Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.1.1999
 Honda ruster sig til år 2000
 Formel 1 uden Spa?
 Mere kritik af dækkene
 De la Rosa mod Takagi
 Ny sponsor til Williams
 Altvejrsdæk i 2001
 Jordan-Honda samarbejde slut?
 Lavprofil i formel 1?
 Honda følger Stewart
 Stewart SF-3 lanceret
 
6.1.1999
 Forbud mod Beryllium
 Ferrari får lov til at teste
 BAR præsenterer 1999-racerne
 

Hop til top7.1.1999

Honda ruster sig til år 2000

Men det er ikke fordi de er bange for at deres computere ikke virker til den tid. Japanerne har påbegyndt arbejdet på deres model til år 2000 - med egen motor og chassis. I mange henseender ligner Honda nu mere Tyrrell II. Den ledende udvikler er Harvey Postlethwaite der var teknisk leder hos Tyrrell sidste år. Mere end 50 arbejdsløse Tyrrell-folk, blandt andet ledende ingeniørere og designere har fået chancen til at bygge et team op fra grunden - med flere midler end der var til stedet da de var hos Tyrrell.
BB  


Hop til top
Formel 1 uden Spa?

I de seneste par år har det belgiske grand prix hængt i en tynd tråd, eftersom den belgiske regering flere gange har lagt op til at forbyde tobaksreklamer. Ved årsskiftet blev der i hele Belgien indført et forbud der er langt mere strenge end det forbud som EU først gennemfører fra år 2005. Men den regionale region har udstedt sin egen lovgivning på dette område - og det har fået landets regering til at få sagen prøvet ved landets domstole. Vinder regeringen og der dermed kommer et forbud mod reklamer allerede i 1999 vil det belgiske grand prix sandsynligvis blive strøget af kalenderen, eller måske fra år 2000 hvis sagen trækker i langdrag. I Concorde-aftalen gives der ikke rum for flere løb uden cigaretreklamer da der allerede er nok løb uden tobaksreklamer i Tyskland, England og Frankrig.

Det vil være ærgerligt hvis Spa ikke er med i Formel 1, da det for kørere og tilskuere er en af verdens bedste og mest udfordrende baner. Hvis det så endelig skulle være: Kunne man så ikke droppe det franske grand prix på Magny-Cours? Løbene på den franske bane har aldrig været rigtig spændende!

BB  


Hop til top
Mere kritik af dækkene

Utallige kørere har været fremme med kritiske udtalelser om de nye dæk i 1999. I forhold til sidste år bliver der en fjerde rille i fordækkene. Michael Schumacher kritiserede dem allerede første gang han kørte med dem i Japan og Jacques Villeneuve fortsætter stadig sin højlydte kritik af de rillede dæk samt de dæk som FIA planlægger i fremtiden - en kritik som allerede begyndte i 1997, hvor han måtte tage til Paris og sige undskyld fordi han dengang kaldte reglementet "stupidt." Men nu har også Damon Hill tilsluttet sig den store flok af kritiske Formel 1-kørere. Den tidligere verdensmester kan ikke forstå hvorfor kørerne skal udsættes for disse ændringer da vejgreb er noget af det allervigtigste for kørerne. Alligevel håber han at kunne kontrollere dækkene i 1999, men "der er ingen tvivl om at bilerne bliver sværere at kontrollerer," siger Hill.
BB  


Hop til top
De la Rosa mod Takagi

Det er nu helt officielt at spanieren Pedro de la Rosa forhandler med Arrows om en kontrakt. Før årsskiftet fortalte han at der ikke var indledt forhandlinger, men efter nogle tests har han vist sig at være et godt bud som andenkører ved siden af Mika Salo. Hans skarpeste konkurrent til det sæde er japaneren Toranosuke Takagi. Han får i næste uge chancen for at vise hvad han er værd når han skal teste sammen med Salo. Teamet har dog sagt at man ikke skal lægge for meget i at de skal teste for teamet - men helt irrelevant er det vel næppe? Ifølge de la Rosa vil teamet først offentliggøre alle planer engang i februar - og da teamet også er tæt på at blive solgt til Zakspeed kan der ske flere ting den kommende måned. Arrows er også på udkig efter en mulig partner til at levere motorer da Arrows' planer om at udvikle deres egen motor ikke var den store succes i 1998.
BB  


