Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.10.2004
 Japans GP - Set og sket - bunden
 Japans GP - Set og sket - top 5
 Japans Grand Prix
 
8.10.2004
 Kvalifikation udskydes til søndag
 Japans GP - Teams preview - top 5
 Japans GP - Teams preview - bunden
 

Hop til top10.10.2004

Japans GP - Set og sket - bunden

I bunden skete der ingenting i det japanske Grand Prix. Stillingen er forsat uændret. Igen var det Sauber der scorede point.

Blandt de nederste fem teams er stillingen forsat uændret. Sauber scorer point mens de andre intet får. Det er billedet efter det japanske GP. Udover Saubers ene point, var det positive at Trulli fik kørt nogle gode omgange og han placerede sig da også bedst af de sidste når man ser bort fra Sauber.

Sauber - 33 points:
Sauber forsætter med at imponere. Igen blev det til point til det svejtsiske team. Det er slet og ret Saubers bedste sæson nogensinde. Allerede nu har man scoret over en tredjedel af det samlede antal points teamet i alt har kørt ind. I dag var det igen Fisichella der tog pointet. Massa var lige efter på niendepladsen. Havde Massa ikke skullet starte bagerst kunne han måske være sluttet endnu bedre end tilfældet var. Kørerne afsmitter det indtryk man får af teamet ved nærmere øjesyn. Fight. De er som regel altid gode for nogle overhalinger. Især Massa er en lille fighter, det er Fisichella også, han formår dog bl.a. takket være hans større erfaring at få det omsat i points. Det samme var tilfældet i dag, hvor Massa kørte sig godt op fra nittendepladsen, men sluttede lige udenfor pointene. Fisichella startede i pointene og sluttede også der. Og det er jo det der tæller.

Jaguar - 10 points:
Mark Webber kvalificerede sig fremragende på en tredjeplads, men den placering røg allerede i ved starten. Og ligeså stille røg han baglæns i feltet og til sidst udgik han. Bilen begyndte at overophede, årsagen er endnu ikke klarlagt, men Mark Webber sagde efter løbet, at der blev utroligt varmt i sidebrønden. Klien havde aldrig kørt på banen før og heller ikke i tørvejr før selve GP'et i dag. Han vænnede sig dog forholdsvis hurtigt til banen så hans tolvteplads én omgang efter vinderen er ganske ok. Denne gang så det trods Webbers mislykkede race, ud til at der er en anelse mere fart i bilerne. Det skal der også være hvis Jaguar skal sætte et flot punktum i sæsonens sidste GP. Ok indsats af Klien, også af Webber så længe bilen kunne.

Toyota - 9 points:
Trulli imponerede vel egentligt i det japanske GP. En flot placering i kvalifikationen gav dog ingen point, men Trulli gav indtryk af at der er mere i bilen end Toyotas andre kørere umiddelbart har vist. Der er noget at bygge på. Det japanske GP blev et farvel til Olivier Panis der efter mere end 150 GP'er nu stopper. Han forsætter dog hos Toyota i et andet job. Trulli sluttede uden for pointene, men viste god fight i en bil der er blevet udskældt gang på gang. Panis kunne ikke helt holde det samme tempo, men årsagen til det skal findes i dækvalget. De valgte dæk begyndte at smuldre for meget, hvilket selvfølgelig gør bilen mere vanskelig at styre. Trulli kører også årets sidste GP for Toyota, hvor Zonta får lov til at køre i sit hjemlands GP.

Jordan - 5 points:
Jordan gjorde igen ikke meget væsen af sig. Det meste man så til dem, var næsten når Timo Glock kørte af banen hvilket skete nogle gange. Han klagede efter løbet da også over understyring og overstyring, bilens balance var der nærmest ikke. Bilen var efter hans mening nærmest håbløs at køre race i. Nick Heidfeld var derimod rimelig tilfreds med hans bil. Der var dog nogle periodiske elektriske problemer der drillede undervejs, men han fuldførte løbet, endda foran Panis, Timo Glock og Bruni i Minardi. Bortset fra Minardi er Jordan ellers gode til at slutte feltet af.

Minardi - 1 point:
Minardi er næsten garant for at have en bil eller to der kører af banen. Det var også tilfældet i det japanske GP hvor det denne gang var Baumgartner der lavede dette stunt. Bruni derimod kørte faktisk et helt godt løb i en bil der betegnes som værende mere håbløs end én Jordan. Det er ikke det bedste ry for de to teams, men det har sine årsager, hvad vi vist alle er klar over. Men Bruni fuldførte og det er positivt for ham, da det ellers tit er ham der er

PDL  


Hop til top
Japans GP - Set og sket - top 5

Et nærmest middelmådigt GP som heldigvis er årets næstsidste blev kørt søndag. Alt er på plads undtagen andenpladsen, som Renault kun har en teoretisk mulighed for at vinde.

Det var ikke et af de mest oprivende Grand Prix'er i denne sæson. Det var omtrent lige så kedeligt som langt størstedelen af GP'erne i år. Alt er afgjort undtagen hvem der bliver nr. 2 i konstruktør vm. Og alt tyder på det bliver BAR, som har haft deres bedste sæson nogensinde.

Ferrari - 254 points:
Michael Schumacher gjorde det igen igen. Førte fra start til mål. Kedeligt, men det er ikke hans skyld. Det kedelige består i at der ikke er nogen der er gode nok til at udfordre ham over en hel sæson. Det er kun sporadisk at man ser nogen kører fra ham. Barrichello var ikke særlig heldig med kvalifikationen tidligere på dagen. Det gav en dårlig startplacering. Han fik sig dog kæmpet op gennem feltet, men kun til en midtergruppe. Derfra virkede det som at bilen ikke havde power nok til at komme videre. At det så skulle helt galt få omgange før mål, er han selv delvis skyld i. En lille sammenkomst med Coulthard, som tilsyneladende ikke havde set ham, førte til knækkede forhjulsophæng hos dem begge og så var det exit for dem. Hos Ferrari var man glade og tilfredse med at Michael Schumacher fik rejst sig efter fejlene i Shanghai. Nu er det kun at lave forberedelserne til det sidste løb, hvor især brasilianerne gerne ser at det Rubinho der vinder.

BAR - 116 points:
BAR fejrede deres GP nr. 100 med tredje- og fjerdepladsen. Det giver et forspring til Renault på 16 points, som Renault kun har en teoretisk chance for at indhente. En måske fejlslagen pitstrategi kostede Sato tredjepladsen på hjemmebanen. Det ene pitstop som han havde mere i forhold til Jenson Button, var nok til at sætte ned på tredjepladsen. Undervejs havde de to skiftet placering et par gange. De to BAR kørere kørte et vel nærmest fejlfrit løb under de vanskelige omstændigheder. Vanskelige fordi man ikke har kunnet træne i tørvejr på banen, så setuppet var - ligesom hos alle andre - lidt et skud i tågen. Men det lykkedes jo ganske godt for de to. Sato havde igen tilsyneladende problemer med et eller andet ved hjelmen. Et problem de begge har haft tidligere i sæsonen.

Renault - 100 points:
Teamet var lidt skuffede efter dagens GP. Man havde forventet mere men måtte nøjes med den femteplads som Alonso fik listet hjem. Alonso var involveret i flere dueller undervejs, men gjorde ellers ikke meget væsen af sig. Det samme kan man sige om Villeneuve, som var forholdsvis anonym ligesom i Shanghai. Begge havde lidt problemer med setuppet, men det var vist noget alle i større eller mindre grad havde. Briatore erkender at Alonso kunne have kørt hurtigere, hvis han havde haft bilen til det. Det lader til at Renault i de seneste GP måske har fundet grænsen for hvad bilen kan? Villeneuve var den der led mest. Kraftig understyring stort set hele løbet igennem, og det gør det ikke lettere for ham at præstere noget bedre end tilfældet var.

Williams - 74 points:
Williams teamet fik øget forspringet til McLaren med 7 points og er nu så godt som sikker på den samlede fjerdeplads hos konstruktørerne. Det skete bl.a. via en flot andenplads til Ralf Schumacher som fik vist at formen er god efter hans ufrivillige fravær. Andenpladsen til Ralf Schumacher var aldrig helt i fare selvom BAR kørerne havde den låns, men det var kun ved pitstoppene. Montoya må også være tilfreds efter at have kørt 2 points hjem. Det skete efter en noget skidt startplacering som nr. 13. Montoya var en af de få der turde satse lidt undervejs, det kostede også nogle placeringer, da han fik ramt chikanen noget uheldigt, men han formåede at indhente det tabte og sluttede som nr. 7. Der var da også tilfredshed i teamet efter løbet over resultatet. Mest forundret var man næsten over at have ramt så godt et setup som tilfældet var. Altså stort set ingen problemer for Williams.

McLaren - 61 points:

PDL  


Hop til top
Japans Grand Prix

Michael Schumacher vandt for 13. gang i år et Formel 1 løb, dennegang foran lillebror, der kørte sit bedste løb i år. Den sidste podieplads gik til Button der efterhånden næsten er fast inventar på sejrspodiet. Resten af feltet præsterede i virkeligheden ikke noget der er værd at skrive om.

Der var ingen overraskelser i Japan, ingen alternative strategier og i alt for lidt spænding. Midt i feltet var der til tider dueller, men det er ikke nok når man sidder søndag morgen og kæmper for at ryste søvnen ud at øjnene. Gode dueller er en ting, men spænding om hvem der får de øverste placeringer er en endnu mere væsentlig ingrediens.

Nu skal man jo være mere en almindeligt naiv for at have troet på at der ville være spænding i Japan. Sæsonen har været ganske ensidig og der har ikke været tegn på at Japan skulle være anderledes. Men et kedeligt løb rammer lidt hårdere kl. 7.30 søndag morgen fra en af de bedste baner i kalenderen, end det gør en søndag eftermiddag for Hungaroring eller Magny-Cours. Fra de baner kan man med lidt god vilje bilde sig selv ind at det er banerne der er det største problem i Formel 1. Men fra Suzaka slår sandheden hårdere - Formel 1 er simpelthen for kedeligt i øjeblikket!

Schumachers sejr er der ikke så meget at sige til. Fra løbets start og til det ternede flag faldt var han i front, uden at blive truet på noget tidspunkt. En stille dag på kontoret for tyskeren. Lillebror Ralf startede som 2'er og sluttede som sådan. Heller ikke her er der meget at berette. For Ralf selv er der selvfølgelig tale om et rigtig godt resultat. Efter en sæson der blev ødelagt af ulykken på Indianapolis, det tvivlsomme comeback i Kina og de evindelige skænderier med teamledelsen, fik Ralf en fornem placering og personlig genoprejsning.

De to BAR kørere, Button og Sato, indtog de næste pladser, og her var der heller ikke den store dramatik. De trillede rundt og gjorde Honda folkene stolte. BARs problem er dog at de stadig, trods en fremragende sæson, ikke for alvor har lignet et bud på en vinder. Teamet er måske på vej frem, men de har stadig meget at vise for at man kan tage dem seriøst som topteam. I dag blev de slået af Williams (og Ferrari selvfølgelig), ved andre lejligheder er der andre der har slået dem. BAR har været meget mere stabile i resultaterne, men på banen kun lejlighedsvist fremstået som de næstbedste.

At Alonso, Raikkonen og Montoya indtog de næste pladser kan man da godt rose dem for, med deres startplacering i tankerne. Men, men, men - alle tre burde de være med længere fremme fra start. Ikke at nogen af dem har begået graverende fejl, men deres bagland er ikke godt nok. Måske Formel 1 i virkeligheden er blevet for dyrt for selv BMW, Mercedes og Renault. Flavio Briatore har i al fald været ude med udtalelser om at man fra Renaults side kan blive nødt til at overveje om man får nok for de penge man poster i sporten.

Ingen af de tre var for alvor overbevisende i dag, man kan forestille sig at de glæder sig til vinterpausen og håbet om at kunne starte i en mere konkurrencedygtig bil næste sæson. Måske er de bare blevet ramt af en efterårsdepression og har erkendt at de alligevel ikke kan stille noget op i år.

Det sidste point gik til Fisichella, der igen kom på tavlen. Den lille italiener har kørt en særdeles fornuftig sæson for Sauber. Hans afløser i teamet, Jacques Villeneuve, der pt. kører den Renault Fisichella skal have næste sæson, sluttede lige efter, men var kun en brøkdel mere imponerende end han var i Kina.

Suzaka 2004 vil ikke gå over i historien som noget som helst. Om nogle få år vil man kunne huske vinderen, alt andet vil være glemt. Et halvtrist løb i en trist sæson. Godt det snart er JUL!

MMT  


 

Hop til top8.10.2004

Kvalifikation udskydes til søndag

Tyfonen Ma-on forventes at ramme Suzuka banen lørdag kl 9 lokal tid, og officials har besluttet at lukke banen hele lørdagen.

Efter anbefaling fra de japanske myndigheder har FIA besluttet at udskyde kvalifikationen til søndag, og med forventninger om vindstød på op til 200 km/t ville det også være umuligt for kørerne at gennemføre kvalifikaitonen.

Pre-kvalifikationen er sat til at blive afviklet søndag morgen kl 9.00 fulgt af kvalifikation kl 10.00. Løbet afvikles til oprindeligt fastlagt tid, kl 14.30.

Tyfonen, som endnu ikke har ramt land, er øget i styrke til en såkaldt super-tyfon, men det formodes at den vil aftage i styrke når den rammer land i nat.

Der er stadig en lille risiko for at selve løbet ikke bliver afviklet, hvis selve banen og holdenes faciliteter tager skade. Der er dog taget mange forholdsregler for at det ikke sker.

"Det er en meget uheldig situation," siger BAR chef David Richards. "Også for de fans der har udstået vejret idag". Det var meget begrænset hvad der blev kørt i fredagens træninger.

Button: "Det var meget farligt i dag, med stor risiko for aquaplaning på langsiderne. Et spin under de forhold er utrolig farligt. Og også i svingene var man konstant i fare for aquaplaning. Det var alt alt for vådt til at køre race under de forhold."

De fleste hold brugte eftermiddagen til at pakke deres udstyr ned, som forberedelse til tyfonen. Radiomaster blev lagt ned, og alt pakket væk i garagerne.

Paul Stoddart, Minardi: "Holdene skal nok overleve. Vi håber blot at efterveerne fra tyfonen ikke berører løbet på søndag. Det er slemt nok at vi bliver nødt til at udskyde kvalifikationen, men hvis vi også aflyser løbet på søndag, eller det bliver et begrænset eller dårligt løb, vil det gå ud over alle fans."

MRR  


Hop til top
Japans GP - Teams preview - top 5

Alle mesterskaber er nu afgjort, og det er nu "kun" de næste placeringer i konstruktørmesterskabet der kan være spænding om.

Vinderne er fundet, men hvem erobrer andenpladsen osv. Et par teams bejler til andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Afgørelsen kan falde på en af bedste racerbaner på kalenderen, vil BAR med deres Honda "Suzuka Special" motor kunne skabe den endelige afgørelse på hjemmebanen i årets næstsidste løb?

