Andrew Craig fra CART og Tony George fra IRL har ellers haft jævnlige møder i det sidste halve år, men meldingen fra George er nu, at han ikke ser nogen grund til at fusionere med CART. Dermed er forhandlinger afsluttet i denne omgang.
IRL går nu i gang med at planlægge deres løbskalendere frem til og med 2004, så indtil da, ser det ikke alt for lyst ud med en evt. fusion. Løbskalenderen i IRL har i år bestået af 11 løb på 8 forskellige baner - og alle disse køres på oval-baner. CART serien har derimod hele 20 løb i dette års løbskalender og disse fordeler sig på både almindelige racerbaner, bybaner og 3 forskellige former for oval-baner.
Udover at det var en skuffelse for Craig, så var det også skuffende for team-ejerne Barry Green, Bobby Rahal og Derrick Walker, der siden marts har forsøgt at genforene de to serier. Især de tre team-ejere mener, at det er et klart tilbageskridt for open-wheel motorsporten i USA.
Det helt store stridspunkt har, som førnævnt, drejet sig om motortypen i en evt. samlet serie. I modsætning til CART, hvor hvert team leaser en motor hos én af de 4 motorfrabrikanter (Honda, Ford, Mercedes og Toyota), så køber hvert team i IRL motorer fra henholdsvis Oldsmobile (General Motors) og Nissan. Omkostningerne er derfor betydelig lavere i IRL end i CART. En Champ Car er f.eks. ca. 3 gange så dyr som en Indy Car. En anden stor forskel er, at Turbo-motorer stadig er tilladt i CART, hvilket selvfølgelig bevirker, at en Champ Car har betydelig flere HK end en Indy Car. General Motors har været den dominerende motorfrabrikant i IRL i de sidste 3 sæsoner. De har nemlig vundet alle løb i denne serie siden 1997.
Motorfabrikanterne i de to serier har derfor stået stejlt på deres individuelle krav, og netop dette har været en afgørende faktor i de sammebrudte forhandlinger.
Der er ingen tvivl om, at sammenbruddet i forhandlinger måske på længere sigt kan være dødsdommen for én af de to serier. Siden bruddet efter 1995 sæsonen har begge serier mistet alvorligt terræn i forhold til NASCAR. Derfor burde det være i alles interesser, at få én samlet, og ikke mindst slagkraftig motorsportsserie, men de netop sammenbrudte forhandlinger sætter for alvor en stopper for enhver forhåbning for dette - i hvert fald indtil videre.
www.cart.dk
Rent faktisk kan det vise sig, at Europa få hele 2 løb i FedEx CART serien. Udover oval banen i Tyskland, så er der også planer om at bygge en oval-bane i England, nærmere bestemt Rockingham Motor Speedway i Northampshire.
Interessen for den jævnbyrdige motorsportsserie her i Europa er steget ret så betydelig i de sidste 3-4 år. I 1998 viste en undersøgelse, at den største procentmæssige stigning i TV-seertallene var i Europa. Her var stigningen på hele 11%. En stor del af baggrunden for denne stigning er uden tvivl Eurosport's fortjeneste.
Ideen om et eller to europæiske CART løb er ikke noget nyt. I de sidste par år har rygterne svirret om et sådan løb - og nu ser det så endelig ud til, at det bliver en realitet.
Sidste boost til rygterne står Gerald Forsythe fra Player's/Forsythe's teamet for. Han har netop købt sig ind i Rockingham-projektet i England og hvis man kender Forsythe ret, så er han bestemt ikke typen, der gør noget overilet. Bemærk venligst, at det er et rygte, så hvorvidt det er sandt er svært at bedømme.
Og hvilke europæiske baner er det så helt præcist, der er tale om? La' os starte med banen i Tyskland.
Beliggende syd for Berlin og øst for Dresden - banen hedder Lausitzring, og skal udover at indeholde en 2 mil (3.2 km) lang tri-oval indeholde en almindelig "europæisk" racerbane, som skulle opfylde de meget høje F1-standarder. Dette betyder at denne bane er et potentielt emne til både Champ Cars og Formel 1, men hvor FIA har en kontrakt med Hockenheim-banen til engang ind i det nye årtusinde, er det ikke usandsynligt at et evt. Champ Car-løb kan blive afviklet i slutningen af 2000 eller mere sandsynligt 2001.
Layoutet af ovalbanen er meget ulig de nuværende ovalbaner i CART-serien. Den minder i sin opbygning om Pocono-ovalbanen i USA, hvor der bliver kørt NASCAR-løb med store lange bløde sving uden den helt store hældning i svingene. Svingene i Pocono har en hældning på 36 grader, hvor svingene på Lausitzring skal have en hældning på mellem 5,1 og 5,7 grader. Dette skulle gøre at Champ Car-bilerne skulle være nødt til at bremse for enden af langsiden, og på den måde skulle banen også blive relativ sikker i forhold til nogle af de nuværende baner.
Selve banen skal have en kapacitet på 120.000 tilskuere foruden de mange sponsor- og gæstepladser. Det skulle være muligt at se hele banen uanset hvor på tilskuerpladserne man befinder sig, og det er absolut en fordel i forhold til de almindelige racerbaner, hvor man kun ser bilerne i ganske få sekunder af gangen. Om kapaciteten er stor nok til et evt. Formel 1-løb er måske ikke sikkert, men der burde ikke være problemer med at trække fulde huse til et evt. Formel 1 eller Champ Car-løb.
Lausitzring skal også bruges af de tyske bilfabrikker som testbane, og det er nok heller ikke helt utænkeligt at banen kunne blive en europæisk udgave af det berømte Daytona 24 timers løb. Den vil dog aldrig kunne udkonkurrere 24-timers løbet på Le Mans.
Lausitzring-projektet kan følges på denne adresse: www.lausitzring.com.
I modsætning til Lausitzring-banen, så er der knap så mange oplysninger tilgængelige omkring banen i England, men lidt har jo også ret.
Planerne indebærer, at der skal bygges en 1,5 mil oval-bane i nærheden af Corby i Northamptonshire, der vil få navnet Rockingham Motor Speedway.
Udover oval-banen så vil komplekset også indeholde en 2,237 mil lang racerbane, f.eks. lidt a la den amerikanske bane i Indianapolis. Hele projektet forventes at komme til at beløbe sig til 50 millioner pund.
Bagmanden bag dette enorme projekt er Peter Davies. Der er dog endnu ikke fastlagt nogen