Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.1.2002
 Barcelona test onsdag
 Barcelona test tirsdag
 
8.1.2002
 Tirsdags tider på Barcelona
 Foreløbige tider fra Barcelona - tirsdag
 Lauda gør comeback i Formel 1
 Barcelona test - mandag
 Honda tester motorere
 Raikkonen debuterer igen
 Hvordan bliver Renaults farver?
 

Hop til top9.1.2002

Barcelona test onsdag

Så er dagens testkørsler på Circuit de Catalunya slut, og det blev igen med McLaren køreren David Coulthard som dagens hurtigste kører på den spanske bane.

Formiddagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Marc GeneWilliams1:28,44429
2Luca BadoerFerrari1:28,98740
3Ralf SchumacherWilliam1:29,96228
4Jenson ButtonRenault1:30,51526
5Pedro de la RosaJaguar1:30,59621
6Nick HeidfeldSauber1:31,06820
7Juan Pablo MontoyaWilliams1:31,16827
LIC  


Hop til top
Barcelona test tirsdag

Tirsdag var andendagen i årets første store test. Det var også dagen hvor Ferrari, Renault, Toyota og Sauber startede med at teste.

Tirsdag var den anden testdag i årets første test. Nye på banen var Ferrari, Renault, Toyota og Sauber. Mange øjne hvilede især på Toyota. Hvad kan dette nye team præstere? Hvad har de fået ud af sidste års ihærdige test? Og som en af de få mødte Toyota med 2002 modellen. Eneste anden 2002 model på banen var den ene BAR bil kørt af Olivier Panis.

Modsat mandag hvor det var tørt og solrigt, så var tirsdagen præget af et meget omskifteligt vejr. Regn, senere tørt og så igen regn var de betingelser man testede under tirsdag. Men der er ved at komme skred i testarbejdet nu. De planlagte testprogrammer skal udføres. Der er meget arbejde der skal nås.

BAR havde samme kørere på banen som på førstedagen. Til forskel fra mandag kørte Olivier Panis i den nye 2002 model. Pga. af de omskiftelige vejrforhold blev der ikke kørt de forventede antal omgange. Til gengæld fik man så prøvet bilen under regnfulde forhold, også noget der kan bruges ved senere lejligheder. Onsdag vil Jacques Villeneuve være til stede og teste.

Det var første dag for Ferrari som havde Luca Badoer og Luciano Burti i bilerne. Ferrari brugte sidste års model med en hel del nye dele fra 2002 modellen monteret. Det var første gang at Burti var ude og køre i en af Ferrarierne. Og det gik jo fint, han var kun et halvt sekund efter Badoer. Ferrari testede den første dag hovedsageligt de nye dele, og så selvfølgelig dæk. Efter testen var Badoer glad for den første køretur i Ferrari'en og glædede sig også over at han ikke mærkede nogen eftervirkninger efter den grimme ulykke på Spa sidste år.

Jaguar havde igen de to Grand Prix kørere på banen tirsdag. Eddie Irvine fik kørt 3 omgange i den nye R3, dog kun lige for at man kunne se den i aktivitet, da det endnu er den eneste færdigbyggede udgave af 2002 modellen. Jaguar brugte i stedet tiden til test af dæk og nye dele monteret på testbilen.

McLaren havde taget Alex Wurz ud af bilen og i stedet sat Kimi Räikkönen i den. Men den unge finne fik ikke kørt så mange omgange som planlagt bl.a. på grund af vejret. Men på de omgange han fik kørt, imponerede han alligevel og satte dagens 6 hurtigste tid.

Renault var tilstede for første gang tirsdag, og ganske som forudset af mange, var bilerne malet i Renaults egne farver – hvid og gul. Bilen som Renault bruger til test i denne omgang er sidste års Benetton bil. Dog som i de andre teams monteret med flere nye dele fra dette års bil. Den første dag blev brugt til at Jarno Trulli kunne vænne sig til sin nye bil. Og sammen med Jenson Button testede de primært dæk og ny elektronik.

Sauber brugte sin første dag til at Felipe Massa kunne få årets første tur i Sauber’en. De to kørere testede forskellige setups med meget fokus på affjedring og aerodynamik. Og så arbejde man meget med gearkassen. Sauber bruger som bekendt Ferrari’s motor fra sidste år, og der er flere ændringer på motor og gearkasse som man skal gøre sig bekendt med i praksis.

Toyota havde mange øjne hvilende på sig. Debutanten i Formel 1 var for første gang sammen med de fleste andre teams til test. Kun Allan McNish testede den første dag. Og det blev ikke til så mange omgange som forventet. Toyota rendte ind i flere problemer bl.a. på grund af vejret. Da det begyndte at regne blev bilen sat op til regnvejr. Dette setup beholdte man resten af dagen, nok ikke nogen dum ide da det senere igen begyndte at regne. Trods problemerne var man godt tilfreds hos Toyota. Trods de første debutant nerver forløb det rimeligt alligevel. Man var hos Toyota generelt tilfreds og synes at nu ser det hele lidt lettere ud inden sæsonpremieren om godt halvanden måned.

Williams havde på andendagen kun Marc Gene og Ralf Schumacher til at teste. De forsatte arbejdet fra mandag med at teste den nye BMW motor og så blev der testet dæ

PDL  


 

Hop til top8.1.2002

Tirsdags tider på Barcelona

Eftermiddagens tider fra Circuit de Catalunya, hvor McLaren køreren David Coulthard var dagens hurtigste mand på banen.

Plac.NavnTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:20,81660
2Ralf SchumacherWilliams1:21,27329
3Pedro de la RosaJaguar1:23,12353
4Anthony DavidsonBAR1:24,44424
5Allan McNishToyota1:26,10838
6Kimi RäikkönenMcLaren1:28,55334
7Luca BadoerFerrari1:29,13152
8LIC  


Hop til top
Foreløbige tider fra Barcelona - tirsdag

Så er den anden testdag på Circuit de Catalunya godt igang, og her til formiddag har der være ikke mindre end 16 kørere på banen, 4 af dem har dog kun kørt 1 omgang.

Formiddagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1David CoulthardMcLaren1:20,81621
2Rald SchumacherWilliams1:21,27311
3Pedro de la RosaJaguar R21:23,1235
4Anthony DavidsonBAR1:24,4444
5Allan McNishToyota1:26,10812
6Luca BadoerFerrari1:32,3059
7Nick HeidfeldSauber1:32,82114
AN  


Hop til top
Lauda gør comeback i Formel 1

Det er efterhånde mange år siden den nuværende Jaguar boss Niki Lauda har siddet bag rattet i en Formel 1 racer. For at være mere præcis sad han sidst bag rattet under det Australske GP i 1985, hvor han kørte en TAG McLaren og udgik 57. omgang. Dette løb blev i øvrigt vundet af Kekke Rosberg i en Williams Williams FW10.

Lauda gør comeback den 13. Januar i en Jaguar R3, som den ny model hedder. Dette kommer til at løbe at stablen i Valencia, i Spanien.

Meningen med Laudas testkørsel i Spanien er selvfølgeligt ikke at han skal ta' pladsen fra en af de faste piloter i teamet, som er Eddie Irvine og Pedro de la Rosa. Men derimod at han skal få en fonemmelse af hvordan det er at køre en moderne Formel 1 racer.

Lauda har tidligere udtalt at en moderne Formel 1 racer er udstyret med så mange hjælpemidler, at en abe kan køre den. Så nu må tiden vise om Ladua er bedre?

HVJ  


Hop til top
Barcelona test - mandag

Endelig skete det - efter lang tids venten, kørte Formel 1 bilerne igen ud. Årets første test er startet på Circuit de Catalunya i Barcelona.

Kl. 9 mandag morgen startede de første motorer på Circuit de Catalunya. Høj sol, men ikke så varmt. Alt var simpelthen klart, forventningerne er ved at nå et højdepunkt, men hvordan gik det?

BAR havde Olivier Panis og den ene af teamets testkørere, Anthony Davidson, på banen den første dag. Davidson var dagens første mand på banen, han kørte dagen igennem i den "gamle" racer, hvorimod Panis kørte i det nye chassis, bilen var dog ikke helt færdiggjort som 2002 modellen.

Jaguar havde begge sine Grand Prix kørere på banen. Begge kørte i en meget kraftigt opdateret udgave af sidste års model. Eddie Irvine var dagen igennem hurtigst af de to kørere.

McLaren havde til den første testdag sendt David Coulthard og testkøreren Alex Wurz på banen. Teamet udførte en omfattende test af dæk. McLaren har som bekendt skiftet til Michelin i løbet af vinterpausen. Og efter den første dag forlød fra DC, at der ikke er den store forskel på de to fabrikater. Forskellen er mindre end folk tror, forlød det fra DC.

Willams havde tre kørere på banen mandag, nemlig Ralf Schumacher og de to testkørere, Marc Gene og Antonio Pizzonia. Og meget overraskende viste Antonio Pizzonia at man skal holde øje med ham i fremtiden. Han sluttede dagen med den hurtigste tid. Han var også godt med da tiderne blev gjort op ved middagstid. Begge gange foran Ralf Schumacher.

Den første dag i Barcelona var præget af flere ting. Først og fremmest skulle alle vænne sig til at sidde i racerne igen. Meget fokus var på McLaren der som tidligere nævnt har skiftet til Michelin. Hvordan ville det forløbe? Alle har i større eller mindre grad fået helt nye motorer, nogle har fået en kraftigt opdateret motor til denne sæson. Honda eksempelvis har udviklet en helt ny motor som både BAR og Jordan får gavn af. Honda vil derudover forsætte samarbejdet med BAR om udvikling af chassiset. BMW har også udviklet en helt ny motor. Og som det kan ses efter den første dag, så har Williams også i år fart i bilerne. En dags test er selvfølgelig ikke retningsgivende for resten af sæsonen, men det giver en indikation.

Testen forsætter tirsdag hvor bl.a. Kimi Räikkönen tester for første gang for McLaren. Jordan og Toyota støder også til tirsdag. Spændende bliver det at se hvordan Toyota vil klare sig. Renault har ikke offentliggjort hvordan bilerne vil se ud. Men teamets lastbiler er kommet til Barcelona og de er malet i Renaults farver - hvid og gul. De kommende dage vil Circuit de Catalunya fyldes med masser af motorlarm, mens alle teams tester nye motorer, dæk, bremser osv. Testen er den første indikation af hvad vi kan forvente at se i den kommende sæson.

PDL  


Hop til top
Honda tester motorere

Til denne sæson har Honda introduceret en ny udgaver af deres 3 liters RA Formel 1 motor - kaldet RA002E.

Og for at være klar til sæsonstarten i Australien, så er de nu igang med et større test program sammen med de to teams der benytter denne motor, nemlig BAR og Jordan.
Ud over selve motortest arbejdet, så er Honda også involveret i BAR teamets chassis udvikling.

Jordans testprogram
DatoBane Land
9. - 11. januarBarcelonaSpanien
15. - 17. januarValenciaSpanien
22. - 24. januarSilverstoneEngland
29. jan. - 1. feb.BarcelonaSpanien
5. - 8. februarValenciaSpanien
18. - 20. februarSilverstoneEngland

BAR's testprogram
AN  


Hop til top
Raikkonen debuterer igen

For ca. et års tid siden debuterede Kimi Raikkonen i Formel hos Sauber teamet, og han blev hurtigt udråbt til 2001 sæsonens største nye talent.

Sæsonen igennem befæstigede han denne possition, og det endte med at han i efteråret skrev kontrakt med McLaren teamet.

Og det er så planen at han skal "debuterer" igen i dag - hvor han ved testkørslerne på Circuit de Catalunya for første gang skal ud og køre i en McLaren racer.

Det bliver meget spændende at se om han kan præsterer en lige så flot sæson hos McLaren i år, som sidste år hos Sauber teamet.

AN  


Hop til top
Hvordan bliver Renaults farver?

Renault vil efter planen deltage i testen i denne uge i Barcelona. Men hvordan kommer bilens farver mon til at se ud?

Renault stiller i denne uge op til årets første test. Mange venter på hvordan teamets farver bliver. Benetton, som teamet hed før, var jo blå, men der er ikke sikkert at farverne bliver de samme. Renaults farver er gul og hvid - de som husker da Renault sidste var i Formel 1 i turbotiden, da brugte Renault også sine egne farver - og mon ikke det bliver de samme farver. Og mon ikke at Renault vælger de samme farver til deres lastbiler og andre køretøjer også.

Renault vil præsentere deres bil d. 27 januar. Og måske må vi vente indtil den dato med at se farverne. Men måske kan man se en indikation af det på de lastbiler som Renault har med til Barcelona. Renault beholder efter al sandsynlighed Mild Seven som sponsor og deres farver er den lyse blå farve, så sandsynligheden peger på Renaults gule og hvide farver.

PDL  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

DatoBaneLand
7. - 11. januarBarcelonaSpanien
17. - 20. januarValenciaSpanien