Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
10.10.1998
Slut på læretiden for Villeneuve
Montoya til Ganassi ubekræftet
9.10.1998
Alesi-skifte til Ferrari afvist
Schumacher om Zanardi
Montoya skifter til Target Ganassi
Alain Prost vil snart præsentere sit tekniske team
Honda venter med offentliggørelse
Kina ind - Argentina ud?
Bruger kørerne doping?
Irvine fortsætter test
10.10.1998
Jacques Villeneuve startede sin Formel 1 karriere, da han som succesrig og
regerende Indycar mester fra 1995 skiftede til Formel 1 arenaen i 96.
Jacques første år startede bag rattet på den uovervindelige Williams racer og
han kvitterede da også med en anden plads i sit debutløb, lige efter Damon
Hill. Hele 96' sæsonen var han hele tiden meget konkurrencedygtig og sluttede
da også sæsonen med en samlet andenplads lige efter teamkammeraten og
verdensmester Damon Hill.
Hans andet år ved Williams, 1997, var hans hidtil bedste, selv med feltets
bedste bil og team taget i betragtning, et verdensmesterskabet.
Første halvår af 1998 blev det foreløbige lavpunkt i Jacques karriere, hvor
han måtte kæmpe hårdt med Williams raceren i et forsøg på at følge de
forreste. Med et løb tilbage i 98'sæsonen, står han med 20 point på kontoen
til at besætte 5. pladsen i kørernes mesterskab, hvis det ellers lykkes for
ham at holde Damon Hill med 17 point bag sig på Suzuka. Det kan blive svært,
da Damon benytter de 5 ugers ventetid til at teste for Jordan som forberedelse
til løbet i Japan. Villeneuve derimod er blevet forbudt at teste for Williams,
da han skifter BAR i 99. Selv siger han, at ventetid vil blive brugt til
afslapning, og på at bringe sig i topform til december måned, hvor han
begynder at teste for BAR.
Så sammen med sæsonens sidste løb nærmer sig, slutter også Jacques
Villeneuve's læretid. Efter løbet på Suzuka, er han hverken regerende
verdensmester eller vil køre for de sidste 10 års mest succesfyldte team.
Taget i betragtning, hvor lang tid det har taget Ferrari eller McLaren at
blive konkurrencedygtige, er det nu Jacques skal til at bevise sit værd.
(KLH)
AN
Ejeren af Target Ganassi teamet, Chip Ganassi, afviste fredag rygtet om
kontrakten med F3000 mesteren Juan Pablo Montoya med ordene: " Columbianeren
optagelse i teamet kan ikke bekræftes for nuværende. Han er en meget rar ung
mand og meget hurtig. Han har stor kontrol over bilerne og jeg er da helt
sikkert også interesseret i ham; men der er også nogle andre jeg er
interesseret i ! Jeg har ikke taget nogen beslutning endnu. "
Om sidstnævnte betyder, at David Sears, der samtidig er manager for Montoya,
Jason Watt og Jan Magnussen m.fl., har benyttet lejligheden til at forelægge
danskernes navne for Chip Ganassi, har ikke kunnet verificeres.
Chip mødtes med Juan Pablo i sidste uge, da han var på Circuit de Catalyana
for at følge Alex Zanardi's første test for Williams og iagttage Montoya på
arbejde som testkører for Williams. Med sig på turen havde Chip sin
cheftekniker Morris Nunn, der havde til opgave at assistere med observationer
på Montoya's køreevner.
Nunn udtalte om Juan Pablo: " Montoya gjorde indtryk på mig ved at være meget
aggressiv og hurtig! Jeg tror han vil være at finde forrest i gade- og
baneløb; men får han sædet i Target/ Chip Ganassi, er vi nødt til at give ham
noget tid på ovalerne og samtidig forsøge tilpasse hans kørestil til CART
bilerne. Jeg tror, det kan lykkes. "
(KLH)
AN
9.10.1998
Rygter har antydet at Jean Alesi muligvis var på vej tilbage til Ferrari som erstatning for Eddie
Irvine til næste sæson, men Ferraris ledelse har pure afvist det som løgnehistorier "der ikke engang
fortjener at blive afvist." Alesi valgte at forlade teamet sammen med Gerhard Berger da Michael
Schumacher tog over hos Ferrari, og derfor vil der ikke være den store sandsynlighed for at Alesi
fortryder den disposition.BB
Formel 1 mangler profiler, og italieneren Allesandro Zanardi, der har fået kortet fornavnet ned til
det mere amerikanske navn Alex, er et tydeligt eksempel på en mulig forøgelse af antallet af store
profiler. Eller er det? Michael Schumacher mener at han skal lære en masse, også selvom han
tidligere har kørt Formel 1, inden han fik karrieren på skinner igen i USA. Nogen vil kalde det en
begyndende psykologisk krig der allerede er begyndt inden de to for alvor mødes på banen. "Jeg
ved ikke om han bliver så god i Europa. Der er negative eksempler for eksempel Michael Andretti,
men der er også positive som Jacques Villeneuve." Andretti kørte i 1993 lidt over en halv sæson for
McLaren, men han nåede aldrig at falde til i Formel 1 og har haft mere succes i USA, hvorimod
Villeneuve beviste det modsatte. Det bliver om ikke andet spændende at se om det kan lade sig
gøre at vende tilbage til toppen af Formel 1 fra Champ Cars. Hvordan det bliver på banen mellem to
så temperamentsfulde kørere som Zanardi og Schumacher, der har været særdeles spektakulære på
banen, vil tiden vise.
BB
Lidt udenfor vor normale interesseområde; men alligevel interessesant i
relation til Jan Magnussens fremtid eller mangel på samme.Den nykårede F3000 mester har underskrevet en 3-årig kontrakt med Target Chip
Gannassi i FedEx ChampCar serien. Rygtet, der har lydt vedvarende om Williams
nuværende testkørers mulige skifte i de sidste mange uger, blev bekræftet
idag.
Han er udset til at erstatte den nuværende ChampCar mester Alex Zanardi, der
flytter til Williams F1 næste år. Testene i Barcelona sidste uge, hvor de to
nævnte kører blev holdt op mod hinanden, var tilstrækkeligt overbevisene for
teamejer Chip Ganassi til at skrive kontrakt med columbianeren.
"Han er blevet varmt anbefalet af Williams folkene, der har arbejdet sammen
med ham det sidste års tid. Han strutter af selvtillid og besidder både evner
samt mod til at blive en succesfuld kører for os" udtaler Ganassi. Montoya sagde til gengæld: "Jeg er meget spændt på at køre for Target/ Chip
Ganassi teamet. Der er en store muligheder for mig ved at køre for topteamet i
CART racing med deres succes."
Hermed ryger endnu en af de mulige og bedre sæder for Jan Magnussens
vedkommende til stor ærgrelse for mange danskere. Topmotorsport var lidt
sjovere, da vi havde en dansker med. (KLH)
BB
Prost teamet vil formentlig indenfor en uge offentliggøre det tekniske team, der skal stå bag designet af teamets 1999 Formel 1 vogn. Det nye tekniske team er i øjeblikket ved at få de sidste detaljer på plads, og Alain Prost har sagt, at han vil komme med en udtalelse omkring d. 15 oktober. Arrows tidligere chefdesigner, John Bernard, vil blive chef for design teamet, men vil dog operere fra sin virksomhed i England.CS
Det var ventet at den japanske bilgigant ville offentliggøre planerne om at være med i Formel 1 fra
år 2000. Japanerne fejrede 50 års jubilæum på Motegi-banen i Japan og det var ventet at ledelsen i
den anledning ville komme med den officielle annoncering, men den udeblev. Nu ventes det at det i
stedet sker når sæsonen slutter i Japan.
BB
Den endelige kalender er ikke fra FIA er endnu ikke blevet offentliggjort, men den byder ikke på de
store overraskelser ud over løbet i Malaysia. Men måske skal der køres endnu et løb i Asien. Kina
presser sig fortsat på til en plads i kalenderen, og det kommer sandsynligvis til at blive på
bekostning af det argentinske grand prix, også selvom argentinerne måtte have endnu et løb til gode
i deres kontrakt med Bernie Eccelstone.BB
Det er ikke kun på Formel-1.dks pitsnak at dopingsnakken kører. I en artikel i 'Motoring News' fortæller Arrows-psykologen, Dominique Sappa, at 95% af kørerne bruger et stof ved navn Creatine. Stoffet fås i håndkøb og er en almindelig aminosyre som i forvejen findes i kroppen, bl.a. leveren og rødt kød. Stoffet hjælper musklerne til at arbejde hårdere over en længere periode end normalt. Formel 1 er en meget hård sport som kræver en enorm styrke og koncentration så der er ikke råd til at blive træt midt i et løb.
Psykologen fortæller at stoffet er en pille, da kørerne efter sigende ikke ønsker at tage det intravenøst på grund af de åbenlyse associationer med præstationsfremmende midler.NJ
Efter at Ferraris officielle testkører, Luca Badoer, nu har brugt 2 dage intensivt på at teste regnvejsopsætning og nye dele, har Eddie Irvine nu taget rattet og afprøvede hele torsdagen på at finde den optimale sædeindstilling med Ferraris ny-udviklede sæde. Irvine har gennem sæsonen været plaget af rygproblemer som måske skyldes at sædet ikke sidder optimalt.
NJ
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk