Nu forlyder det at alle detaljer omkring projektet i Venedig ikke er blevet godkendt, men meget indikerer dog at det bliver på St. Markuspladsen at den sidste Benetton-racer bliver præsenteret for offentligheden.
Derudover går der rygter om at det bliver tirsdag den 6. februar at tøjfirmaet præsenterer raceren. Fra 2002 bliver teamet som bekendt et total Renault-team.
Således er det lykkedes for Prost-teamet at sikre sig to mekanikere fra Minardi. De har hentet en franskmand hos det italienske team, Jean-Francois Sinteff samt en ny chefmekaniker, italieneren Gabriele Pagliarini.
Prost arbejder fortsat på den nye racer som forventes at blive testet for 'åbne døre' sidst i januar.
Om sine muligheder siger McNish; "Hvis jeg stod og skulle sælge mig selv til et Formel-1, ville jeg med det samme sige, at jeg idag er en langt bedre kører end jeg var for 10 år siden, hurtigere og mere betænksom. Jeg bliver ikke slået ud af fatning ved tanken om at skulle køre mod sådan en som Michael Schumacher, jeg blev konfronteret med ham for år tilbage, og jeg ved at jeg er hurtig. Hvor hurtig finder vi snart ud af når Toyota F1 bilen er kørende. Døren til Formel-1 er der, og jeg har nøglen. Det er op til mig hvis jeg har det rigtige materiel. Jeg ville ikke have skrevet kontrakt med Toyota, og dermed opgive en masse indenfor sportsvogne, hvis jeg ikke var sikker på at jeg virkelig kan udrette noget i formel-1."
Allan McNish er som sagt testkører hos Toyota, en plads han deler med eks-Sauber køreren, Mika Salo. Mika Salo har i modsætning til Allan McNish skrevet kontrakt med Toyota for 2002 sæsonen, og er dermed sikker på at blive en del af holdet, når det rigtig går løs. Allan McNish er idag 31 år gammel, og vil til en eventuel Formel-1 debut være 32 år, spørgsmålet er om det ikke er for sent for McNish, ligesom vi har oplevet Tom Kristensen hentyde til sine 32 år, når spørgsmålet om det manglende "Formel-1 kører" på visitkortet kommer på tale. Mon ikke vi ser Toyota ansætte en kører som f.eks Wurz, Gene eller Zonta, der alle 3 stadig er unge mennesker, samtidig med at de alle har mindst 2 års Formel-1 erfaring.
Juan Pablo Montoya overtog Jenson Buttons sæde hos BMW-Williams, og nu vil den unge brite vise BMW-Williams teamet at de har spillet på den forkerte "hest". Jenson skal i de næste 2 sæsoner køre for Benetton/ Renault teamet.
Jenson Button siger til pressen " Der er 21 andre kørere på gridden, men de 3 kørere jeg helst vil slå i denne sæson er, Michael Schumacher, Mika Hakkinen, og Montoya. Hvis det kan lade sig gøre, så vil jeg være en meget tilfreds mand."
Button henviser også til en episode hvor han tror at Montoya var lidt bange for ham " Det var under en test på Jerez. Vi kørte ud af pitten på samme tidspunkt. Jeg syntes det havde været fedt, hvis vi kunne prøve kræfter der, men han kørte i pit med det samme, jeg tror ikke han turde at køre om kap med mig, for han vidste godt at jeg kører stærkere end han gør, og så ville han allerede have tabt ansigt."
Jaguar har planlagt at offentliggøre deres racerbil 9. januar, mens Sauber vil offentliggøre deres 24 januar.
Det er endnu ikke sikkert hvornår Williams vil offentliggøre deres racer, men det er sikkert at den vil blive vist i Barcelona. BAR teamet har planlagt at offentliggøre deres nye den 26. januar.
De sidste teams forventes at offentliggøre deres racerbiler i starten af februar.
Meget tyder på at Arrows fortsætter på samme vis som i 2000
Det forventes at teamet vil offentliggøre hvem der skal køre for teamet med udgangen af januar måned. Der er også forlydener om at man offentliggører den nye AMT motordrevne Arrows i slutningen af denne måned, eller i starten af februar.
Italieneren har været på sygehuset i juleferien, men han er klar til at deltage i teamets test på Jerez i næste uge. Han er 100% klar efter knæoperationen. Derfor er italieneren klar til at vinde - og ret beset mangler han stadig at indfri forventningerne. "Jeg tror at Benetton vil være et af de stærkeste teams i 2001, især på kørersiden," forklarer han - og det har han ret i. Benetton har sikret sig Jenson Button, og dermed kommer Fisichella under et større pres end i 2000 hvor Wurz ikke kunne levere varen.
Derfor tror han også på at den første sejr vil være mulig. "Det er mit mål at vinde mit første løb, og at være hurtig overalt og så få en masse point," lyder målsætningen. Han er ikke blevet intimideret over at det bliver Jenson Button der kører ved siden af ham. "Jeg vil ikke opføre mig anderledes blot fordi Jenson bliver min holdkammerat. Jeg skal blot give alt," siger italieneren.
Sportal: Du lød skuffet over det - er det på baggrund af at du sluttede sæsonen som nummer fire, mens din holdkammerat vandt titlen?
Barrichello: "Nej, sådan er det ikke. Lige fra jeg ankom hos Ferrari, var jeg mentalt klar over, at Schumacher var 'den udvalgte' til at vinde mesterskabet. Men på trods af dette, kan man se ud fra præstationerne i kvalifikationen, at jeg af alle hans holdkammerater er den der er kommet tættest på. Hvis vi udelukker det tyske grand prix, hvor jeg var mere end to sekunder langsommere efter en kvalifikation i regnvejr, var den gennemsnitlige afstand mellem os mindre end tretiendedele af et sekund."
"I Maranello, var Michael anføreren, mens jeg blot lige var ankommet. Han vandt også de tre første løb i mesterskabet og på det tidspunkt var det klart at teamet ville lægge vægt bag ham, og jeg måtte give ham en hånd for at få VM tilbage til Ferrari. Jeg var glad for at gøre dette, da det var min første sæson med teamet, men allerdybest nede fik jeg ikke nogen rigtig personlig tilfredshed, fordi alle kørere er egoister og er kun glade når de vinder."
Sportal: Føler du at du har givet noget til Michael Schumachers mesterskab?
Barrichello: "Æren for Michaels sejr er udelukkende hans, men jeg er glad for at have givet ham en hånd. I Tyskland tog jeg point fra hans rivaler, og i Canada sluttede jeg efter ham, selvom jeg kunne have overhalet ham på de sidste omgange."
Sportal: Hvad er den ærlige mening om 2000-sæsonen?
Barrichello: "Jeg er glad for teamet og Michael Schumacher, fordi han fortjente at vinde mesterskabet mere end nogen anden. Det ville ikke have været rigtigt hvis nogen anden - Rubens Barrichello inklusiv - havde vundet, men nu er det tid til at vende side. Med sidste års erfaring bag mig, kan jeg kun forbedre mig selv og komme endnu tættere på ham. Hvis jeg kan det, så kan jeg måske også en dag overhale ham!"
Benetton stiller med både de to faste kørere, Giancarlo Fisichella og Jenson Button, samt med teamest testkører Mark Webber.
Og et af disse spørgsmål lyder således:
"Er det rigtigt at du var tæt på at købe Prost-teamet?
Hvad med at købe jer ind hos Minardi i Formel 1?"
Hertil svarer Lars-Christiam Brask:
"Jeg var som representant for en gruppe af investorer i forhandlinger om at købe Prost Grand Prix i sommeren 2000. Det var ikke muligt at købe hele selskabet og der var nogle ting vi ikke kunne få belyst tilfredsstillende, så vi valgte at slutte forhandlingerne med Prost.
Vi har også været i kontakt med Minardi, men der er ikke den store interesse fra deres side i at give os information, så vi kan komme videre.
Vi er også i forhandlinger med bl.a. Minardi om et sæde for Giorgio Pantano i 2001, så der er løbende kontakt og tiden må vise hvad det fører til.
F1 er en meget lukket og hemmelig verden og det er ikke så ligetil at købe sig ind i "klubben" selvom pengene er der!"
De lokale miljømyndigheder er ikke begejstrede ved tanken om at flertallet af temaets 1200 medarbejdere ville køre i egen bil til arbejde og sætter derfor den restriktion, at der ikke må bygges et fire-etagers P-hus som planlagt. Trods det faktum at der er tale om bilindustri. I stedet må Jaguar finde løsninger i stil med samkørsel eller helst minibusser.
En anden betingelse er foranstaltninger til beskyttelse af truede dyrearter. På den påtænkte byggeplads lever en særlig salamander-art, og det er ulovligt at ødelægge miljøet i deres hjemsted. Jaguar skal derfor finde et andet egnet sted og en dyrevenlig metode til at flytte bestanden.
Man ser det for sig: den rare mand, Bob Rahal forsigtigt manøvrende rundt i en specialt udstyret Ford Galaxy, formentligt på en art stylte-dæk, og - udstyret med en anordning som kun briter kan udvikle (her kommer Storm-P til kort) - i færd med blidt at indfange salamandre i områdets sump-nære miljø !
Derimod er der ikke meget modstand fra den lokale befolkning; der har været nogle få indsigelsen mod den øgede trafik, men flertallet synes at se frem til at huse en af verdens mest avancerede bilfabrikker. Vel sagtens i håbet om at mange af de højtbetalte specialister vil bruge en pæn del af deres indtægt lokalt, f.eks med stigende huspriser til følge.
Det kan blive spændende at se hvad dette kan udvikle sig til.
Endnu en vigtig medarbejder har forladt teamet. Det er teamets chefdesigner Mark Smith, der nu dropper Jordan - til fordel for Benetton, der efterhånden har været på en rovjagt i det britiske team. Smith har stået bag den nye EJ11-racer, som teamet præsenterer senere på måneden (i øvrigt under mindre fashionable rammer end tidligere...) men derfor er det et stort tab for teamet. Smith har været med siden teamet blev grundlagt.
"Mark har været hos Jordan i 10 år, siden teamet begyndte. Det er et stort tab for os - det kan der ikke være nogen tvivl om," siger en talsmand fra teamet.
'Øv - der røg en til!' - Eddie Jordan har haft svært ved at holde på folkene
Jordan er selvfølgelig gået på jagt efter erstatninger til flere af de personer der er skiftet til Benetton. Teamet arbejder stadig på at få fat i Eghbal Hamidy, den tidligere Williams-ingeniør, men det er tvivlsomt om Arrows vil slippe ham. Andre rygter peger imod at den tidligere Ferrari-designer George Ryton kommer til teamet som ny designer.
Teamet skulle nemlig finde en ny ingeniør til Jarno Trulli efter at Dino Toso forlod teamet - for at gå til Benetton (der var de igen...) Ny løbsingeniør bliver Gabriele Delli-Colli, 34 år og som har arbejdet i international motorsport i flere år. Han har arbejdet sammen med Jaron Trulli tidligere i 1997, hvor han arbejdede for Minardi. Delli-Colli kommer fra Sauber-teamet, hvor han har været de seneste 3 år.
"Jordans nye partnerskab med Honda, giver teamet dets bedste chance for at vinde VM," siger den nyankomne ingeniør. Jordan oplyser at han iøvrigt vil falde godt til i teamet. Han bruger fritiden til at køre på sin Ducati Monster 900 eller når det skal være udenfor asfalten på sin Husqvarna Enduro. Han må da være en rigtig Jordan-mand...