Jesper Carlsen fik en kedelig weekend som afslutning på en forrygende sæson i Formel Palmer Audi-serien hvor han har imponeret og domineret mange løb hele året. Danskeren sikrede sig lørdag middelgode kvalifikationstider, og i løbene i dag gik det langtfra som han havde håbet på.
"I første afdeling var jeg tæt på at køre af banen. Jeg kom ind i svinget for bredt og røg af, så jeg faldt ned på sidstepladsen. Men jeg kunne alligevel kæmpe mig op, så jeg kunne forsvare den tiendeplads, hvorfra jeg startede," forklarer Jesper Carlsen, der er meget utilfreds med weekenden.
"Det var ikke lige den afslutning på sæsonen, jeg havde drømt om. At jeg oven i købet røg af banen allerede i første sving i anden afdeling, gør kun skuffelsen større. Både jeg og Jacky Van Der Ende kom for bredt ind i første sving, mens jeg forsøgte at komme forbi Tim Mullen. Det betød vi røg af banen og jeg spandt rundt. Det er sådan noget, der kan ske, men det er skuffende især her i sæsonens sidste to løb, hvor man gerne vil slutte med et godt resultat," forklarer danskeren, der nu tænker fremad.
Dagen var dog ikke helt sort - Allan Simonsen sejrede
Og fremtiden ser absolut lys ud. Forude venter to F3000-test og det danske talent har også forhandlinger i gang med F3-teams i både den engelske og tyske serie.
Jesper Carlsens danske teamkollega Allan Simonsen fik en noget bedre dag på Magny Cours, og kunne glæde sig over sin første sejr i Palmer Audi-serien.
Alan McNish og Emanuele Pirro startede løbet, da de to før løbet lå bedst i det samlede ALMS-regnskab og derfor også havde fået lov til at kvalificere de to biler.
Løbets hurtigste tider blev kørt allerede på tredje omgang, hvor der ikke var trafik til at forsinke de hurtigste biler. Med 40 ekvipager (som det hedder i disse OL-tider) på den blot fire km lange bane skulle der resten af løbet ske masser af uheld som følge af den snævre trafik og forholdet mellem superhurtige prototyper og de langsommere GTS- og GT-biler.
I løbets indledende fase kom Alan McNish bedst gennem feltet, da de første overlapninger fandt sted. Emanuele Pirro havde det lidt sværere, og italieneren fik endnu flere odds imod sig, da hans højre sidespejl blev ramt af en dækklump, så glasset faldt ud. På en bane som Road Atlanta, hvor man hele tiden kommer op til langsommere biler, er det meget rart at kunne orientere sig om angreb bagfra, men fra tidligt i løbet blev Audi nr. 78 handicappet på dette punkt.
Pirro blev hurtigt offer for det manglende spejl, da David Brabham fik lusket sin Panoz forbi i en situation, hvor en langsom Porsche skulle sættes en omgang tilbage. Også JJ Lehto i BMW var ved at overraske Pirro, der dog fik vænnet sig til forholdene og gik udenom Brabham igen. Desværre skete denne overhaling under gult flag, og så måtte den uheldige italiener i pit for at modtage en stop-and-go-straf.
Med yderligere 40 sekunder tabt på kontoen satte Pirro nu ekstra tryk på kedlerne, men dermed var uheldene ikke slut for den høje italiener. Under jagten på de foranliggende ramte han en GT-bil, så det ene forhjul blev alvorligt beskadiget. Audi nr. 78 måtte atter en tur i pitten i utide!
Her blev Frank Biela sat i bilen, men tyskeren skulle heller ikke gå ram forbi. Det viste sig, at fronten var blevet hårdere beskadiget ved Pirros uheld end først antaget. Langsomt åbnede fronten sig mere og mere, så da der kom gulfase-periode, gik tyskeren i pit, hvorpå Audi-ledelsen besluttede at skifte fronten og sætte Tom K i bilen.
