AN
Mange Prost-team ansatte stod sammen med supportere, fredag foran det franske finansministerium for at vise deres sympati for at det franske team.
Teamet har meldt sig til 2002 sæsonen, men det er endnu langt fra sikkert at de kommer til start, da det kniber med at få sponsorer til at betale gildet.
Blandt de Prost ansatte på pladsen, var Franck Doyen som sagde:
"Vi er her ikke for at få penge, men for at gøre vores budskab klart for ministeren."
Han sagde også at der er to seriøse tilbud på bordet, som kan rede Prost teamet. Han øsnker dog ikke at komme nærmere ind på hvori de består eller hvem samarbejdsparterne evt. kunne være.
Flere Prost ansatte blev citeret for at have sagt:
"Vi er her idag for at støtte og bakke op omkring teamet, som vi fortsat ønsker skal være 100% fransk".
Prost teamet har deadline i midten af januar, til at finde de midler som kan redde teamet.
HVJ
AN
I dag går de første testkørsler i gang på Circuit de Catalunya uden for Barcelona, og her får vi så den første indikator om hvordan 2002 sæsonen kan udvikle sig.
Men for en person, Eddie Jordan, så er han helt overbevist om hvordan denne sæson vil udvikle sig, og specielt selvfølgelig for Jordan teamet.
Eddie Jordan er sikker på at teamets femte plads i sidste års mesterskab for konstruktørere, kun skyldes rent og skær uheld, og at de burde være blevet "best of the rest" efter Ferrari, McLaren og Williams.
Og denne placereing er han overbevist om at teamet indtager i denne sæson.
Teamet stiller igen i år med Giancarlo Fisichella i den ene racer og debutanten Takuma Sato fra Japan i den anden racer.
AN
Ifølge flere rapporter i den svejtsiske presse er Sauber teamet blevet solgt for et beløb i størrelsesordenen $ 44 mill. Men til hvem?Sauber teamet, som blev startet af Peter Sauber og stadig bærer hans navn, er ifølge den svejtsiske presse blevet solgt. Det skal forstås på den måde, at Peter Sauber i dag kun ejer 37 %, de andre 63 % er det kun de nærmeste omkring Peter Sauber som ved hvem der er ejer(e) af. Tidligere har Peter Sauber haft en større andel. Men da Red Bull blev storsponsor købte de også en ret stor aktieandel af teamet. Peter Sauber sikrede sig ved salget af disse aktier sig stadig retten til at have en afgørende stemme i forhold til diverse beslutninger der skulle træffes.
Sidste år kom der så til en ret stor uenighed mellem Peter Sauber og Red Bull. Red Bull ville gerne have Enrique Bernoldi i en af bilerne. Peter Sauber foretrak derimod Kimi Räikkönen. Et valg som Red Bull ikke var tilfreds med, men som Peter Sauber havde en god succes med. Pga. dette opsagde Red Bull så samarbejdet som storsponsor - man er stadig "alm." sponsor for teamet. Nu har Red Bull så solgt deres aktieandel i Sauber teamet, men hvem det er til, er ikke offentliggjort.
Til de svejtsiske medier har Peter Sauber bl.a. udtalt flg.
"Det er korrekt at Dietrich Materschitz (Red Bull chefen) har tilbudt mig deres andel. Men ellers ingen kommentarer. Det er stadigvæk for tidligt at tale om det. Men det er helt bestemt positivt at Materschitz forsætter med at udvise interesse for os og forsætter sponsoratet også i 2002."
Sauber vil præsentere deres nye bil i slutningen af januar måned, og det ventes at man ved den lejlighed vil offentliggøre oplysninger om det nye ejerskab i teamet.
PDL
I den kommende testes der på Circuit de Catalunya i Barcelona. McLaren har til denne sæson skiftet dækleverandør. Nu skal de nye dæk testes for første gang.McLaren har som flere andre valgt at teste i den kommende uge i Barcelona. Til forskel fra de andre har McLaren i år valgt at køre på Michelin, og nu skal de nye dæk testes så man får et godt og grundigt kendskab til disse. Testen foregår i den "gamle" MP4-16B som nu er blevet opgraderet til udviklingsmodel med flere nye dele der skal testes også. Til den første test vil McLaren benytte sig af alle sine 3 kørere.
Martin Whitmarsh, McLaren:
"Når vi præsenterer den nye MP4-17 skulle vi have 3 chassiser klar. Den første vil blive brugt til FIA's crashtest. Nr. 2 vil blive anvendt til præsentationen og nr. 3 vil gennemgå den sidste klargøring på fabrikken."
Ferrari har meddelt at de modsat det tidligere planlagte, også vil være til stede ved testen i Barcelona. Mon ikke det er for at se hvordan McLaren klarer sig på de for dem nye Michelin dæk?
PDL
Det er ingen hemmelighed at Jaguars 2 Grand Prix kørere er Eddie Irvine og Pedro de la Rosa. Nu har Jaguar også afsløret hvem der skal være testkørere.Efter at Niki Lauda er blevet teamchef er der kommet lidt andre boller i suppen. De to Grand Prix kørere skal teste noget mere i år end tidligere. Samtidigt er der ansat to testkørere, nemlig tyskeren Andre Lotterer og englænderen James Courtney. Begge kørte for Jaguar sidste år i den engelske Formel 3 serie.
Andre Lotterer har fået status af officiel test- og reservekører, hvorimod James Courtney må nøjes med at teste. James Courtney skal sideløbende forsætte i Formel 3 for Carlin Motorsport. Det er dermed lagt op til et mere omfattende og systematisk testarbejde hos Jaguar, noget som nok har manglet tidligere.
Andre Lotterer siger om sit nye job:
"Der er en stor teknologisk forskel på Formel 3 og Formel 1, så det er en god og stor mulighed for at lære mere om motorsport på højeste niveau. Jeg er glad for at have fået denne mulighed. Det er en stor mulighed for at lære mere om Formel 1 og motorsport i det hele taget. Den erfaring jeg kan få bag rattet i R3'eren, er jeg sikker på vil være af uvurderlig betydning. Men jeg er også bevidst om, at det arbejde jeg skal udføre, er af stor vigtighed for Jaguar Racing, og at Eddie Irvine og de la Rosa skal nyde godt af det. Jeg glæder mig til at komme i gang."
PDL
6.1.2002
I næste uge starter de første officielle tests i Formel 1 i år. Har man regnet med at se de nye modeller nu, bliver man skuffet. Kun Toyota kommer med deres nye.Ved årets første testrunde, som finder sted på Circuit de Catalunya i Barcelona, kan man faktisk kun se en af de biler. Panasonic Toyota kommer med deres nye "baby". Alle andre teams forventes at møde med hybridbiler eller udviklingsbiler. Toyota starter med at teste på tirsdag hvor Allan McNish sidder bag rattet. Torsdag og fredag vil Mika Salo forsætte testen.
Tirsdag bliver samtidigt lidt af en speciel dag. Det vil være første gang at Toyota vil være på en bane samtidig med konkurrenterne. Og dermed vil det være første gang at man kan få et bedre sammenligningsgrundlag. Toyotas bil fra sidste sæson var en decideret testbil, kun lavet til dette formål. Den nye bil er løbsbilen som dermed får sin jomfrukørsel.
PDL
Stewart/Ford og senest Jaguar brugte tidligere Texaco-Havoline til deres biler. Denne aftale ophørte ved årets udgang. Nu er en ny leverandør fundet.Texaco-Havoline har leveret olie og benzin til Jaguar indtil udgangen af 2001. Texaco valgte at afslutte deres samarbejdsaftale med Jaguar og i stedet satse på andre fronter. Det blev tidligere offentliggjort at Jaguar som afløser for Texaco havde fået en ny aftale med BP. Det er også rigtigt. Datterselskabet Castrol bliver den nye officielle leverandør af olier til Jaguar. Benzin skal BP selv stå for. Rent faktisk har Castrol allerede arbejdet sammen med Cosworth i udviklingen af den nye motor til Jaguar. Som en del af den nye aftale, skal Jaguar også anvende Castrol olie i de almindelige gadebiler.
Niki Lauda:
"Vi er glade for at have Castrol som partner. De forskellige smøremidler er i dag af stor betydning og har en stor indflydelse på en motors præstation. Som de førende på deres felt, er vi glade for at Castrol har set sig i stand til at bringe deres store ekspertise med til Jaguar."
Der er i vinterens løb lavet store og vigtige ændringer på både motorblok og topstykke i Cosworth motoren. Det skal selvfølgelig give flere hestekræfter.
Nick Hayes, Cosworth:
"Jeg er overbevidst om, at med den rigtige udvikling, så vil Cosworth CR-3 motoren markere sig godt i 2002. Vi søger hele tiden at lave forbedringer, ikke bare med motorkraften, men også med momentkurven og andre ting. Jeg vil gerne nævne Castrol i den forbindelse. Det er klart at et godt smøremiddel er af stor vigtig betydning for en motor med så mange dele som bevæger sig meget hurtigt. Og for at sikre en høj kvalitet på dette område har Jaguar Racing og Cosworth Racing indgået et stort og vigtigt samarbejde med Castrol. Castrol har en stor viden og ekspertise, som er så vigtig for Jaguar i teamets programmæssige udvikling. De har i gennem tiden arbejdet sammen med alle de store racerteams."
Tidligere har Castrol arbejdet sammen med Jaguar. Det var dog inden at Jaguar blev Ford ejet. Bl.a. kunne danske John Nielsen køre i mål som vinder på Le Mans i en Jaguar. Den gang var Castrol også leverandør til Jaguar. Også i flere andre løb hvor Jaguar deltog sidst i 1980'erne, bl.a. Daytona, havde Jaguar stor succes sammen med Castrol.
PDL
Midt i den nedtrykkede situation for Alain Prost, så har hans medarbejdere handlet til opmuntring for den hårdtprøvede teamchef.Fredag så man med store øjne i Paris en sympatiaktion for Prost teamet. Det var såmænd medarbejderne fra Prost teamet, der havde samlet sig uden for det franske finansministerium for at tilkendegive deres støtte og sympati for teamchefen, teamet og dermed deres arbejdsplads.
Ifølge Reuters som talte med talsmanden for de ansatte, Franck Doyen, så skulle der være 2 seriøse og konkrete forslag om at redde teamet. Men Franck Doyen vil ikke uddybe det nærmere. Til gengæld sagde han og nogle af hans kollegaer bl.a. følgende:
"Vi er her ikke for pengenes skyld, men for at gøre vores budskab kendt. Vi ønsker at vise vores moralske støtte ved at være her i dag, vi ønsker at teamet skal forsætte og at det skal forblive 100% fransk. Når folk tænker på Prost Grand Prix, så ser de kun Alain Prost og tænker ikke på at der er 200 højt specialiserede mennesker ansat, samt flere leverandører med stor ekspertise bag ham. Det er her er ment som et opråb til den franske industri. Det er frustrerende at det hele måske lukker pga. et dårligt regnskab og en larmende stilhed."
Flere end 200 ansatte og støtter mødte op til sympatiaktionen. Og ifølge teamets egen talsmand, Virginie Papin, sker det i en blanding af sympati, magtesløshed og forhåbning.
"Vi beder ikke om penge eller hjælp, men vil gerne gøre det klart for alle hvordan situationen er for teamet. Mange ansatte føler ikke at de kan blive på fabrikken uden at gøre noget."
Skulle det lykkedes at skrabe bare lidt penge sammen er de fleste øjensynligt klar til at tage til det første Grand Prix i Australien.
Virginie Papin:
"Vi kunne bare tage én bil og tage derud, men det vil selvfølgelig ikke være under de optimale forhold. Selv hvis sidste års bil bliver brugt, er der stadigvæk nogle nye dele som skal laves."
Det ser ud til at frustrationen over en usikker fremtid er nået til medarbejderne, som nu lader det komme til udtryk. Det bliver interessant at se hvad Alain Prost finder ud af. Han har med eller mindre selv givet midten af januar måned som en deadline for teamet.
PDL
Det er tidligere kommet frem fra uofficiel side at Arrows har måttet udsætte de første tests, fordi man ikke havde afklaret det finansielle med Cosworth. Det afviser Arrows selv.Det kom frem i den forløbne uge i de engelske medier at Arrows ikke havde fået motorer så man kunne deltage i den første test i næste uge. Kilden skulle angiveligt være en ikke navngiven talsmand i Arrows teamet. Nu har Arrows så officielt taget til genmæle og siger:
"Vi har fået motorer og alt forløber efter planen, der er ingen forsinkelser. Det er en helt ny bil, og det har hele tiden været meningen at vi først skulle teste den i slutningen af januar måned."
Hvad der så end er rigtigt, så må vi nok vente med at se den nye Arrows til slutningen af måneden. Sagen om hvilke kørere der skal repræsentere Arrows venter vi også på.
PDL
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk