Premiere testen for F2008 modellen skete ikke under de bedst tænkelige forhold, banen var fugtig, temperaturen kun 2 - 3 C og der lå tågedis over banen det meste af tiden, alligevel kørte Kimi Räikkönen 55 omgange i løbet af dagen på det lange layout (2976 meter), som han sluttede med en bedste tid på 1:00,897.
(Foto: Ferrari)
"Det første indtryk af bilen er positivt" - udtalte Kimi Raikkonen - "jeg tror ikke vi skal ændre noget lige med det første!
(Foto: Ferrari)
Næste test med F2008 raceren bliver på Jerez banen i Spanien den 14. januar, hvor både Kimi Raikkonen og Felipe Massa skal bå banen.
Præsententationen foregik på Lewis Hamiltons 23 års fødselsdag, og han kunne i forbindelse med præsentationen oplyse at han netop har underskrevet en fem årig kontrakt med McLaren Mercedes teamet.
Også Lewis Hamiltons nye teamkollega finske Heikki Kovalainen var tilstede ved præsentationen af den nye McLaren racer, sammen med teamets to faste testkørere Pedro de la Rosa og Gary Paffett.
(Foto: McLaren Media)
MP4-23 modellen betegner McLaren teamet, som en videreudviklet MP4-22 racer, hvorfor der ikke er de store optiske forskelle på de to racere.
Der er dog allerede nu planlagt et nyt aerokit til bilen, det indeholder både nye spoilere for og bag, nye karrosseridele, samt nye bargeboards, som skal monteres inden løbet i Australien.
(Foto: McLaren Media)
Sideløbende med videreudviklingen af MP4-23 modellen, er teamet allerede i gang med planlægningen af 2009 raceren - MP4-24.
McLaren teamet tester allerede i dag med den nye racer på Jerez banen i Spanien, hvor det efter planen er Heikki Kovalainen samt Pedro de la Rosa der skal køre de første kilometer i den nye MP4-23 racer.
Fiorano - Ferraris hjemmebane - lagde matrikelnummer til præsentationen af Ferraris nye F2008 racer. En bil som alle hos Ferrari venter sig meget af. Der er lavet adskillige ændringer på bilen i forhold til de seneste sæsoner. Blandt andet har man lavet en bil med kortere afstand mellem for- og baghjul.
Ny og ændret airbox
(Foto: Ferrari)
Kort fortalt er bilen ændret væsentligt på flere punkter. Det aerodynamiske design er temmelig kraftigt revideret, og så siger Ferrari endda at det bliver ændret endnu mere til det første Grand Prix i år.
Er der lidt Toyota look over den nye næse/vinge konstruktion?
(Foto: Ferrari)
Det er dog nok under "skallen" at man skal finde de fleste ændringer. Gearkassen er blevet forstærket for at imødegå de nye krav om min. 4 Grand Prixer pr. gearkasse. Ferrari er dog lykkedes med at gøre den lettere trods diverse forstærkninger. Gearkassen bliver - modsat rygter om ren kulfiber - stadig bygget som en kulfiber/titanium konstruktion.
Om affjedringen fortæller teamets tekniske direktør, Aldo Costa, at man ændret det meget væsentligt. Aldo Costa indrømmer at Ferrari i sidste sæson, havde visse problemer med baner som var for ujævne. Her har man blandt andet ændret affjedrings geometrien.
Siddebrønden bliver ændret - både i forhold til tilpasningen til resten af bilens design, men også de ændrede krav i reglementet. Ferrari arbejder stadig med at få de sidste elektriske udviklinger til at fungere helt optimalt, eftersom man fremover skal bruge samme software og styreboks som alle andre teams. Ferrari kan dog selv bestemme over styringen af gearkassen.
Lidt mere kompakt, men angiveligt mere effektiv
(Foto: Ferrari)
Begge kørere har allerede et godt øje til den nye bil. Især Kimi Raikkonen som glæder sig til den nye sæson, som han anser for at blive rigtig sjov. Kimi Raikkonen ser faktisk store muligheder for at han generelt får en bedre sæson i 2008 end i 2007. Med til det hører også, at Ferrari har lyttet meget til hvordan både Kimi Raikkonen og Felipe Massa har oplevet F2007. Nogle af deres ønsker om ændringer er derfor med i F2008 raceren. Felipe Massa ser bilen som en stor forbedring, men udtrykker igen at han så absolut ikke glæder sig til at skulle køre uden blandt andet tracktion kontrollen. Blandt andet fordi han oplever at V8 motoren er væsentligt anderledes at køre med end den nu gamle V10 motor. Felipe Massa siger blandt andet at trods mindre motorstørrelse, så er V8 motoren mere aggressiv og vanskelig at køre end V10 motoren.
F2008 kører sine første officielle kilometre i dag på Fiorano, hvor teamet skal danne sig det første rigtige indtryk af funktionaliteten i bilen. Og om små 14 dage tager man til Jerez for at teste der.