nakken, men jeg ser alligevel frem til at skulle køre igen i morgen, og jeg håber at jeg kan køre lidt hurtigere."

AN  


Hop til top
Kommentarer til Prost lukning

Efter den triste konkurs for Prost Grand Prix, er der kommet mange kommentarer fra folk med kendskab til teamet.

Ovenpå den triste konkurs for Prost Grand Prix er der indløbet mange sympatiske tilkendegivelser, flere er fyldt med stor medfølelse for Alain Prost og især hans indsats for at prøve at få et fransk team til at begå sig i Formel 1.

Rene Arnoux, tidligere F1 kører:
"Jeg forventede at det ville ske, selvom jeg ikke håbede det. Når man elsker motorsport kan man ikke andet end at blive bedrøvet over det skete. Selvfølgelig er der Renault, men det er en stor producent. Formel 1 er blevet en kæmpestor forretning, hvor man behøver store økonomiske resurser. Så store resurser at næsten kun de store producenter har disse resurser. For et lille team er stort set ingen anden udvej. Det må være meget hårdt for Alain Prost. Og endnu mere for alle de ansatte i teamet. Der er en stor forskel på at være en fremragende kører og så være en god teamchef. Man behøver talent, engagement, energi og så vide hvordan man skal begå sig."

Eddie Jordan:
"Jeg er utrolig ked af at høre om konkursen. Alain og jeg kørte sammen i 1979 og har været en slags sparringspartnere lige siden. Det er en trist nyhed."

Niki Lauda:
"Det gik galt for teamet på det forkerte tidspunkt. Hvis man har dårlige resultater, men en sund og god økonomi, så er der en chance for at man kan kæmpe sig ud af problemerne. Hvis man får dårlige resultater og det andet heller ikke er i orden, så vil det gå galt. Normalt er der i Formel 1 mulighed for at ride en storm af, men mindre private teams som Prost, som ikke har en stor bilproducent i ryggen, har meget store problemer."

Paul Stoddart som ejer Minardi har fornyelig løftet pegefingeren over for den økonomiske udvikling. Han benytter faktisk denne anledning til at gøre det igen.

"Jeg er meget ked af at se Prost teamet gå konkurs, også selvom det måske betyder flere penge til os. Men det er en advarsel til sporten. Jeg tror ikke at vi selv andre teams gå samme vej i år, men hvis et team mister en stor sponsor, eller Gud forbyde det - en gentagelse af 11 september (2001), hvem ved så hvad der vil ske?. På længere sigt - hvis vi vil sikre at alle teams skal overleve, så skal vi kikke på hvordan pengene bliver fordelt i Formel 1 for at sikre en større overlevelsesevne for dem som måske har problemer."

Paul Stoddart henviser i sin udtalelse til de indtægter som bliver fordelt til hvert team ifølge Concorde aftalen. Visse ting i denne aftale er ikke offentlig tilgængelig.

En af de tidligere kørere for Prost, nemlig den nuværende BAR kører, Olivier Panis også sin medfølelse.
"Det er virkelig en skam for teamet og for Alain. Jeg kender teamet meget godt, og det team skal forsætte, det er et sted hvor der er mange gode folk. Det er en skam for Formel 1, og det er en dårlig nyhed for mig. Det var det team som jeg startede i. Men sommetider er det meget vanskeligt i Formel 1."

Max Mosley:
"Der er ikke meget som kan gøres for at beskytte de små teams. Der har været mere end 50 forskellige teams i løbet af de sidste 30 år. De små teams er konstant i en vanskelig situation, fordi den størrelse af mediedækning som de får, er markant mindre end de store teams. Problemet er at de behøver et næsten lige så stort budget for at være med. Det har været et af de helt store problemer i Formel 1 i mindst de sidste 50 år. Nogle kunne købe boet efter Prost og deltage i stedet, men det skal nødvendigvis være i år og man skal starte i Australien. Ellers kan de ledige pladser i feltet overtages af et andet og nyt team."

Der er kommet mange tilkendegivelser om Prost Grand Prix konkursen. Nogle er medfølende - især overfor Alain Prost. Andre er mere konstaterende og analyserende over det skete. Vi må for sportens skyld ikke håbe på gentagelser. Men hvad siger Alain Prost selv til det skete?

Alain Prost:
"Min første tanker er hos alle i teamet. Det er meget uheldigt for dem. Afgørel

PDL  


Hop til top
Nyt job til Prost sportsdirektør

Da Prost teamet mandag blev erklæret konkurs, mistede mere end 200 deres job. Allerede nu er jagten begyndt på nogle af dem.

Prost teamets konkurs betød at mere end 200 ansatte mistede deres job. Flere har måske lugtet hvor det bar hen af og har søgt nyt job. Om det er tilfældet med teamets sportsdirektør vides ikke. I hvert fald har han allerede nu fået job. John Walton er blevet ansat hos Minardi som teamets sportsdirektør og teamchef. Foreløbig gælder ansættelsen for dette år.

John Walton er ikke ubekendt med Formel 1 verdenen. John Walton startede som mekaniker i Formel 1 tilbage i 1980'erne. I 1993 kom han til Jordan som teamchef. I 1997 tog han videre til Arrows og blev der til udgangen af 1998. I Januar 2000 kom han så til Prost og har været der indtil konkursen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk