Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.10.2000
 Benetton simulerer
 Hvad er Hondas planer?
 McLaren og Ferrari i samarbejde
 Sato skal teste Jordan
 Mugello test - onsdag
 Prost optimistisk
 Audi på rov i folkeskolen
 Coulthard har lært at kæmpe
 Bridgestone på vej ud?
 
11.10.2000
 "Schumachers sejr betyder intet!"
 Handford til Jaguar
 Absolut dårligste for Frentzen
 Fiorano test - tirsdag
 Jordan vender tilbage næste år
 Zonta utilfreds
 BMW arbejder hårdt
 Ros til Mika
 Herbert tænker tilbage
 

Hop til top12.10.2000

Benetton simulerer

Eftersom Benetton har ladet biler og udstyr forblive i Fjernøsten, udfører man ikke banetests i tiden op til Grand Prix'et i Malaysia. Derimod foregår der en masse bag de lukkede døre, hvor teknikerne har travlt med at vride mest muligt ud af de opsamlede data fra sidste år. Der simuleres for fuldt kraft med hensyn til forskellige set-ups og dæktyper. Dog er banen ikke særligt hård ved dækkene, så af hensyn til maksimalt grip er valg af bløde dæk oplagt. På den anden side kan man med ændret dækvalg gå efter en alternativ pitstop-strategi, men da dette års GP ligger 2 uger senere, er man det længere henne i regntiden, og det medfører muligheden for at troperegnen totalt vender op og ned på positionerne.

Teknisk direktør Pat Symonds: "På dette tidpunkt af året har bilerne nået sidste stadium i udvikling, så vi sætter ikke noget til ved ikke at køre banetests. Men det afleder ikke vor opmærksomhed fra stillingen i de to tabeller, hvor vi holder en flot 4.plads for konstruktører. Og vi er helt klar over at både BAR og Jordan ånder os lige i nakken, så et godt resultat - helst på podiet - er meget vigtigt for os." Symonds hentyder til at Benetton kun ligger 2 henholdsvis 3 point foran de nærmeste konkurrenter.

"Heldigvis" er Giancarlo Fisichellas 6.plads i kørerenes tabel heller ikke særlig sikker - han ligger blot 3 points foran Jacques Villeneuve, BAR - og da det efterhånden er længe siden han har lavet et godt resultat, er Fisichella uden tvivl højt motiveret. (Han behøver vist ikke at simulere - interesse!)

GRN  


Hop til top
Hvad er Hondas planer?

Honda vendte tilbage til Formel 1 som motorleverandør, efter at de stoppede deres eget projekt med indsættelse af eget fabriksteam. Måske overvejer de et køb af BAR, eller også må de trække sig ud igen...

Derfor bliver 2001-sæsonen meget vigtig for Hondas fremtid. Hvis ikke de vinder, så vil der øverst i Honda-ledelsen være meget rynkede pander. Der skal sejres næste år hvis de fortsat skal være med i Formel 1. "Medmindre vi ser gode resultater i Formel 1, vil vi være i en svær situation når det kommer til Hondas kommercielle interesser," siger Hiroyuki Hoshino.

Sejre er altså et must - men Honda overvejer måske også et opkøb af BAR. Takefumi Hosaka lægger op til et muligt køb af teamet - hvilket selvfølgelig blot vil gøre det dyrere at være med i Formel 1... "Kommercielt og med marketing, ønsker vi et Honda-team, men når det kommer til teknologien står og falder det med om vi kan nå vores mål eller ej," siger Hosaka.


De kommercielle interesser ligger Honda meget på sinde - og de overvejer et køb af BAR-teamet

Honda vil arbejde videre med deres eget chassis, så drømmen om et rent Honda-team er ikke forsvundet. De vil meget gerne følge trenden i Formel 1, og med Toyotas entre i 2002, bliver der stort fokus på de japanske mærker.

At BAR også med tiden kan blive overtaget af Honda, ses af deres fælles projekt, Athena. Projektet har til formål i stigende grad at integrere motor, chassis og elektronik under ét system. Derudover har Honda udviklet forskellige dele som er blevet testet på BAR-raceren i denne sæson. En mulig overtagelse kan ske med udgangen af 2006 når tobaksreklamerne forsvinder, men det er tvivlsomt om Honda vil vente så længe hvis tingene ikke går i den rigtige retning.

28. juni 2000 - Honda køber ikke BAR

BB  


Hop til top
McLaren og Ferrari i samarbejde

Er der ligefrem den helt store forbrødring i gang i Formel 1? Nu vil Ferrari sandelig samarbejde med McLaren - det er nye toner.

Det er Ferraris tekniske leder, Ross Brawn der mener at der skal etableres et samarbejde på tværs af teams'ene for at holde Michelin fra fadet. "For at slå Michelin skal finde en måde at arbejde sammen på. Hvis vi kæmper mod McLaren vil det være forvirrende," siger Brawn og lægger op til et hidtil uset samarbejde.


'Så - nu skal vi også samarbejde' - McLaren og Ferrari på bølgelængde?

Derfor er de allerede gået i forhandlinger for at finde frem til et måde at samarbejde på. "Vi har allerede haft et møde med McLarens direktør Martin Whitmarsh for at tale om det," beretter Brawn. De to teams skal i givet fald i fællesskab være med til at udvikle dækkene, således at de ikke hver for sig trækker i hver sin retning. Spørgsmålet er så om et samarbejde vil kunne lade sig gøre, da det er oplagt at det også i 2001 bliver de to teams der skal kæmpe om VM.

BB  


Hop til top
Sato skal teste Jordan

Jordan prøver den unge japanske Formel 3-kører, Takuma Sato en gang i december. Japaneren har gjort en rigtig god figur i dette års Formel 3-mesterskab, og med den stigende interesse for F3-kørere er han blevet et hot navn.

Sato kørte i år for Carlin Motorsport og sejrede fire gange i det stærke F3-felt. Den snart 24-årige japaner begyndte sin motorsportskarriere rimelig sent, men har gjort lynkarriere. Han kom igennem Hondas egen kørerskole, og nu er han klar til at teste for Honda.

Hvis Sato klarer sig godt i testene ventes det at han på sigt kan få mindre testopgaver ved siden af teamets faste testkører, Ricardo Zonta.

1. september 2000 - Sato som testkører?
10. september 2000 - Japanerne tilbage?

BB  


Hop til top
Mugello test - onsdag

Ferrari rykkede videre til Mugello for at teste. Teamets kørere bliver dog i Østen, så derfor får Luca Badoer hele ansvaret for forberedelserne til det sidste grand prix i denne sæson.

Badoer kørte en længere test på Mugello onsdag hvor han især koncentrerede sig om set-up til Malaysia, og motoren blev også gennemtestet. I alt blev det til 80 omgange - bedste tid lød på 1:26,067.

Badoer afslutter testen i dag.

BB  


Hop til top
Prost optimistisk

Tingene er efterhånden begyndt at falde på plads for Prost. Man har sikret sig Ferrari-motorer i 2001, Jean Alesi har trofast holdt fast i teamet gennem hele forløbet og alt ser ud til at Marc Gene allerede har underskrevet en kontrakt, der sikre spanieren det andet sæde og Prost en pæn økonomisk støtte fra Telefonica. Det sidste er ikke officielt endnu, ligesom stillingen som teamets tekniske direktør endnu ikke er besat. Men det er ikke hemmelighedskræmmeri fra teamets side, forsvarer Alain Prost sig. "Jeg ved det ikke endnu, for at være ærlig. Men jeg syntes det ser godt ud." Det må bestemt siges at være et fremskridt...
CBA  


Hop til top
Audi på rov i folkeskolen

De bliver yngre og yngre. Audi bekendtgjorde i går, at de havde skrevet kontrakt med britiske talent Jordan Wise, der ifølge planen skulle være klar til motorsportens ædleste klasse i 2006-7 - vi taler nemlig om en trettenårig skoledreng! Det forhindrer dog ikke knægtens far i at være sikker på, at junior nok skal stå distancen. "Jordan er et fantastisk talent. Han har en stor vilje til at vinde i alt hvad han gør, men han er også utrolig moden for sin alder. Han har en stor fremtid foran sig," forkynder Howard Wise.

Audis engelske direktør, Kevin Rose, udtalte begejstret ved offentliggørelsen: "Fordi England tillader gokart-konkurrence helt ned til otteårsalderen, kan briterne pleje de unge stjerners talenter, som vil have helt op til tolv års erfaring, når de begynder i Grand Prix-løb". Vi ser frem til følge unge Wises karriere...

CBA  


Hop til top
Coulthard har lært at kæmpe

-'Næste år.' Det er ikke første gang, at vi hører de ord fra David Coulthard. Det så ellers ud til at være Coulthards sæson i en overgang, men igen i år blev skotten reduceret til andenkører, som sæsonen skred frem. Men næste år bliver det anderledes, lover Coulthard, der mener, at han har lært meget i år: "Jeg har kæmpet for første gang, kæmpet for mesterskabet ved hvordan jeg skal gå efter det i gennem næste sæson." "Vi har taget et par forkerte beslutninger, de ting sker," siger Coulthard om McLaren. "Vi er nødt til at lære af dem. Det tror jeg, at vi har, og at vi som team forbedrer os hele tiden." Nu gælder det for Coulthard at være med til at sikre McLaren konstruktørernes mesterskab og sin egen tredjeplads i mesterskabet. Med ni points forspring ned til Rubens Barrichello, er der stadig en lille chance, for at brasilianeren med en sejr på Sepang kan komme forbi skotten.
CBA  


Hop til top
Bridgestone på vej ud?

Formel 1's p.t. eneste dækleverandør er måske på vej ud af sporten. Ikke fordi de ikke vil være med, men fordi der er andre store udgifter på vej.

Derfor forlyder det at Bridgestone trækker sig ud efter 2002-sæsonen. Den japanske koncern har nemlig problemer med det amerikanske 'ben', Firestone. Der er blevet anlagt adskillige sager mod Firestone på grund af nogle trafikuheld. Men Bridgestone forsøger at tage afstand fra rygterne. "Så vidt jeg ved har vi ikke taget beslutningen om at trække os ud," siger Taka Hoshio og mener at de netop bør blive i Formel 1 når/hvis forholdene bliver alvorlige.

BB  


 

Hop til top11.10.2000

"Schumachers sejr betyder intet!"

Det kan godt være at man er en nykåret verdensmester og blandt mange udråbt som den største af alle tider. Men derfor skal man ikke tro, at man er noget. Lyder det som noget vi kender fra de hjemlige breddegrader? Det sker nu også andre steder; Den tidligere italienske præsident Francesco Cossiga har udskældt Schumacher, med uhørt nedsættende udtalelser, for at danse til den italienske nationalmelodi på podiet:

”Jeg ved, at det jeg siger, går mod den folkelige mening, men for mig betyder Schumachers sejr intet. Jeg forventer, at det, når alt kommer til alt, er det storslåede Ferrari-team, og ikke en respektløs overbetalt lille Bayer-knægt, som har vundet verdensmesterskabet. Det irriterede mig, at en knægt, som vi betalte med vor nations penge, opfører sig som en god tysker, når han lytter til ’Deutschland Über Alles’ og betragter det tyske flag med en rigid opmærksomhed som en tysk soldat. Derefter spiller han klovnen, og ikke for første gang, når den italienske nationalmelodi spilles og Tricolor [det italienske flag] bliver hejst!”

Og der gik ikke mange timer, før Schumacher var parat med sit svar - en undskyldning:
”Jeg har den største respekt for den italienske nationalsang. Fra podiet så jeg, [at] alle nedenfor jublede og dansede, så jeg gjorde det samme. Vi var alle overvældede af glæde. Jeg undskylder, hvis min opførsel er blevet tolket som et tegn på disrespekt for Italiens nationalsang.”
Selvom Schumacher således undskyldte, er Francesco Cossigas harske udtalelser ikke en statsmand værdige. Cossiga var præsident i Italien i perioden 1985 – 1992, og er kendt for lignende hårde udtalelser, men meget tyder på, at han ikke har brugt al sin tid på at følge med i F1-sporten:

Cossiga, som i dag bl.a. beklæder en række civile poster, kan have ret i, at Schumacher måske bør lægge låg på de mest flagende bevægelse. Men han overser åbenbart det faktum, at stort set alle i Ferrari-teamet danser, når melodien spilles på podiet. Den italienske nationalmelodi er da også noget mere livlig end den tyske. -At kalde den tyske nationalmelodi for ’Deutchland Über Alles’ er ganske enkelt upassende, og ikke noget en eks-præsident bør spøge med. -Og med al sandsynlighed er det ikke Ferrari, der direkte betaler Schumachers løn. Kørerlønninger i den klasse kommer oftest direkte fra sponsorer: I Schumachers tilfælde er det således amerikanske Marlboro, der står for størstedelen af ’lønoverførslerne’. -Skal den med ’vor nations penge’ endelig køres helt ud, kan det da nævnes, at det er USA, der udgør Ferraris absolut største marked.

De tyske aviser har også været hurtige i deres respons; Bl.a. blev det i Berliner Morgenpost, gjort klart overfor Cossiga, at ’Deutchland Über Alles’ ikke længere bliver brugt i nationalsangen - såfremt han skulle have forglemt det. Det blev tilføjet, at Schumacher ikke var fra Bayern men fra Rheinland, og endelig fik Cossiga en lektion om, at det altså nok ikke var italienske penge, der betalte en af verdens højeste lønninger. Konklusionen var i avisen var: ”Cossiga er blevet gal!”

Det er i øvrigt ikke første gang: I en biografi om USAs eks-præsident George Bush [Tarpley & Chaitkin], blev Cossiga nævnt som den "psykologisk ustabile italienske præsident".

ISH  


Hop til top
Handford til Jaguar

Jaguar har været på rov hos chassis-firmaet Lola, der blandt andet leverer chassiser til CART og Formel 3000. De sikrer sig en ny aerodynamisk designer.

Mark Handford træder til hos Jaguar fra den kommende sæson, og han har især udmærket sig ved at stable Lolas egen vindtunnel på benene. "Mark leverede en stor del i at få vores vindtunnel op at køre," siger David Bowes der er direktør i Lola Cars International. Samtidig er Handford meget kendt i CART, hvor han var bagmanden bag en ovalvinge der holder farten nede på racerne.


Her ses den såkaldte 'Handford device' - der har givet godt race på ovalerne i USA

Dermed har Bobby Rahal allerede været godt i gang med sit arbejde - også selvom han formeldt først starter på jobbet hos Jaguar den 1. december 2000.

BB  


Hop til top
Absolut dårligste for Frentzen

Det japanske grand prix blev det foreløbige værste, i en sæson hvor der har været meget få højdepunkter. "På en skala fra 1 til 10, er Japan vurderet til at være et af de dårligste indtil videre i sæsonen," siger Frentzen meget skuffet.

Han vil meget gerne have at det går bedre i Malaysia, men Jordan får ikke testet noget nyt, da de har lukket ned for testarbejdet for denne sæson. "Jeg håber at vi kan forbedre det til det sidste løb i Malaysia. Det er desværre en rimelig ens type bane, og jeg frygter at det ikke bliver meget bedre end på Suzuka," siger Frentzen pessimistisk.

Der skal et godt resultat hvis Jordan skal slå igen her til sidst. "Det vil være godt at slutte sæsonen på toppen," siger han og går efter en plads på podiet: "En ny tredjeplads som på Indy, vil give mig et par pladser i den endelige stilling," siger Frentzen der ligger nummer 9 i kørernes VM.

BB  


Hop til top
Fiorano test - tirsdag

Selvom Ferrari har sikret sig VM-titlen og med meget stor sandsynlighed sikrer sig konstruktørernes VM i Malaysia, så fortsætter Ferrari med at arbejde.

Luca Badoer fik til opgave at teste på Fiorano. Testkøreren, hvis kontrakt udløber efter denne sæson, kørte 55 omgange både på tør og våd bane da et regnvejr kom indover Norditalien. Dagens bedste tid på tør bane blev 1:01,892 og på våd banen lød den på 1:07,103.

I dag fortsætter testen, men Ferrari er rykket videre til Mugello for at teste.

BB  


Hop til top
Jordan vender tilbage næste år

I 2000 ville Jordan gerne udfordre McLaren og Ferrari. Med al tydelighed blev de forventninger slået tilbage, og i stedet er Jordan endt som et midterteam i lidt af en krise.

Men i 2001 bliver det bedre! Det lover teamchef Eddie Jordan. Sæsonen har blot budt på 17 point, og det er alt for dårligt! "Formel 1 er blevet mere lige i denne sæson, men jeg tingene ser godt ud for vores fremtid. Jeg tror at Hondas ankomst næste år vil se os udfordre topteamsene," mener Jordan. Men det vil næppe være nok at teamet får Honda som partner. Der skal mere til.

Samtidig har der været en stor udvandring at topfolk hos Jordan, og disse pladser skal genbesættes. Mike Gascoyne har stort set været på ferie hele sæsonen, og udviklingen af Jordan-raceren fulgte slet ikke med i samme stil som de andre teams. Adskillige tekniske problemer har regnet ned over teamet, og det har været en skuffende sæson.


Jordan fik ikke meget glæde af Mike Gascoyne i denne sæson...

Eddie Jordan erkender at de ikke har leveret varen. "Alt i alt har vi ikke leveret det på den måde som vi skulle, og vi har ikke fået så meget som vi burde, og det er meget generende. Vi havde håbet at udfordre McLaren og Ferrari, men desværre skete det ikke," siger Eddie Jordan skuffet.

