Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
31.1.2011
 Sauber præsentation
 Er Heidfeld ude?
 
30.1.2011
 Ny teknisk direktør hos McLaren
 Sebastian Vettel tidligst til Ferrari i 2013
 

Hop til top31.1.2011

Sauber præsentation

Sauber, det lille private team med gode forbindelser til Ferrari, præsenterede i dag afløseren for sidste sæsons racer. C30 er navnet på den nye racer, der ikke er forandret og så alligevel.
Der er kastet visse blikke i retning af både Red Bull og Mercedes da designet skulle skrues sammen. Der er lånt ideer hist og her, men faktisk ligner det en rigtig god pakke.

Når man sådan ser nærmere på den C30 racer fra Sauber, så er der visse elementer der er set før, enten fra forgængeren eller ideer lånt fra andre teams. Men det ser ud til at være en ganske fornuftig pakke Sauber teamet har fået sat sammen. Om det så virker i praksis er helt anden sag.

Man har forsøgt at gøre raceren smallere og tyndere. Man har bevaret den høje næse fra sidste sæson, men har gjort den tyndere så afstanden til asfalten er blevet større. Den nye kompakte pakke bestående af gearkasse og motor fra Ferrari har også gjort det muligt at lave hele coveret en anelse tyndere og fladere.

Til gengæld har man gjort meget for at få så meget luft ind i indsugningen som mulig til gavn for kølingen. Køleluften bliver nu ledt ud af et rør ved afslutningen af motorcoveret bagtil. Den idé kommer fra faktisk fra Brawn 2009 raceren.

Under hele skallen er bilen dog helt ny ifølge Sauber selv. Man kæmpede alt for meget med at bilen kørte ustabilt i sidste sæson. Det var ikke altid bilen kørte så præcist som kørerne gerne ville have det. Derfor er en masse geometri blandt andet ændret totalt i den nye C30 racer. Og allerede nu har man meddelt at når man kommer til Bahrain til den sidste test inden det første Grand Prix i år, så har man en helt ny aerodynamisk pakke klar til bilen.

PDL  


Hop til top
Er Heidfeld ude?

Det ser ikke specielt godt ud for Nick Heidfeld, som i sidste sæson var tilknyttet Mercedes GP som test og reservekører og senere kørte de sidste 5 Grand Prixer i sæsonen for Sauber teamet.
Håbet var måske at komme tilbage til Mercedes GP, eller at kunne blive hos Sauber teamet, men pt. er der ingen plads hos nogen af teamene.

Er karrieren slut for Nick Heidfeld? Sandsynligvis ikke, men det kan være at han bliver nødt til at søge nye græsgange hvis karrieren skal forsætte. For i Formel 1 ser det ikke umiddelbart ud til at nogen har den store interesse i at hyre tyskeren.

Mercedes GP lod ham i 2010 forlade teamet til fordel for Sauber teamet der ikke ville benytte sig af Pedro de la Rosa længere. Her fik Nick Heidfeld de sidste 5 Grand Prixer i sæsonen.


Er Nick Heidfeld 'hot or not' i Formel 1?
(Foto: Mercedes GP)

Nu ser det ud til at Mercedes GP ikke længere vil gøre brug af Nick Heidfelds erfaring. Fra teamet lyder det at man allerede har to tyskere i teamet, og at man i øjeblikket taler med flere andre kandidater til jobbet som test- og reservekører. Sauber teamet har allerede deres sæder besat, og ønsker ikke at ansatte flere.

PDL  


 

Hop til top30.1.2011

Ny teknisk direktør hos McLaren

Lige siden at Patrick Newey valgte at forlade McLaren teamet, har man officielt ikke haft en teknisk direktør ansat. Dengang sagde den daværende teamchef, Ron Dennis, at man i teamets struktur ikke direkte havde brug for en til at indtage denne position.
Teamet har nu åbenbart ændret mening og har forfremmet den nu tidligere chefingeniør, Paddy Lowe, til denne stilling.

Som næsten noget nyt har McLaren efter fem års pause igen en teknisk direktør involveret i staben. Det er Paddy Lowe, der nu kan titulere sig 'Teknisk direktør'.

Da Adrian Newey for fem år siden forlod teamet, valgte man ikke at have en afløser på posten. Det passede ikke ind i den ledelsesmæssige struktur på det tidspunkt ifølge den daværende teamchef Ron Dennis.

Nu har teamet tilsyneladende ændret mening og har forfremmet Paddy Lowe til denne post. Hans tidligere funktion bliver overtaget af Tim Goss, som var chefingeniør på 2010 bilen. Efter afgangen af Pat Fry der forlod McLaren til fordel for Ferrari, er ændringen tilsyneladende blevet aktuel igen.

PDL  


Hop til top
Sebastian Vettel tidligst til Ferrari i 2013

Klausuler kan både bedømmes som en fordel og en ulempe. Det kan hindre en kører i at komme videre, hvor et team til gengæld kan låse en kører hos sig, og det er tilsyneladende det der gør at Sebastian Vettel ikke bare kan forlade Red Bull Racing ved kontrakt udløb.
Sebastian Vettel har kontrakt udløb efter 2011 sæsonen, men en præstations klausul der tilsyneladende er indføjet i hans kontrakt, kan låse ham yderligere et år.

Sebastian Vettel har tidligere udtrykt at han en dag godt kunne tænke sig at køre for Ferrari teamet. Hvornår det sker, er der ingen der ved. Mange medier har dog haft travlt med at sende tyskeren til det italienske team ved kontrakt udløb. Den igangværende kontrakt udløber ved årsskiftet.


(Foto: Red Bull Media)

Men tilsyneladende er der en klausul der forhindrer Sebastian Vettel i at forlade Red Bull Racing ved kontraktudløb. Red Bull Racing chefen Helmuth Marko bekræfter overfor flere medier at der findes en klausul der kan holde på Sebastian Vettel i yderligere et år.

Klausulen skulle angiveligt virke begge veje, så hvad enten Sebastian Vettel og/eller Red Bull Racing vinder et vist antal Grand Prixer eller slutter i top 3 i 2011, så er Sebastian Vettel bundet af klausulen.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk