Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.1.2004
 Marc G. jagter Montoyas sæde hos Williams
 Kørerne i kø for et testsæde hos Williams
 Peter Sauber: "Jeg ved hvad jeg får"
 Endnu ingen kontrakt til Rubens
 
4.1.2004
 Flere penge til de private teams
 Rubens hos Ferrari i 2005 og 2005?
 Januar er en travl måned
 Fisichella´s Ferrari billet?
 

Hop til top6.1.2004

Marc G. jagter Montoyas sæde hos Williams

Marc Gene som er testkører hos BMW-Williams, har sat sig som mål at skulle afløse Juan Pablo Montoya, når han skifter over til McLaren-Mercedes i 2005.

Ved præsentationen af BMW-WilliamsF1 teamets nye racer i går, sagde Marc Gene "Mit mål for næste sæson, er at skulle overtage Juan Pablo Montoya sæde, nu da han har valgt at forlade teamet efter denne sæson. Jeg ved godt at der er hård kamp om at komme til at kører i denne racer næste år, men med min viden og teamet og alt den erfaring jeg har angående raceren, og at jeg også fik vist på Monza sidste år, at jeg ikke har glemt at køre Grand Prix løb."

Marc Gene har kørt 33 Grand Prix løb for Minadi over 2 sæsoner, og sidste år havde han et enkelt løb for BMW-WilliamsF1 teamet, da Ralf Schumacher sad udenfor med en skade i ryggen, efter et uheld under test af raceren.

Spillet om det ledige sæde er allerede godt igang, og en af bejlerne til sædet er Jaguar køren Mark Webber, som spåes store chancer for at overtage sædet. Andre der spøger i kulisen er Nico Rosberg og Nelson Piquet, men begge de kører mangler erfaring, og ansættes måske som testkører for teamet.

BKP  


Hop til top
Kørerne i kø for et testsæde hos Williams

Flere kørere står parat til at indtage et testsæde hos Williams. Umiddelbart er der to sæder at kæmpe om, men det ene er optaget.

Især to kørere kæmper om et testsæde hos Williams. Teamet har to testsæder og det ene er optaget af Marc Gene, som jo gjorde fremragende som testkører i sidste sæson hvor han også erstattede Ralf Schumacher i et enkelt løb, og endda med gode points som resultat.

Men det andet testsæde er endnu ikke blevet besat, to kørere står klar. Den ene er Nelsinho Piquet som allerede har testet én gang for Williams, men han var ikke så overbevisende som mange måske havde forventet. I hvert fald var de tider han satte ved testet skuffende i forhold til de tider som Ralf Schumacher og Marc Gene satte ved samme lejlighed i tilsvarende biler. Men den unge Piquet, søn af den tidligere 3 dobbelte verdensmester Nelson Piquet, får en ny chance. Det fortalte Frank Williams ved gårsdagens præsentation af den nye FW26. Frank Williams fortalte også at man dog ikke har besluttet endnu hvor Nelsinho Piquet skal teste igen.

Derimod er den anden kører der vil have sædet nok noget tættere på. Det drejer sig om Antonio Pizzonia, som efter fyringen fra Jaguar blev testkører for Williams. De teammedlemmer som har arbejdet sammen med Pizzonia ved hvad han står for, og er faktisk noget forundret over at han i det hele taget blev fyret fra Jaguar. De sammenligner de tider som han satte i en Williams bil både før og efter udflugten til Jaguar. Tiderne viser - ifølge disse teammedlemmer - at han faktisk kørte lige så hurtige tider både før og efter hans korte karriere hos Jaguar, hvor han ikke imponerede ret meget.

Antonio Pizzonia håber på at kunne få gang i sin Formel 1 karriere igen. Efter den kommende sæson er der mindst ét sæde ledigt hos Williams. Juan Pablo Montoya har allerede meddelt at han forsætter hos McLaren, og hvad med Ralf Schumacher, forsætter han hos teamet? Hans kontraktforlængelse er endnu ikke forhandlet på plads. Der bliver noget for kørerne i anden række at kæmpe om.

PDL  


Hop til top
Peter Sauber: "Jeg ved hvad jeg får"

Peter Sauber ved hvad han får når han køber Ferrari motorer til sine biler. Det mener han ikke at han gør ved eks. Mercedes.

Sidste år meldte Mercedes ud at de nu var klar til at levere motorer til de uafhængige teams som ikke har bilfabrik i ryggen. Motorerne blev tilbudt til en pris som var op til 3 gange billigere end andre kunne eller ville levere til. For Peter Sauber har der ikke været tvivl om at hvad han ville vælge.

"Det var et godt tilbud, men på den anden side set vidste jeg ikke hvad vi egentlig ville få. At forsætte hos Ferrari gør mig til en kunde, og de behandler mig som sådan. Men havde jeg valgt en mere økonomisk støttet motor, ville jeg ikke have den samme uafhængighed."

Det har tilsyneladende ikke været til at gennemskue i Mercedes tilbuddet hvad man egentlig ville få for pengene. Peter Sauber og teamet har funderet lidt over, hvad man kunne regne med at få. Hvor mange motorer vil der være til rådighed? Hvor mange bliver renoveret? Og vil den motor man får, være en gammel eller en forholdsvis ny rent specifikationsmæssigt?

En holdning som mange har i inderkredsen i Formel 1, er at Sauber er tvunget til at have en holdning der matcher Ferraris. Men det afviser Peter Sauber er sandheden.

"Nej det er ikke tilfældet, men som resultat af det gode og personlige forhold der er imellem os, kan det selvfølgelig have været situationer hvor vi har haft den samme mening."

PDL  


Hop til top
Endnu ingen kontrakt til Rubens

Vi kunne i går fortælle at Rubens Barrichello - ifølge en svejtsisk avis - havde forlænget hans kontrakt med Ferrari. Siden har Ferrari afvist denne påstand.

Den svejtsiske avis "Blick" har været ude med en artikel om at Rubens Barrichello havde forlænget hans kontrakt med Ferrari gældende for 2005 og 2006. En Ferrari talsmand har nu meddelt at dette ikke er sandt og at det er ren og skær spekulation.

"Vi har ikke underskrevet noget som helst endnu. Det er ren og skær spekulation. Intet er sket endnu, når tiden er inde, vil vi sætte os ned og tale tingene igennem med Rubens."

På en måde vil det også virke underligt hvis Rubens Barrichello havde skrevet under på en ny kontrakt. Hans nuværende kontrakt udløber ved udgangen af året. Samtidigt ville det også forhindre ham i at søge nye græsgange, nu hvor der er lagt op til rokeringer hos bl.a. McLaren og Williams.

PDL  


 

Hop til top4.1.2004

Flere penge til de private teams

Det er ikke nemt at være et privat team i Formel 1 i dag. De private teams har ikke en stor bilfabrik i ryggen. Nu ser det ud til at der muligvis kommer flere penge til de små teams.

De små private teams er i større eller mindre pengenød. Nu ser det ud som om at der muligvis er flere penge til de små teams. Der tales flere steder om at man under forhandlingerne til den nye Concorde aftale, flere gange har talt om at de små private teams skal have en større del af kagen. Kagen er i dette tilfælde bl.a. de penge som bliver fordelt fra tv-rettighederne. Britiske medier nævner at hvert team vil blive tilgodeset med op til $20 millioner mere om året fra og med 2008. Det er i 2008 at en ny Concorde aftale træder i kraft.

Peter Sauber siger at det faktisk ikke kun er de små teams der har behov for flere penge.

"I øjeblikket er Formel 1 en meget dyr sport. I forhold det økonomiske håber jeg at vi alle kan forbedre denne situation."

Mere direkte er Paul Stoddart, Minardi:

"Vi har reddet sæsonen 2004, der er ingen men eller hvis. Den eneste måde at forbedre præstationerne hos de små teams er, at sikre at de får en større del af kagen, ligesom man gør i andre sportsgrene."

PDL  


Hop til top
Rubens hos Ferrari i 2005 og 2005?

Den svejtsiske avis "Blick" hævder at Rubens Barrichello har forlænget sin kontrakt med Ferrari med yderligere 2 år.

Ifølge den svejtsiske avis "Blick" har Rubens Barrichello forlænget sin kontrakt med Ferrari, så den også gælder i 2005 og 2006. Det er lidt af en påstand indtil videre, idet at hverken Ferrari eller Rubens Barrichello overhovedet har villet kommentere den. Hvis historien er sand, ville det nok løfte nogle øjenbryn rundt omkring i Formel 1 verdenen, idet mange har spået at Ferrari ikke ville forlænge med Rubens Barrichello.

Ross Brawn har tidligere udtrykt interesse for bl.a. Fernando Alonso og ligeledes for Kimi Raikkonen. Men begge er bundet af kontrakter hos deres respektive teams. Flavio Briatore har endda selv været ude og meddele at Fernando Alonso bliver hos Renault indtil den nuværende kontrakt udløber. Ron Dennis er nok heller ikke interesseret i at lade Kimi Raikkonen smutte i utide.

Manden bag artiklen er Roger Benoit, som normalt ikke skriver sådanne ting uden at have noget at have dem i. Roger Benoit har ry for at have mange rigtig gode forbindelser i Formel 1 verdenen og der er som regel hold i det han skriver. Et af hans argumenter er at specielt Ferrari, er ved at line op til en større udskiftning i stampersonellet efter 2005. Det sker pga. at de ledende personer i teamet jo ikke bliver yngre. Michael Schumacher er netop fyldt 34, Barrichello bliver 32 senere i år, Jean Todt er 58, Ross Brawn er 49 og Rory Byrne er 60.

Der sker jo også det i 2005 at Montoya skifter til McLaren. Og mon ikke at der også vil ske noget hos Williams, Jaguar og et par andre teams også.

PDL  


Hop til top
Januar er en travl måned

Testkørslerne går nu for alvor i gang for allet teams og kørere, samtidig er det 'højsæson' for præsentationen af de nye racere, så der hersker stor travlhed i Formel 1 i øjeblikket.

Fem Formel 1 team har allerede meldt ud at de præsenterer deres nye racere i denne måned:
5. januar - Williams
12. januar - Sauber
17. januar - Toyota
18. januar - Jaguar
29. januar - Renault

Testkørslerne starter igen på onsdag, hvor der starter en 7 dagens test på Jerez banen i Spanien, og hvor seks teams allerede har meddelt at de deltager.

Et team har valgt ikke at teste i januar måned, det er Minardi teamet.
Et andet team som har valgt at begrænse sine testkørsler er Jordan teamet, som først deltager i testen på Circuit de Catalunya fra den 20. til 23. januar.

AN  


Hop til top
Fisichella´s Ferrari billet?

Den italienske Formel 1 kører Giancarlo Fisichella, der til denne sæson er skiftet fra Jordan til Sauber teamet, ser skiftet som hans billet til Ferrari teamet.

Fisichella har altid saget at hans største drøm er at komme til at køre for Ferrari's Formel 1 team, og at dette stadig er hans mål.

Jed skiftet fra Jordan teamet til Sauber, som kører med Ferrari motorer, er han efter sin egen mening kommet første skridt på vejen.
Og da Sauber teamet ovenikøbet har et stor testsamarbejde med Ferrari, hvor blandt andet Sauber teamets anden kører Felipe Massa, tester for Ferrari, så er andet skridt også hjemme.

Tredje skridt på vejen for Fisichella, vil så være selv at komme til at teste for Ferrari sideløbende med hans opgaver i Sauber teamet.
OG igen her ser det ud til at lysne for ham, idet Sauber's teamchef og -ejer Peter Sauber netop har udtalt:
"For os er det vigtigt at Ferrari får kørt meget dæktest i år, og hvis de behøver Felipe Massa og Giancarlo Fisichella til hjælp, så får de lov til det."

Ferrari er det eneste top team som i år kører på Bridgestone dæk, og de er derfor også det eneste team der har resurcer til at foretage en seriøs dæktest.
Men da også Sauber teamet kører på bridgestone dæk, så er der for dem en stor fordel ved at deltage i Ferrari's dæktest.

Så med lidt held, så kan Giancarlo Fisichella's drøm om at køre for Ferrari teamet gå i opfyldelse i år - også selv om det 'bare' er som testkører.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk