Jacques første år startede bag rattet på den uovervindelige Williams racer og han kvitterede da også med en anden plads i sit debutløb, lige efter Damon Hill. Hele 96' sæsonen var han hele tiden meget konkurrencedygtig og sluttede da også sæsonen med en samlet andenplads lige efter teamkammeraten og verdensmester Damon Hill.
Hans andet år ved Williams, 1997, var hans hidtil bedste, selv med feltets bedste bil og team taget i betragtning, et verdensmesterskabet.
Første halvår af 1998 blev det foreløbige lavpunkt i Jacques karriere, hvor han måtte kæmpe hårdt med Williams raceren i et forsøg på at følge de forreste. Med et løb tilbage i 98'sæsonen, står han med 20 point på kontoen til at besætte 5. pladsen i kørernes mesterskab, hvis det ellers lykkes for ham at holde Damon Hill med 17 point bag sig på Suzuka. Det kan blive svært, da Damon benytter de 5 ugers ventetid til at teste for Jordan som forberedelse til løbet i Japan. Villeneuve derimod er blevet forbudt at teste for Williams, da han skifter BAR i 99. Selv siger han, at ventetid vil blive brugt til afslapning, og på at bringe sig i topform til december måned, hvor han begynder at teste for BAR.
Så sammen med sæsonens sidste løb nærmer sig, slutter også Jacques
Villeneuve's læretid. Efter løbet på Suzuka, er han hverken regerende
verdensmester eller vil køre for de sidste 10 års mest succesfyldte team.
Taget i betragtning, hvor lang tid det har taget Ferrari eller McLaren at
blive konkurrencedygtige, er det nu Jacques skal til at bevise sit værd.
(KLH)
Om sidstnævnte betyder, at David Sears, der samtidig er manager for Montoya, Jason Watt og Jan Magnussen m.fl., har benyttet lejligheden til at forelægge danskernes navne for Chip Ganassi, har ikke kunnet verificeres.
Chip mødtes med Juan Pablo i sidste uge, da han var på Circuit de Catalyana for at følge Alex Zanardi's første test for Williams og iagttage Montoya på arbejde som testkører for Williams. Med sig på turen havde Chip sin cheftekniker Morris Nunn, der havde til opgave at assistere med observationer på Montoya's køreevner.
Nunn udtalte om Juan Pablo: " Montoya gjorde indtryk på mig ved at være meget
aggressiv og hurtig! Jeg tror han vil være at finde forrest i gade- og
baneløb; men får han sædet i Target/ Chip Ganassi, er vi nødt til at give ham
noget tid på ovalerne og samtidig forsøge tilpasse hans kørestil til CART
bilerne. Jeg tror, det kan lykkes. "
(KLH)