BB  


Hop til top
Zonta utilfreds

Mika Hakkinen, Michael Schumacher og Ricardo Zonta var hovedpersonerne i sæsonens absolut mest spektakulære overhaling i det belgiske GP. Også i det japanske GP i sidste weekend var de tre indblandet i endnu en situation, som især Zonta huskede bagefter. Han skulle overhales med en omgang og det gik også fint, da Hakkinen skulle forbi, men til gengæld har Zonta kritik til den nykårede verdensmester. "Jeg kørte så hårdt som jeg kunne og det eneste øjeblik jeg havde, var da Michael overhalede mig," fortæller BAR-køreren om sit løb. "Jeg bevægede mig så langt ud, som jeg kunne for at give ham plads, helt ud over græsset, men det lykkedes ham stadig at komme så langt ud, at han rørte mit hjul da han gik forbi."
CBA  


Hop til top
BMW arbejder hårdt

BMW-motoren var et af dette års helt store positive overraskelser. Williams ligger på en tredjeplads i konstruktørernes mesterskab, med et solidt forspring ned til Benetton på fjerdepladsen. Elleve ud af sæsonens foreløbig seksten GP'er har Ralf Schumacher og Jenson Button scoret point i.

Dr. Mario Theissen mener, at BMW fortsat vil være kunne være en succes i 2001. Der er endnu større ting i vente, lover han, men det komme langsomt. "Det er meget tilfredsstillende, men jeg ser det ikke som et kæmpe gennembrud. At komme tættere på toppen sker altid i meget, små skridt. Vi nærmer os målet," siger han.

Dr. Mario Theissen videre om planerne: "Vi er lidt efter tidsfristerne, men ikke særlig meget og jeg er sikker på at vi kan indhente det. Jeg har fuld tiltro til at den vil blive klar, installeret i bilen og er klar til begynde testprogrammet i den første uge af december. I begyndelsen af året [2001] skulle jeg mene, at vi parate til at afslutte de indledende specifikationer og begynde at lave produktionsversioner."

CBA  


Hop til top
Ros til Mika

Mika Hakkinens flotte opførsel efter at han havde tabt verdensmesterskabet på Suzuka er blevet rost af alle. Selv fra Ferrari-lejren udtrykker Jean Todt og Michael Schumacher deres beundring for finnen.

De duellerede også før F1, men dette bilede er nu fra Belgiens GP i 1994.

De to rivaler har aldrig haft noget imod hinanden på det personlige plan og sås endda festende i det japanske natteliv efter løbet. Professionelt håber Schumacher at de kan følges ad mange år endnu: "Mika er den bedste mand, jeg har kæmpet om mesterskaber i mod, både at vundet og tabt dem. Jeg håber at vi har flere gode år sammen. Vi har haft nogle gode løb i fortiden, men vi har ikke haft nogle hårdere løb i vores mesterskabskarriere end det sidste her.” Måske var det hårdt, men til gengæld var Schumacher og Hakkinen i en klasse for sig på Suzuka.

Nu hvor Ferrari endelig har sejret i kørernes verdensmesterskab, er der overskud til at rose de besejrede modstander. Jean Todt sluttede sig til Michael Schumacher ved at sige: "Vores sejr kom efter en spændende kamp med en værdig modstander. Hakkinen er en storslået kører. Han er en storslået mester, både som mennesker og som professionel.”

CBA  


Hop til top
Herbert tænker tilbage

For Johnny Herbert er det på tide at se tilbage på, hvad han har opnået i sine elleve år i Formel 1. Han har under to uger tilbage af sin tid som F1-kører. ”Jeg har ingen anelse om hvad jeg ville have endt med at foretage mig, hvis jeg ikke var Formel 1-kører. Jeg har altid været i motorsport, så jeg ved ikke hvad der kunne være sket,” filosoferer Herbert, der tidligere på sæsonen meddelte, at han havde tænkt sig at ’trappe’ karrieren ned til CARt-serien i USA. Det er stadig ikke helt klart hvilket team, Herbert skal køre for.

Alt i alt er Herbert tilfreds: ”Jeg har bare været meget heldig, især efter ulykken, at stadig kunne for det første gå, for det andet køre, og for det tredje at kunne gøre det i Formel 1. Jeg vandt tre gange og sluttede som nr. fire i 1995-mesteskabet.”

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk