Teknisk direktør Pat Symonds: "På dette tidpunkt af året har bilerne nået sidste stadium i udvikling, så vi sætter ikke noget til ved ikke at køre banetests. Men det afleder ikke vor opmærksomhed fra stillingen i de to tabeller, hvor vi holder en flot 4.plads for konstruktører. Og vi er helt klar over at både BAR og Jordan ånder os lige i nakken, så et godt resultat - helst på podiet - er meget vigtigt for os." Symonds hentyder til at Benetton kun ligger 2 henholdsvis 3 point foran de nærmeste konkurrenter.
"Heldigvis" er Giancarlo Fisichellas 6.plads i kørerenes tabel heller ikke særlig sikker - han ligger blot 3 points foran Jacques Villeneuve, BAR - og da det efterhånden er længe siden han har lavet et godt resultat, er Fisichella uden tvivl højt motiveret. (Han behøver vist ikke at simulere - interesse!)
Derfor bliver 2001-sæsonen meget vigtig for Hondas fremtid. Hvis ikke de vinder, så vil der øverst i Honda-ledelsen være meget rynkede pander. Der skal sejres næste år hvis de fortsat skal være med i Formel 1. "Medmindre vi ser gode resultater i Formel 1, vil vi være i en svær situation når det kommer til Hondas kommercielle interesser," siger Hiroyuki Hoshino.
Sejre er altså et must - men Honda overvejer måske også et opkøb af BAR. Takefumi Hosaka lægger op til et muligt køb af teamet - hvilket selvfølgelig blot vil gøre det dyrere at være med i Formel 1... "Kommercielt og med marketing, ønsker vi et Honda-team, men når det kommer til teknologien står og falder det med om vi kan nå vores mål eller ej," siger Hosaka.
De kommercielle interesser ligger Honda meget på sinde - og de overvejer et køb af BAR-teamet
Honda vil arbejde videre med deres eget chassis, så drømmen om et rent Honda-team er ikke forsvundet. De vil meget gerne følge trenden i Formel 1, og med Toyotas entre i 2002, bliver der stort fokus på de japanske mærker.
At BAR også med tiden kan blive overtaget af Honda, ses af deres fælles projekt, Athena. Projektet har til formål i stigende grad at integrere motor, chassis og elektronik under ét system. Derudover har Honda udviklet forskellige dele som er blevet testet på BAR-raceren i denne sæson. En mulig overtagelse kan ske med udgangen af 2006 når tobaksreklamerne forsvinder, men det er tvivlsomt om Honda vil vente så længe hvis tingene ikke går i den rigtige retning.
28. juni 2000 - Honda køber ikke BAR
Det er Ferraris tekniske leder, Ross Brawn der mener at der skal etableres et samarbejde på tværs af teams'ene for at holde Michelin fra fadet. "For at slå Michelin skal finde en måde at arbejde sammen på. Hvis vi kæmper mod McLaren vil det være forvirrende," siger Brawn og lægger op til et hidtil uset samarbejde.
'Så - nu skal vi også samarbejde' - McLaren og Ferrari på bølgelængde?
Derfor er de allerede gået i forhandlinger for at finde frem til et måde at samarbejde på. "Vi har allerede haft et møde med McLarens direktør Martin Whitmarsh for at tale om det," beretter Brawn. De to teams skal i givet fald i fællesskab være med til at udvikle dækkene, således at de ikke hver for sig trækker i hver sin retning. Spørgsmålet er så om et samarbejde vil kunne lade sig gøre, da det er oplagt at det også i 2001 bliver de to teams der skal kæmpe om VM.
Sato kørte i år for Carlin Motorsport og sejrede fire gange i det stærke F3-felt. Den snart 24-årige japaner begyndte sin motorsportskarriere rimelig sent, men har gjort lynkarriere. Han kom igennem Hondas egen kørerskole, og nu er han klar til at teste for Honda.
Hvis Sato klarer sig godt i testene ventes det at han på sigt kan få mindre testopgaver ved siden af teamets faste testkører, Ricardo Zonta.
1. september 2000 - Sato som testkører?
10. september 2000 - Japanerne tilbage?
Badoer kørte en længere test på Mugello onsdag hvor han især koncentrerede sig om set-up til Malaysia, og motoren blev også gennemtestet. I alt blev det til 80 omgange - bedste tid lød på 1:26,067.
Badoer afslutter testen i dag.
Audis engelske direktør, Kevin Rose, udtalte begejstret ved offentliggørelsen: "Fordi England tillader gokart-konkurrence helt ned til otteårsalderen, kan briterne pleje de unge stjerners talenter, som vil have helt op til tolv års erfaring, når de begynder i Grand Prix-løb". Vi ser frem til følge unge Wises karriere...
Derfor forlyder det at Bridgestone trækker sig ud efter 2002-sæsonen. Den japanske koncern har nemlig problemer med det amerikanske 'ben', Firestone. Der er blevet anlagt adskillige sager mod Firestone på grund af nogle trafikuheld. Men Bridgestone forsøger at tage afstand fra rygterne. "Så vidt jeg ved har vi ikke taget beslutningen om at trække os ud," siger Taka Hoshio og mener at de netop bør blive i Formel 1 når/hvis forholdene bliver alvorlige.
”Jeg ved, at det jeg siger, går mod den folkelige mening, men for mig betyder Schumachers sejr intet. Jeg forventer, at det, når alt kommer til alt, er det storslåede Ferrari-team, og ikke en respektløs overbetalt lille Bayer-knægt, som har vundet verdensmesterskabet. Det irriterede mig, at en knægt, som vi betalte med vor nations penge, opfører sig som en god tysker, når han lytter til ’Deutschland Über Alles’ og betragter det tyske flag med en rigid opmærksomhed som en tysk soldat. Derefter spiller han klovnen, og ikke for første gang, når den italienske nationalmelodi spilles og Tricolor [det italienske flag] bliver hejst!”
Og der gik ikke mange timer, før Schumacher var parat med sit svar - en undskyldning:
”Jeg har den største respekt for den italienske nationalsang. Fra podiet så jeg, [at] alle nedenfor jublede og dansede, så jeg gjorde det samme. Vi var alle overvældede af glæde. Jeg undskylder, hvis min opførsel er blevet tolket som et tegn på disrespekt for Italiens nationalsang.”
Selvom Schumacher således undskyldte, er Francesco Cossigas harske udtalelser ikke en statsmand værdige. Cossiga var præsident i Italien i perioden 1985 – 1992, og er kendt for lignende hårde udtalelser, men meget tyder på, at han ikke har brugt al sin tid på at følge med i F1-sporten:
Cossiga, som i dag bl.a. beklæder en række civile poster, kan have ret i, at Schumacher måske bør lægge låg på de mest flagende bevægelse. Men han overser åbenbart det faktum, at stort set alle i Ferrari-teamet danser, når melodien spilles på podiet. Den italienske nationalmelodi er da også noget mere livlig end den tyske. -At kalde den tyske nationalmelodi for ’Deutchland Über Alles’ er ganske enkelt upassende, og ikke noget en eks-præsident bør spøge med. -Og med al sandsynlighed er det ikke Ferrari, der direkte betaler Schumachers løn. Kørerlønninger i den klasse kommer oftest direkte fra sponsorer: I Schumachers tilfælde er det således amerikanske Marlboro, der står for størstedelen af ’lønoverførslerne’. -Skal den med ’vor nations penge’ endelig køres helt ud, kan det da nævnes, at det er USA, der udgør Ferraris absolut største marked.
De tyske aviser har også været hurtige i deres respons; Bl.a. blev det i Berliner Morgenpost, gjort klart overfor Cossiga, at ’Deutchland Über Alles’ ikke længere bliver brugt i nationalsangen - såfremt han skulle have forglemt det. Det blev tilføjet, at Schumacher ikke var fra Bayern men fra Rheinland, og endelig fik Cossiga en lektion om, at det altså nok ikke var italienske penge, der betalte en af verdens højeste lønninger. Konklusionen var i avisen var: ”Cossiga er blevet gal!”
Det er i øvrigt ikke første gang: I en biografi om USAs eks-præsident George Bush [Tarpley & Chaitkin], blev Cossiga nævnt som den "psykologisk ustabile italienske præsident".
Mark Handford træder til hos Jaguar fra den kommende sæson, og han har især udmærket sig ved at stable Lolas egen vindtunnel på benene. "Mark leverede en stor del i at få vores vindtunnel op at køre," siger David Bowes der er direktør i Lola Cars International. Samtidig er Handford meget kendt i CART, hvor han var bagmanden bag en ovalvinge der holder farten nede på racerne.
Her ses den såkaldte 'Handford device' - der har givet godt race på ovalerne i USA
Dermed har Bobby Rahal allerede været godt i gang med sit arbejde - også selvom han formeldt først starter på jobbet hos Jaguar den 1. december 2000.
Han vil meget gerne have at det går bedre i Malaysia, men Jordan får ikke testet noget nyt, da de har lukket ned for testarbejdet for denne sæson. "Jeg håber at vi kan forbedre det til det sidste løb i Malaysia. Det er desværre en rimelig ens type bane, og jeg frygter at det ikke bliver meget bedre end på Suzuka," siger Frentzen pessimistisk.
Der skal et godt resultat hvis Jordan skal slå igen her til sidst. "Det vil være godt at slutte sæsonen på toppen," siger han og går efter en plads på podiet: "En ny tredjeplads som på Indy, vil give mig et par pladser i den endelige stilling," siger Frentzen der ligger nummer 9 i kørernes VM.
Luca Badoer fik til opgave at teste på Fiorano. Testkøreren, hvis kontrakt udløber efter denne sæson, kørte 55 omgange både på tør og våd bane da et regnvejr kom indover Norditalien. Dagens bedste tid på tør bane blev 1:01,892 og på våd banen lød den på 1:07,103.
I dag fortsætter testen, men Ferrari er rykket videre til Mugello for at teste.
Men i 2001 bliver det bedre! Det lover teamchef Eddie Jordan. Sæsonen har blot budt på 17 point, og det er alt for dårligt! "Formel 1 er blevet mere lige i denne sæson, men jeg tingene ser godt ud for vores fremtid. Jeg tror at Hondas ankomst næste år vil se os udfordre topteamsene," mener Jordan. Men det vil næppe være nok at teamet får Honda som partner. Der skal mere til.
Samtidig har der været en stor udvandring at topfolk hos Jordan, og disse pladser skal genbesættes. Mike Gascoyne har stort set været på ferie hele sæsonen, og udviklingen af Jordan-raceren fulgte slet ikke med i samme stil som de andre teams. Adskillige tekniske problemer har regnet ned over teamet, og det har været en skuffende sæson.
Jordan fik ikke meget glæde af Mike Gascoyne i denne sæson...
Eddie Jordan erkender at de ikke har leveret varen. "Alt i alt har vi ikke leveret det på den måde som vi skulle, og vi har ikke fået så meget som vi burde, og det er meget generende. Vi havde håbet at udfordre McLaren og Ferrari, men desværre skete det ikke," siger Eddie Jordan skuffet.
Dr. Mario Theissen mener, at BMW fortsat vil være kunne være en succes i 2001. Der er endnu større ting i vente, lover han, men det komme langsomt. "Det er meget tilfredsstillende, men jeg ser det ikke som et kæmpe gennembrud. At komme tættere på toppen sker altid i meget, små skridt. Vi nærmer os målet," siger han.
Dr. Mario Theissen videre om planerne: "Vi er lidt efter tidsfristerne, men ikke særlig meget og jeg er sikker på at vi kan indhente det. Jeg har fuld tiltro til at den vil blive klar, installeret i bilen og er klar til begynde testprogrammet i den første uge af december. I begyndelsen af året [2001] skulle jeg mene, at vi parate til at afslutte de indledende specifikationer og begynde at lave produktionsversioner."
De duellerede også før F1, men dette bilede er nu fra Belgiens GP i 1994.
De to rivaler har aldrig haft noget imod hinanden på det personlige plan og sås endda festende i det japanske natteliv efter løbet. Professionelt håber Schumacher at de kan følges ad mange år endnu: "Mika er den bedste mand, jeg har kæmpet om mesterskaber i mod, både at vundet og tabt dem. Jeg håber at vi har flere gode år sammen. Vi har haft nogle gode løb i fortiden, men vi har ikke haft nogle hårdere løb i vores mesterskabskarriere end det sidste her.” Måske var det hårdt, men til gengæld var Schumacher og Hakkinen i en klasse for sig på Suzuka.
Nu hvor Ferrari endelig har sejret i kørernes verdensmesterskab, er der overskud til at rose de besejrede modstander. Jean Todt sluttede sig til Michael Schumacher ved at sige: "Vores sejr kom efter en spændende kamp med en værdig modstander. Hakkinen er en storslået kører. Han er en storslået mester, både som mennesker og som professionel.”
Alt i alt er Herbert tilfreds: ”Jeg har bare været meget heldig, især efter ulykken, at stadig kunne for det første gå, for det andet køre, og for det tredje at kunne gøre det i Formel 1. Jeg vandt tre gange og sluttede som nr. fire i 1995-mesteskabet.”