"Heldigvis blev det ved nogle smådryp, som ikke havde den store betydning for vores program," siger Tom K efter dagens arbejde iført en solid Michelin-jakke for at holde kulden ude. Næsten sædvanen tro har han nemlig pådraget sig en forkølelse under en Formel 1-test, så måske skal den hurtige hobroenser slet ikke beklage sig over, at han aldrig har fået permanent sæde i motorsportens ypperligste klasse (selv om det kunne have åbnet for et sponsorat med Otrivin).
"Vi har brugt de første par dage på at fortsætte den strategi, Michelin har lagt med disse test gennem hele sæsonen. Vi kører ikke bare løs, men tester i flere retninger for at få så mange input som muligt. Selvfølgelig har vi gjort en masse erfaringer, og Michelins ingeniører ved også godt, i hvilken retning vi generelt skal gå, men stadig er det uhyrligt små marginaler, vi leder efter for at finde endnu flere tiendedele sekunder. Det gælder både valg af compound, konstruktioner og dæktryk, hvorfor Michelin har bragt to sættevogne med herned, fyldt til bristepunktet med dæk. Vores arbejde bliver desværre gjort sværere af en kraftig vind, der springer meget på den kuperede grandprixbane her i Estoril. Et af kriterierne for en optimal test er at køre konstante tider, og det var specielt mandag ikke nemt med de vindstød, der lidt for ofte greb aggressivt fat i min Stewart-racer i banens hurtigste sving."
Skotten sagde: "Jeg havde et meget roligt løb fra starten af. Jeg var ikke rigtigt involveret i noget, og for mig var det bare et spørgsmål om at holde bilen på banen under de meget vanskelige forhold."
"Jeg kan kun forestille mig, hvordan det var at kæmpe for verdensmesterskabet under de forhold, for jeg var alene og havde mange problemer", tilføjede Coulthard. "Det her er nogle af de sværeste forhold at køre i, fordi du ikke kan bedømme hvor fugtig banen er fra omgang til omgang. Jeg synes, at det var utroligt svært."
Julia Jensen
Samtidig lægger Ecclestone ikke skjul på sin store sympati overfor Michael Schumacher. "Jeg er glad for at titlen gik til Schumacher," siger Ecclestone der for en sjælden gangs skyld ikke overværede løbet on location. "Han er den største kører i tiden efter Senna. VM er godt for Ferrari og for Formel 1 i al almindelighed," siger Ecclestone og lugter flere penge der ruller ned i den store pengetank som Formel 1 er.
10. september 2000 - Bernies drenge
Williams og Jaguar er de største teams i Michelins nye eventyr, og de får følgeskab af Benetton. På Bridgestonesiden finder vi Ferrari, McLaren, Jordan, BAR og Arrows. Hvem der bliver det sidste team vides endnu ikke, men Prost, Minardi og Sauber mangler endnu at finde sig til rette. Vi får dog lidt klarhed. "Næste år vil vi sikkert levere til seks teams, og håber at slå vores nye konkurrent," siger Hiroshi Yasuhawa der er leder af Bridgestone Motorsport.
Prost ventes at gå til Michelin, mens Sauber taler med Bridgestone. Så står Minardi tilbage - og hvis Bridgestone skal have seks teams sådan som Yasukawa lægger op til, så bliver Minardi hos Bridgestone.
"Under forholdene føler jeg mig meget afslappet. Vi gjorde vores bedste," siger Adrian Newey. Der var dog en kører til forskel. "Schumacher var dog hurtigere i de fugtige forhold. Det var meget tæt i løbet og Mika var lidt hurtige end Michael da banen var tør," siger Newey der nu skal finde på flere geniale designløsninger for at sende McLaren tilbage i front. Ifølge Norbert Haug vil McLaren bruge det kommende løb i Malaysia som forberedelse til den kommende sæson, så måske bliver der prøvet et par nye ting af i Kuala Lumpur.
Men det kan også gå den anden vej - så Luca Baldisserri måtte barbere hele hårpragten af. Det havde han lovet at gøre sidste år hvis Irvine tog mesterskabet. Og han turde godt forsøge endnu en gang overfor Michael Schumacher, så han måtte holde ord. "Jeg er så glad for at Michael og vi har vundet titlen," siger Baldisserri der er Schumachers ingeniør.
Barberen fra Brasilien? Stor glæde, og kort hår hos Ferrari
Baldisserri var dog ikke helt alene. En af folkene der arbejde med kommunikation i teamet, canadieren Evan Short, fik også en short frisure.
Det skete da Jacques Villeneuve krydsede start/mål som nummer 6 og sikrede et point. Selvom det blot er et enkelt point, så sender det dem en plads frem og de er nu foran Jordan. Villeneuve kørte endnu et aggressivt løb og blev belønnet for indsatsen. "Det meste at løbet blev brugt til at angribe. Jeg passerede de to Jaguarer og forsøgte at komme tæt på Button, men jeg kunne ikke overhale ham ved det andet pitstop," siger Villeneuve. Nu gælder det om at komme fremad i det sidste løb. "Det er selvfølgelig meget vigtigt at blive i top-5 i konstruktørernes VM, men vores mål må nu være at slå Fisichella i kørerens VM og Benetton i konstruktørernes. Det er helt sikkert muligt," mener Villeneuve.
Det kræver dog at Villeneuve scorer 3 point eller en 4. plads i Malaysia hvis de to ønsker skal gå i opfyldelse.
Læs mere om BAR-Hondas løb i Japan.
Den engelske taktiker føler at der ikke er mere at vinde. Det var hans ambition at føre Ferrari til VM, og nu er det lykkedes. "Da jeg kom til Ferrari var det min ambition at vinde denne titel, og det er slutningen på mine ambitioner," siger Brawn. Så hvad nu Ross?
Schumacher har udtalt om Hakkinen: “Mika er definitivt den mest fair taber blandt mine tidligere VM-kampe!” Schumacher, som samtidig afkræftede alle rygter om, at han stopper karrieren efter dette tredje VM, fortsatte: “Mika er samtidig den stærkeste VM-konkurrent jeg har haft!”
Sammen med sin kone Corinna, lillebror Ralf og manager Wili Weber, fejrede Schumi bl.a. sejren i Williams’ motorhome. Herefter fulgte et madgilde med det komplette Ferrari Crew, som dog for Brawn, Todt og Schumacher bogstavlig talt endte i et champagnebad! Endnu senere var det Norbert Haug, som stod for underholdningen på ‘Circuit Hotel’. Gennem alle festlighederne var stemningen venskabelig, og blandt de mange genstande; champagne, øl, vin og alskens drikkevarer, var kun et emne tabu: Formel 1.
Mon der er nogen, der vågner med gevaldige tømmermænd?
Brawn siger videre at han er utrolig glad for Schumachers loyalitet og arbejdsindsats de sidste 4 år hos Ferrari. "Hvis han havde taget til et andet team kunne han måske have vundet VM flere gange nu. Men han blev hos Ferrari og gav aldrig op. "Han har været mere involveret end nogen anden kører. Han har opmuntret os alle og han har brugt utrolig meget tid sammen med ingeniører og mekanikere, han har virkelig fået Ferrari til at fungere som et hold. Der er vist ingen der kan tvivle på hans evner som racerkører, men som person er han et fantastisk menneske, det er der ikke mange der ser".
- "Jeg er lige så glad som da mine to børn blev født!" - en far til to.
- "Han er mere kendt en paven. Han kan gøre hvad han vil og intet vil ske ham" - en fan der mener han er ufejlbarlig.
- "Vi kørte hele natten for at følge løbet i Michaels hjemby. Det var det hele værd."
- "Konen er her ikke til morgen, og hun sagde at jeg ikke skulle komme hjem hvis Schumacher vinder!" - en kommende skilsmisse? "Det er selvfølgelig kun en joke," beroliger manden...
Ligesom Irvine sidste år, afslørede også Mika i år, at han faktisk var glad for, at det hele var afgjort og overstået : “På en måde er jeg lettet over at det hele er slut. Der er stadig masser af løb tilbage i mig for fremtiden. Jeg tager til Malaysia [til sæsonens sidste løb] for første gang i tre år, hvor jeg ikke kæmper for point. Jeg kan bare køre race!”
“Det er fantastisk, at en anden også vinder løb. Måske vil det blive min tur igen næste år.”
Da starten gik, trak Michael igen over i sin modstanders bane. Noget, som mange har kritiseret ham for – og blandt de fremmeste har været Irvine og Coulthard. De gjorde i øvrigt begge to brug af præcis samme startmanøvre i går. Hakkinen selv ønskede ikke at kritisere Schumachers start. Han har da også ry for at tale med sin højre fod i stedet for at tage munden fuld af alt for store og tomme ord:
“Michael gjorde intet, som jeg kan sige er forkert. Jeg accepterer, dét han gjorde. Jeg ville ikke give min position op, fordi jeg gik efter den!”
“Michael så mig, vidste at han ikke havde en chance og lod mig slippe forbi. Jeg vil ikke brokke mig. Jeg ønsker ikke at ødelægge Michaels store dag. Det ville være meget forkert at sige, at dette var forkert, eller at det er en katastrofe. Det ville hverken være fair over for racing eller fair over for Michael.”
“Jeg ønsker alt godt for Michael. Lad ham nyde dagen. Dette er hans år!”
Men det var ingen motorfejl, og Hakkinen kunne i stedet koncentrere sig om starten:
"Jeg koncentrerede mig naturligvis bare om starten, og lavede - det var nu ikke en fantastisk start, men den var en smule bedre end Michaels. Og Michael bevægede sig en lille smule over mod min side. Da han indså, at han ikke havde en chance [for at holde mig bag ham] faldt han tilbage."
Selvom McLaren ikke begik nogle deciderede fejl, formåede de ikke at vende marginalerne til egen fordel. Hakkinen ville dog ikke udtale sig om, hvorvidt det var en forfejlet taktik, der gjorde, at han ikke kunne sejre: "Lige nu er det svært for mig, at sige noget som helst om taktikken for løbet. Jeg bliver nødt til at snakke med ingeniørerne for at analysere løbet og forstå, hvad der præcist skete. Men efter mit andet pitstop havde jeg bestemt en hel del trafik foran mig, da jeg kom ud, og mit nye sæt dæk virkede ikke godt de første to eller tre omgange. Jeg kæmpede, og jeg tabte en masse tid. Det gav naturligvis Michael muligheden for at komme foran mig. Så - hvis jeg havde ført løbet i den situation - en et-stop strategi ville have været fantastisk..."
"Teamet nævnte ikke [røgen] overfor mig mere i løbet, så jeg tænkte, at det var fint. Jeg er sikker på, at de ville have kaldt mig, hvis der var noget [alvorligt] på færde, men røgen forsvandt. Jeg vil nu snakke med teamet om det, men noget mærkeligt må være sket. Det er ikke normalt, at der kommer røg fra [bilen]."
Men McLarens 'start-røg' var måske ganske symbolsk for løbet: Det lykkedes ikke denne gang... I det hele taget følte Mika Hakkinen ikke, at det i går var hans dag. I en meget tæt kamp hele weekenden var det Schumacher og Ferrari der trak det længste strå, og Mika summerede det formentlig bedst op, da han udtalte: "Noget var imod mig i dag!"
"Ferraris strategi var bestemt ét element, som influerede på min situation og dét, at jeg tabte førerpositionen. Michael kørte et par omgange mere, men det var ikke kun dét: Af en eller anden årsag begyndte det at regne mere kraftigt, da jeg kom ud fra pitten. Og når man er på nye dæk, er de meget meget svære at styre, fordi de er enormt glatte og giver ingen grip. Og så havde jeg en backmarker lige foran mig, da jeg kom ud fra pitten."
Så ret som forventet var det små marginaler afgjorde løbet. Og en tæt kamp om verdensmesterskabet.
Ron Dennis viste sig trods alt fra den pæne side, selvom han mistede VM-titlen. "Michael gjorde det rigtig godt. Han satte nogle meget hurtige omgange indtil hans sidste pitstop, og afgjorde det. Det er motorløb," siger teamchefen hos McLaren.
Vi fortsætter med lykønskningerne fra McLaren. Mika Hakkinen var allerede på det efterfølgende pressemøde glad på Schumachers vegne, selvom VM gik hans næse forbi. "Jeg vil ikke ødelægge Michaels store dag. Det vil være forkert at sige at det var forket, eller en katastrofe. Det vil være unfair overfor race og overfor Michael. Jeg ønsker alt godt for Michael. Lad ham nyde dagen. Dette er hans år," siger den slagne Hakkinen, og viser sig som en sand sportsmand.
Jody Scheckter er en glad mand - nu kan han endelig hvile... Han er ikke længere den seneste Ferrari-mester. "Jeg er meget glad for Schumachers sejr, men er også lidt skuffet over at han tager titlen fra mig," siger sydafrikaneren der vandt VM for Ferrari i 1979. Men skuffelsen er dog ikke så stor endda. "Det er en stor glæde at se Jean Todts tilfredshed og hele teamet. At se deres glæde berørte virkelig følelserne. Det er derfor de mere fortjente at vinde," siger Jody Scheckter.
Fra Tyskland er der også kommet lykønskninger. Den tyske kansler stod også tidligt op søndag morgen for at følge tyskernes kendteste sportsmand. Følgende lykønskning modtog Schumacher efter løbet. "Dit talent og din psykiske styrke - men også din utrolig taktiske sans og den utrolige hjælp fra dit team, har givet dette resultat. Næste år skal du forsvare titlen og jeg ønsker dig succes i den udfordring," skriver Gerhard Schröder.
Storebroder Michael sikrede sig nemlig VM-titlen, og selvom de to brødre er konkurrenter, så er blod tykkere end vand. Derfor jublede han med da Michael sejrede og tog VM-titlen før tid. "Jeg kan dårlig nok udtrykke hvor glad jeg er på min broders vegne," siger Ralf der måske indenfor kort tid bliver en ny rival til Michael.
"Tja, der er vel ikke så meget andet at sige..."
Men det blev ikke i år. "I år var det helt sikkert den bedste kører i den bedste racer og det bedste team har vundet," siger Ralf rosende om Ferrari og storebroderen.
"Det var godt endelig at slå Eddie, men det var uheldigt, at det kun var om en syvende plads. Dem ser jeg ud til at have mange af!” siger Herbert, der mener, at han har fundet der rigtige tidspunkt at forlade F1 på: ”Men det var hvad jeg forventede, for sidste år var der heller ikke nogen, der faldt ud, og der sluttede jeg som nr. 7. I gamle dage kunne man satse på at starte som nr. 10 og få point, men bilerne er blevet alt for pålidelige nu.”
Om sin tidligere teamkammerats genvundne mesterskabstitel, siger Herbert: "Jeg er glad for, at det er af vejen nu og færdigt og afgjort. Han har endelig vundet, og Ferrari har vundet. Det ville ske før eller senere. Faktisk, så skete det jo nok snarere senere end før!" Selv har Herbert store ambitioner for sit sidste løb i Formel 1 – så store ambitioner, som man nu kan have i en Jaguar anno 2000: "Jeg var meget god der sidste år, og forhåbentligt kan jeg forsætte med at være det. Jeg vil slutte af med et brag!"
Ricardo Zonta er tilbage, hvor han startede, men et job er et job, og Zonta har lært, hvad der skal siges til pressen: "At vende tilbage til Jordan og blive ved med at være involveret i Honda er den ideelle situation for mig for at udbygge min erfaring. Jeg ville selvfølgelig gerne køre løb, men jeg er glad for, at være med til at bygge Jordan-Honda op til et vindende team."
Zonta testede også Jordan før sin tid med BAR.