"Jeg er firer på dette tidspunkt, en omgang efter de førende, men med den nye front virker bilen stabil, og jeg falder selv hurtigt ind i en god rytme i den tætte trafik. Jeg kommer ret hurtigt op på tredjepladsen, og inden mit første stint er ovre, har jeg også fået overhalet Rinaldo Capello i den gule Audi, så vi er på omgangshøjde igen. Herefter kommer der heldigvis atter en periode med safety car, hvor vi gambler ved at sætte nye dæk på og lade mig tage tre stints i træk på dem. Jeg kommer ud på omgangshøjde med de førende, også Jörg Müller i BMW'en på andenpladsen. Ham får jeg overhalet, men så bliver min bil ramt så uheldigt af en dækklump, at mit vindspejl ryger af! I panikken herefter går Müller forbi igen, inden jeg vænner mig til den kraftige turbulens. Jeg går atter forbi BMW'en, men må døje med ret umulige forhold i over tyve omgange!
I mit næste pitstop får jeg nyt vindspejl på, og ude på banen igen indhenter jeg efterhånden Alboreto i den førende Audi. Jeg går forbi, og så fører Audi nr. 78 efter alle genvordighederne pludselig løbet! I mit tredje stint på de samme Michelin-dæk kommer jeg op til en klump af prototyper, hvor der ligger to Cadillac'er, JJ Lehto i BMW'en og Jan Magnussen i Panoz'en. Jan har på dette tidspunkt haft et uheld i en overhaling af en Porsche og er to omgange bagefter. Jeg går forbi ham, så Panoz'en er tre omgange bagude, og gør mig klar til at gå i krig med d
"Vi er lidt skuffede lige nu. Fjerdepladser er en sur placering at få, og nu har vi fået to af dem i træk," sukkede Casper Elgaard efter løbet.
Efter lørdagens tidtagning havde der været stor optimisme i den danske lejr, da et skift fra Pirelli- til Michelin-dæk havde gjort Panozen meget mere konkurrencedygtig. Men holdbarheden af denne konkurrencedygtighed kneb det gevaldigt med i dagens løb. "Vi kan ikke følge med over en hel løbsdistance hernede," beretter Elgaard. "Vores dæk bliver simpelthen dårligere, og tiderne falder efter to-tre omgange. Når vi havde fået nye dæk på, så kunne vi køre omgangstider på 1,33 minutter ligesom de andre, men efter et par omgange var vi kun i stand til at køre 1,36 minutter. Men det er ikke kun dækkenes skyld. Det er også Panoz-raceren, som ikke fungerer særligt godt med det reglement, som vi har i Sports Racing World Cuppen, og som bl.a. dikterer, at vi skal køre med en bred, dobbeltstyrtbøjle, som ødelægger meget af aerodynamikken."
"Men selv om jeg er noget skuffet over resultatet lige nu, så er jeg dog utroligt glad for den chance, som Essex Invest og Team Den Blå Avis har givet ved at lade mig danne makkerpar med John Nielsen her i serien," slutter Casper Elgaard, som dog i løbet ikke kom til at kæmpe mod sin far, Peter, sådan som det ellers så ud til i går.
Det lykkedes nemlig at få repareret Team Den Blå Avis' anden Panoz, så Jason Watt kunne komme til start i den. Men desværre var den tidligere formel 3000-kører så uheldig at spinne på anden omgang, og mens han holdt og ventede på, at hele det øvrige felt skulle passere ham, blev han ramt af én af de langsommere biler. Resultatet blev en ødelagt front, og Watt måtte derfor tilbringe endnu længere tid i pitten for at reparere, inden han og makkeren Karsten Ree, Vedbæk, kunne genoptage forfølgelsen, der blev belønnet med en ottendeplads.
Sidste afdeling af Sports Racing World Cuppen køres den 26. november på Kyalami i Sydafrika.
Udvalgte resultater
| Nr. | Kørere | Racer |
| 1. | Christian Pescatori / David Terrien | Ferrari 333SP |
| 2. | Giovanni Lavaggi / Nicolas Filiberti | Ferrari 333SP |
| 3. | Marco Zadra / Philip Peter | Ferrari 333SP |
| 4. XT Brasilianske Gil de Ferran starter fra pole-position i søndagens Texaco Grand Prix i Houston. Det er 4. gang i denne sæson, at han starter fra denne placering. Han var kun en hårsbredde hurtigere end fredagens foreløbige pole-sitter, Dario Franchitti. Forskellen imellem de to var nemlig kun 0,086 sekunder.
| ||