Sæsonen 2000 bliver det tiende - og efter at have vundet løb og klaret sig godt, vil teamet gerne have mere i den forestående sæson. Teamet har dog ikke 100% fokus fra Honda, eftersom de går ind i Formel 1 som samarbejdspartner til BAR, men det forventes ikke at teamet falder totalt fra hinanden. Den nye EJ10-racer er blevet forbedret under ledelse af Mike Gascoyne så den er klar til at føre Frentzen og Trulli mod nye succeser. Raceren bliver præsenteret den 31. januar 2000 og kort efter vil teamet være at finde på de europæiske testbaner.
Raceren blev testet i forgårs, d. 5. på Silverstone, men motorproblemer indtraf, så teamet valgte at blive banen i stedet for, at tage til Jerez i morgen og blive der til mandag. Der skal kigges nærmere på problemer med motoren, men der bliver utvivlsomt også kigget nærmere på overflade-designet gennem kameraerne. Næste gang Jaguar tester, er så d. 19. - 20. på Barcelona-banen. Derefter vil man koncentrere sig om præsentationen, der foregår den 25. januar. Vi glæder os til at se resultatet!
Det lette metal er især med til at minimere friktionen i motoren, hvilket giver højere ydeevne og i sidste ende flere hestekræfter. I og med Ferrari har måttet hive berylliumet ud af motoren bliver den langt fra så stærk. Derudover tager det også tid og ressourcer hos Ferrari at sørge for dette, selvom det må antages at det sker i et tæt samarbejde med Sauber.
Det som Sauber så kan drage fordel af er at Ferrari-motoren i 1999 var ekstrem pålidelig. Det ventes at Mika Salo kommer til at have to "kasketter" - som udvikler for Ferrari og for Sauber især med fokus på udviklingen af Ferrari/Petronas-motoren. Det ventes derfor at Sauber på motorsiden vil være et godt stykke efter ved sæsonstarten, men at de vil arbejde hårdt for at få motoren forbedret.
For Rubens Barrichello er det specielt, idet han er ny i Ferrarilejren. Noget af fanatismen kender han dog fra sit hjemland, Brasilien, især efter Ayrton Senna's død, hvor han nærmest blev udråbt som en ny gud til at efterfølge Senna. Det gav en masse ufrivillig pres, som vel nok hæmmede ham i lang tid efter. Nu er det nok mere en masse publicity, berømmelse, penge og alt det der følger med, når man er en topkører, der kan blive et pres. Men tiden i Stewartteamet har modnet ham, og selvom skiftet til Ferrari måske er en naturlig del af hans udvikling, så er der ingen tvivl om, at den kommende tid vil prøve ham af. Men som han selv tidligere har udtalt: " Jeg tror, at beslutningen om mit skifte til Ferrari, er gjort på det rigtige grundlag, og jeg er sikker på at det vil blive en succes".
Efter at Barrichello er kommet tilbage efter en kort rekreation efter hans operation, siger han om hans medkører, Michael Schumacher: "Jeg tror jeg kan lære af, og jeg kan komme tæt på ham, både på banen, men også personligt. Jeg respekterer ham, jeg tror at han er en fin fyr". En af tingene skulle være muligt, idet Barrichello efter sigende ikke har en andenkørerklausul i sin kontrakt. Men det vil vise sig efter de første løb, hvem der er nummer et i teamet.
I et interview med Damon Hill som interviewer (debut), som også har været bragt her for nyligt, siger Schumacher på spørgsmålet om hans arrogance, at han egentlig ikke er arrogant. " Det gælder om at være naturlig og lukke af for meget af det måske useriøse, der foregår omkring én. Det er et spørgsmål om at have en professionel indstilling".
Ifølge britiske aviser skulle ireren forud for det europæiske grand prix have fået et brev hvor det blev tilbudt at affyre skud mod Hakkinens dæk. "Min ide er at skyde en lille kugle i dækket fra Mercedes og dækket ville briste og gå i stykker. Ingen kan bevise skudet. Hakkinen vil ikke gennemføre. Er du interesseret?" lød brevet der var skrevet på simpelt engelsk og på en skrivemaskine. Heldigvis havde det ikke Irvines interesse.
