Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.10.2000
 FPA - Kedelig afslutning på god sæson
 ALMS - Tom K nr. 2 på Road Atlanta
 SRWC - Elgaard på 4. pladsen
 CART - Ferran på pole-position i Houston
 
30.9.2000
 SRWC - Jason kommer til start
 FPA - Skuffende kvalifikation
 SRWC - Super John og Elgaard jr. treer
 

Hop til top1.10.2000

FPA - Kedelig afslutning på god sæson

Det blev langtfra den afslutning på sæsonen som Team Brasks Jesper Carlsen havde håbet på. En tiendeplads og en afkørsel var hvad det blev til i søndagens sidste to afdelinger i Formel Palmer Audi på Magny Cours.

Jesper Carlsen fik en kedelig weekend som afslutning på en forrygende sæson i Formel Palmer Audi-serien hvor han har imponeret og domineret mange løb hele året. Danskeren sikrede sig lørdag middelgode kvalifikationstider, og i løbene i dag gik det langtfra som han havde håbet på.

"I første afdeling var jeg tæt på at køre af banen. Jeg kom ind i svinget for bredt og røg af, så jeg faldt ned på sidstepladsen. Men jeg kunne alligevel kæmpe mig op, så jeg kunne forsvare den tiendeplads, hvorfra jeg startede," forklarer Jesper Carlsen, der er meget utilfreds med weekenden.

"Det var ikke lige den afslutning på sæsonen, jeg havde drømt om. At jeg oven i købet røg af banen allerede i første sving i anden afdeling, gør kun skuffelsen større. Både jeg og Jacky Van Der Ende kom for bredt ind i første sving, mens jeg forsøgte at komme forbi Tim Mullen. Det betød vi røg af banen og jeg spandt rundt. Det er sådan noget, der kan ske, men det er skuffende især her i sæsonens sidste to løb, hvor man gerne vil slutte med et godt resultat," forklarer danskeren, der nu tænker fremad.

Dagen var dog ikke helt sort - Allan Simonsen sejrede

Og fremtiden ser absolut lys ud. Forude venter to F3000-test og det danske talent har også forhandlinger i gang med F3-teams i både den engelske og tyske serie.

Jesper Carlsens danske teamkollega Allan Simonsen fik en noget bedre dag på Magny Cours, og kunne glæde sig over sin første sejr i Palmer Audi-serien.

XT  


Hop til top
ALMS - Tom K nr. 2 på Road Atlanta

Det blev til endnu en dobbeltsejr til Audi i 1000 miles-løbet på Road Atlanta. Alan McNish, Michele Alboreto og Rinaldo Capello vandt foran Emanuele Pirro, Frank Biela og Tom Kristensen i et dramatisk løb, hvor Audi'en med Tom K på et tidspunkt lå til at vinde. Desværre kom et sammenstød mellem de to danskere Kristensen og Jan Magnussen (Panoz) til at betyde, at Tom K og venner ingen chancer havde for at bevare den førsteplads, hobroenseren ellers så fornemt havde kørt sig frem til i et firedobbelt stint!

Alan McNish og Emanuele Pirro startede løbet, da de to før løbet lå bedst i det samlede ALMS-regnskab og derfor også havde fået lov til at kvalificere de to biler.

Løbets hurtigste tider blev kørt allerede på tredje omgang, hvor der ikke var trafik til at forsinke de hurtigste biler. Med 40 ekvipager (som det hedder i disse OL-tider) på den blot fire km lange bane skulle der resten af løbet ske masser af uheld som følge af den snævre trafik og forholdet mellem superhurtige prototyper og de langsommere GTS- og GT-biler.

I løbets indledende fase kom Alan McNish bedst gennem feltet, da de første overlapninger fandt sted. Emanuele Pirro havde det lidt sværere, og italieneren fik endnu flere odds imod sig, da hans højre sidespejl blev ramt af en dækklump, så glasset faldt ud. På en bane som Road Atlanta, hvor man hele tiden kommer op til langsommere biler, er det meget rart at kunne orientere sig om angreb bagfra, men fra tidligt i løbet blev Audi nr. 78 handicappet på dette punkt.

Pirro blev hurtigt offer for det manglende spejl, da David Brabham fik lusket sin Panoz forbi i en situation, hvor en langsom Porsche skulle sættes en omgang tilbage. Også JJ Lehto i BMW var ved at overraske Pirro, der dog fik vænnet sig til forholdene og gik udenom Brabham igen. Desværre skete denne overhaling under gult flag, og så måtte den uheldige italiener i pit for at modtage en stop-and-go-straf.

Med yderligere 40 sekunder tabt på kontoen satte Pirro nu ekstra tryk på kedlerne, men dermed var uheldene ikke slut for den høje italiener. Under jagten på de foranliggende ramte han en GT-bil, så det ene forhjul blev alvorligt beskadiget. Audi nr. 78 måtte atter en tur i pitten i utide!

Her blev Frank Biela sat i bilen, men tyskeren skulle heller ikke gå ram forbi. Det viste sig, at fronten var blevet hårdere beskadiget ved Pirros uheld end først antaget. Langsomt åbnede fronten sig mere og mere, så da der kom gulfase-periode, gik tyskeren i pit, hvorpå Audi-ledelsen besluttede at skifte fronten og sætte Tom K i bilen.

"Jeg er firer på dette tidspunkt, en omgang efter de førende, men med den nye front virker bilen stabil, og jeg falder selv hurtigt ind i en god rytme i den tætte trafik. Jeg kommer ret hurtigt op på tredjepladsen, og inden mit første stint er ovre, har jeg også fået overhalet Rinaldo Capello i den gule Audi, så vi er på omgangshøjde igen. Herefter kommer der heldigvis atter en periode med safety car, hvor vi gambler ved at sætte nye dæk på og lade mig tage tre stints i træk på dem. Jeg kommer ud på omgangshøjde med de førende, også Jörg Müller i BMW'en på andenpladsen. Ham får jeg overhalet, men så bliver min bil ramt så uheldigt af en dækklump, at mit vindspejl ryger af! I panikken herefter går Müller forbi igen, inden jeg vænner mig til den kraftige turbulens. Jeg går atter forbi BMW'en, men må døje med ret umulige forhold i over tyve omgange!

I mit næste pitstop får jeg nyt vindspejl på, og ude på banen igen indhenter jeg efterhånden Alboreto i den førende Audi. Jeg går forbi, og så fører Audi nr. 78 efter alle genvordighederne pludselig løbet! I mit tredje stint på de samme Michelin-dæk kommer jeg op til en klump af prototyper, hvor der ligger to Cadillac'er, JJ Lehto i BMW'en og Jan Magnussen i Panoz'en. Jan har på dette tidspunkt haft et uheld i en overhaling af en Porsche og er to omgange bagefter. Jeg går forbi ham, så Panoz'en er tre omgange bagude, og gør mig klar til at gå i krig med d

XT  


Hop til top
SRWC - Elgaard på 4. pladsen

Efter i går at have kvalificeret den førende Panoz fra Team Den Blå Avis til en startplacering som nummer tre, blev det hverdag igen for parret John Nielsen, England, og Casper Elgaard, Århus, da syvende afdeling af Sports Racing World Cuppen i dag blev kørt på Dijon-Prenois i det østlige Frankrig. Panozen manglede konkurrencedygtighed, og det danske par endte på en fjerdeplads.

"Vi er lidt skuffede lige nu. Fjerdepladser er en sur placering at få, og nu har vi fået to af dem i træk," sukkede Casper Elgaard efter løbet.

Efter lørdagens tidtagning havde der været stor optimisme i den danske lejr, da et skift fra Pirelli- til Michelin-dæk havde gjort Panozen meget mere konkurrencedygtig. Men holdbarheden af denne konkurrencedygtighed kneb det gevaldigt med i dagens løb. "Vi kan ikke følge med over en hel løbsdistance hernede," beretter Elgaard. "Vores dæk bliver simpelthen dårligere, og tiderne falder efter to-tre omgange. Når vi havde fået nye dæk på, så kunne vi køre omgangstider på 1,33 minutter ligesom de andre, men efter et par omgange var vi kun i stand til at køre 1,36 minutter. Men det er ikke kun dækkenes skyld. Det er også Panoz-raceren, som ikke fungerer særligt godt med det reglement, som vi har i Sports Racing World Cuppen, og som bl.a. dikterer, at vi skal køre med en bred, dobbeltstyrtbøjle, som ødelægger meget af aerodynamikken."

"Men selv om jeg er noget skuffet over resultatet lige nu, så er jeg dog utroligt glad for den chance, som Essex Invest og Team Den Blå Avis har givet ved at lade mig danne makkerpar med John Nielsen her i serien," slutter Casper Elgaard, som dog i løbet ikke kom til at kæmpe mod sin far, Peter, sådan som det ellers så ud til i går.

Det lykkedes nemlig at få repareret Team Den Blå Avis' anden Panoz, så Jason Watt kunne komme til start i den. Men desværre var den tidligere formel 3000-kører så uheldig at spinne på anden omgang, og mens han holdt og ventede på, at hele det øvrige felt skulle passere ham, blev han ramt af én af de langsommere biler. Resultatet blev en ødelagt front, og Watt måtte derfor tilbringe endnu længere tid i pitten for at reparere, inden han og makkeren Karsten Ree, Vedbæk, kunne genoptage forfølgelsen, der blev belønnet med en ottendeplads.

Sidste afdeling af Sports Racing World Cuppen køres den 26. november på Kyalami i Sydafrika.

Udvalgte resultater

Nr.KørereRacer
1.Christian Pescatori / David TerrienFerrari 333SP
2.Giovanni Lavaggi / Nicolas FilibertiFerrari 333SP
3.Marco Zadra / Philip PeterFerrari 333SP
4.
XT  


Hop til top
CART - Ferran på pole-position i Houston

Brasilianske Gil de Ferran starter fra pole-position i søndagens Texaco Grand Prix i Houston. Det er 4. gang i denne sæson, at han starter fra denne placering. Han var kun en hårsbredde hurtigere end fredagens foreløbige pole-sitter, Dario Franchitti. Forskellen imellem de to var nemlig kun 0,086 sekunder.

Rent faktisk var lørdagens 2. kvalifikation en uhyre tæt og jævnbyrdig affære. Top-4 startplaceringerne var nemlig kun adskilt af 0,089 sekunder, og desuden var alle kørerne i Top-17 indenfor samme sekund.
Det må absolut siges at være meget imponerende.

Jimmy Vasser var den mest uheldige i den 2. kvalifikation. Han crashede efter kun 5 minutter, men formåede dog at komme igen til allersidst, og han sluttede med kun at være 0,001 sekunder langsommere end Franchitti.
Han starter derfor som nr. 3 i søndagens løb.

0,002 sekunder efter Vasser starter brasilianske Helio Castroneves, team-kammerat til Ferran. Dermed er Penske Racing's to kørere endnu engang repræsenteret i Top-5 startplaceringerne.

Den sidste i Top-5 blev Michael Andretti. Hans hurtigste omgangstid var kun 0,152 sekunder langsommere end Ferran's. Og for Andretti gælder det for alt i verden om at holde sig til forrest i feltet. Ferran fører nemlig kampen om PPG Cup'en og med pole-positionen scorede han endnu 1 point, hvilket betyder, at han nu har i alt 138.

Selvom Penske Racing altså snød KOOL Green for pole-positionen, så er dette dog langtfra ensbetydende med, at der ikke bliver kamp til stregen. Franchitti og Tracy har nemlig et specielt godt "forhold" til bybanen i Houston. I 1998 vandt Franchitti, og i 1999 var det Tracy, der vandt foran skotten. Netop sejren sidste år var fuldt ud sportslig korrekt, men da sæsonen var slut, så betød dette resultat faktisk, at Franchitti ikke vandt mesterskabet. Han sluttede med nøjagtig samme PPG Cup point-score, som Juan Pablo Montoya, nemlig 212, og dermed blev det hele afgjort på antallet af fleste sejre. Her var Montoya klart bedst med hele 7 af slagsen mod Franchitti's 3.

I denne sæson har det dog været Penske Racing, der har domineret, og med begge deres kørere helt fremme, så kan det bestemt heller ikke udelukkes, at teamet får endnu en sejr. Under alle omstændighederne er der i hvert fald lagt i kakkelovnen til et ualmindelig spændende race.

De øvrige i Top-10 blev følgende: Juan Pablo Montoya, Christian Fittipaldi, Alexandre Tagliani, Paul Tracy og Tony Kanaan.

www.cart.dk

XT  


 

Hop til top30.9.2000

SRWC - Jason kommer til start

Problemer lige inden den afgørende tidtagning op til søndagens løb havde nær sat Jason ud på sidelinien. En hydraulikpumpe som havde været afmonteret under klargøringen af bilen, var monteret forkert. Det betød at nedgearingen ikke virkede via knappen på rattet, og da Jason jo bruger "nedgearingsarmen" til at aktivere bremsen vil det ikke være muligt at køre bilen optimalt.

Da man på tidspunktet ikke kunne skaffe de nødvendige reservedele, besluttede man at skaffe en afløser for Jason. Valget faldt her på Peter Elgaard, der var i Frankrig for at følge sønnen Casper. I hast blev der fremskaffet en licens til Elgaard sr. Men på grund af at Karsten Ree og Peter Elgaards tider kunne bilen ikke klare 110% reglen, har man søgt om dispensation for at deltage. Den har man fået og derfor starter Jason løbet i morgen fra bagerste position.

"Jeg er da glad for at vi overhovedet kommer til start, men selvfølgelig også lidt skuffet når man tager i betragtning af at jeg under træningen kørte samme tider som John Nielsen gjorde i den anden Panoz. Og da John nu starter som nummer 3, tja så er det jo lidt surt ik'." "Vi fandt ud af at den hydraulikpumpe der skal klare nedgearingen var monteret lidt skævt og det resulterede i at den gik alt for stramt, og derfor gav den op til sidst. Men vi har omdirigeret dens arbejde lidt, så den alligevel kan udføre det job den er sat til" udtaler Jason i telefonen fra Magny-Cours.

BB  


Hop til top
FPA - Skuffende kvalifikation

Team Brasks Jesper Carlsen sikrede sig startpositionerne ti og syv til sæsonens sidste to løb i Formel Palmer Audi på Magny Cours.

Jesper Carlsen kunne ikke finde farten i bilen, og selvom han kørte hurtigste træningstid fredag under regnvejr, så var det sværere at køre hurtigt under dagens to kvalifikationer, hvor banen var tør og temperaturerne var steget.

Til den anden kvalifikation crashede Carlsen med sin Palmer Audi-racer, der fik ødelagt det ene forhjul. Ikke alvorlige skader og bilen er klar til løbene søndag.

"Det var meget uheldigt, men ikke alvorligt. Det var i det sidste langsomme sving inden start/mål. Jeg oversatsede og røg af banen. Ærgerligt fordi jeg var på en utrolig hurtig runde, og var indstillet på at lave et 'die and fly' for at forbedre min tid," siger Jesper Carlsen, der på det tidspunkt var nummer fem i kvalifikationen.

Carlsen vil dog gøre alt for at kæmpe sig op igennem feltet i søndagens to løb, men umiddelbart ser det ud til at blive svært at hente ind i den samlede mesterskabsstilling.

"Bilen er hurtig så det skulle være muligt at hente nogle placeringer," siger Carlsen.

XT  


Hop til top
SRWC - Super John og Elgaard jr. treer

Når starten i morgen går til syvende afdeling af Sports Racing World Cuppen på Djion-Prenois i det østlige Frankrig, bliver det med den ene af de to Dannebrog-biler fra Team Den Blå Avis i tredje startposition. Det blev konklusionen efter lørdagens tidtagning, hvor John Nielsen, England, og Casper Elgaard, Århus, kørte den rød-hvide Panoz rundt i tredjebedste tid, efter at man denne gang er skiftet til Michelin-dæk, som har vist sig at være langt mere konkurrencedygtige.

"Godt nok er vi et sekund efter den hurtigste Ferrari på pole position, men vi er bare en tiendedel af et sekund efter Mauro Baldi og Gary Formato på andenpladsen," fortæller Elgaard jr. fra det franske.

"Men i modsætning til Baldi og Formato har vi ikke brugt qualifiers til tidtagningen. Det har de, og det kan de naturligvis ikke gøre til løbet i morgen, så vi har et godt udgangspunkt. Vores Michelin-dæk er gode, og vi har arbejdet med det nye set-up, som virker godt."

Mens der således er gode chancer for, at Team Den Blå Avis' nummer et-bil med Super John og Elgaard kører sæsonens bedste resultat hjem, ser det knapt så godt ud for teamets andenvogn, der var anmeldt med Karsten Ree og Jason Watt. Kort før tidtagningen brød en af de hydralikpumper sammen, der gør det muligt for Watt lettere at geare ned, mens han samtidig bremser, men da det var meget svært at skaffe en reserve, måtte teamet i stedet kikke sig om efter en anden kører, som også kunne blive kvalificeret i bilen.

Valget faldt her på Peter Elgaard, der var i Frankrig for at følge sønnen Casper. I hast blev der fremskaffeten en licens til Elgaard sr., som sammen med Karsten Ree fik kvalificeret bilen til start som nummer tolv. Om Elgaard også kommer til at køre bilen i morgen på banen, hvor han for næsten tyve år siden opnåede et af sine flotteste langdistanceresultater sammen med Preben Kristoffersen, afhænger af, om man kan finde en ny hydralikpumpe. Lykkedes det, bliver det atter Jason Watt, der skal danne par med Karsten Ree.

Lørdagens tidtagningen til Sports Racing World Cup fandt i øvrigt sted i strålende solskin, og hvis dette vejr holder til i morgen, vil syvende afdeling af serien være det første SRWC-løb i mere end et år, som ikke finder sted i regnvejr.

Udvalgte resultater af tidtagningen

Nr.KørereRacer
1.Christian Pescatori / David TerrienFerrari 333SP
2.Mauro Baldi / Gary FormatoRiley&Scott
3.John Nielsen / Casper ElgaardPanoz
12.Kasten Ree / Peter Elgaard
XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk