Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.10.1998
 Hvem skal køre for Arrows i 1999?
 Sidste slag i dækkrigen
 Ralf har "Magnussen-klausul"
 Jordan jagter Mugen-Honda aftale
 Todt roser Hakkinen
 Bernard til Prost?
 BAR-test dag 2
 
30.9.1998
 Barcelona test tirsdag
 

Hop til top1.10.1998

Hvem skal køre for Arrows i 1999?

Det ser ud til at Mika Salo fortsætter hos Arrows til næste år, mens Pedro Diniz forlader Arrows efter denne sæson. Topfavoritterne til pladsen ved siden af Salo er en anden Pedro, nemlig Pedro de la Rosa eller den nye japaner Tora Takagi. Det bliver et økonomisk tilbageslag for Arrows, da Diniz råder over godt 65 millioner kr. til at købe en plads. Men Takagi og de la Rosa kan også bringe penge med til teamet, men det er noget mindre en Diniz' 65 millioner. Hvor de mange penge bliver lagt til næste år er ikke afgjort endnu, men han taler med Sauber og BAR.
BB  


Hop til top
Sidste slag i dækkrigen

I den knivskarpe kamp mellem Hakkinen og Schumacher om VM-guldet, har de to rivaliserende dækmærker offentliggjort at de har de nyudviklede dæk med til det japanske grand prix. Goodyear er sikre på at de kan være godt med i løbet, selvom Bridgestone har fordel af at kende Suzuka meget godt. Goodyear kommer på banen med nye dæk - lige før at de trækker sig ud af Formel 1. Dækkene vil blive testet på Silverstone og naturligvis især med Ferrari. Bridgestone vil også være klar med et helt nyt dæk til finaleløbet.
BB  


Hop til top
Ralf har "Magnussen-klausul"

Kilder indenfor hos Williams fortæller at Ralf Schumachers 4-årige kontrakt med Williams har en klausul som giver Williams en mulighed for at fyre ham efter 2 år, hvis han ikke scorer 60% så mange point som Alex Zanardi. Dette er en klausul i stil med den som Jan Magnussen havde i sin kontrakt. Klausulen er et sikkerhedsnet for Williams og grunden til at de ønsker et sikkerhedsnet er, at Ralf Schumacher har ry for at være meget vild og umoden. F.eks havde Ralf Schumacher efter de første 3 løb i sæsonen, kun gennemført sølle 5 omgange...
NJ  


Hop til top
Jordan jagter Mugen-Honda aftale

Jordan teamet siges at være optimistiske for at beholde Mugen-Honda motorerne som gav teamet sin første sejr i år. Jordans kontrakt med Mugen-Honda er en kundeaftale men teamet er så begejstrede for motorerne, at de ønsker at forlænge kontrakten frem til år 2001. Kontrakten udløber efter 1998 så Jordan skal måske ud og købe de meget dyre Mecachrome motorer så en billigere Mugen-Honda aftale ville være at foretrække for middelklasse-teamet Jordan. Desuden bruger Mugen-Honda flere resourcer på udvikling end Mecachrome.
NJ  


Hop til top
Todt roser Hakkinen

Ferrari-chefen, Jean Todt, mener at Mika Hakkinens sejr i søndags på Nurburgring var den flotteste i finnens karriere. Efter løbet var både Jean Todt, Michael Schumacher og resten af Ferrari-teamet nærmest i chok over Mika Hakkinens sejr efter at det havde set så lovende ud for Ferrari. Todt lagde dog vægt på at afstanden mellem Ferrari og McLaren hele tiden ikke var mere end et par sekunder: "Dette viser hvor tæt vi ligger og hvor tæt det bliver i Japan. Det bliver en tæt og hård afslutning på sæsonen. Matematisk er VM stadig meget åbent og vi kan teste i 5 uger og øve os på at gøre alting rigtigt."
En af forklaringerne på den store forskel i McLarens kvalifikationshastighed og løbshastighed blev afsløret at Ron Dennis. Han fortalte at teamet bevidst havde kørt med mere brændstof under træningerne for at øge Ferraris selvtillid på en bane hvor McLaren var spået til at have en stor fordel.
NJ  


Hop til top
Bernard til Prost?

Rygtet siger at Alain Prost har sikret sig den tidligere Ferrari designer John Bernard. Selvom Prost nægter at Bernard skal lede designet af næste års bil, siger unavngivne kilder at aftalen mellem de to er underskrevet. Prost siger dog at Barnard meget vel kan blive en del af teamet: 'hvis vi kan finde en god økonomisk løsning for begge parter,' sagde han ved Luxembourg Grand Prix, 'Vi vil godt have at John bliver i England. Vi ønsker at han bliver sådan en slags "research and development centre", og ikke teknisk direktør.'
HVJ  


Hop til top
BAR-test dag 2

British American Racing startede deres 2. testdag med en lidt længere session, på 36 omg. Denne session kunne have været endnu bedre, hvis ikke vejret havde spillet os et lille puds her til formiddag. Det var lidt vådt her til morgen, så vi valgte at sætte regnvejrsdæk på Jean-Christophes bil. Banen tørrede selvfølgeligt op imens vi kørte på den, vi prøvede også et nyt setup under denne session, og denne session tog ca. en time. Formiddagens test var dedikeret til chassis og differentiale test, Supertec ingeniørerne ville så bruge eftermiddagen til "engine-mapping". Her til morgen blev der fulgt op på gårsdagens arbejde, med kontrol af motorens set-up. Tiderne som vi laver under denne her Barcelona test, er ikke motivationsfaktoren i sig selv. Teamet koncentrere sig om at udvikle bilen. (Tiden her til morgen: 1:25.85/Barrichello(Stewart):1:26.00)
 
ROBERT SYNGE, Test Team Manager:
"Her til morgen, prøvede vi forskellige ting med vores gearskift strategi, og vi fandt faktisk nogle positive ting, som vi vil afprøve her i eftermiddag. Så vi er allerede et skridt længere fremme end i går. Og det er bare ekstremt vigtigt at vi finder nogle små forbedringer, for det motivere hele teamet, som har arbejdet non-stop de sidste to dage. I eftermiddag vil vi mest arbejde på holdbarhed på bilen, og prøve at få kørt så mange omgange som muligt. Jean-Christophe er i top form, og han gør det fantastisk godt. hans 'first class' tekniske feedback hjælper os rigtigt meget, så vi får samlet alle de vigtige data, og der ved kan gøre fremskridt."
 
JEAN-CHRISTOPHE BOULLION
"Jeg har kørt meget her til formiddag. Vi har allerede kørt mere i dag, end vi gjorde hele dagen i går, og alt fungere bare. Vi prøvede her til formiddag, på Goodyears anbefaling, nogle andre dæk, som måske skal bruge i Japan, for jeg var ret godt tilfreds med dem. Vi arbejdede en del med differentialet, og prøvede forskellige ting, og det endt med at blive rigtigt godt."
 
OLIVIER BOUTRON, Supertec Engine Development
"Indtil nu, er vores anden test dag gået godt. Motoren passer fint til bilen, og det hele fungere bare som det skal. Det er en meget vigtig faktor, hvilket gør at vi kan dedikere mere tid til motoren så som "engine-mapping" og måske finde spec. opgraderinger."
HVJ  


 

Hop til top30.9.1998

Barcelona test tirsdag

Med bare få dage mellem Luxembourgs Grand Prix, sendte adskillige teams i går deres kørere test på Circuit de Cataluya, Barcelona, Spanien. Testene er lige væsentlige for såvel de små som store teams, da man så småt er gået i gang med at teste enkeltdele til 1999 sæsonen. FIA's regulativ forbyder nemlig tests mellem sidste Grand Prix og 1. December. De store teams testede derimod dæk, som forberedelse til årets sidste løb på Suzuka banen i Japan. Hurtigste omgang blev sat af Michael Schumacher.

Særligt opmærksomhed samlede der sig om Cart mesteren Alex Zanardi, der gjorde comeback i en formel 1 racer, da han testede for sit kommende team i næste år: Williams. Alex klarede sig da også pænt, kun 0,2 sek efter den anden Williams testkører: nykårede F3000 mester, Juan Pablo Montoya

Et andet nyt navn var BAR, der testede en revideret udgave af dette års Tyrell med deres officielle testkører Boullion ved rattet.

Dagens tider blev:
Nr.KørerTeamTidOmg.
1Michael SchumacherFerrari1:22,62887
2David CoulthardMcLaren1:23,29899
3Juan-Pablo MontoyaWilliams1:24,52153
4Giancarlo FisichellaBenetton1:24,60555
5Alesandro ZanardiWilliams1:24,74278
6Al
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk