Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.1.2001
 Den nye Jaguar præsenteret
 Sato ny testkører hos BAR
 Heidfeld: Jeg er nummer 1
 Renault vil lave racerskole for unge talenter
 Honda investerer i Suzukas fremtid
 Jaguar R2 præsenteres i dag
 ´Rubens er en god kører´
 Ny Jaguar model
 Button er Benettons mand
 Og navnet blev: Hugo!
 Jerez test - Mandag
 
8.1.2001
 Ferrari sætter ny rekord
 Ny teammanager hos Arrows
 Ferrari udsætter test
 Jean Todt æret i hjemby
 Sauber tester ny racer på Fiorano
 

Hop til top9.1.2001

Den nye Jaguar præsenteret

Som de første kunne Jaguar præsentere den nye 2001-racer. Det skete i dag på Jaguars design og ingeniørcenter i Whitley, Coventry.


Eddie Irvine var med til at præsentere den nye R2 til offentligheden

År 2 i Jaguars historie markerer også et magtskifte, da det nu er blevet Bobby Rahal der står i spidsen for Jaguar Racing. Amerikaneren har i sandhed amerikaniseret teamet, og det har været nødvendigt at omstrukturere teamet for at rykkede det videre fra Stewart-tiden. "Vi har oplevet et udfordrende debutår, men har også gennemført ændringer som vi mener er nødvendige for at nå vores mål," siger Bobby Rahal. Temaet for den kommende sæson hos Jaguar er ikke sejre. "Vores mål i år er at opnå respekt og at fortsætte med sætte de byggeklodser som vi mener vil give succes på langt sigt," forklarer han, men dermed ikke sagt at VM ikke er det endelig mål. "Vi er uforandrede i vores endelig mål som går på at kæmpe om VM."

Hele strukturen i Jaguar bliver også anderledes. Nye personer er kommet til – på kørersiden er det Luciano Burti, og så bliver det John Russell og Mark Handford der kommer til at stå for 'stregen' af Jaguar R2'eren. Raceren byder i det hele taget ikke på de store ændringer. Der er ikke tale om et helt nyt design, så derfor er der i grunden tale om en 'opgraderet' R1-racer. De sårbare ting fra 2000 er blevet ændret – blandt andet gearkassen, som går 7. gear i stedet for 6, samt ophænget. Steve Nichols – der har overtaget pladsen som teknisk leder efter Gary Anderson, mener at det vil være forkert at satse på et helt nyt design. "Radikalt forandrede racer, vinder næsten aldrig mesterskaber. Man skal udvikle de radikale ideer internt, og så teste dem indtil de er skudsikre," siger den nye tekniske leder om raceren, som han dog ikke har haft meget at gøre, da det har været under Gary Anderson at raceren er blevet udviklet.

På den aerodynamiske front er der heller ikke eksperimenteret. Den nye mand i teamet, Mark Handford, der blandt andet var bagmanden bag den såkaldte Handford-device i ChampCar, der har sikret godt race på ovalbanerne, mener ikke at han kunne gøre det store – men ændringer er der kommet. "Raceren var grundlæggende sund, men der var et problem med underraceren., som ikke viste sig før raceren havde kørt nok. Der var en aerodynamisk ustabilitet," forklarer Handford. På ydersiden ser raceren altså ens ud i forhold til R1'eren.

På motorfronten sker der også noget. Cosworth præsenterede CR3-motoren som er blevet lettere og mere kraftfuld – ganske som trenden er i Formel 1. Teamet har allerede testet den nye motor i december, så derfor har Cosworth måttet arbejde længe på den nye motor. De håber derfor at have en motor der er gennemtestet og holdbar. "Der var få problemer, men det er derfor man tester, og man kan begynde at løse dem meget tidligere uden at skulle gøre det i forhold til hele raceren," forklarer Nick Hayes. CR3-motoren er også en videreudvikling af sidste års CR2-motor. "Men de fleste af komponenterne er faktisk nye. Dimensionerne og formen er ens," erkender Hayes.

En del af princippet ved at have et team som Jaguar – hvor chassis og motor er afhængigt af hinanden i endnu større grad – er at de skal integreres. "Motorleverandører i dag skal overveje mere end blot hestekræfter. De skal se det mere som et integreret design, og bekymre sig om andre aspekter end motoren, som vil gøre den bedre integreret i raceren," siger Hayes. Derfor har de arbejdet endnu tættere sammen på at skabe et team der arbejder integreret.

Derudover blev Michelin præsenteret som teamets nye dækleverandør, samtidig med at AT&T kommer til teamet som ny sponsor.

BB  


Hop til top
Sato ny testkører hos BAR

Som ventet blev det japaneren Takuma Sato der sikrede sig pladsen som testkører for BAR-Honda i den kommende sæson - og han bliver testkører nr. 4 i teamet, så der er nogle at tage af!

Teamet har nemlig i samme moment bekræftet Darren Manning som testkører igen i 2001. Patrick Lemarie fortsætter som 'udviklingskører' (vennetjeneste fra Villeneuves side - det er vist den rigtige forklaring.) og så er der Formel Ford-køreren Anthony Davidson der som bekendt vandt McLarens Young Driver-prisen i år.

Dertil kommer så Takuma Sato, der testede imod Marc Hynes, og det blev altså japaneren der sikrede sig pladsen. Ganske fortjent - han kørte markant hurtigere og kan derfor gå ind i teamets udviklingsprogram for unge kørere. Derudover er det også et hit hjemme i Japan, når Honda nu er knyttet så tæt til teamet!


Ny testkører for BAR - Takuma Sato

BB  


Hop til top
Heidfeld: Jeg er nummer 1

Nick Heidfeld vil være nummer 1 hos Sauber, og regner selv med at han vil sætte Raikkonen godt og grundigt på plads som Saubers andenkører. Nick Heidfeld har nu ellers ikke virket særligt overbevisende i hans første sæson hos Prost. Meget af den manglende succes kan nok tilskrives vognen samt det, at Heidfeld debuterede. Det ligner historierne med Jan Magnussen og Ricardo Zonta om igen; debut hos et mindre relativt nyt hold med få midler, og en problematisk bil og motor, der ikke just virker motiverende på køreren. Nick Heidfeld har været heldig og har fået endnu en chance hos Sauber, det er nu op til ham at indfri de forventninger hans selv har været med til at sætte.

Heidfeld har antydet at han er overasket over Raikkonens hurtighed, i betragtning af hvor lidt erfaring han har, men Heidfeld vil bevise overfor Sauber og resten af verden, at han er fremtidens mand for det Schweiziske team, og den der skal satses på. Om sin holdning til Raikkonen siger Nick Heidfeld "Kimi (Raikkonen) er meget hurtig, og det er jeg overrasket over, men jeg vil vise at jeg er nummer 1 hos Sauber."

Heidfeld var også hurtigst i testen på Catalunya lige inden jul, men mon ikke Raikkonen selv vil gøre sit til, at bringe Heidfelds ord til skamme. Den unge finne har uden tvivl imponeret Peter Sauber og Co. ved at være så godt med fremme, så tidligt i forløbet.

RS  


Hop til top
Renault vil lave racerskole for unge talenter

I den nærmeste fremtid vil Renault begynde at opbygge en skole, hvor man vil optage nogle af fremtidens unge håbefulde kørere. Det er så meningen at de unge kørere skal arbejde sig op gennem systemet fra de mindre Formel klasser, for så til sidst at kunne få et sæde i en Renault Formel-1 racer.

Patrick Faure, direktør for Renault siger " Det er vores hensigt, at skabe vores egen "køreskole" i de lavere Formel klasser. På den måde får de unge kørere den rutine det kræver, en dag at skulle køre en Formel-1 racer."
Patrick Faure siger også at man vil lave det samme system for teamets fremtidige ingeniører og mekaniker.

BKP  


Hop til top
Honda investerer i Suzukas fremtid

Honda Motor Company vil i den nærmeste fremtid, investere en meget stor mængde penge i at modernisere Suzuka banen. Grunden til at Honda vil modernisere Suzuka banen er, at man vil være sikker på at Japan også i fremtiden kan afholde Formel-1 løb. Honda vil investere £18 mill. ( ca. 222 mill. kr. ), og forbedringerne skal være færdig ved udgangen af år 2002.

Grunden til at Honda ønsker at modernisere Suzuka banen, skyldes at Toyota har købt sig til aktiemajoritet i Fuji banen, og at Toyota ønsker at bryde Hondas dominerende position som førende Formel-1 leverandør i Japan. Toyota vil fra næste år stille op med deres eget Formel-1 team, og derfor har de brug for Fuji banen til at teste på, og måske vil man senere prøve om man kan få det Japanske Grand Prix flyttet til Fuji banen, men det bliver ikke før efter år 2006, for først der udløber kontrakten med Suzuka banen om at afholde det Japanske Grand Prix.

BKP  


Hop til top
Jaguar R2 præsenteres i dag

Så er det i dag det sker. Sløret bliver løftet for den nye Jaguar R2. Det sker i Jaguars R&D afdeling i Whitley, som ligger tæt ved Coventry. Til stede ved præsentationen vil selvfølgelig være Eddie Irvine, Luciano Burti - som er teamets nye andenkører- og teamets nye testkører, Tomas Scheckter.

Selve afsløring vil ifølge foreløbige oplysninger blive foretaget af den nye teamchef, Bobby Rahal. Efter præsentationen vil Jaguar pakke en R2'er og en R1B'er - den nuværende udviklingsmodel - sammen og tage til Jerez, hvor man vil forsætte med at teste.

PDL  


Hop til top
´Rubens er en god kører´

Ordene er Eddie Irvines, som nok en gang ytrer sin mening om andres kvaliteter, og specielt sammenlignet med Stewart-Ford/Jaguar og Ferrari.

Sagen er jo den, at Irvine i dag kører for Jaguar, det tidligere Stewart-Ford team, og manden han afløste, Rubens Barrichello fik Irvines plads hos Ferrari. En af forskellene på de to køreres rollefordeling nu er, at Irvine er blevet førstekører hvor Barrichello er blevet andenkører efter Michael Schumacher. Irvine har tidligere udtalt, at han er glad for at være hos Jaguar, og han på trods af, at have været tæt på VM titlen i 1999, faktisk er mere glad for at være hos Jaguar.

”Jeg er virkelig glad for den beslutning jeg traf. Tror I at Rubens er mere glad nu, end han var forrige år? Hos Stewart var han helten i teamet, og nu er han manden der kører det sidste hjem, en omgang efter Michael. Han har udført et godt arbejde, nu ved publikum at han er den gode kører som han hele tiden har været, men han er ikke den der slår Michael Schumacher. Det er problemet for ham, eller andre, inklusive mig selv, som vil køre sammen med Michael.”

PDL  


Hop til top
Ny Jaguar model

Udover at man har travlt på Formel 1 fronten, så har Jaguar også travlt med mere almindelige biler. Måske en ny firmabil til Irvine. I hvert fald har Jaguar en helt ny roadster klar.

Ved den internationale bil udstilling i Los Angeles, som finder sted i disse dage, har bestyrelsesmedlem i Jaguar, Wolfgang Reitzle, netop afsløret at man vil starte produktionen af en ny roadster med navnet F-Type. Det får straks tankerne tilbage på Jaguars tidligere modeller D- og E-Type modellerne, som næsten var synonyme med succes. Det vil dog tage en rum tid inden F-Type modellen er fremme i butikkerne. Jaguar regner selv med ca. 3 år. Men der bliver noget at glæde sig til.

Ifølge Wolfgang Reitzle vil den nye model indeholde elementer af de tidligere modeller, og selvfølgelig indeholdende ny og moderne teknik. Et eller andet indikerer at Jaguar vil noget. Eller rettere sagt Ford vil. Senere i år vil den nye X-Type sports saloon med firhjulstræk komme i butikkerne, men det er ikke alt. Ifølge Wolfgang Reitzle har Jaguar planer om at der i en periode på 3 år, komme ikke mindre end 15 nye eller stærkt reviderede Jaguar biler.

PDL  


Hop til top
Button er Benettons mand

Jenson Button er ny mand hos Benetton, og han er udset til at sætte et af Formel 1's endnu uudfoldede talenter under pres. Button er faldet godt til i teamet, og er klar til en spændende sæson.

I vinterferien har han været med flere andre Benetton-folk på træningslejr i Lanzarote, hvor der er blevet trænet og hvor deltagerne er blevet rystet godt sammen. "At tage på træningslejr i fem eller seks dage, væk fra det hele, og så blot koncentrere sig om træning, har været virkelig godt og brugbart," siger briten. De har blandt andet svømmet, trænet i romaskiner og kørt hårde cykelture.


Jenson fik sin sag for i romaskinen!

I forhold til teamet går det også rigtigt godt. Den første dag i teamet var lidt nervøs, men det går godt nu. "Jeg var lidt nervøs i starten, men allerede ved min første dag, havde jeg det godt med mekanikerne og ingeniørerne," forklarer Button. Skiftet fra Williams har ikke været helt nemt, men det går. "At komme fra Williams, hvor jeg var venlig overfor alle mekanikerne, troede jeg ikke at det næste team ville være sådan, men det har de været - og de er gode," siger han tilfreds.

Den 20-årige brite tror på at Renaults øgede engagement kan give teamet et godt år. "Med deres erfaring i Formel 1, er jeg glad for at være med dem, fordi de har altid væres succesfulde når de er gået ind i en klasse. Der bliver hård konkurrence, hvor Williams selvfølgelig bliver bedre, og vi har Ferrari og McLaren at køre imid, men jeg ser virkelig frem til det, og det er godt at komme til et nyt team med en ny motorleverandør," forklarer Jenson Button.

BB  


Hop til top
Og navnet blev: Hugo!

Så kom der et navn på Hakkinen junior - Mika og Erja kalder sønnen Hugo.

Kynikere vil sige at det er til ære for en af finnens sponsorer - tøjmærket Hugo Boss - men det er næppe tilfældet. Hakkinen junior vil helt sikkert blive et stort tilløbsstykke når hele familien er samlet til et grand prix. Erja har igennem de seneste år fulgt gemalen fra McLaren-garagen, og det fortsætter hun sandsynligvis med.

Men i det mindste holder de da sig til et kort navn - det havde været værre med Jyrki Jarvilehto (det er det som JJ står for i den tidligere Formel 1-kører Lehtos navn...)

BB  


Hop til top
Jerez test - Mandag

I går (mandag den 8/1) løb årest første testkørsel af stablen på Jerez banen i Spanien. I testen deltog Benetton og Williams, begge teams kører på Michelin dæk i denne sæson.

Og allerede fra formiddagen af var det Williams kørene der satte tempoet. Og ved middagspausen var tiderne følgende:
Plac. Kører Team Tid
1 Juan Pablo Montoya Williams 1:23,909
2 Ralf Schumacher Williams 1:24,2
3 Marc Gene Williams 1:25,8
4 Giancarlo Fisichella Benetton 1:25,896
5 Jenson Button Benetton 1:26,6

Williams kørerne, Montoya og Schumacher, kørte i reviderede FW22 chassier (2000 modeller), og Montoya testede den nye 2001 BMW motor.
Benetton teamet fik ikke kørt mange omgang om formiddagen, men alligevel så måtte Fisichella indrømme at hans ny opererede knæ allerede var ømt.

I eftermiddagens testkørsler var det igen Williams i front, men dog knapt så massivt som om formiddagen.
Eftermiddagens tider:
AN  


 

Hop til top8.1.2001

Ferrari sætter ny rekord

Ferrari har snart sat mange rekorder. Nu er en ny føjet til listen. Det drejer sig om Ferrari Gallery i Maranello, som har sat ny besøgsrekord. Ferrari Gallery, som er beliggende i Via Dina Ferrari i Maranello, har overgået sig selv med ny besøgstal.

I år 2000 var der 157.000 besøgende, hvilket er næsten 30.000 mere end året før. Mon ikke Ferraris succes på Grand Prix banerne er den væsentlige årsag til denne fremgang.

Ferrari Gallery er det officielle showroom for Ferrari. Man kan bl.a. finde flere sjældne biler der, biler som har haft en stor indflydelse på Ferraris succes på racerbanerne. Andre klenodier som flere dokumenter om Enzo Ferrari, er også udstillet der. Der er også mulighed for at købe forskellige artikler og beskrivelser om Ferrari og dets historie.

PDL  


Hop til top
Ny teammanager hos Arrows

Der er fortsat store personaleændringer i Formel 1. Senest er det nu Arrows der har hentet en ny person ind. De får ny teammanager efter Steve Nielsens farvel.

Det bliver Michael Ainsley-Cowlishaw der overtager pladsen. Han kommer fra Benetton, hvor han har været chefmekaniker, og det har måske også været på sin plads med en ny arbejdsgiver - Ainsley-Cowlishaw har været hos Benetton i 20 år...

"Jeg ser frem til at være en del af et udvidende team som Arrows. Det bliver en ny stor udfordring, og jeg kan ikke vente på at komme igang og begynde at score point. Forhåbentlig kan vi også vinde nogle løb," siger den nye teammanager. Arrows har stadig sin første Formel 1-sejr til gode, men satser på succes med Asiatech (de aflagte Peugeot-motorer).

BB  


Hop til top
Ferrari udsætter test

Det havde været med i Ferraris planer at skulle teste på Jerez i denne uge, men har valgt at udsætte testen. Og der vil man i første omgang kun teste med en bil.I stedet tager Ferrari teamet på den årlige firmaudflugt til Madonna di Campiglio.

Grundende til denne udsættelse kan være mange. Visse steder er det antydet at Michael Schumachers sidste operation - eller rettere - restitueringen efter denne, ikke er gået så stærk som man havde håbet. Andre forlydender antyder at den nye motor ikke har været helt klar til test i denne uge. Men i hvert fald er det meningen, at Luca Badoer er ene mand til at teste. Denne test vil finde sted den 15 januar på Jerez. Derefter pakker man sammen og tager til Barcelona, hvor man vil teste med to biler. Denne test vil få deltagelse af både Michael Schumacher og Rubens Barrichello. Det finder sted i dagene fra den 22 jan til den 25 jan. Og så skulle alt være klar til at man kan præsentere 2001 modellen for verdenspressen. Det ventes, at præsentationen af den nye bil vil finde sted i Fiorano en af de sidste dage i denne måned.

PDL  


Hop til top
Jean Todt æret i hjemby

Efter at Michael Schumacher vandt år 2000 mesterskabet, blev en gade i hans hjemby opkaldt efter ham. Samme ære er nu overgået Ferraris sportsdirektør Jean Todt.

Byrådet i hans fødeby i det franske, Pierrefort, har nemlig besluttet at omdøbe en gade i byen, for at hylde Jean Todt. Sjovt nok har Jean Todt kun boet i byen i tre år. Hans far som arbejde i medicinal industrien, fik nye udfordringer andetsteds og familien flyttede fra byen. På trods af den "korte" tid i byen, har byrådet alligevel valgt at omdøbe den gade som Jean Todt boede i, i hans første barndomsår, for at ære og hylde deres bysbarn.

PDL  


Hop til top
Sauber tester ny racer på Fiorano

Den nye Sauber C20, bliver første gang testet på Ferraris hjemmebane, Fiorano. Det sker den 22. januar.

To dage efter bliver raceren officielt præsenteret for verdenspressen hjemme på fabrikken i Hinwill, Schweiz. Teamet kommer dog til tests allerede i næste uge, hvor de tester en 'opgraderet' C19'er på Jerez. Sidst på måneden - fra den 26. til 28. janaur har teamet så de nye racere med til Barcelona, hvor de testes for første gang.

BB  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

Plac. Kører Team Tid