Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
10.10.1999
Williams øger Ralfs kontrakt
Har Honda den kraftigste motor i 2000 ?
Schumacher - Derfor er jeg tilbage
Krav om deling af motorer?
Irvine jubler
Diniz er ikke helt klar
Ferrari rygter
Gode BMW tests
Travle Irvine
9.10.1999
McLaren kører næste år?
Renault tilbage igen
Sandsynlighed for regn i Malaysia
10.10.1999
Ralf Schumacher bliver nu hos Williams, i mindste til 2002. Ralf har for en mindre erkendtlighed (5 millioner USD) aftalt at annullere visse klausuler i sin kontrakt. Disse anses for at være muligheder for at trække sig ud i ‘utide’, hvilket beviser at Williams har været alvorligt nervøse, for at den unge tysker skulle blive fristet af tilbud fra andre top-teams.
Schumacher udtalte: "Vi har ændret lidt på aftalen. Den har nu et mere langsigtet mål - uden mulighed for afbrydelser."
For 10 dage siden blev det rapporteret, at team-chefen Frank Williams havde indledt drøftelser med tyskerens manager, Willi Weber. Måske på baggrund af rygter der ville vide, at Weber havde forsøgt at vriste Ralf fri af Williams i næste sæson, for så i stedet at få et sæde hos det ‘nye’ Jaguar team.
I henhold til kilderne skulle Ralf Schumacher modtage omkring 31 mio USD over de næste tre år – plus de førnævnte 5 millioner dollars for at annullere disse særlige fratrædelsesbetingelser. Dermed skulle der da være mulighed for at lægge lidt til side til pensionen, hvis ellers den slags overvejelser indgår i den 24-årige tyskers tanker.
GRN
Kilder placeret tæt på Hondas udviklingsafdeling har antydet, at næste års V10-motor vil udvikle op mod 100 HK flere end den version, der anvendes i indeværende sæson, samt at den er både mindre og lettere. Det skulle betyde en max-ydelse på omkring 850 HK. Velinformerede skøn anslår at de nuværende Mercedes- og Ford-motorer topper 1999-skalaen med omkring 800-810 HK, så selvom om man tager højde for deres udviklingsplaner, kunne det godt tyde på, at Honda slår dem med omkring 20 HK.
Med valget at de to teams Honda vil være motorleverandør for i 2000 (BAR og Jordan - skønt sidstnævnte skal have en Mugen-Honda motor), har man åbenbart valgt at satse så bredt som muligt. På den ene side står Jordan for et godt chassis, stor erfaring og sikre præstationer, mens BAR har et massivt budget at kaste ind i udviklingen af et perfekt chassis.
Der er imidlertid ingen tvivl om at Honda er i Formel-1 for at vinde. Og hvis ikke BAR beviser, de har fået hold på tingene indenfor de første løb i næste sæson, vil Honda ifølge kilderne satse alt på Jordans chancer for at vinde mesterskabet. Selskabet skal have mere end antydet, at det betyder mindre om næste års vinder bliver Honda eller Mugen-Honda, bare det er en af dem.
GRN
På fem dage vendte Michael Schumacher sit farvel til resten af denne sæson til et comeback i de to sidste løb af sæsonen. Pressen har hele tiden fået at vide at Schumacher først ville komme tilbage når han var 100% klar, og at han stadig manglede de sidste 15-20% før han var tilbage i topform. Da han vendte tilbage for at teste Ferrari'en fortalte han alle at man ikke skulle forvente at se ham tilbage i år - der var simpelthen for mange problemer med benene. Men så vendte han 180 grader, og nu fortæller han hvorfor han alligevel er blevet klar. "Troen på at jeg er i stand til at klare det, er blevet større lidt efter lidt over de sidste par dage," forklarer han. "Det der var det vigtigste var at se hvor meget teamet ønskede at jeg var der. Jeg er ikke 100% klar, men jeg har fundet ud af at jeg skal være der," siger han videre og flere peger på at det har været Luca di Montezemolo der har vist gode overtalelsesevner og har fået Schumacher tilbage igen. "Det er klart at jeg ønskede at gøre comeback, men jeg måtte overbevise mig selv, og disse testdage, først på Mugello og siden hen på Fiorano, bekræftede det for mig," siger han videre. I første omgang kommer han tilbage for at hjælpe teamet til at vinde konstruktørernes VM og i anden række for at hjælpe Irvine. Udtalelser der ikke ligefrem maner rygterne om et anstrengt forhold mellem Irvine og Schumacher i jorden!
Mange har undret sig over at det kun tog 5 dage at bliver overbevist om noget andet og man kunne måske have troet at det hele blot var et bluff-nummer der skulle få McLaren til at blive forvirret. "Da jeg fortalte at jeg ikke ville køre løb, bluffede jeg ikke. Jeg følte mig god, men et er at gå en tur i parken, noget andet er at komme igennem et Formel 1-løb," siger han. Michael Schumacher gør comeback på et tidspunkt hvor Ferrari virkelig har brug for ham, og Irvines chancer for at vinde VM er blevet væsentligt forbedret.
BB
Hvis det står til FIA kan motorfirmaer som Mercedes og Ford blive nødsaget til at leverer deres motorer til yderligere teams, og dermed kan de ikke kun holde sig til et team. Det kommer blandt andet efter at der er ved at blive mangel på motorer, hvilket ser ud til at ramme det lille Minardi-team meget hårdt efter at Ford trækker sig ud som leverandør af kundemotorer. Derudover menes det at FIA vil forsøge at minimere afstanden mellem de gode og de dårlige teams på denne måde. Dermed kan lovgivningen på dette område komme til at ligne det i ChampCar hvor der skal leveres motorer til mere end ét team. Som det ser ud nu lever kun tre af motorleverandørerne op til dette til den kommende sæson. Det er Supertec (Benetton og Arrows), Ferrari (til dem selv og Sauber) samt Honda (BAR og Jordan). To af de stærkeste motorer er dog kun leveret til et team og der er ingen tvivl om at flere af de mindre teams gerne vil have fingrene i Mercedes og Ford. Der kan dog komme nogen problemer med dette forslag, eftersom der til næste år vil være 7 motorleverandører, men der er ikke 14 teams at levere til... Indtil videre er det altså kun et forslag, men det overvejes seriøst.
BB
Eddie Irvine farer i disse dage verden rundt og er i Dubai i disse dage. Det var gode nyheder der kom til ireren da det blev meddelt at Michael Schumacher alligevel gør comeback, efter at Irvine var noget skuffet over at Schumacher nogle dage forinden havde fortalt at der ikke var flere grand prix for ham i 1999. "Det er kanon. I tre et halvt år har jeg forsøgt at få Michael til at vinde VM. Nu har han ikke nogen chance for at vinde titlen, men fokus er på mig, og jeg håber at vi med hans hjælp kan vinde VM, og så vil missionen være fuldført," siger Eddie Irvine og fortsætter med at sige at han nu endelig kan være med til at give Ferrari succes efter at have kæmpet for teamet i snart fire år. "Nu har jeg en endnu større chance med Michaels hjælp. Jeg er meget glad for at han skal køre i Malaysia og Japan," jubler Irvine der vel mest af alt ser frem til at Schumacher skal hjælpe ham frem til sejr ved at være andenkører.BB
På trods af at Pedro Diniz igen er kommet tilbage i sin Sauber-racer kan han stadig mærke til uheldet der fandt sted kort efter starten på grand prix'et på Nürburgring. "Min hals er stadig ret stiv, men jeg fik en masse omgange, hvilket betyder at jeg er i god fysisk form efter uheldet på Nürburgring," siger brasilianeren efter at han havde forestået alt Sauber-teamets testarbejde på Barcelona-banen. Diniz bliver stadig behandlet af teamets
fysioterapeut. Han ventes til start I de resterende to løb.BB
Ferrari's Ross Brawn har benægtet alle rygter om at Ferrari ikke giver
hele deres støtte til Irvine. Hvis Irvine vinder verdensmesterskabet, "scorer" han 2.25 mill.$ ekstra fra Ferrari. Da Ross Brawn blev spurgt, om rygterne omkring hvor vidt hele holdet ikke er bag Irvine, svarede han: "Sikke en gang sludder! Vi har ikke vundet mesterskabet i 20 år og vi er to points fra at fører, hvorfor skulle vi ikke bakke Eddie op?" Ferrari har annonceret at de tager fire biler med til Malaysia og de medbringer også en helt ny udgave af den kendte 048 motor, til de
to sidste runder af mesterskabet.JMS
William's Patrick Head har udtalt at han er meget tilfreds med de fremskridt
som BMW har opnået i løbet af den sidste uges testkørsel på A1-ringen, forud
for deres indtræden i formel-1 i næste sæson. Udover at en olieslange sprang på
første omgang, så er motoren virkelig blevet udviklet meget. "De bedste tider
var omkring to sekunder langsommere end vores regulere biler klarede det i det
australske grand prix. Så det er en meget optimistisk start," sagde Patrick Head. BMW starter først i december med at teste fuldt ud sammen med Williams.JMS
Eddie Irvine kan se frem til tre meget travle uger hvor han skal deltage i de to sidste løb i sæsonen, i kampen om mesterskabet, samt rejse en del. Han blev færdig med at teste tirsdag morgen og udtalte her. "De sidste par dage har været meget positive og vi gør alt hvad vi kan i de to sidste grand prix'er." Med kun to løb tilbage er Eddie Irvine to points bag Mika Hakkinen og der er 20 points tilbage. Irvine's program er som følger: På tirsdag flyver han til Cairo hvor han skal på lidt "sight seeing" ved pyramiderne og ved Sphinz. Så tager han til Dubai hvor han skal besøge en Ferrari samler og herfra flyver han så til New Delhi hvor han tilbringer søndagen før han flyver til Phuket for at få tre dages ferie. Så skal han kører i det Malaysiske grand prix fra den 14. til den 17. okt. Så flyver han til Bangkok i to dage og videre til Macau. Han bliver i Macau fra den 20 okt. og til den sidste runde af mesterskabet i slutningen af Oktober.JMS
9.10.1999
Nick Heidfeld, Ricardo Zonta, Michael Schumacher og nu også
Ralf Schumacher er alle blevet nævnt som mulige kørere for Mclaren
i kommende sæson. Ralf Schumacher har imponeret mange i år og Mercedes
Bosser har forsøgt, at hive ham væk fra Williams med en million-deal.
Ralf Schumacher har indtil videre ikke vist interesse. Williams
er netop nu er igang med at forhandle en aftale på plads med BMW, en rival
til Mercedes. Desuden kører Ralf kun på det første år ud af en treårig kontrakt
med det britiske team.
JMS
I følge ubekræftede rygter i den engelske presse i går trosdag, har den
franske bil gigant Renault givet deres Motorsports afdeling grønt lys, for
udviklingen af en ny Formel 1 motor, og rygterne siger at det er muligt at
Renault allerede vil være tilbage i Formel 1 i år 2001. Det har også været
antydet at Renault som købte 35 procent af aktierne i Nissan koncernen
sidste år, kunne lade deres nye motor køre under det Japanske mærke. Dette
må dog imidlertid betragtes med nogen skepsis, og det bør i den sammenhæng
nævnes at Renaults udtræden af Formel 1 ved udgangen af 1997, kun var delvis
frivillig og beslutningen blev kun taget fordi den franske bil gigant
dengang var bange for, at et forsat engagement i Formel 1 ville skræmme
private investorer væk, forud for den forstående privatisering af Renault
koncernen. Men allerede ved Renaults udtræden af Formel 1 luftede Renault
muligheden for at de ville vende tilbage hvis muligheden senere skulle byde
sig, så udspillet fra Renault kommer måske pludselig, men alligevel ikke
helt uventet. Det har desværre ikke været muligt at få disse rygter
bekræftet fra Renault, men vi vil fra Formel-1.dk's side følge historien.
Renault debuterede i Formel 1 som et selvstændigt team tilbage i 1977, hvor
det franske team tillige introducerede Turbo motoren i Formel 1. Det var
imidlertid en meget problematisk start og det franske team var konstant
indhyllet i problemer, det var specielt problemer med turbo motoren som
plagede teamet da pålideligheden var meget svingede , men Renault forsatte
og i 1979 kunne teamet høste deres første succes da Jean-Pierre Jabouille
vandt det franske Grand Prix på Dijon-Prenois banen foran et begejstret
hjemme publikum. Renault forsatte som selvstændigt team frem til sæson
afslutningen i 1985. Renault forsatte dog som motor leverandør i yderligere
en sæson hvor turbo motoren blev benyttet af bl.a. Ligier, Tyrrell og Lotus.
I 1989 vendte Renault tilbage til Formel 1 sporten, denne gang som motor
leverandør til Williams teamet og senere også til Benetton hvilket har
udmøntet sig i ikke mindre end i 5 VM titler for kører. Nigel Mansell 1992,
Alain Prost 1993, Michael Schumacher 1995, Damon Hil 1996 og Jacques
Villeneuve 1997. Og ikke mindre end 6 Konstruktør titler 1992, 1993, 1994,
1995, 1996 og 1997. I alt en meget imponerende præstation, så hvis Renault
virkelig pønser på et comeback, bliver der noget at leve op til.
CS
Der er meget der tyder på at løbet i Malaysia kan blive ramt af masser af regnvejr. Metrologer har udtalt at der er meget stor sandsynlighed for masser af regnvejr alle tre dage, eftersom et større regnvejr er på vej indover Malaysia. Der bliver ikke tale om regnvejr som vi kender det i lille Danmark, men det vil være perioder hvor der kommer monsunregn. Blandt andet fortæller metrologerne at der har været masser af regnvejr de sidste par dage, og det ventes at vejret fortsætter på den måde om en uge! Vejret kan blive den afgørende faktor og løbet kan blive meget spændende - og hvor resultatet kan blive totalt uforudsigeligt, og chancerne for regn er ifølge metrologerne større end tørvejr - men Voldborg har jo tidligere taget fejl!
BB
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk