Ifølge britiske aviser skulle ireren forud for det europæiske grand prix have fået et brev hvor det blev tilbudt at affyre skud mod Hakkinens dæk. "Min ide er at skyde en lille kugle i dækket fra Mercedes og dækket ville briste og gå i stykker. Ingen kan bevise skudet. Hakkinen vil ikke gennemføre. Er du interesseret?" lød brevet der var skrevet på simpelt engelsk og på en skrivemaskine. Heldigvis havde det ikke Irvines interesse.
Det er meget rystende at der er nogle der går med sådanne planer - godt nok er der snyderi og der spioneres på livet løs i Formel 1 og der har da også været rygter om sabotage igennem Formel 1's 50-årige historie, men dette slår efterhånden alle rekorder.
Spekulationerne om et spektakulært bryllup brød ud i lys lue da Villeneuve forud for det japanske grand prix bekendtgjorde at de var blevet forlovet - men røbede intet om en dato for brylluppet. Det har fra den første dag været ren spekulation - og som en klog dansk fortæller en gang sagde: "Det er ganske vist - en lille fjer kan nemt blive til fem høns!"
Gårsdagens test på Silverstone var alt andet end succesfuld, så den indbudte lukkede kreds af sponsorer og team-folk fik ikke rigtig valuta for den investerede tid mm.
Jaguars brasilianske testkører, Luciano Burti nåede kun at køre et par omgange i årets første shakedown, før motoren gav op. Til alt held for Jaguar antages det, at den anvendte motor er en form for mellemstadie/udviklingsmodel, og ikke den der skal anvendes, når det for alvor går løs.
Det er dog tvivlsomt om holdet tager til Barcelona her d. 8.-10. januar - det virker mere oplagt at forblive på Silverstone, indtil man har en mere stabil motor. I øvrigt planlægger Jaguar at teste i Spanien som følger: Jerez 14.-16. og Barcelona 19.-21.
Ellers fik de indbudte gæster lejlighed til at se en formentligt foreløbig bemaling: kraftig mørkegrøn. Man bemærkede også en fremrykning af udstødningsrørene, dvs der hvor de kommer ud af sidepods'ne. Desuden har det nye R1 karosseri en lavere 'nose-cone' og en markant fornyet bag-vinge. Denne ændring har formentlig sammenhæng med, at bilens bagparti som helhed har fået form a'la Coca-Cola flaske. Vi ser frem til præsentationen, der finder sted på Lords Cricket Ground i London d. 25. Januar.
Testen er en generel test inden man tester videre i Spanien på Jerez-banen i weekenden. Desværre er det en lukket test, desværre, fordi det er første gang, at Jaguar R1 som den kommer til at hedde, skal køre med den grønne bemaling, der er dog et tv-hold tilstede, idet man stadig ikke er helt sikker på, hvordan farven reagerer på tv-skærmen. Ifølge forlydender skulle man dog have ramt en nuance der ligger tæt på den klassiske British Racing Green. Den kan dog blive brudt af en gul staffering, netop for at gøre sig bedst muligt på tv-skærmen.
Man har tidligere i denne bil haft lidt vægtproblemer, hvilket blandt andet har givet sig udslag i en meget tung styring, som specielt Eddie Irvine har beklaget sig over: " Basis bilen er meget bedre end jeg troede, men styringen er meget tung, og jeg har ikke kunnet køre ud til grænsen p.g.a. dette, jeg har simpelthen ikke kunne føle hvor bilen var henne." Jaguar har i den forbindelse udviklet et meget let servostyringssystem, som skulle gøre bilen meget lettere at styre. Men det gør jo ikke bilen lettere, så der skal arbejdes videre med det.
Servostyringen er noget af det, som Eddie Irvine og Johnny Herbert kommer til at teste i Spanien, hvor de træder ind til en mere gennemgribende test. Mange vil følge testen der, hvor andre teams også har meldt deres ankomst. Det bliver også spændende at se, hvor Jaguar er henne rent motormæssigt. I slutningen af sidste sæson var Ford motoren efterhånden så optimeret at man anså den for at ligge i top 3.
Men ingen har vel ligget på den lade side i vinterens løb, så meget kan være ændret.
Per Dons-Larsen/Gorm Nielsen
'Rocky F1 Stallone'
Det er i hvert fald det som rygterne vil vide. Ecclestone fik den første drejebog og den faldt langt fra i Formel 1-bossens smag - alt for klicheagtig skulle Ecclestone have sagt og sendt drejebogen tilbage. Man kan så sige at det eneste som Ecclestone helst vil se er dollars, så.
Flere andre rygter begynder også at pege på en anden aktionskuespiller som er på vej ind i teamet - Arnold Schwarzenegger! Godt nok har Arnold rødder i Østrig - men i en Formel 1-film??? Forhåbentlig bliver det ikke som kører! Om ikke andet skal der laves mange trick-shot for at Arnold kan blive 1,5 gange mindre!!!
Derudover er det endnu uvist om nogle af kørerne får mindre roller i filmen - men som det ser ud nu ligner det mest noget misk-mask - desværre!
"Jeg var selv en kører og selvom jeg aldrig opnåede noget som Damons succes, ved jeg hvordan det er når man når karrierens slutning. Bare det at overveje at trække sig tilbage er en meget hård ting at gøre. Så jeg tror ikke vi skal gøre det sværere for Damon. Vi bør huske ham af alle de rigtige grunde, de positive resultater og de gode ting han tog med sig til formel 1 og til Jordan. Han gav det lederskab vi ledte efter i hans første sæson med os og han gav os vores første formel 1-sejr. Det kan ingen tage fra ham."
Og hvad er det så for en kontrakt JV har underskrevet? Jo, han er nemlig blevet gift. Den udkårne Dannii Minogue, australsk sangerinde, og JV mødte hinanden til en BAR fest i maj måned sidste år og har været sammen siden. Og nu er de så blevet gift. Og herfra skal der også lyde et stort tillykke.
Men ellers er JV fra flere sider, specielt af hans gode ven, David Coulthard, blevet udråbt til at være en outsider forud for den kommende sæson. JV er i brede kredse anerkendt, som værende en af feltets 3 bedste kørere. Faktisk har han vundet en del anerkendelse for specielt de to seneste sæsoner, hvor han har kørt i først en middelmådig Williams, og senest en BAR, som i sin debutsæson mange gange slet ikke kom i mål. Forventningerne til bilen i år, er blandt kollegaer og konkurrenter væsentlig højere. For det første har teamet betalt nogle dyre lærepenge det første år, og for det andet får man i år en fabriks- Honda motor, som har imponeret indtil nu. Ydermere var BAR nogle af de første til at starte tests af sæsonens model. Så det bliver en gennemtestet bil som teamet sender af sted i Marts måned når sæsonen indledes.
Baan oplevede et fald på godt 32 procent i deres kursværdi på blot en enkelt dag. Baan har haft store økonomiske underskud og da chefen for software-giganten trak sig slog det helt igennem. Det ventes at det vil koste et par milliarder kroner at omstrukturere virksomheden.
Baan har en flerårig samarbejdsaftale, men det ventes ikke at den bliver brudt på grund af de økonomiske storme.
I løbet af de 36 omgange som han kørt, opnåede han en bedste tid på 1:02,637.
Til sammenligning så er Rubens Barrichellos banerekord fra 1999 på 1:00,712.
Luca Badoer fortsætter testkørslerne i dag.
Rubens Barrichello påbegynder sine testkørsler den 8. januar. Så skulle han igen være klar efter sin operation.
Michael Schumacher begynder først at teste når den nye model, F320, er klar. Michael Schumacher er fortsat på ferie i Norge, hvor han også fejrede sin 31 års fødselsdag i mandags.