TV-guide til Malaysia
Kl. | Kanal | Beskrivelse |
Fredag | ||
12:45 - 14:00 | DSF | 2. frie træning |
15:35 - 16:30 | ARD | Formel 1 |
20:15 - 21:30 | DSF | 2. frie træning (reprise) |
Lørdag | ||
06:45 - 08:15 | RTL | Kvalifikation, direkte |
13:00 - 14:00 | RTL | Kvalifikation (reprise) |
13:00 - 14:20 | DSF | STW, direkte |
16:30 - 17:45 | DSF | Warm-Up, F1-talkshow |
Søndag BB Ifølge et finsk motorsportsmagasin stopper West som sponser for Mclaren næste
år. Det ellers meget succesfulde Mclaren team skal altså til at kikke sig om
efter en ny hoved-sponser. Og mon ikke det lader sig gøre at finde en, rimelig hurtigt. Det er jo meget eftertraktet at få reklamer på de populære formel-1 biler. JMS Tilskuerne til det første Malaysiske grand prix, er vidner til en
begivenhed, der forbinder denne helt moderne bane, med den gamle og
varierede formel-1 historie. Der er nemlig en speciel opvisning af et
godt eksempel på hurtig bil konstruktion, nemlig Mercedes Benz W165'eren.
W165'eren blev konstrueret på under 6 måneder, for at imødekomme de dengang
nye 1,6 litter regler. Regler der trædte i kraft ved Tripoli grand prix'et, i 1939.
Baseret på den enestående W154'er, som gjorde sig gældende i 3 liter
løbene i efterkrigsårene, og w163'eren, blev W165'eren en endnu bedre version,
med en V8 motor med 1,5 liters capacitet, den første V8 motor i Mercedes
historie. De biler kørte kun en gang, og det var ved
Tripoli's grand prix ved Mellaha banen den 7 maj, 1939.
Ved rettet dengang var to af historiens største kørere:
Rudolf Caracciola, europæiske mester i 1937 og 1938, og Hermann Lang, der
vandt den europæiske tittel i 1939.
Kørende mod 28 andre italienske biler, havde de to mercedes'er, de to første
startpositioner, og dette holdte hjem. De sluttede 1 og 2'er med Lang
i spidsen i en total tid på 1 time, 59 minutter og 12.36 sekunder
(390 km kørsel). Lang havde også hurtigste opgang, hvor han havde en
gennemsnits fart på 197 km/t. W165'eren brugte en "short-stroke" motor
med 8 cylindre i et 90 grader's V, med 4 valver per cylindre.
Den havde 2 solex karburatorer og 2 Roots compressesorer,
256 hæstekrafter og 8,000 omdregninger per minut, med
en maximal hastighed på 270 km/t.
Desuden bestod W165'erens "ramme" af ovale rør med "cross-members" af nikkel
og stål, en "De Dion" bag akse med en "torsion bar" suspendering, og en
a-ramme-arm foran. Kørerens sæde sad en lille smule til højre for midten,
for at spare plads i bilen der senere blev kendt som "den lille mercedes".
Efter Tripoli Sejren kørte W165's aldrig mere.JMS Selv om Arrows ikke har deltaget i testen på banen ved Barcelona, men er blevet hjemme for at forbedre bilen's stabilitet til de 2 sidste løb, forhindre det ikke teamet et komme med nogle nye støddæmper som skal bruges i Malaysia og på Suzuka.
De la Rosa vil lave shook down's på bilerne inden afgang til Sepang banen på Santa Pod Raceway.BKP Ex-verdensmesteren Niki Lauda(NL) stoler så meget på Michael Schumacher(MS), at han regner med at Ferrari har fået endnu en chance for at vinde verdensmesterskabet for konstuktør.
MS er den vigtigste person i hele Ferrari teamet, hans evne til at komme med nye tiltag til forbedringer på bilen, og hans evne til at få det bedste ud af en bil der ikke er helt perfekt, er der ingen i Ferrari teamet der kan gøre lige så godt siger NL.
NL tror også at til det næste løb i Malaysia vil Mika Hakkinen møde op med nerverne hængende ude på køredragten, han ved ikke hvad han kan forvente at Ferrari og af MS. NL forventer sig ikke de store ting fra Eddie Irvine(EI) side. Det Ferrari går efter er at vinde verdensmesterskabet for konstuktør.Hvis så EI kan vinde kørernes verdensmesterskab ,så er det bare godt for ham, han skal jo ikke køre for teamet næste år.
NL mener at Ferrari har spillet sine kort dårligt ved kan at satse på en mand, Nemlig MS, det viser at når han er skadet, så er der ikke andre i teamet der kan tage hans plads, og vidreudvikle bilen. Det er helt klart Jean Todt's fejl siger NL.
MS mangler hent klart en køre det kan matche ham når det gå galt som i år.BKP Meget tyder på at den kommende weekends Grand Prix kan blive kørt i silende regn. Meteologernes prognose lyder nemlig på stor mulighed for regn - og her taler vi om monsun regn - i løbet af weekenden. Michael Schumacher er den eneste kører, der om til løbet har udført "wet-weather" test, men ikke desto mindre er Michael Steve Farrell - chef ingeniør hos BAR optimistisk: "Vi har kørt meget under regn konditioner i år, og vi føler, at vi på den front er så klar som nogen sinde." På Nurburgring i meget omskifteligt vejr kørte Jacques Villeneuve i pointene, indtil der manglede få omgange, hvor han udgik med tekniske problemer.TNR Hvad end der påvirkede Michael Schumacher til at tage beslutningen om at køre de to sidste GP'er i 1999 - pressens kritik, Bernie Ecclestone eller en forbedret helbredssituation - var det i hvert fald ikke Willi Weber, Schumacher-brødrenes manager. Han udtalte forleden, at efter hans mening tager den dobbelte verdensmester en dumdristig chance, ved at hoppe i Ferrari'en igen. Dette kom frem i et interview med Die Welt, der var en af de negativeste aviser da Schumacher offentliggjorde, at han ikke ville køre sæsonen ud. "Hvad hvis han har en ulykke til?" spørger en bekymret Weber, "Han risikerer ikke alene sit helbred, men næste sæson."CBA 11.10.1999 Ecclestone redder Jean TodtHvem anden en cirkusdirektør Bernie Ecclestone har haft en finger med i spillet om Michael Schumachers comeback. Efter hvad formel-1.dk erfarer var det Ecclestone der blev den der overbevidste Schumacher om det fornuftige i et comeback.Blandt andet skal Bernie Ecclestone havde fortalt Schumacher om konsekvenserne hvis han valgte at stå ved sit ord og holde pause sæsonen ud. Jean Todt har nemlig været udsat for meget stor kritik og den eneste der kan redde den lille franskmand fra at blive fyret fra Ferrari er: Michael Schumacher. Det er det Ecclestone har fortalt Michael Schumacher og det er noget som tyskeren kan forstå. Schumacher og Jean Todt er de to personer der styrer teamet enerådende, og Schumacher er Jean Todts mand. Derfor betyder det meget at Schumacher gør comeback – ikke kun for denne sæson men også for hans forhåbninger om at vinde VM til næste år. Hvis der var nogen der troede at Bernie Ecclestone var ved at miste følingen med Formel 1, så er det vist modbevidst. Uncle Bernie holder stadig Formel 1 i live! BB Det har ligget i luften at Toyota ville bekendtgøre deres fremtidsplaner i denne måned. Den japanske bilgigant satser især på VM i Rally og på LeMans som de har forsøgt at vinde adskillige gange, men hver gang har de været ramt af sort uheld. I dag blev det så officielt: Toyota trækker sig ud af WRC, eller rally-VM efter denne sæson. Det er værd at bemærke at Toyota kun har meddelt at de trækker sig ud af WRC og de nævner intet om at de nu i stedet vil koncentrere sig om Formel 1. Gwyn Dolphin, talsmand for Toyota afviser at give en kommentar på hvad japanerne i stedet vil kaste sig over. Dette vil først blive offentliggjort sidst på året. Men der er meget der kan tyde på at det er Formel 1 der har fået dem til at trække sig ud. Det er nemlig Toyotas europæiske "division" der skal forestå Formel 1-eventyret med base i Köln. Der er dog især forlydender om at det kan blive svært for Toyota at overtale ingeniører og teknikere til at flytte til Tyskland, eftersom langt de fleste holder til i England, men mon ikke en pæn check kan hjælpe på det! Teamet har to muligheder til den fremtidige F1-deltagelse: enten stabler de deres eget team på benene og betaler et depositum til FIA på 48 millioner dollars eller også opkøber de et eksisterende team for at få et bedre udgangspunkt. Flere gange er Toyota sat i forbindelse med Arrows-teamet, samt som en mulig samarbejdspartner med Benetton, men det lader til at Toyota helst vil have den dominerede position i teamet. Den 12. plads i formel 1-feltet er efterhånden forhåndsreserveret til netop Toyota, men der er altså endnu ikke taget noget endeligt skridt. Men samtidig er det også ret dårligt nyt for dansk motorsport. Henrik Lundgaard der netop i disse dage kører rally-VM i San Remo må nok se sine planer om en hel sæson i WRC gå i vasken. Danskeren har de sidste par år fået mere og mere støtte af Toyota og med Toyotas farvel til WRC er hans grundlag for at komme videre mod toppen af rallyverden forsvundet, hvilket er meget ærgerligt eftersom Lundgaard har kæmpet hårdt for at få den støtte har får fra Toyota på nuværende tidspunkt. Vi håber naturligvis at vi stadig har mulighed for at se Henrik Lundgaard ved VM-afdelinger. BB Med to løb igen, og med Michael Schumacher tilbage hos Ferrari kan McLaren-teamet ikke længere fortsætte deres politik med at lade både Coulthard og Hakkinen forsøge deres egen chance. Godt nok viste teamet sig at være godt med under testen i Barcelona, men det faktum at Michael Schumacher er tilbage gør at Ferraris chancer for en VM-titel er blevet markant bedre.Det ventes derfor at teamet vælger at lade Coulthard køre for Hakkinen, hvis det bliver i forholdet til Eddie Irvine. Der er flere indikationer på at Michael Schumacher først og fremmest vil køre Ferraris chance for at vinde konstruktørernes verdensmesterskab. Scenariet kunne blive sådan: Michael Schumacher ligger to pladser foran Irvine og derfor kører Schumacher sit eget løb - og han dermed overholder han sit mål med sit comeback: at sikre point til konstruktørernes VM. Men hvis Irvine er lige efter Schumacher er det logisk at han vil give sig. Dertil kommer at også Frentzen måske kan blande sig - så kampen er ikke mellem to parter, hvilket jo kun gør det hele endnu mere interessant. Det er også et åbent spørgsmål om Schumacher kan klare en hel løbsdistance. Vi kan kun glæde os - der er kun få dage til at showet fortsætter. BB Nyheden om at Michael Schumacher gør comeback berører ikke kun McLaren som udfordrer mod Ferrari-teamet, men også Heinz-Harald Frentzens ambitioner. Alligevel er teamet meget optimistiske og tror på et godt resultat på Sepang. Afstanden op til Hakkinen er på tolv point og det kan på papiret se ud til at blive meget svært at de ti nødvendige point der skal hentes hjem for at blive i kampen om VM. "Jeg ved at vi har nogle interessante detaljer med i tasken til Malaysia," siger Frentzen, ikke om hans kuffert, men om Jordan-raceren. Blandt andet kommer Honda med en opdateret motor der har godt 7-10 flere hestekræfter end den motor der blev anvendt i det forgående løb på Nürburgring. Dertil kommer at teamet får en supermotor til kvalifikationen i det japanske grand prix. Jordan viste dog ikke ved den netop overståede test i Barcelona at de var så godt med. Frentzen var efter de to McLaren-kørere! Men Jordan giver ikke op!BB Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|