Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.1.2000
 Irvine tilbudt sabotage
 Villeneuve stadig fri
 Jaguar i motorproblemer.
 Jaguar test på Silverstone
 
5.1.2000
 F1-film for tynd
 Rygproblemer ved Ferrari?
 Nyt og gammelt
 Ny kontrakt til Villeneuve
 Arrows-partner i krise
 Fiorano test - Dag 2
 

Hop til top6.1.2000

Irvine tilbudt sabotage

Eddie Irvine vil på TV berette om et uhyggeligt tilbud, når et dokumentarprogram om Irvine bliver vist på britisk TV. Irvine fik tilbud om sabotage fra en fanatisk Ferrari-fan - et skud i Hakkinens dæk skulle være med til at give ireren et VM til Ferrari - det første i 20 år.

Ifølge britiske aviser skulle ireren forud for det europæiske grand prix have fået et brev hvor det blev tilbudt at affyre skud mod Hakkinens dæk. "Min ide er at skyde en lille kugle i dækket fra Mercedes og dækket ville briste og gå i stykker. Ingen kan bevise skudet. Hakkinen vil ikke gennemføre. Er du interesseret?" lød brevet der var skrevet på simpelt engelsk og på en skrivemaskine. Heldigvis havde det ikke Irvines interesse.

Det er meget rystende at der er nogle der går med sådanne planer - godt nok er der snyderi og der spioneres på livet løs i Formel 1 og der har da også været rygter om sabotage igennem Formel 1's 50-årige historie, men dette slår efterhånden alle rekorder.

BB  


Hop til top
Villeneuve stadig fri

Nyhederne om at Jacques Villeneuve var blevet gift med Danni Monogue er bluf. De to blev ikke gift den 31. december 1999 på en båd i Sydney. "Vi har brugt de sidste par uger på at nægte rapporter om at Jacques og Danni skulle giftes. Intet ser ud til at have virket fordi alle aviserne siger at de er blevet gift," siger Barbara Pollock - teamchef Craig Pollocks kone. Jacques og Danni har ikke engang været i Sydney - de blev i Schweiz på en fredelig ferie...

Spekulationerne om et spektakulært bryllup brød ud i lys lue da Villeneuve forud for det japanske grand prix bekendtgjorde at de var blevet forlovet - men røbede intet om en dato for brylluppet. Det har fra den første dag været ren spekulation - og som en klog dansk fortæller en gang sagde: "Det er ganske vist - en lille fjer kan nemt blive til fem høns!"

BB  


Hop til top
Jaguar i motorproblemer.

Hvad hjælper det at vejrguderne er med, når materiellet ikke er det.

Gårsdagens test på Silverstone var alt andet end succesfuld, så den indbudte lukkede kreds af sponsorer og team-folk fik ikke rigtig valuta for den investerede tid mm.

Jaguars brasilianske testkører, Luciano Burti nåede kun at køre et par omgange i årets første shakedown, før motoren gav op. Til alt held for Jaguar antages det, at den anvendte motor er en form for mellemstadie/udviklingsmodel, og ikke den der skal anvendes, når det for alvor går løs.

Det er dog tvivlsomt om holdet tager til Barcelona her d. 8.-10. januar - det virker mere oplagt at forblive på Silverstone, indtil man har en mere stabil motor. I øvrigt planlægger Jaguar at teste i Spanien som følger: Jerez 14.-16. og Barcelona 19.-21.

Ellers fik de indbudte gæster lejlighed til at se en formentligt foreløbig bemaling: kraftig mørkegrøn. Man bemærkede også en fremrykning af udstødningsrørene, dvs der hvor de kommer ud af sidepods'ne. Desuden har det nye R1 karosseri en lavere 'nose-cone' og en markant fornyet bag-vinge. Denne ændring har formentlig sammenhæng med, at bilens bagparti som helhed har fået form a'la Coca-Cola flaske. Vi ser frem til præsentationen, der finder sted på Lords Cricket Ground i London d. 25. Januar.

GRN  


Hop til top
Jaguar test på Silverstone

Det ser ud til, at det "nye" Jaguar team har haft heldet med sig ved at vælge dagen i går til en lukket test på Silverstone. Vejret har tilsyneladende vist sig fra den - efter årstiden - bedste side: stort set skyfrit, moderat vind - vinden er vigtig faktor på netop denne bane - og temperaturer pænt over frysepunktet. Om det så er testkører Luciano Burti eller JYS, der har forbindelsen til vejrguderne i orden, vides ikke.

Testen er en generel test inden man tester videre i Spanien på Jerez-banen i weekenden. Desværre er det en lukket test, desværre, fordi det er første gang, at Jaguar R1 som den kommer til at hedde, skal køre med den grønne bemaling, der er dog et tv-hold tilstede, idet man stadig ikke er helt sikker på, hvordan farven reagerer på tv-skærmen. Ifølge forlydender skulle man dog have ramt en nuance der ligger tæt på den klassiske British Racing Green. Den kan dog blive brudt af en gul staffering, netop for at gøre sig bedst muligt på tv-skærmen.

Man har tidligere i denne bil haft lidt vægtproblemer, hvilket blandt andet har givet sig udslag i en meget tung styring, som specielt Eddie Irvine har beklaget sig over: " Basis bilen er meget bedre end jeg troede, men styringen er meget tung, og jeg har ikke kunnet køre ud til grænsen p.g.a. dette, jeg har simpelthen ikke kunne føle hvor bilen var henne." Jaguar har i den forbindelse udviklet et meget let servostyringssystem, som skulle gøre bilen meget lettere at styre. Men det gør jo ikke bilen lettere, så der skal arbejdes videre med det.

Servostyringen er noget af det, som Eddie Irvine og Johnny Herbert kommer til at teste i Spanien, hvor de træder ind til en mere gennemgribende test. Mange vil følge testen der, hvor andre teams også har meldt deres ankomst. Det bliver også spændende at se, hvor Jaguar er henne rent motormæssigt. I slutningen af sidste sæson var Ford motoren efterhånden så optimeret at man anså den for at ligge i top 3.

Men ingen har vel ligget på den lade side i vinterens løb, så meget kan være ændret.

Per Dons-Larsen/Gorm Nielsen

PDL  


 

Hop til top5.1.2000

F1-film for tynd

Som en del af Bernie Ecclestones store PR-cirkus er det meningen at der skal præsenteres en Formel 1-film for de amerikanske biografgængere når Formel 1 kommer til USA først på efteråret. Det vil være den første Formel 1-film siden "Grand Prix" i 1966 blev lavet. Som bekendt er det Sylvester Stallone der har fået lov til at kreere en film hvor Formel 1 er omdrejningspunktet - og filmen bliver, så vidt vides kaldt "Into thin air". Men selv her er Bernie Ecclestone ikke helt ude på sidelinien, og uden at bruge filmens titel som en kliche så er den allerede stemplet som tynd!

'Rocky F1 Stallone'

Det er i hvert fald det som rygterne vil vide. Ecclestone fik den første drejebog og den faldt langt fra i Formel 1-bossens smag - alt for klicheagtig skulle Ecclestone have sagt og sendt drejebogen tilbage. Man kan så sige at det eneste som Ecclestone helst vil se er dollars, så.

Flere andre rygter begynder også at pege på en anden aktionskuespiller som er på vej ind i teamet - Arnold Schwarzenegger! Godt nok har Arnold rødder i Østrig - men i en Formel 1-film??? Forhåbentlig bliver det ikke som kører! Om ikke andet skal der laves mange trick-shot for at Arnold kan blive 1,5 gange mindre!!!

Derudover er det endnu uvist om nogle af kørerne får mindre roller i filmen - men som det ser ud nu ligner det mest noget misk-mask - desværre!

BB  


Hop til top
Rygproblemer ved Ferrari?

Ifølge Eddie Irvine er der stor forskel på Ferrari og Stewart - ikke kun i den måde som raceren fungerer. Irvine har haft klaget over smerter i ryggen, og efter skiftet til Stewart/Jaguar har ireren fundet ud af at det nok skyldes Ferrari-raceren! Irvine havde store problemer med det smalle cockpit hos Ferrari - men hos Jaguar er det bedre hvor raceren passer til Irvines facon - (vi skal vist ikke nævne en vis hr. Mansell deri 1995 havde plads i sit McLaren-cockpit til mere end en almindelig bilstereo!) "Mine fødder er i den nye racer lagt langt mere ned i forhold til min bagdel. Det gør meget for min ryg," siger Irvine. Udover rygproblemer har Irvine også haft en del bøvl med skulderen, men dette bliver også afklaret.
BB  


Hop til top
Nyt og gammelt

Eddie Jordans evner som talentspejder er ubestridelige, men de seneste år har han, i stedet for unge talenter, hentet erfarne kørere til sit team i form af Damon Hill og Heinz-Harald Frentzen. I Jarno Trulli, som Jordan har hentet fra Prost, kombineres de to, for selvom Trulli debuterede i 1997 med Minardi, har han endnu ikke kørt en bil blandt feltets bedste. Det er hvad, Eddie Jordan forventer teamet vil være igen i år. Han spår, at sin nye kører er den "potentielt den største overraskelse i mesterskabet," og tilføjer at Trulli er ligeså god som Frentzen var da han kom til teamet. "Jeg tror, at omgivelserne i Jordan vil passe Jarno, på samme måde som det passede Heinz. Og så tror jeg du vil opdage han er noget ganske særligt." Trullis ankomst vil også påvirke Frentzen positivt: "Jeg er ikke i tvivl om at det vil være godt for Frentzen at have Trulli her. Heinz har brug for Trulli til at hjælpe sig med at forsøge at vinde mesterskabet." Og nok også være i stand til, at præstere lidt mere modspil end det Damon Hill halvhjertet udviste i 1999. "Jeg dadler ikke Damon," siger Eddie Jordan. "Han var på et sted i sin karriere, hvor han havde svært ved, at grave efter den lille smule ekstra. Jeg havde ondt af ham, men kløften mellem ham og Heinz var for stor. Frentzen vidste at han kunne ukvalificere Damon, og det er ikke en ideel situation."

"Jeg var selv en kører og selvom jeg aldrig opnåede noget som Damons succes, ved jeg hvordan det er når man når karrierens slutning. Bare det at overveje at trække sig tilbage er en meget hård ting at gøre. Så jeg tror ikke vi skal gøre det sværere for Damon. Vi bør huske ham af alle de rigtige grunde, de positive resultater og de gode ting han tog med sig til formel 1 og til Jordan. Han gav det lederskab vi ledte efter i hans første sæson med os og han gav os vores første formel 1-sejr. Det kan ingen tage fra ham."

CBA  


Hop til top
Ny kontrakt til Villeneuve

Ja, det er rigtigt. Jacques Villeneuve har midt under nytårsfestlighederne, underskrevet en ny kontrakt. Underskrivelsen fandt sted i Australien, under bevågenhed fra en lille gruppe nære venner og den nærmeste familie. Det hele blev afsluttet af sammenkomst med deltagelse af disse nære venner og familien og med et overdådigt fyrværkeri som et flot punktum.

Og hvad er det så for en kontrakt JV har underskrevet? Jo, han er nemlig blevet gift. Den udkårne Dannii Minogue, australsk sangerinde, og JV mødte hinanden til en BAR fest i maj måned sidste år og har været sammen siden. Og nu er de så blevet gift. Og herfra skal der også lyde et stort tillykke.

Men ellers er JV fra flere sider, specielt af hans gode ven, David Coulthard, blevet udråbt til at være en outsider forud for den kommende sæson. JV er i brede kredse anerkendt, som værende en af feltets 3 bedste kørere. Faktisk har han vundet en del anerkendelse for specielt de to seneste sæsoner, hvor han har kørt i først en middelmådig Williams, og senest en BAR, som i sin debutsæson mange gange slet ikke kom i mål. Forventningerne til bilen i år, er blandt kollegaer og konkurrenter væsentlig højere. For det første har teamet betalt nogle dyre lærepenge det første år, og for det andet får man i år en fabriks- Honda motor, som har imponeret indtil nu. Ydermere var BAR nogle af de første til at starte tests af sæsonens model. Så det bliver en gennemtestet bil som teamet sender af sted i Marts måned når sæsonen indledes.

PDL  


Hop til top
Arrows-partner i krise

Et af Europas største IT-firmaer og samarbejdspartner med Arrows-teamet er kommet i en større økonomisk klemme. I går oplevede børserne rundt om i verden et stort fald i kurserne på IT-aktier blandt andet i det amerikanske Nasdaq-indeks, men det gik særlig hårdt ud over hollandske Baan, der i den kommende sæson kommer til at være sponsor for Arrows.

Baan oplevede et fald på godt 32 procent i deres kursværdi på blot en enkelt dag. Baan har haft store økonomiske underskud og da chefen for software-giganten trak sig slog det helt igennem. Det ventes at det vil koste et par milliarder kroner at omstrukturere virksomheden.

Baan har en flerårig samarbejdsaftale, men det ventes ikke at den bliver brudt på grund af de økonomiske storme.

BB  


Hop til top
Fiorano test - Dag 2

Luca Badoer testede igen i går for Ferrari teamet på den 2,976 km. lange Fiorano bane i Italien. I løbet af de fire timer (10:30 - 14:30) han havde til rådighed, nåede han at køre 36 omgange. Der var tale om en test af nye komponenter til 2000 modellen, og disse blev testet på en F300 (chassis nr. 186) fra 1998!!

I løbet af de 36 omgange som han kørt, opnåede han en bedste tid på 1:02,637.
Til sammenligning så er Rubens Barrichellos banerekord fra 1999 på 1:00,712.

Luca Badoer fortsætter testkørslerne i dag.
Rubens Barrichello påbegynder sine testkørsler den 8. januar. Så skulle han igen være klar efter sin operation.
Michael Schumacher begynder først at teste når den nye model, F320, er klar. Michael Schumacher er fortsat på ferie i Norge, hvor han også fejrede sin 31 års fødselsdag i mandags.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk