Eddie Irvine var med til at præsentere den nye R2 til offentligheden
År 2 i Jaguars historie markerer også et magtskifte, da det nu er blevet Bobby Rahal der står i spidsen for Jaguar Racing. Amerikaneren har i sandhed amerikaniseret teamet, og det har været nødvendigt at omstrukturere teamet for at rykkede det videre fra Stewart-tiden. "Vi har oplevet et udfordrende debutår, men har også gennemført ændringer som vi mener er nødvendige for at nå vores mål," siger Bobby Rahal. Temaet for den kommende sæson hos Jaguar er ikke sejre. "Vores mål i år er at opnå respekt og at fortsætte med sætte de byggeklodser som vi mener vil give succes på langt sigt," forklarer han, men dermed ikke sagt at VM ikke er det endelig mål. "Vi er uforandrede i vores endelig mål som går på at kæmpe om VM."
Hele strukturen i Jaguar bliver også anderledes. Nye personer er kommet til – på kørersiden er det Luciano Burti, og så bliver det John Russell og Mark Handford der kommer til at stå for 'stregen' af Jaguar R2'eren. Raceren byder i det hele taget ikke på de store ændringer. Der er ikke tale om et helt nyt design, så derfor er der i grunden tale om en 'opgraderet' R1-racer. De sårbare ting fra 2000 er blevet ændret – blandt andet gearkassen, som går 7. gear i stedet for 6, samt ophænget. Steve Nichols – der har overtaget pladsen som teknisk leder efter Gary Anderson, mener at det vil være forkert at satse på et helt nyt design. "Radikalt forandrede racer, vinder næsten aldrig mesterskaber. Man skal udvikle de radikale ideer internt, og så teste dem indtil de er skudsikre," siger den nye tekniske leder om raceren, som han dog ikke har haft meget at gøre, da det har været under Gary Anderson at raceren er blevet udviklet.
På den aerodynamiske front er der heller ikke eksperimenteret. Den nye mand i teamet, Mark Handford, der blandt andet var bagmanden bag den såkaldte Handford-device i ChampCar, der har sikret godt race på ovalbanerne, mener ikke at han kunne gøre det store – men ændringer er der kommet. "Raceren var grundlæggende sund, men der var et problem med underraceren., som ikke viste sig før raceren havde kørt nok. Der var en aerodynamisk ustabilitet," forklarer Handford. På ydersiden ser raceren altså ens ud i forhold til R1'eren.
På motorfronten sker der også noget. Cosworth præsenterede CR3-motoren som er blevet lettere og mere kraftfuld – ganske som trenden er i Formel 1. Teamet har allerede testet den nye motor i december, så derfor har Cosworth måttet arbejde længe på den nye motor. De håber derfor at have en motor der er gennemtestet og holdbar. "Der var få problemer, men det er derfor man tester, og man kan begynde at løse dem meget tidligere uden at skulle gøre det i forhold til hele raceren," forklarer Nick Hayes. CR3-motoren er også en videreudvikling af sidste års CR2-motor. "Men de fleste af komponenterne er faktisk nye. Dimensionerne og formen er ens," erkender Hayes.
En del af princippet ved at have et team som Jaguar – hvor chassis og motor er afhængigt af hinanden i endnu større grad – er at de skal integreres. "Motorleverandører i dag skal overveje mere end blot hestekræfter. De skal se det mere som et integreret design, og bekymre sig om andre aspekter end motoren, som vil gøre den bedre integreret i raceren," siger Hayes. Derfor har de arbejdet endnu tættere sammen på at skabe et team der arbejder integreret.
Derudover blev Michelin præsenteret som teamets nye dækleverandør, samtidig med at AT&T kommer til teamet som ny sponsor.
Teamet har nemlig i samme moment bekræftet Darren Manning som testkører igen i 2001. Patrick Lemarie fortsætter som 'udviklingskører' (vennetjeneste fra Villeneuves side - det er vist den rigtige forklaring.) og så er der Formel Ford-køreren Anthony Davidson der som bekendt vandt McLarens Young Driver-prisen i år.
Dertil kommer så Takuma Sato, der testede imod Marc Hynes, og det blev altså japaneren der sikrede sig pladsen. Ganske fortjent - han kørte markant hurtigere og kan derfor gå ind i teamets udviklingsprogram for unge kørere. Derudover er det også et hit hjemme i Japan, når Honda nu er knyttet så tæt til teamet!
Ny testkører for BAR - Takuma Sato
Heidfeld har antydet at han er overasket over Raikkonens hurtighed, i betragtning af hvor lidt erfaring han har, men Heidfeld vil bevise overfor Sauber og resten af verden, at han er fremtidens mand for det Schweiziske team, og den der skal satses på. Om sin holdning til Raikkonen siger Nick Heidfeld "Kimi (Raikkonen) er meget hurtig, og det er jeg overrasket over, men jeg vil vise at jeg er nummer 1 hos Sauber."
Heidfeld var også hurtigst i testen på Catalunya lige inden jul, men mon ikke Raikkonen selv vil gøre sit til, at bringe Heidfelds ord til skamme. Den unge finne har uden tvivl imponeret Peter Sauber og Co. ved at være så godt med fremme, så tidligt i forløbet.
Patrick Faure, direktør for Renault siger " Det er vores
hensigt, at skabe vores egen "køreskole" i de lavere Formel klasser. På
den måde får de unge kørere den rutine det kræver, en dag at skulle køre
en Formel-1 racer."
Patrick Faure siger også at man vil lave det samme
system for teamets fremtidige ingeniører og mekaniker.
Grunden til at Honda ønsker at modernisere Suzuka banen, skyldes at Toyota har købt sig til aktiemajoritet i Fuji banen, og at Toyota ønsker at bryde Hondas dominerende position som førende Formel-1 leverandør i Japan. Toyota vil fra næste år stille op med deres eget Formel-1 team, og derfor har de brug for Fuji banen til at teste på, og måske vil man senere prøve om man kan få det Japanske Grand Prix flyttet til Fuji banen, men det bliver ikke før efter år 2006, for først der udløber kontrakten med Suzuka banen om at afholde det Japanske Grand Prix.
Selve afsløring vil ifølge foreløbige oplysninger blive foretaget af den nye teamchef, Bobby Rahal. Efter præsentationen vil Jaguar pakke en R2'er og en R1B'er - den nuværende udviklingsmodel - sammen og tage til Jerez, hvor man vil forsætte med at teste.
Sagen er jo den, at Irvine i dag kører for Jaguar, det tidligere Stewart-Ford team, og manden han afløste, Rubens Barrichello fik Irvines plads hos Ferrari. En af forskellene på de to køreres rollefordeling nu er, at Irvine er blevet førstekører hvor Barrichello er blevet andenkører efter Michael Schumacher. Irvine har tidligere udtalt, at han er glad for at være hos Jaguar, og han på trods af, at have været tæt på VM titlen i 1999, faktisk er mere glad for at være hos Jaguar.
”Jeg er virkelig glad for den beslutning jeg traf. Tror I at Rubens er mere glad nu, end han var forrige år? Hos Stewart var han helten i teamet, og nu er han manden der kører det sidste hjem, en omgang efter Michael. Han har udført et godt arbejde, nu ved publikum at han er den gode kører som han hele tiden har været, men han er ikke den der slår Michael Schumacher. Det er problemet for ham, eller andre, inklusive mig selv, som vil køre sammen med Michael.”
Ved den internationale bil udstilling i Los Angeles, som finder sted i disse dage, har bestyrelsesmedlem i Jaguar, Wolfgang Reitzle, netop afsløret at man vil starte produktionen af en ny roadster med navnet F-Type. Det får straks tankerne tilbage på Jaguars tidligere modeller D- og E-Type modellerne, som næsten var synonyme med succes. Det vil dog tage en rum tid inden F-Type modellen er fremme i butikkerne. Jaguar regner selv med ca. 3 år. Men der bliver noget at glæde sig til.
Ifølge Wolfgang Reitzle vil den nye model indeholde elementer af de tidligere modeller, og selvfølgelig indeholdende ny og moderne teknik. Et eller andet indikerer at Jaguar vil noget. Eller rettere sagt Ford vil. Senere i år vil den nye X-Type sports saloon med firhjulstræk komme i butikkerne, men det er ikke alt. Ifølge Wolfgang Reitzle har Jaguar planer om at der i en periode på 3 år, komme ikke mindre end 15 nye eller stærkt reviderede Jaguar biler.
I vinterferien har han været med flere andre Benetton-folk på træningslejr i Lanzarote, hvor der er blevet trænet og hvor deltagerne er blevet rystet godt sammen. "At tage på træningslejr i fem eller seks dage, væk fra det hele, og så blot koncentrere sig om træning, har været virkelig godt og brugbart," siger briten. De har blandt andet svømmet, trænet i romaskiner og kørt hårde cykelture.
Jenson fik sin sag for i romaskinen!
I forhold til teamet går det også rigtigt godt. Den første dag i teamet var lidt nervøs, men det går godt nu. "Jeg var lidt nervøs i starten, men allerede ved min første dag, havde jeg det godt med mekanikerne og ingeniørerne," forklarer Button. Skiftet fra Williams har ikke været helt nemt, men det går. "At komme fra Williams, hvor jeg var venlig overfor alle mekanikerne, troede jeg ikke at det næste team ville være sådan, men det har de været - og de er gode," siger han tilfreds.
Den 20-årige brite tror på at Renaults øgede engagement kan give teamet et godt år. "Med deres erfaring i Formel 1, er jeg glad for at være med dem, fordi de har altid væres succesfulde når de er gået ind i en klasse. Der bliver hård konkurrence, hvor Williams selvfølgelig bliver bedre, og vi har Ferrari og McLaren at køre imid, men jeg ser virkelig frem til det, og det er godt at komme til et nyt team med en ny motorleverandør," forklarer Jenson Button.
Kynikere vil sige at det er til ære for en af finnens sponsorer - tøjmærket Hugo Boss - men det er næppe tilfældet. Hakkinen junior vil helt sikkert blive et stort tilløbsstykke når hele familien er samlet til et grand prix. Erja har igennem de seneste år fulgt gemalen fra McLaren-garagen, og det fortsætter hun sandsynligvis med.
Men i det mindste holder de da sig til et kort navn - det havde været værre med Jyrki Jarvilehto (det er det som JJ står for i den tidligere Formel 1-kører Lehtos navn...)
Og allerede fra formiddagen af var det Williams kørene der satte tempoet. Og ved middagspausen var tiderne følgende:
Plac. | Kører | Team | Tid |
1 | Juan Pablo Montoya | Williams | 1:23,909 |
2 | Ralf Schumacher | Williams | 1:24,2 |
3 | Marc Gene | Williams | 1:25,8 |
4 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:25,896 |
5 | Jenson Button | Benetton | 1:26,6 |
Williams kørerne, Montoya og Schumacher, kørte i reviderede FW22 chassier (2000 modeller), og Montoya testede den nye 2001 BMW motor.
Benetton teamet fik ikke kørt mange omgang om formiddagen, men alligevel så måtte Fisichella indrømme at hans ny opererede knæ allerede var ømt.
I eftermiddagens testkørsler var det igen Williams i front, men dog knapt så massivt som om formiddagen.
Eftermiddagens tider:
Plac. | Kører | Team | Tid |