Når man sådan ser nærmere på den C30 racer fra Sauber, så er der visse elementer der er set før, enten fra forgængeren eller ideer lånt fra andre teams. Men det ser ud til at være en ganske fornuftig pakke Sauber teamet har fået sat sammen. Om det så virker i praksis er helt anden sag.
Man har forsøgt at gøre raceren smallere og tyndere. Man har bevaret den høje næse fra sidste sæson, men har gjort den tyndere så afstanden til asfalten er blevet større. Den nye kompakte pakke bestående af gearkasse og motor fra Ferrari har også gjort det muligt at lave hele coveret en anelse tyndere og fladere.
Til gengæld har man gjort meget for at få så meget luft ind i indsugningen som mulig til gavn for kølingen. Køleluften bliver nu ledt ud af et rør ved afslutningen af motorcoveret bagtil. Den idé kommer fra faktisk fra Brawn 2009 raceren.
Under hele skallen er bilen dog helt ny ifølge Sauber selv. Man kæmpede alt for meget med at bilen kørte ustabilt i sidste sæson. Det var ikke altid bilen kørte så præcist som kørerne gerne ville have det. Derfor er en masse geometri blandt andet ændret totalt i den nye C30 racer. Og allerede nu har man meddelt at når man kommer til Bahrain til den sidste test inden det første Grand Prix i år, så har man en helt ny aerodynamisk pakke klar til bilen.
Er karrieren slut for Nick Heidfeld? Sandsynligvis ikke, men det kan være at han bliver nødt til at søge nye græsgange hvis karrieren skal forsætte. For i Formel 1 ser det ikke umiddelbart ud til at nogen har den store interesse i at hyre tyskeren.
Mercedes GP lod ham i 2010 forlade teamet til fordel for Sauber teamet der ikke ville benytte sig af Pedro de la Rosa længere. Her fik Nick Heidfeld de sidste 5 Grand Prixer i sæsonen.
Er Nick Heidfeld 'hot or not' i Formel 1?
(Foto: Mercedes GP)
Nu ser det ud til at Mercedes GP ikke længere vil gøre brug af Nick Heidfelds erfaring. Fra teamet lyder det at man allerede har to tyskere i teamet, og at man i øjeblikket taler med flere andre kandidater til jobbet som test- og reservekører. Sauber teamet har allerede deres sæder besat, og ønsker ikke at ansatte flere.
Som næsten noget nyt har McLaren efter fem års pause igen en teknisk direktør involveret i staben. Det er Paddy Lowe, der nu kan titulere sig 'Teknisk direktør'.
Da Adrian Newey for fem år siden forlod teamet, valgte man ikke at have en afløser på posten. Det passede ikke ind i den ledelsesmæssige struktur på det tidspunkt ifølge den daværende teamchef Ron Dennis.
Nu har teamet tilsyneladende ændret mening og har forfremmet Paddy Lowe til denne post. Hans tidligere funktion bliver overtaget af Tim Goss, som var chefingeniør på 2010 bilen. Efter afgangen af Pat Fry der forlod McLaren til fordel for Ferrari, er ændringen tilsyneladende blevet aktuel igen.
Sebastian Vettel har tidligere udtrykt at han en dag godt kunne tænke sig at køre for Ferrari teamet. Hvornår det sker, er der ingen der ved. Mange medier har dog haft travlt med at sende tyskeren til det italienske team ved kontrakt udløb. Den igangværende kontrakt udløber ved årsskiftet.
(Foto: Red Bull Media)
Men tilsyneladende er der en klausul der forhindrer Sebastian Vettel i at forlade Red Bull Racing ved kontraktudløb. Red Bull Racing chefen Helmuth Marko bekræfter overfor flere medier at der findes en klausul der kan holde på Sebastian Vettel i yderligere et år.
Klausulen skulle angiveligt virke begge veje, så hvad enten Sebastian Vettel og/eller Red Bull Racing vinder et vist antal Grand Prixer eller slutter i top 3 i 2011, så er Sebastian Vettel bundet af klausulen.