Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.1.2002
 Williams præsentation sidst på måneden
 
4.1.2002
 Jaguar satser ikke på det sikre
 Lauda: Fremskridt på vej
 BAR har noget at bevise
 Ny McLaren den 19 januar
 Så må der testes
 Villeneuve til Ferrari?
 

Hop til top5.1.2002

Williams præsentation sidst på måneden

Williams er næsten klar med deres nye bil. Hjemme på fabrikken i Grove arbejdes der på højtryk, og resultatet bliver præsenteret sidst på måneden.

Williams arbejder på højtryk på at få den nye FW24 gjort klar. I næste uge skal der testes i Barcelona, og senere på Valencia banen. Sidst på måneden skal den nye racer så være klar til præsentation. Som en af sidste års store positive overraskelser, forventes der meget af Williams i denne sæson. Og mon ikke at ingeniørerne har arbejdet med nogle kraftige forbedringer. I sidste sæson var der forskellige holdbarhedsproblemer. Motormæssigt får Williams en ny og endnu mere kraftfuld BMW motor. Nogle rygter siger at den har op med de 900 hk. BMW har i vinterens løb også arbejdet med at få klaret de problemer man havde med motoren i sidste sæson.

Der er i hvert fald ingen tvivl om at de to kørere, Ralf Schumacher og Montoya, vil prøve at give de andre kamp til stregen. Det bliver også spændende at se deres indbyrdes opgør. De to herrer er ikke altid lige enige.

PDL  


 

Hop til top4.1.2002

Jaguar satser ikke på det sikre

Jaguar Racing har i dag præsenteret deres tredje racer - R3. Den er blevet forbedret i forhold til forgængeren R2 på flere områder, og det primære mål med designet af den nye racer, er at få mere fart på bekostning af det ellers robuste design.

Samtidig er målsætningerne også sat højere - Jaguar vil ikke længere være et midterteam, men skal med frem og blande sig i topstriden. For at dette kan opnås har de valgt at satse meget mere i forhold til det design der lå bag R1'eren og R2'eren. "Aerodynamisk vil R3'eren generere mere downforce end R2'eren og vil dermed give forbedret følsomhed. Så snart vi har vores egen vindtunnel klar i den kommende måned, vil vi være i stand til at sætte et program i gang der kan give os forbedringer henover sæsonen," siger teamchef Niki Lauda.

Det er blevet hans store opgave at føre Jaguar videre efter to år med flere forsøg på at få skik på teamet, men nu fremstår Lauda som den stærke mand der skal drive teamet fremad. Det er John Russell der har været designer af raceren med særlig støtte fra Mark Handford, der har stået for den aerodynamiske side af designet. "I år har vores mål været klart - at lave en racer der kører så hurtigt som muligt. Det lyder simpelt, men det jeg mener at vi er mere udfordrende i vores design denne gang," siger teamets tekniske leder Steve Nichols.

Det har især været omkring det aerodynamiske at teamet har haft fokus, frem for at opfinde nye specielle ting under huden på raceren. John Russell har stået for slankningen af raceren. "R2'eren var enormt overrobust på nogle områder. Derfor har vi med R3'eren haft i fokus at reducere vægten og forbedre den aerodynamiske præstation," siger Russell.

Den første test med den nye racer køres den 8. januar på Circuit de Catalunya i Spanien. Teamets to kørere i den kommende sæson bliver ligesom sidste år Eddie Irvine og Pedro de la Rosa.

BB  


Hop til top
Lauda: Fremskridt på vej

Jaguar Racing præsenterede i dag sin nye 2002-racer, som gerne skulle omsætte teamets 8.-plads i konstruktørernes mesterskab til en 5.-plads i den kommende sæson. Jaguar mangler stadig at indfri de forventninger, de mange fans verden over havde, da 'navnet' debuterede i F1 i 2000 som det omdannede Stewart-team. Niki Lauda har efter opgøret med Bobby Rahal, nu selv overtaget tømmerne, og det skal nok give resultater, mener østrigeren selv. I 2003 skulle Jaguar således gerne være med blandt de bedste. Indtil videre holder man øje med hvad der sker i toppen af feltet: "I år 2001 var vi 8'er i konstruktørernes mesterskab. I år 2002 vil vi gerne være 5'er eller 6'er. Først i år 2003 vil det store spring komme. Vi må lægge os efter frontløberne McLaren og Ferrari hvad angår aerodynamik og efter BMW hvad angår vores motor."

"Min indflydelse kan derfor først måles næste år. Det vil nok kun vise sig i 2002 om min analyse og min indflydelse har bragt teamet fremad," siger Lauda of fralægger sig således elegant ansvaret for Jaguars hidtidige resultater. Men allerede i 2002 ser tingene lysere ud, betror Lauda sig. Det har han nogle fine tal til at bevise: "Vores 2001-model var omtrent to sekunder for langsom. Næste år vil derfor være 33 kilo lettere og 8% mere kørevenlig. Den vil også være mere aerodynamisk effektiv."

CBA  


Hop til top
BAR har noget at bevise

"Så vidt jeg ved, er vi sammen næste år, ved mindre der sker noget." Ordene er Jacques Villeneuves, juli 2001, og handler om hvorvidt han og BAR samarbejde strakte sig ind over 2002. Og er der så 'sket noget' med Craig Pollocks noget pludselige afgang fra BAR-teamets ledelse? Der er under alle omstændigheder usikkert om Villeneuve er at finde hos BAR i 2003 - resultaterne har ikke været tilfredstillende for den tidligere verdensmester og med vennens afsked er det langt mindre til at holde på ham.

"Foreløbigt har jeg en kontrakt, og jeg er professionel, så jeg vil give det alt hvad jeg har. Der er mange mennesker her, som jeg har arbejdet med i lang tid. Dem vil jeg ikke svigte," siger Villeneuve, der dog ved at der er andre muligheder:" Men hvis man vil være et andet sted, er der andre team, man kan forsøge at komme til." Foreløbig venter han til efter testen på Barcelona i næste uge, med at træffe nogle beslutninger. Villenueve har tidligere fortalt, at han med forholdsvis stor sikkerhed kan bedømme en ny bils potentiale allerede ved den første test.

BARs tekniske leder, Malcolm Oastler, er godt klar over at BAR her noget at bevise i 2002. Både over for Villeneuve, Honda og det brede publikum. "Mange team er sluppet af sted med et dyk her og der i præstationerne, men jeg tror ikke, at vi slipper af sted med det to år i træk. Så det bliver et temmelig kritisk år," indrømmer Oastler. Han stoler dog på, at Villeneuve vil udføre sit arbejde tilfredstillende:"Kørerne er en stor del af pakken, og vi må holde dem og motiverede. Men jeg er sikker på, at Jacques føler sig forpligtet til teamet, og på at det skrider fremad, med det vi gør."

CBA  


Hop til top
Ny McLaren den 19 januar

Tre teams har allerede præsenteret deres biler, nemlig Toyota, BAR og i dag Jaguar. McLaren har netop meddelt at de præsenterer deres nye den 19 januar.

McLaren har netop meddelt at deres nye bil, MP4-17, vil blive præsenteret for offentligheden den 19 januar. Og skal man til Barcelona i dagene omkring den 19, så bliver det trængsel, for McLaren præsenterer denne nye model i netop Barcelona. De to kørere, David Coulthard og Kimi Räikkönen vil også være til stede. Specielt fordi Räikkönen er ny kører hos teamet i år.

Hos McLaren venter man sig meget af den nye MP4-17. Efter at have været toer efter Ferrari de sidste 3 år, så skal der nu ske noget igen. Chassiset bliver efter de foreløbige meddelelser en opgradering af sidste års chassis, med en hel del ændringer. Mercedes har lovet en ny motor. McLaren tester på ligefod i næste uge med flere andre teams netop i Barcelona. I første omgang tester man en hybrid bil. Sidste års racer er blevet ombygget med en masse ændringer, som skal testes i første omgang. Senere vil man så bruge den nye bil.

McLaren får sikkert travlt med tests. Ron Dennis og den øvrige ledelse har nemlig besluttet at skifte til Michelin, så de nye dæk skal testes og "køres" ind. David Coulthard har op til den kommende sæson ikke holdt så meget ferie. Han har i pausen holdt sin fysiske form ved lige. Derudover er der kommet nye styrkeøvelser på programmet, så han møder i optimal fysisk form når sæsonen starter.

PDL  


Hop til top
Så må der testes

FIA's testforbud er slut. Fra den 1. januar måtte der testes igen. Nu venter vi blot på de første tests. Nogle få teams har allerede præsenteret deres nye bil.

Så skal vi for alvor til det igen. Der er ikke længe til sæsonens første Grand Prix, men inden da skal alle teams have testet deres nye biler. FIA var så flinke at beslutte at der ikke må testes fra sæsonens sidste løb og året ud. Det har betydet at der først nu må testes. Hvor langt er de respektive teams nået? Nogle har allerede præsenteret deres nye bil, og i den kommende tid vil vi se flere nye biler præsenteret.

Arrows's testprogram bliver lidt forsinket. Arrows har ellers meldt deres tilstedeværelse ved årets første fællestest i Barcelona i næste uge, men teamets nye motorleverandør, Cosworth, har forsinkelser i leveringen af motorer, angiveligt pga. nogle sidste øjebliks finansielle uoverensstemmelser med Arrows. Teamet har i skrivende stund heller ikke skrevet kontrakt med Frentzen. I forhold til teamets situation omkring kørernes kontraktlige forhold lyder det fra teamet, at lige så snart alt er faldet på plads med kørerne, vil man komme med en pressemeddelelse. Altså, vi venter spændt på om Frentzen skal til Arrows eller ej.

BAR har allerede præsenteret deres nye racer, og vil være et af de 8 eller 9 teams der vil være at finde i Barcelona i næste uge. Det er endnu ikke kommet frem hvilke kørere der skal teste for BAR. Teamet har jo både de to Grand Prix kørere, samt indtil flere testkørere at tage af.

Ferrari vil traditionen tro først teste hjemme på Fiorano. De første tests foretages af Luca Bodoer og den nye testkører, Luciano Burti, hvorefter man i den sidste tredjedel vil teste sammen med de andre teams. Ved den planlagte test i Valencia som starter den 19. januar møder Ferrari op offentligt for første gang i år. Der vil både Michael Schumacher og Rubens Barrichello teste. Men inden da skal næsten hele Ferrari teamet på den årlige skitur til Madonna di Campiglio.

Jaguar præsenterer i dag fredag deres nye racer. Efter præsentationen tager man også til Barcelona og afvikler den første test. Teamchefen Niki Lauda har til hensigt at vil prøve at køre den nye bil. Den første dag vil man teste i en hybridbil og på andendagen vil den nye bil være på banen.

Jordan vil også være at finde i Barcelona. Efter en lang periode med skifteholdsarbejde på fabrikken, er man klar til at teste. Teamets 2 nye kørere, Fisichella og Takuma Sato, skal teste. Der er Satos første tur i den nye Jordan. Det nærmeste han hidtil har været, var da han skulle have tilpasset sit sæde i bilen.

McLaren, som ellers sommetider tester alene de første gange, vil også være at finde i Barcelona. Kimi Räikkönen og Alex Wurz vil forestå den første test. McLaren satser på at skal slå Ferrari af tronstolen i år. Men mon det lykkes? Williams har samme intentioner.

Minardi kommer ikke til Barcelona i denne omgang. Klargøringen af den nye bil er ikke færdig endnu. Oven i det har Minardi ikke tradition for at teste ret meget. Den manglende økonomi spiller ind.

Prost har meldt sin ankomst til Barcelona, men om det virkelig sker, ved ingen vist endnu. Teamets situation er kendt for alle. Den endelige dom over teamet er nært forestående. Desuden er det vel faktisk kun Tomas Enge der i første omgang kan teste for teamet.

Renault, det tidligere Benetton, stiller op med to kørere, nemlig Jarno Trulli og Jenson Button.

Sauber kommer måske til Barcelona. Der arbejdes på højtryk på at få bilen klar. Ellers må man "nøjes" med en hybridbil. Sauber har ikke altid mødt op til de første tests.

Toyota har lige som BAR også præsenteret deres nye bil. Den er derfor helt klar til test. Toyota har ydermere den fordel at man har haft mulighed for at teste da sæsonen 2001 sluttede. Et forlig mellem FIA, de andre teams og Toyota gjorde at man fik en måned mere at teste i. Toyota vil for første gang mødes med de andre teams til test. De to kørere, Mika Salo og Allan McNish, vil forestå den første offic

PDL  


Hop til top
Villeneuve til Ferrari?

Den tidligere verdensmester for Williams teamet, Jacques Villeneuve, vil meget gerne køre for Ferrari teamet en gang i fremtiden.

Ønsket om at køre for Ferrari teamet er ikke kun for at følge i hans fars, Gilles Villeneuve, fodspor. Det er nu mest fordi at teamet efter hans mening er det bedste team.

Jacques Villeneuve:
"Ferrari vil helt sikker være førende. Sidste sæson var de alle andre teams overlegne. Og selv om de ikke forbedre sig til denne sæson, så vil de stadig være foran."

Ikke engang udsigten til at have Michael Schumacher som teamkollega skræmmer ham, og han udtaler i den forbindelse:
"Jeg vil være meget glad for at have Michael som teammate - helt sikkert."

Men det er dog ret usandsynligt at Villeneuve kommer til Ferrari teamet foreløbig.
Dels så tyder intet på at Michael Schumacher er interesseret i at have Villeneuve som teammate.
Og selv om Schumachers kontrakt udløber i 2004, så har han allerede nu luftet mulighed for at han forlænger den.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk