Toyota gjorde arbejdet grundigt efter at man havde annonceret at man ville være med i Formel 1. Opbygning af team, design af biler, en til to forudgående testsæsoner og så var man klar. Pengetanken hos Toyota er siden det hele startede blevet drænet godt og grundigt, og trods alverdenens udgifter med ansættelse af diverse eksperter, har man faktisk ikke nået ret meget. Nogen vil endda sige - ingenting.
Samtidigt med lanceringen af projektet, satte man en deadline for nå projektets målsætninger. Denne deadline udløber om 2 år. Og hvad sker der så? Eller måske mere korrekt, hvad gør man for at nå målsætningen?
Det man har nået hidtil i de foreløbige seks sæsoner er:
2 pole positions og i alt 6 gange podiet.
Teamets nuværende teamchef, Tadashi Yamashina, erkender at det kan blive vanskeligt. Han fortæller åbent at han har fået 2 år til at nå topresultater i Formel 1. Hvad de høje herrer i Japan så mener med topresultater, er ikke defineret i interviewet med Tadashi Yamashina. Man fakta er ifølge Tadashi Yamashina, at man ikke skærer i budgettet som anslåes at være på ca. $ 500 millioner om året. Selv med den nuværende lave dollarkurs, er det rigtig mange penge.
Når de 2 år er gået og teamet ikke har leveret den forventede vare, vil Toyota ledelsen så gøre alvor af deres udtalelser og lukke teamet? Måske.
I hvert fald har teamet begyndt på en frisk. Den nye bil præsenteres i næste uge. Man har endda konsulteret "kunden" Williams for at få gode råd. Dette er erkendt af både Toyota og Frank Williams. Når Toyota teamet målsætning og trækker Toyota ledelsen i Japan teamet ud om 2 år såfremt målsætningen ikke nåes? Mange penge og ikke mindst prestige står på spil.
Som den sidste skygge af spionsagen mod McLaren teamet, får McLaren kørerne de to højeste startnumre. Måske ganske logisk efter at teamet ingen points bærer med over fra 2007 sæsonen, efter at teamet blev fradømt alle points i 2007 sæsonen.
Dermed er alle startnumre placeret. Dog mangler der en bekræftigelse af hvilken teamkammerat Adrian Sutil får i Force India teamet. Alt peger i øjeblikket på Giancarlo Fisichella, men fordi han - eller andre - ikke er bekræftet, står denne plads ledig i nedenstående oversigt. Det tolvte team, Prodrive F1, stiller som bekendt ikke til start i 2008.
Numrene på bilerne vil som vanligt ikke være særligt synlige, men de er der dog. Som regel på oversiden af næsen i umiddelbar nærhed af antennerne.
Kørernes og teamenes startnumre:
Startnr: | Kører: | Team: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Kimi Raikkonen | Ferrari | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Felipe Massa | Ferrari | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Robert Kubica | BMW Sauber | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Fernando Alonso | Renault | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | Nelson Piquet jr. | Renault | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. | Nico Rosberg | Williams | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. | Kazuki Nakajima | Williams | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. | David Coulthard | Red Bull | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
# | Team | Kørere |
Scuderia Ferrari Marlboro | ||
1 | Kimi Raikkonen | |
2 | Felipe Massa | |
BMW Sauber F1 Team | ||
3 | Nick Heidfeld | |
4 | Robert Kubica | |
ING Renault F1 Team | ||
5 | Fernando Alonso | |
6 | Nelson Piquet Jr. | |
AN Force India, teamet der opstod da inderen Vijay Mallya samt den hollandske Mol familie opkøbte Spyker Formel 1 teamet, har meddelt at de vil præsentere deres kørere den 11. januar, men hvem bliver det?
Med gårsdagens udmelding om at Giedo van der Garde havde skrevet kontrakt med P1 Motorsport, om endnu en sæson i World Series by Renault, er en af deres kandidater væk.
Det regnes fortsat som helt sikkert at Adrian Sutil skal køre den ene af Force Indias Formel 1 racere, men hvem er så stadig med i kampen om den anden plads? AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|