Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.1.2008
 Ferrari præsentation
 
6.1.2008
 Trækker Toyota sig fra Formel 1?
 Sådan bliver kørernes startnumre
 

Hop til top7.1.2008

Ferrari præsentation

Som de første i år præsenterede Ferrari i går deres nye 2008 racer. I forhold til de seneste sæsoner, har bilen undergået visse ændringer.

Fiorano - Ferraris hjemmebane - lagde matrikelnummer til præsentationen af Ferraris nye F2008 racer. En bil som alle hos Ferrari venter sig meget af. Der er lavet adskillige ændringer på bilen i forhold til de seneste sæsoner. Blandt andet har man lavet en bil med kortere afstand mellem for- og baghjul.


Ny og ændret airbox
(Foto: Ferrari)

Kort fortalt er bilen ændret væsentligt på flere punkter. Det aerodynamiske design er temmelig kraftigt revideret, og så siger Ferrari endda at det bliver ændret endnu mere til det første Grand Prix i år.


Er der lidt Toyota look over den nye næse/vinge konstruktion?
(Foto: Ferrari)

Det er dog nok under "skallen" at man skal finde de fleste ændringer. Gearkassen er blevet forstærket for at imødegå de nye krav om min. 4 Grand Prixer pr. gearkasse. Ferrari er dog lykkedes med at gøre den lettere trods diverse forstærkninger. Gearkassen bliver - modsat rygter om ren kulfiber - stadig bygget som en kulfiber/titanium konstruktion.

Om affjedringen fortæller teamets tekniske direktør, Aldo Costa, at man ændret det meget væsentligt. Aldo Costa indrømmer at Ferrari i sidste sæson, havde visse problemer med baner som var for ujævne. Her har man blandt andet ændret affjedrings geometrien.

Siddebrønden bliver ændret - både i forhold til tilpasningen til resten af bilens design, men også de ændrede krav i reglementet. Ferrari arbejder stadig med at få de sidste elektriske udviklinger til at fungere helt optimalt, eftersom man fremover skal bruge samme software og styreboks som alle andre teams. Ferrari kan dog selv bestemme over styringen af gearkassen.


Lidt mere kompakt, men angiveligt mere effektiv
(Foto: Ferrari)

Begge kørere har allerede et godt øje til den nye bil. Især Kimi Raikkonen som glæder sig til den nye sæson, som han anser for at blive rigtig sjov. Kimi Raikkonen ser faktisk store muligheder for at han generelt får en bedre sæson i 2008 end i 2007. Med til det hører også, at Ferrari har lyttet meget til hvordan både Kimi Raikkonen og Felipe Massa har oplevet F2007. Nogle af deres ønsker om ændringer er derfor med i F2008 raceren. Felipe Massa ser bilen som en stor forbedring, men udtrykker igen at han så absolut ikke glæder sig til at skulle køre uden blandt andet tracktion kontrollen. Blandt andet fordi han oplever at V8 motoren er væsentligt anderledes at køre med end den nu gamle V10 motor. Felipe Massa siger blandt andet at trods mindre motorstørrelse, så er V8 motoren mere aggressiv og vanskelig at køre end V10 motoren.

F2008 kører sine første officielle kilometre i dag på Fiorano, hvor teamet skal danne sig det første rigtige indtryk af funktionaliteten i bilen. Og om små 14 dage tager man til Jerez for at teste der.

PDL  


 

Hop til top6.1.2008

Trækker Toyota sig fra Formel 1?

Da Toyota besluttede sig for at indtræde i Formel 1, var der helt klare målsætninger - man ville være verdensmester. Det er ikke lykkedes endnu og når man det?

Toyota gjorde arbejdet grundigt efter at man havde annonceret at man ville være med i Formel 1. Opbygning af team, design af biler, en til to forudgående testsæsoner og så var man klar. Pengetanken hos Toyota er siden det hele startede blevet drænet godt og grundigt, og trods alverdenens udgifter med ansættelse af diverse eksperter, har man faktisk ikke nået ret meget. Nogen vil endda sige - ingenting.

Samtidigt med lanceringen af projektet, satte man en deadline for nå projektets målsætninger. Denne deadline udløber om 2 år. Og hvad sker der så? Eller måske mere korrekt, hvad gør man for at nå målsætningen?

Det man har nået hidtil i de foreløbige seks sæsoner er:
2 pole positions og i alt 6 gange podiet.

Teamets nuværende teamchef, Tadashi Yamashina, erkender at det kan blive vanskeligt. Han fortæller åbent at han har fået 2 år til at nå topresultater i Formel 1. Hvad de høje herrer i Japan så mener med topresultater, er ikke defineret i interviewet med Tadashi Yamashina. Man fakta er ifølge Tadashi Yamashina, at man ikke skærer i budgettet som anslåes at være på ca. $ 500 millioner om året. Selv med den nuværende lave dollarkurs, er det rigtig mange penge.

Når de 2 år er gået og teamet ikke har leveret den forventede vare, vil Toyota ledelsen så gøre alvor af deres udtalelser og lukke teamet? Måske.

I hvert fald har teamet begyndt på en frisk. Den nye bil præsenteres i næste uge. Man har endda konsulteret "kunden" Williams for at få gode råd. Dette er erkendt af både Toyota og Frank Williams. Når Toyota teamet målsætning og trækker Toyota ledelsen i Japan teamet ud om 2 år såfremt målsætningen ikke nåes? Mange penge og ikke mindst prestige står på spil.

PDL  


Hop til top
Sådan bliver kørernes startnumre

FIA har offentliggjort hvilke startnumre som kørerne i Formel 1 sæsonen får. Ikke uventet får McLaren kørerne de højeste startnumre.

Som den sidste skygge af spionsagen mod McLaren teamet, får McLaren kørerne de to højeste startnumre. Måske ganske logisk efter at teamet ingen points bærer med over fra 2007 sæsonen, efter at teamet blev fradømt alle points i 2007 sæsonen.

Dermed er alle startnumre placeret. Dog mangler der en bekræftigelse af hvilken teamkammerat Adrian Sutil får i Force India teamet. Alt peger i øjeblikket på Giancarlo Fisichella, men fordi han - eller andre - ikke er bekræftet, står denne plads ledig i nedenstående oversigt. Det tolvte team, Prodrive F1, stiller som bekendt ikke til start i 2008.

Numrene på bilerne vil som vanligt ikke være særligt synlige, men de er der dog. Som regel på oversiden af næsen i umiddelbar nærhed af antennerne.

Kørernes og teamenes startnumre:
PDL  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Startnr:Kører:Team:
1.Kimi Raikkonen Ferrari
2.Felipe MassaFerrari
3.Nick HeidfeldBMW Sauber
4.Robert KubicaBMW Sauber
5.Fernando AlonsoRenault
6.Nelson Piquet jr.Renault
7.Nico RosbergWilliams
8.Kazuki NakajimaWilliams
9.David CoulthardRed Bull