Ferrari:
Efter at alle topplaceringer nu er sikret for Ferrari, kan Michael Schumacher igen køre frit. I alle de seneste udmeldinger fra verdensmesteren, lyder det nemlig at, nu er han klar til at vinde igen. I de seneste par GP'er har Barrichello fået de nødvendige points til at sikre ham og Ferrari andenpladsen, så der står Ferrari på alt. Begge kørerne nævner vigtigheden af at vinde i Japan. Det vigtige består i at det er Ferrari navnet der skal stå øverst. Men kender kørernes ærgerrighed, så vil begge gerne vinde. Udviklingsmæssigt har Ferrari for længst meddelt at de har stoppet udviklingen. Der kan selvfølgelig forekomme små ændringer, men den primære fokus er på 2005 modellen.

BAR:
BAR vil kæmpe med næb og kløer for at sikre sig andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Det kan teoretisk ske på hjemmebanen Suzuka. Med "Suzuka Special" motoren i ryggen håber man på at det sker. Teamet kan ved lejligheden også præsentere den ene af deres to kørere for 2005 sæsonen. Sato har fået forlænget sin kontrakt. I sidste sæson blev BARs biler placeret som nr. 4 og nr. 6, hvilket man selvfølgelig håber på kan blive endnu bedre i denne sæson. Begge kørere har banen som en af deres favoritbaner pga. de mange udfordringer på banen for kørerne. Udover motoren har BAR forberedt nogle aerodynamiske ændringer til netop dette løb. Andenpladsen skal forsvares og helst vindes.

Renault:
Renault jagter ligesom BAR andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Om det kan nås afhænger af kørernes indsats. Villeneuve er trods tests og et enkelt GP vil ikke helt oppe i gear endnu. Hos Renault er man meget fokuseret på setuppet. Ydermere er det absolut ikke ligegyldigt hvordan gearingen skal være på denne bane. Moment og gearing skal bare passe på denne bane. Ifølge teamet har man forberedt sig rigtig meget til denne bane efter den måske lidt skuffende præstation i Shanghai. Man er klar over konkurrenternes styrke, og bruger det som en ekstra motivationsfaktor i forberedelserne. Renault er ærgerrige nok til at vil med helt frem.

Williams
Williams kan ikke nå noget i denne sæson, kun at slutte bedre end McLaren. Selvom begge kørere skifter team efter denne sæson, så er der stadig arbejde der skal udføres. Ralf Schumacher har vist glimrende form under test i sidste uge. Montoya har ikke testet, men har udført PR arbejde for teamet i stedet. Sidste år var bilerne godt med, Ralf Schumacher satte ny banerekord. Under testen på Jerez i sidste uge, blev der testet forskellige ting af teamet. En del af de ændringer man fandt frem til som kunne anvendes, er ændret på bilen til det japanske GP. Følelsen i teamet er at man er i stand til at være med helt fremme. Der er 6 points forspring til McLaren. Det forspring skal forsvares i de to sidste GP'er i denne sæson.

McLaren:
I de sidste to GP'er i år, kan McLaren kun nå to ting. Den ene er at overhale Williams i konstruktørmesterskabet, hvilket der prøves ihærdigt på, og den anden ting er at få samlet så mange erfaringer som muligt med bilen som de ikke har haft nogen særlig stor succes med, undtaget dog Raikkonens sejr på Spa. Det er i hvert fald ikke testkilometer der mangler denne gang. Ved testen i sidste uge, kørte Alex Wurz og Pedro de la Rosa over 2100 testkilometer i alt. Der blev arbejdet meget med setup og dæk. Som vanligt afslører McLaren ikke alt for meget om deres setup, men mon ikke at de har et par enkelte nyudviklede aerodynamiske ting klar til netop Suzuka banen. Målet er en topplacering, der er mulighed for det, det har d

PDL  


Hop til top
Japans GP - Teams preview - bunden

Reelt set er der kun Toyota og Jaguar der kan gøre noget ved hinanden. Teoretisk kan Jordan også, men det ligger ikke lige om hjørnet for dem. Men glem ikke Brasilien sidste år.

Omstændighederne skal gå op i en meget høj enhed hvis det skal lykkes for Jordan at ændre på stillingen blandt de nederste 5 teams. Men intet er umuligt. Det så man i Brasilien sidste år, men det er vist kun de mest håbefulde Jordan fans der tror på en tilsvarende situation igen. Nej fokus er på Jaguar og Toyota. De to har lidt at kæmpe for. Sauber kan ingen røre, mens Minardi kun kan håbe at de gennemfører igen.

Sauber:
Sauber har stille og roligt kørt en masse points sammen i år og har vel for længst sikret sig sjettepladsen. Efter at teamet endelig har fået en vindtunnel, er de gode resultater begyndt at komme. Nogle antyder at der har været en del hjælp fra Ferrari også, men det er der vel for så vidt ikke noget forkert i. Den aerodynamiske konfiguration bliver så godt som den samme som teamet anvendte i Shanghai. Justeringsmæssigt bliver der dog nok nogle ændringer. Teamet er fuldt ud klar over at specielt på Suzuka gælder det om at have en bil der er så neutral i balance som muligt. Det skal muliggøre at man hurtigere kan skifte retning, hvilket kan være nødvendigt på Suzuka. Man er også fokuseret på dækvalg og ikke mindst dækslitage. Man glæder sig dog over at det er Bridgestone dæk man anvender.

Jaguar:
Jaguar skal sikre sig så mange points at Toyota ikke overhaler dem. Toyota har fået forstærkning af Trulli, men Trulli kan nok ikke køre optimalt i og med at han ikke kender bilen godt nok endnu. Derimod kender Jaguar kørerne deres bil fra hele sæsonen. Jaguar vil sikkert også gerne slutte sæsonen af med maner i de to sidste GP'er. Bl.a. for at sikre mærket og Ford den bedst mulige udgang af sæsonen. Kørerne har akklimatiseret sig i Australien, mens teknikerne hjemme på fabrikken har klargjort så meget som muligt. Man besluttet at Mark Webber skal køre i den nyeste version af Jaguar chassiset med betegnelsen R5b-06. Hverken Christian Klien eller test- og reservekører Björn Wirdheim har kørt på Suzuka før, så for dem gælder dem om at gøre sig bekendt med banen på bedste vis.

Toyota:
Toyota er på hjemmebane, og kan i den forbindelse fejre deres GP nr. 50. Om der bliver mere at fejre er nok tvivlsomt selvom der er lavet mange bestræbelser på at få points. I hvert fald points nok til at fortrænge Jaguar. Det bliver afsked med Olivier Panis idet det er det sidste GP for hans vedkommende. Også derfor vil man gerne gøre så god en figur som muligt. Men trods en revidering af chassiset, er de forventede resultater ikke kommet, ikke endnu. Teamet har beregnet hvilken umiddelbar opsætning af bilerne man vil vælge. Meget afhænger dog af vejret, prognoserne har lovet en del regn på de kanter i weekenden. Så måske har Toyota trods alt en chance for et rimeligt positivt resultat på hjemmebanen.

Jordan:
Jordan er med, men så vist heller ikke ret meget mere. Der er ikke penge til det store testarbejde, og den smule test der udføres, bliver som regel betalt af andre. I sidste testede teamet en ung israelsk kører, men hvad er der kommet ud af det? Sandsynligvis ikke en bedre bil. Det er ikke nogen lidt opgave for hverken Nick Heidfeld eller Timo Glock som sandsynligvis kommer til at køre andenbilen. Det er i hvert fald ikke misundelsesværdigt at skal køre for Jordan, ej heller i denne sæson. Man kan kun håbe på et stort mandefald, ellers er der ikke chancer for points.

Minardi:
En parallel til Jordan finder man hos Minardi. Minardi har præsteret at få ét point i år. Det er mere end hvad man opnåede sidste år, og så bliver det nok heller ikke til mere. Man kan diskutere om Minardi har nogen berettigelse i Formel 1. Viljen, energien og lysten er der, men økonomien kan slet ikke leve op til de førnævnte ting. Som vanligt vil vi se Minardi køre bagerst i feltet, så længe kørere og materiel ellers vil. Beund

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk