Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
1.10.2010
 Sælges - Formel 1 team til nedsat pris
 Sauber som superteam?
 
30.9.2010
 Pirelli under tidspres
 

Hop til top1.10.2010

Sælges - Formel 1 team til nedsat pris

I virkeligheden burde denne artikel nok snarere være under vores 'Job & Handel' sektion, men der er også en vis nyhedsværdi. Sagen er den at Red Bull ejeren Dietrich Mateschitz har sat prisen ned på Scuderia Toro Rosso teamet.
Teamet har for så vidt længe været til salg, men af en eller anden grund har ingen købere for alvor budt ind på teamet, det kommer måske nu.

Red Bull ejeren Dietrich Mateschitz har åbenbart igen besluttet at sælge Scuderia Toro Rosso teamet. Det har været sådan lidt en ubestemmelig størrelse de sidste par sæsoner om teamet egentlig har været til salg eller ej.

I 2010 kom der så endelig en pris på $ 60 millioner på teamet, men ingen konkrete tilbud dukkede tilsyneladende op. Nu er prisen så angiveligt sat ned til det halve. Som årsag gives den økonomiske krise idet Red Bull som firma for første gang i mange år, har oplevet en nedgang i salget af energi-drikken som er firmaets hovedprodukt.


Er Toro Rosso teamet på vej til et salg - igen?
(Foto: Flemming-Jensen.com)

Men også øgede omkostninger i Toro Rosso teamet er en væsentlig grund. Man kan nemlig ikke mere 'genbruge' storebror Red Bull Racings aflagte chassiser. Man må selv til at designe, udvikle og bygge egne chassiser. Og det hæver omkostningerne i betydelig grad.

Men hvem kan så i øjeblikket være interesserede? Den mexicanske rigmand Carlos Slim kunne være en mulighed, om ikke andet så for at lægge pres på de tilsyneladende igangværende forhandlinger med Peter Sauber om at købe sig ind i Sauber teamet, eller overtage dette.

En anden mulighed som måske kan være mere oplagt er Villeneuve/Durango. De fik ikke adgang til 2011 sæsonen, og eneste mulighed for dem er at købe sig ind via overtagelse af et eksisterende team. I og med at Dietrich Mateschitz nu for alvor tilsyneladende ønsker at sælge Toro Rosso teamet, vil det være en oplagt mulighed for især Villeneuve/Durango.

Det er stadig ikke bekræftet at Dietrich Mateschitz vitterligt ønsker at sætte teamet til salg. Men snakken i de inderste Formel 1 kredse om Toro Rosso teamets købs/salgssituation tager mere og mere til. Sitet 422race.com som er et af de udenlandske sitets som bringer nyheden, oplyser også at der er unavngivne asiatiske interesser i at overtage teamet. Men lad os nu se. Dietrich Mateschitz skal naturligvis bekræfte at teamet i virkeligheden er til salg. En anden mulighed er selvfølgelig at lade et rygte starte, for så at forhandle bag lukkede døre med en eller flere eventuelle købere.

PDL  


Hop til top
Sauber som superteam?

Sauber har som Formel 1 team levet lidt på kanten økonomisk, uden at det dog er gået ud over teamets præstationer. I denne sæson har teamet dog stortset kørt uden de store sponsorindtægter, og det påvirker selvfølgelig i den forkerte retning. Alligevel sakker teamet ikke bagud.
En del rygter er begyndt at svirre omkring teamet. Periodisk dukker der rygter op om en mexicansk interesse op, og disse rygter er taget til i den senere tid.

Peter Sauber har altid formået at få meget ud sit team også selvom økonomien ikke har kunnet følge de store teams. Det hjalp dog meget da BMW overtog teamet. Men efter at BMW trak sig og Peter Sauber igen overtog teamet, har pengene været få, men måden Peter Sauber som siden 1993 har drevet teamet på, har der aldrig været peget fingre af. Det er der tilsyneladende også nogen i Mexico der har fået øje på.


Sauber bilerne har været "fri" for sponsorer i denne sæson
(Foto: Sauber Motorsport)

Peter Sauber blev spottet i Singapore som værende mere smilende og underfundig end han normalvis er. Ved en af pressekonferrencerne jokede han lidt med Ferraris motorer og sagde blandt andet at de var for dyre og ikke pålidelige nok. Sjovt nok med Stefano Domenicali sidende ved siden af.

Der blev også spurgt om teamets økonomi til den/de kommende sæsoner, og her sagde Peter Sauber blandt andet at man er i kontakt med et større antal selskaber og at han var overbevidst om at teamet vil have et solidt budget i næste sæson, endda meget solidt.

På kørersiden har Sauber teamet kun den ene kører på plads til 2011 sæsonen. Kamui Kobayashi har kontrakt med teamet også for 2011, men ellers er spekulationerne begyndt om det andet sæde. Peter Sauber udtrykker det således at man var nødt til at se hvor stort potentiale der egentligt er i bilen. Blandt andet derfor var man nødt til at hente Nick Heidfeld ind i teamet, da Pedro de la Rosa og Kamui Kobayashi blev vurderet som værende ligeværdige.


Kamui Kobayashi kører en sæson mere hos Sauber
(Foto: Sauber Motorsport)

En del snak er dog gået på at Nick Heidfeld skulle holdes skarp, hvis det viser sig at en vis Michael Schumacher ikke skal/vil sidde i Mercedes raceren i næste sæson.

Men på den anden side af Atlanterhavet i Mexico sidder verdens rigeste mand, Carlos Slim. Han har sponsoreret den mexicanske kører Esteban Gutierrez som netop har vundet GP3 klassen. Han er allerede på kontrakt hos Sauber som teamets tredje- og reservekører i 2011. I GP2 klassen er en anden mexicansk kører med. Sergio Perez nåede ikke titlen i denne klasse, men var med i kampen helt til slut.


Esteban Gutierrez er reservekører hos Sauber i 2011
(Foto: Sauber Motorsport)

I nærheden af Hinwill hvor Sauber teamet har sin base, har Adrian Fernandez etableret sig. Adrian Fernandez og Carlos Slim er i tæt kontakt med hinanden, da Adrian Fernandez er rådgiver for Carlos Slim udi motorsporten. Carlos Slim har ca. 10 gange flere penge på kontoen end eksempelvis Bernie Ecclestone ifølge Forbes som holder øje med den slags. Adrian Fernandez er set ved adskillige Grand Prixer i denne sæson, og mange gange hos Sauber teamet. Det får selvfølgelig spekulationerne til rejse sig og knytte en forbindelse mellem Sauber og Telmex - firmaet hvor Carlos Slim har skabt den største del af sin enorme formue.

Flere mere end antyder at en konstruktion mellem de to parter er på vej, og antyder sågar et nyt teamnavn - Telmex Sauber. På sigt er der flere antydninger i retning af en ren mexicansk kørersammensætning - når ellers de unge talenter er modnet. Er det derfor at Peter Sauber var i et lidt overstadigt humør i Singapore?

PDL  


 

Hop til top30.9.2010

Pirelli under tidspres

Tiden nærmer sig mere og mere for Pirelli hvor firmaet skal begynde at levere dæk til Formel 1 bilerne. Derfor har firmaet meget travlt i øjeblikket.
Testdata skal evalueres, nye data fra kommende tests skal opsamles og evalueres. Dækkene skal laves med nye ændrede specifikationer. Derfor har Pirelli og firmaets to testkørere mere end almindelig travlt for tiden.

Pirelli har mere end almindeligt travlt med at få testet og bygget dæk i øjeblikket. Og det er noget af en opgave. Pirelli skal levere dæk til Formel 1, GP2 og GP3 klasserne i de næste 3 sæsoner.

De to ansatte testkørere, Romain Grosjean og nu også Pedro de la Rosa, går et travlt efterår i møde. Nick Heidfeld og til dels Romain Grosjean har allerede kørt en del tests for at finde de grund-strukturer i de forskellige dæktyper. Ydermere har Romain Grosjean allerede kørt holdbarhedstest på de seneste udviklede specifikationer, og det arbejde forsætter efterhånden som dækkene udvikles.

Både Romain Grosjean og Pedro de la Rosa skal i den kommende tid også teste forskellige compoundtyper og de forskellige typer af regndæk. Alt skal være klart til den første gruppetest som køres i dagene efter det sidste Formel 1 Grand Prix i år som køres i Abu Dhabi.

Her efter skal data evalueres inden produktionen af det endelige produkt går igang. Man skal være klar til at Formel teamene begynder at teste deres nye biler. Dækkene er i dag så vigtig for bilernes køreegenskaber at alt skal være klart. Hos Pirelli er man derfor også yderst tilfred med at have fået Pedro de la Rosa ind som testkører. Han nu erfaring fra Formel 1, men har i flere år været testkører for McLaren teamet, og har derfor stor testerfaring med blandt andet dæk. Diverse tests som Pirelli foretager bliver kørt i Toyotas 2009 racer.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk