Der er sikkert mange der vil savne ORECA Viperne fremover, for hvem skal overtage den plads i GT klassen. Det bliver helt naturligt Corvetterne som kommer til at tage den plads, men vi kommer alligevel til at savne en eller flere Vipere.
ORECA vil satse på prototype racing fremover, og det sker ikke unaturligt i et samarbejde med Chrysler.
ORECA startede med at race i Viperne i 1996 hvor de stillede op i BPR GT serien. Klassen hed dengang GT2 og her dominerede de klassen, med bl.a. Justin Bell og Olivier Beretta bag rattet. De vandt iøvrigt klassen i 1997 & 1998, hvorefter serien iøvrigt døde.
Herefter flyttede ORECA deres aktiviteter over i ALMS serien, hvor de også deltog i GT2 klassen og de vandt serien i 1999.
I 2000 sæsonen kørte teamet også i ALMS serien, og det lykkedes endnu engang for Beretta at vinde mesterskabet, selvom det overhoved ikke var lige så overlegent som i 1999, og det skyldes selvfølgeligt at Corvetterne var kommet på bane.
I år 2000, kan ORECA Viperne også prale af en 1-2 GTS klasse sejer på Le Mans. men det bedste resultat ORECA nogensinde har lavet er nok overall sejeren på Daytona i år 2000, hvor Beretta, Karl Wendlinger og Dominique kørte deres Viper til sejr.
Zanardi måtte dog i første omgang "nøjes" med at bruge hans team-kammerats (Tony Kanaan) Champ Car eftersom at Mo Nunn Racing endnu ikke har fået leveret endnu en ny 2001 Reynard-Honda grundpakke.
Zanardi's tidligere team-kammerat hos Ganassi Racing, Jimmy Vasser, har også haft nok at se hos hans nye team, Patrick Racing, og der har også været tryk på for de to nye kørere hos netop Ganassi Racing, Bruno Junqueira og Nicolas Minassian. Disse to testede allerede i går og i dag på Laguna Seca banen.
For Player's/Forsythe teamet og den ene af deres to canadiske kørere, Patrick Carpentier, står den fredag og lørdag på en intensiv test-kørsel på Firebird-banen i Arizona. Carpentier og hans team-kammerat, Alexandre Tagliani fortsætter test-programmet d. 10. og 11. januar på Sebring-banen i Florida.
Team Rahal har dog valgt at gå den stik modsatte vej. De havde ellers planlagt en test-kørsel på Homestead oval-banen i Miami d. 7. og 8. januar, men denne er nu i stedet flyttet til d. 22. januar i Arizona. Grunden til dette er, at teamet allerede i december kørte et par test-kørsler, og de test-data som deres to kørere, Kenny Brack og Max Papis, fik i hus, var mere end nok til, at teamet med sindsro har valgt at vente til den 22.
Som førnævnt, så kan Jimmy Vasser se frem til en tidlig test-kørsel for Patrick Racing. Han og hans team-kammerat, Roberto Moreno, skal efter planen rulle ud på Homestead oval-banen d. 7. og 8. januar. Det samme gælder i øvrigt også Mo Nunn Racing og KOOL Green.
For Michael Andretti og det nye Team Motorola/KOOL Green, starter test-kørslerne den 9. og 10. januar på Sebring-banen. Afløseren for Andretti hos Newman/Hass-teamet, Cristiano da Matta og hans team-kammerat, Christian Fittipaldi, skal teste på samme bane den 11. januar.
Det nye team, Fernandez Racing med Adrian Fernandez bag rattet, kører deres første test-kørsel den 9. januar i Florida, og debutanten, Tora Takagi hos Walker Racing, vil også være at finde på samme bane den dag.
Udover alle disse mange test-kørsler, så bliver der den 16. og 18. januar afholdt det såkaldte 'Media Sneak Peak' på California Speedway i Fontana, hvor der vil blive rig mulighed for pressen og fans at komme tæt på kørerne og de mange Champ Cars. Det er dog ikke planen, at der skal køres på oval-banen i forbindelse med dette arrangement.