Det er meget rystende at der er nogle der går med sådanne planer - godt nok er der snyderi og der spioneres på livet løs i Formel 1 og der har da også været rygter om sabotage igennem Formel 1's 50-årige historie, men dette slår efterhånden alle rekorder.
Spekulationerne om et spektakulært bryllup brød ud i lys lue da Villeneuve forud for det japanske grand prix bekendtgjorde at de var blevet forlovet - men røbede intet om en dato for brylluppet. Det har fra den første dag været ren spekulation - og som en klog dansk fortæller en gang sagde: "Det er ganske vist - en lille fjer kan nemt blive til fem høns!"
Gårsdagens test på Silverstone var alt andet end succesfuld, så den indbudte lukkede kreds af sponsorer og team-folk fik ikke rigtig valuta for den investerede tid mm.
Jaguars brasilianske testkører, Luciano Burti nåede kun at køre et par omgange i årets første shakedown, før motoren gav op. Til alt held for Jaguar antages det, at den anvendte motor er en form for mellemstadie/udviklingsmodel, og ikke den der skal anvendes, når det for alvor går løs.
Det er dog tvivlsomt om holdet tager til Barcelona her d. 8.-10. januar - det virker mere oplagt at forblive på Silverstone, indtil man har en mere stabil motor. I øvrigt planlægger Jaguar at teste i Spanien som følger: Jerez 14.-16. og Barcelona 19.-21.
Ellers fik de indbudte gæster lejlighed til at se en formentligt foreløbig bemaling: kraftig mørkegrøn. Man bemærkede også en fremrykning af udstødningsrørene, dvs der hvor de kommer ud af sidepods'ne. Desuden har det nye R1 karosseri en lavere 'nose-cone' og en markant fornyet bag-vinge. Denne ændring har formentlig sammenhæng med, at bilens bagparti som helhed har fået form a'la Coca-Cola flaske. Vi ser frem til præsentationen, der finder sted på Lords Cricket Ground i London d. 25. Januar.
Testen er en generel test inden man tester videre i Spanien på Jerez-banen i weekenden. Desværre er det en lukket test, desværre, fordi det er første gang, at Jaguar R1 som den kommer til at hedde, skal køre med den grønne bemaling, der er dog et tv-hold tilstede, idet man stadig ikke er helt sikker på, hvordan farven reagerer på tv-skærmen. Ifølge forlydender skulle man dog have ramt en nuance der ligger tæt på den klassiske British Racing Green. Den kan dog blive brudt af en gul staffering, netop for at gøre sig bedst muligt på tv-skærmen.
Man har tidligere i denne bil haft lidt vægtproblemer, hvilket blandt andet har givet sig udslag i en meget tung styring, som specielt Eddie Irvine har beklaget sig over: " Basis bilen er meget bedre end jeg troede, men styringen er meget tung, og jeg har ikke kunnet køre ud til grænsen p.g.a. dette, jeg har simpelthen ikke kunne føle hvor bilen var henne." Jaguar har i den forbindelse udviklet et meget let servostyringssystem, som skulle gøre bilen meget lettere at styre. Men det gør jo ikke bilen lettere, så der skal arbejdes videre med det.
Servostyringen er noget af det, som Eddie Irvine og Johnny Herbert kommer til at teste i Spanien, hvor de træder ind til en mere gennemgribende test. Mange vil følge testen der, hvor andre teams også har meldt deres ankomst. Det bliver også spændende at se, hvor Jaguar er henne rent motormæssigt. I slutningen af sidste sæson var Ford motoren efterhånden så optimeret at man anså den for at ligge i top 3.
Men ingen har vel ligget på den lade side i vinterens løb, så meget kan være ændret.
Per Dons-Larsen/Gorm Nielsen