Kristian Kolby fortæller om hvorfor valget faldt på DAMS i Formel 3000. Teamet er kendt som værende godt funderet – og det har tidligere ført til mesterskaber og flere kørere der er kommet videre til Formel 1. Derudover betyder det meget hvem der bliver hans holdkammerat, nemlig franskmanden Franck Montagny. "Det er egentlig første gang at jeg har mulighed for at lære fra en anden og erfaren kører," siger Kolby om Montagny der i år udraderede et andet talent David Terrien. Blandt andet hæfter Kolby sig i hvor mange point Montagny var i stand til at hente i hans første år, og han glæder sig til at få Montagny som en slags lærermester. "Derudover betyder det også meget at der er mulighed for at deltage i Le Mans med Cadillac," røber den unge dansker.
Hvad er så målsætningen for det første år i Formel 3000? "Der er ikke noget pres på mig. Det er meningen at jeg skal lære og derfor ikke slå Montagny med det samme, men det er målet at jeg henover sæsonen skal komme tættere på ham og mod slutningen af sæsonen slå ham," siger Kolby på det spørgsmål – "men det ville da være godt hvis jeg kan slå ham med det samme," griner Kolby. Derudover er presset også mindre eftersom Kristian er helt klar på at det nok bliver til to år i Formel 3000 får han kan begynde at se sig om efter nye udfordringer.
Om udfordringen hedder Formel 1 vil Kolby ikke spå om. "Nu skal jeg lige overstå Formel 3000, så får vi at se," kommer det prompte. Kristian har ellers meget gode kontakter til Formel 1-sporten, blandt andet gennem hans to søstre der arbejder henholdsvis for McLaren og BAR. Derudover har familien andre gode kontrakter til folk indenfor Formel 1-verden. Især har Jordan-teamet haft et vågent øje på danskeren, og især følges Kolby af Trevor Foster der også har skaffet Kristian kontakter hos Jordan, blandt andet får Kristian hjælp til den fysiske træning og har adgang til Jordans træningsfaciliteter.
Nu blev det DAMS i år – men var der også kontakt til andre teams i Formel 3000? "Ja, til stort set alle teams. Problemet har været at de etablerede teams vil have en kører med mindst et års erfaring i Formel 3000, andre vil have mange penge. DAMS er derfor det rette valg under disse omstændigheder." Og igen er Le Mans et godt incitament. Resultatmæssigt satser Kolby på point og måske med lidt held en podieplacering.
Økonomi er ellers ikke noget der er et stort problem for Kristian Kolby. De sidste tre år har det ellers kun været egne sponsorer der har givet cool cash til karrieren. Kolby kommer ellers fra en økonomisk ret velfunderet racerfamilie, men det er ikke der Kristian vender sig når karrieren skal finansieres. "Men selvfølgelig er der altid familien at falde tilbage på," konkluderer Kolby.
En anden ting som Kristian Kolby også hæfter sig meget ved er hans manager. Han har kun Kolby at markedsføre og dermed er han sikret at han ikke bliver kørt ud på et sidespor af manageren.
Sidst på måneden tager Kristian til Jerez for at teste med DAMS. "Det kommer til at vise hvad vi skal arbejde med," siger han og er også spændt på at se hvordan han og raceren kommer til at ”passe” sammen. Derudover står der også tests for Cadillac på programmet for Kolby der har gode chancer for at komme til at deltage i Le Mans. Kristian Kolby får debut i det internationale Formel 3000
Jason vil forsøge at komme tilbage til motorsport, om end det ikke bliver på topplan, men i standardvogne. Meget tyder på at Jason kommer til at køre med i den danske DTC/PRO Am serie.
Linket mellem DAMS og Cadillac er teambossen J.P. Driot. "Han tager 90% af beslutningerne, men alt skal godkendes af GM," siger Kristian Kolby til formel-1.dk. "Han skubber meget hårdt for at jeg skal køre i en af billerne til Le Mans," fortsætter den unge dansker og peger på at chancerne vitterlig er gode eftersom alle DAMS-teamets Formel 3000-kørere har været i aktion for teamets søsterteam i Le Mans.
Kolby skal under alle omstændigheder teste Cadillac'en. "Jeg skal teste bilen i USA sidst i januar eller først i februar. Jeg får først et ja eller nej i feburar efter testen," siger Kristian Kolby. "Men chancerne er gode!" Le Mans år 2000 bliver virkelig god reklame for Danmark og de danske kørere.