Hop til top
Ny sponsor til Williams

Der er ved at gå mode i at store canadiske virksomheder inden for telekommunikation går ind og bliver sponsorer i Formel 1. Senest var det Teleglobe der lavede en mangeårig sponsoraftale med BAR, og nu har en anden mastodont på det marked også fundet vej til Formel 1. Williams har indgået aftale med Nortel Networks. Firmaet var i forhandling med mange teams, men valgte Williams fordi de havde historiske resultater. Samtidig ser firmaet det som en mulighed for at markedsføre sig på det globale marked. Måske en ide til Tele Danmark...
BB  


Hop til top
Altvejrsdæk i 2001

Under et nyligt møde sagde samtlige teams god for idéen om at indføre dæk som ikke er afhængige af specielle forhold. Det vil vil betyde at strategiske pitstops vil være en saga blot, da teams ikke vil have brug for at køre i pit i tilfælde af regnvejr. Til gengæld vil det betyde en stor forbedring af sikkerheden, da kørerne ikke bliver fanget på en våd bane med tørvejrsdæk. Forslaget, som kommer fra Max Mosley skal være med at begrænse farten i svingene. Mosley overvejer efter sigende mange ændringer af dækkene som skal reducere farten. Ingeniørerne er delte omkring spørgsmålet. Nogle mener at det vil være umuligt at lave sådan et dæk hvis det skal kunne klare de høje hastiheder. Andre er mere optimistiske.
NJ  


Hop til top
Jordan-Honda samarbejde slut?

Med Hondas planer for formel 1, er der stor tvivl om at Honda vil fortsætte deres samarbejde med Jordan-teamet. Indtil videre har Jordan kontrakt med Honda frem til årets udgang men teamet ved endnu ikke om de skal ud og lede efter en ny leverandør. Honda har før kørt sammen med Mugen men det er usikkert om honda vil tillade det samme i år 2000. Jordan har gennem hele sæsonen rost motorerne til skyerne og ville naturligvis være meget kede af at miste den motor som sikrede teamet sin første sejr og som bragte teamet op i første række efter de 2 VM-duellanter Ferrari og McLaren.
NJ  


Hop til top
Lavprofil i formel 1?

FIA undersøger nu fordelene og ulemperne ved lavprofil-dæk efter at Max Mosley luftede tanken for teamcheferne under et møde kort før jul. Mosley fik midt i 1998-sæsonen forbudt ekstravingerne kendt under navnet "tørrestativer". Mosley argumenterede for at vingerne kunne skade køreren under en kraftig kollision men mange mener at Mosley udelukkende fandt at vingerne var grimme og derfor skulle væk. Mosley fortalte under mødet at formel 1s høje profiler så gammeldags ud. I dag køres næsten alle former for motorløb med lavprofildæk. Ingeniører siger at lavprofildæk ikke har en stor force men at de vil give en smule mere stabilitet i højhastighedssving og en smule højere fart på langsider. Dækkene ville give teams en fordel da lavprofildæk ikke er så temperaturfølsomme så dermed kan mekanikerne vælge bilernes stivhed næsten udelukkende via støddæmperne.
 
Med de relativt små fordele ved lavprofil er det ikke utænkeligt at FIA vil bevare de nuværende regler af "sentimentale grunde". Det er jo efterhånden et kendetegne hos formel 1 racere (og CART) at bilerne har meget høje profiler. Dette vartegn ville være en stor skam at miste.
NJ  


Hop til top
Honda følger Stewart

Hondas chef, Hiroyuki Yoshino, kommer for tiden med udtalelser som ligner Stewart-teamets første udtalelser. Yoshino fortæller at hans umiddelbare ambitioner med Honda-teamet er, at vinde VM senest 3 år efter teamet vil debutere i år 2000: "Jeg tvivler på at vi vil være i stand til at vinde i det første år. Det vil tage os tre år at blive en seriøs konkurrent". Honda har ikke deltaget med deres eget team siden 1992. Yoshino indrømmer at teamet ikke vil være med i formel 1 for at slå de andre teams (bilfabrikanter). Det vigtigste er at bevare Hondas image som et high-tech firma. "Den vigtigste del af motorsporten er, at den udfordrer vore ingeniører. Jeg mener virkelig at vores erfaring i motorløb er en fundamental del af Hondas success"
NJ  


Hop til top
Stewart SF-3 lanceret

Der blev endnu en gang udvist store forhåbninger da Stewart-teamet lancerede deres 3. formel 1 model. Chef-designer Gary Anderson betegner SF-3 som et kæmpe skridt fremad og mener selv at Stewart vil være i stand til at konkurrere med Benetton, BAR og Williams. Dermed sætter Stewart sig selv uden for WM-konkurrencen som formodentlig vil være styret at Ferrari og McLaren igen i år. Teamets tekniske chef, Alan Jenkins, betegner motoren som den afgørende faktor: "Jeg ville ikke være overrasket hvis den nye motor er så god som nogen anden i feltet". Ford har til 99-sæsonen udviklet en lettere og mindre motor end nogen anden i formel 1 historien. Ford regner med at motoreren vil være den kraftigste i feltet henmod sæsonens slutning. Allerede i de indledende afprøvninger, kalder Ford den nye motor for "ekseptionel".
NJ  


 

Hop til top6.1.1999

Forbud mod Beryllium

Det meget giftige metal Beryllium forbydes fra og med årtusindeskiftet. Mercedes anvender metallet til at mindske friktionen i cylinderen på deres V10'er, hvilket Ferrari naturligvis har protesteret over da stoffet er giftigt, eller var det fordi Ferrari ikke fik eneret på det først? Nu har FIA besluttet sig for at forbyde metallet som sættes i forbindelse med lunge sygdomme. Ferrari bossen Luca de Montezemolo er da også glad for beslutningen: "I en verden som forsøger at gøre det bedste for miljøet bør formel 1 ikke være et dårligt eksempel."
MBP  


Hop til top
Ferrari får lov til at teste

Ferrari har igen fået lov til at teste på deres private Fiorano bane. Som tidligere nævnt ville Bridgestone kun levere dæk til officielle tests, hvilket bla. Ferrari har været meget imod, da teamet har sin egen testbane Fiorano. Men nu afslører Ferrari præsidenten Luca di Montezemolo at Ferrari har en 3 årig aftale med Bridgestone, som giver dem mulighed for at teste hjemme. Hvert team skulle således få 50 sæt dæk af Bridgestone til uofficielle tests.
MBP  


Hop til top
BAR præsenterer 1999-racerne

Som det første team i Formel 1, præsenterede BAR sine racere for offentligheden. Præsentationen fandt sted i teamets nye fabrik beliggende i Brackley. Ikke overraskende præsenterede teamet to forskelligfarvede racere - Jacques Villeneuve kommer til at køre i en hvid/rød racer med Lucky Strike som hovedsponsor. Den anden BAR-Supertec 01 bliver kørt af en debutant i Formel 1, brasilianeren Ricardo Zonta. Han kommer til at køre i en mørkeblå racer med 555 som hovedsponsor - farver som allerede kendes fra sponsorernes interesser i roadracing og rally. Hvorvidt det kommer til at forblive sådan i 1999 vides endnu ikke. Det vil en retsinstans se på indenfor den nærmeste fremtid. Teamet hovedsponsor fortalte at man godt vidste at det skabte megen debat, "men fra vores synspunkt er det svært at forstå hvorfor. Formel 1-teams har før i tiden kørt med to forskelligfarvede teamracere", fortalte Tom Moser.

Craig Pollock var i sine ord til verdenspressen fremme med de samme forhåbninger som vi før har hørt. Teamet havde bygget en racer fra bunden - og i de allerbedste faciliteter. "Så nu er vi klar til at gå efter Formel 1-VM," fortalte han med stor stolthed. Teamets racere er blevet designet under ledelse af australieren Malcolm Oastler der tidligere har været en af de store bagmænd bag Reynards succesracere. Designet fandt sted ved hjælp af de nyeste CAD-programmer som stort set alle teams benytter i dag. Samtidig har teamet brugt over 1.500 timer i vindtunneller med en model i halv størrelse. En af de vigtige designere af BAR-teamet. Adrian Reynard bliver teknisk direktør.

BAR er nye i Formel 1, men det har ikke skræmt dem. De er fremme med store ord om succes og sejre allerede i debutsæsonen, og går ikke af vejen for FIAs sponsorreglement. De vil vinde!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk