Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.10.2005
 Sæsons sidste dans
 Kinas GP - Teams preview - Bunden
 Den olympiske komite kikker på Formel 1
 
9.10.2005
 Japans GP - Set og sket - Top 5
 Japans GP - Set og sket - Bunden
 Afgørelse på side omgang
 Mulig Formel 1 bane i Grækenland
 

Hop til top12.10.2005

Sæsons sidste dans

Et løb tilbage, og Formel 1 feltet er klar til at pakke sammen og holde en velfortjent vinterferie. Men inden skal Det Kinesiske Grand Prix lige køres - og ikke mindst - skal konstruktørernes VM afgøres.

Der er to kandidater til den titel - Renault og McLaren (hvem ellers). De to teams har delt alle sæsonens sejre imellem sig (undtaget farcen i USA). Og meget skulle gå galt hvis ikke en af de to biler kommer først over stregen i Kina.

Renault er meget opsatte på at tage "the double", og specielt verdensmester Alonso må tørste efter en sejr. Han har ikke vundet i lange tider - og som det står nu har Raikkonen faktisk vundet flere løb end Alonso. Det lille faktum vil enhver ærekær nyslået verdensmester være interesseret i at ændre på.

Omvendt vil McLaren også meget gerne være dem, der slæber af med pokalen, og ikke mindst de dertilhørende dollars. Kimi Raikkonen og som altid et godt bud på en vinder - det samme er Montoya. Sidstnævnte skal bare prøve at undgå at blive kørt af banen!

På grund af kampen om konstruktørernes titel og på grund af den dominans McLaren og Renault har vist i år, kommer de to selvfølgelig til påkalde sig det meste af opmærksomheden. Typisk for året har været at ingen af konkurrenterne konstant har ligget i de to teams' baghjul. Ferrari har været deroppe nogle gange. Toyota var meget fremme tidligt på sæsonen. Williams har lige været oppe at snuse. Men ingen har kunne bibeholde en position hvor de var en konstant nummer tre på ranglisten over biler.

Alle teams kan, på en god dag, være med i kampen om de gode point. På de dårlige dage bliver de slået af Red Bull og Sauber.

Det Kinesiske Grand Prix markerer også en afslutning for flere teams. Jordan bliver til Midland næste år. Sauber bliver til BMW. Minardi bliver til Red Bull Junior. Samtidig er der også vældig gang i diskussionerne om fremtidens reglement. Så på vej ind i vinteren, er Formel 1 på vej mod forandringer og når foråret kommer og 2006 sæsonen starter, kan der være sket meget, rigtig meget.

MMT  


Hop til top
Kinas GP - Teams preview - Bunden

I den nederste del af feltet er der ikke meget at kæmpe om. Kun BAR og Red Bull har for så vidt noget at kæmpe om, nemlig sjettepladsen.

BAR og Red Bull har 6 points imellem sig. Derfor bliver det kampen mellem de to teams der bliver den mest interessante. Sauber, Jordan og Minardi forventes ikke at kunne gøre noget ved hinanden, heller ikke selvom at pointforskellen ikke er ret stor indbyrdes. Så skal der da ske noget totalt uforudset i racet. Det har før sket, men ikke ret ofte. Det kinesiske GP markerer en helt speciel ting. Der er 4 teams der siger farvel og tak - til dels. BAR er blevet endeligt overtaget af Honda. Sauber er blevet solgt til BMW. Jordan er overtaget af Midland som teamet hedder næste år, og Minardi - det lille forgæves hårdtkæmpende team fra Faenza, er også solgt og hedder Red Bull et eller andet i næste sæson.

BAR:
BAR teamet var længe om at komme i gang i denne sæson. Og det hjalp heller ikke at man snød. Det blev opdaget og straffet. Det kostede teoretisk muligheden for points i 3 GP'er, lige på et tidspunkt hvor man ellers var begyndt at få vendt formkurven i en opadgående retning. Men siden da er der sket meget, og BAR har fået overhalet Red Bull som ellers overraskede positivt i starten af sæsonen. Nu drejer det sig om årets sidste GP, hvor den endelig placering i mesterskabet skal afgøres. Jenson Button er gået hen og har fået Shanghai banen som en af sine favoritter. Han forventer selv at teamet kan gøre det bedre her end tilfældet var i Japan. Han begrunder det bl.a. med at man i forberedelserne til de sidste to GP'er i år, har kigget meget på den kinesiske bane, og måske antyder han dermed at den seneste test på Jerez måske har været indrettet efter netop årets sidste GP. Sato er også ret begejstret for banen, sikkert mere end kollegaerne er for ham. Sato siger farvel BAR teamet denne gang, og hvad skal han i næste sæson? Selv siger han at han er meget tæt på en kontrakt med et andet team der skal køre med Honda motorer. Håbet i teamet er at man kan slutte med et godt resultat, som et lille plaster på såret efter en indsats i Japan man ikke mener, var tilstrækkelig god.

Red Bull:
Red Bull har ændret sig. I stedet for at gøre grin med værtslandet i deres officielle preview, gør de i stedet lidt grin med sig selv denne gang. Måske fordi Kina er et kommende kæmpestort marked for deres produkter. Når det så er sagt, viste teamet jo i Japan at man godt kan. Især David Coulthard var på mærkerne, og hvis ikke at pitstoppene havde været så langsomme som tilfældet var, kunne han måske have sluttet en eller to placeringer bedre. Det må også være målet i det kinesiske GP. Det gode resultat i Japan må have tændt gnisten og motivationsfaktoren i teamet, også selv om det er årets sidste GP. Man kan stadig nå at drille BAR i konstruktørmesterskabet.

Sauber:
Sauber har ét 5 points forspring ned til Jordan. Går alt som det plejer, burde Sauber ikke have problemer med at bevare forspringet. Til gengæld må man sige at Sauber - især efter at BMW har købt teamet - ikke har vist noget særligt. I de seneste GP'er har stort set bare været med uden at byde på noget særligt. Teamet er i denne sæson igen blevet et ordinært team, som vi med undtagelse af sidste sæson, har kendt det. Den sidste ekstraordinære motivation er forsvundet pist væk. Jacques Villeneuve kan godt lide banen bortset fra hårnålesvinget. Selvom han ikke havde kontrakt sidste år, så kørte han de sidste løb for Renault, og kender derfor banen lige så godt som de andre kørere - undtaget de nye i år. Peter Sauber fortæller en masse om hvilke erfaringer man gjorde sig her sidste år, men intet om hvad man har forberedt til dette års sidste GP. Det er på tide at lukke butikken og lade BMW overtage. Og det er så det man gør.

Jordan:
Jordan teamet har igen Kiesa med. Dog kender han intet til banen i og med at han ikke har været der før. Det samme gælder dog for teamets GP kørere. Så her bliver der en direkte sam

PDL  


Hop til top
Den olympiske komite kikker på Formel 1

I forbindelse med det kinesiske GP der køres i weekend, har de kinesiske arrangører inviteret formanden for den olympiske komite til at se løbet.

Er Formel 1 på vej ind i de olympiske lege? Måske, måske ikke. Tanken har tidligere været tænkt, men der er aldrig kommet noget ud af det. Det er sikkert heller ikke meningen med den invitation som de kinesiske arrangører har sendt til formanden for den olympiske komite, Jacques Rogge. For kineserne er baggrunden mere den, at Beijing er kørt i stilling til at afholde de olympiske lege i 2008, og kineserne vil gerne visse Jacques Rogge at man absolut er i stand til at afholde store events og begivenheder uden problemer.

Og måske, men også kun måske, kan det føre til at to af verdens tre største kommercielle begivenheder måske en dag kan mødes. En lille pudsighed i den forbindelse er, at direktøren for kommunikation i IOC hedder Giselle Davies. Davies har tidligere været ansat hos Benetton og Jordan teamene.

PDL  


 

Hop til top9.10.2005

Japans GP - Set og sket - Top 5

Efter undertegnedes mening årets bedste GP. Afgørelsen faldt på sidste omgang, men undervejs blev man heller ikke snydt for alt det gode og spændende i Formel 1.

Årets næstsidste GP blev det mest underholdende der er kørt i år endnu. Der var dramatik, underholdning og spænding hele løbet igennem. Kørernes mesterskab blev afgjort i Brasilien, mens konstruktørernes endnu ikke er afgjort. Nu er det Renault der er i spidsen, men kun med 2 points.

Renault - 176 points:
Renault fik tilbageerobret førstepladsen i konstruktørmesterskabet, men spørgsmålet er om den placering holder efter det kinesiske GP om en uge. Fisichella udnyttede sin startplacering og var konstant i toppen hele løbet igennem. Han var den af topkørerne der havde det mindst dramatiske løb. Alonso måtte som de andre topkørere starte fra bunden af feltet. Han fik sig dog kæmpet ret hurtigt op til en placering omkring M. Schumacher. For øvrigt sammen med K. Raikkonen. Men først skulle M. Schumacher overhales hvilket alle fik bevis for ikke er den letteste sag i verden. Tyskerens kvaliteter blev igen udstillet. Men Alonso tog alligevel en chance og lagde sig på ydersiden af M. Schumacher hen mod 130R svinget. Det lykkedes at komme forbi tyskeren på dette sted, hvilket næsten strider mod alle naturlove. Senere skulle Alonso forbi en anden svær person, M. Webber, der havde kørt sig flot op. Det skete lidt hurtigere end tilfældet var med M. Schumacher. For enden af langsiden overhaler man normalt udenom, men ikke i Alonsos tilfælde. Det skal ske alternativt. Og så var Alonso på tredjepladsen og holdt den placering hjem. Men det kunne have været bedre. I første del af løbet havde han overhalet C. Klien og havde et forspring på godt 7 sekunder. Han blev af FIA bedt om at lade Klien overhale igen. Teamet forstod ikke en lyd, men rettede sig efter det. Teamet og især Briatore vil nu rette henvendelse til FIA for at få forklaret årsagen til denne mystiske "dom". Begge kørere var for så vidt tilfredse med løbet, men Alonso var meget forståeligt ikke helt tilfreds med at han skulle aflevere en placering til Klien.

McLaren - 174 points:
Man skulle tro at Ron Dennis er begyndt at arbejde med sin manglende medietække. I hvert fald så man ham smile som næsten aldrig før, først da han tog i mod Raikkonen i parc ferme, siden på podiet. Vi vælger at antage, at han var ovenud glad for sejren, som blev sikret i et flot GP, og også med Raikkonen som en flot vinder. Og med god grund. Desværre kunne McLaren ikke erobre mere i dag, da Montoya blev sendt ud af løbet allerede på første omgang. Montoya lå på ydersiden af Jacques Villeneuve, som kiksede alt ved chikanen. Han ramte derfor meget uheldigt Montoya og sendte ham temmelig hårdt ud af løbet. De fleste iagttagere var efter det japanske GP enige om at det nok var det bedste Raikkonen nogensinde havde kørt. Og man er vel tilbøjelig til at give dem ret. Flot, flot opkørsel gennem feltet, en rigtig god duel med M. Schumacher og så slutte på førstepladsen. Jo, iagttagerne har ganske ret.

Ferrari - 100 points:
Ferrari havde som sædvanligt ikke meget at glæde sig over. M. Schumacher fik dog kørt 2 vigtige points hjem, så tredjepladsen i konstruktørmesterskabet er på plads. For ham gælder det nu kun om at prøve at holde tredjepladsen i kørernes mesterskab. Jean Todt dedikerede med det samme de 2 points til en medarbejder i teamet, som ulykkeligvis døde i søndags. Barrichello var på fremmarch i starten og havde overhalet J. Villeneuve, men var lidt trængt mellem JV og Sato der allerede på det tidspunkt var på vej ud i sandkassen. Barrichello mistede downforce på bilen, og kørte samme vej som Sato ud i sandet. Det kostede en punktering og Barrichello var efter pitstoppet bagerst, men blev til dels reddet af safetycarperioden. Og så var der kun den triste lange vej op gennem feltet, hvilket ikke er nemt i en bil der i år ikke er optimal. M. Schumacher derimod var med i og medvirkede til en stor del af underhol

PDL  


Hop til top
Japans GP - Set og sket - Bunden

Også denne gang fik BAR teamet points med hjem. Derudover var Red Bull som efter 3 GP'er uden, igen fik points.

BAR forsatte sin stabile pointgivende kurve. Denne gang fik Red Bull også points på kontoen, men afstanden til BAR blev alligevel øget. De 3 resterende teams var med uden at imponere på nogen måde.

BAR - 37 points:
Jenson Button lå til en podieplads, men et uheldigt sidste pitstop kostede ham tid og dermed placeringer. Derfor var Button ikke helt tilfreds med resultatet. Det blev dog alligevel til en fornuftig femte plads. Takuma Sato som ikke just har imponeret på det seneste, var igen involveret i flere negative episoder, og måtte slutte langt uden for pointene på en placering som nr. 13. Allerede i starten røg han af banen, dog uden at involvere andre direkte. Men på 10 omgang skulle han forbi Trulli i chikanen uanset hvad. Det virkede i hvert fald temmelig oversatset. Efter løbet blev han bortdømt - med andre ord diskvalificeret. Kursen på Sato kan ikke være særlig høj. Gil de Ferran havde heller ikke meget at sige om Sato, andet end at hans afkørsel i første sving gjorde synligt for enhver hvad Sato havde at kæmpe med.

Red Bull - 30 points:
Red Bull imponerede. Især D. Coulthard viste flaget. C. Klien formåede længe at være i pointene, men blev i den sidste del af løbet overhalet og sluttede lige uden for pointene. Coulthard var længe involveret i duel med Button og til dels også Webber, men tabte placeringer ved de andres pitstops. Der var da heller ingen pjat efter løbet. Erkendelsen af at de andre er bedre, er tydelig hos Red Bull der dermed acceptere at det skal være bedre. Alligevel er der tilfredshed i teamet og også hos Cosworth. Klien mente at bilen føltes tung i starten af løbet, men efterhånden blev bilen bedre og bedre. Coulthard var selvfølgelig ærgerlig over at han ikke kunne forbedre sit kvalifikationsresultat. Til gengæld blev den heller ikke dårligere.

Sauber - 17 points:
Sauber teamet forsøgte alt muligt efter safetycarperioden - til dels forårsaget af Jacques Villeneuve. Intet lykkedes dog. Jacques Villeneuve fik efter løbet en tidsstraf på 25 sekunder - der koster en placering - for hændelsen med Montoya. Man må dog konstatere at JV ikke kørte noget stort løb. Massa havde problemer med at få anti stall funktionen til at fungere ved starten, og det kostede et par placeringer. Han fik sig dog undervejs kørt op og fik også overhalet JV inden løbet sluttede. Igen ingen points til Sauber som nu virker til at være gået helt i stå.

Jordan - 12 points:
Man så ikke meget til Jordan bilerne i det japanske GP. Det var kun når de blev overhalet af andre at man så de gule biler. De eneste Jordan i dag kunne duellere med var Minardi. Slutplaceringerne delte de da også imellem sig med skiftevis Jordan og Minardi i placeringerne.

Minardi - 7 points:
Det bedste man kan sige om Minardis indsats i dette løb, var at de fuldførte og at de kæmpede som sædvanligt. Selv efter at der var gået ild i Albers's bil ved et pitstop, kæmpede man videre. I løbet af 2 omgange havde man fået ilden slukket og bilen rengjort, og så var det videre ud på banen igen for Albers der faktisk var på vej fra pitgaragen. Doornbos var meget anonym og fik sig placeret foran Karthikeyan i Jordan. Paul Stoddart var optimistisk i sit resume og sagde bl.a. at man i dag havde hurtigere biler end Jordan, men pga. flere episoder ikke fik ret meget ud af det. Tja, næste sæson hedder teamet Red Bull Cosworth og med anden bil kan det vel kun gå opad i formkurven.

PDL  


Hop til top
Afgørelse på side omgang

Efter endnu engang at have fået skiftet motor, endte Kimi Raikkonen som sidste mand på gridden til Det Japanske Grand Prix. Men da løbet sluttede 53 omgange senere, var det finnen der kørte over stregen som vinder.

Da bilerne passerede målstregen for at køre ud på sidste omgang var det ellers en Renault, med Giancarlo Fisichella, der lå i front. Men for enden af langsiden satte Raikkonen sit angreb ind og passerede Renault raceren og fik hurtigt lagt afstand til Fisichella. Dermed fik Raikkonen skrevet sig ind i historien, som en af dem der har vundet fra den dårligste startplacering.

Men helt fra start af, var der god dramatik i løbet. Sato forsøgte sig med lidt ørkenrace i første sving - og var nær blevet jordet af en sidelæns Barrichello, der også ville se på sandslotte. Begge fik dog gang i bilen igen og kørte videre. Sato var senere involveret i et sammenstød med Jarno Trulli, der ikke var imponeret over japaneren.

Faktisk, mente Trulli, var Sato en farlig mand, som man burde sanktionere overfor. Trulli selv plejer ikke at smide om sig med beskyldninger mod andre, og Sato har ikke været for flink mod de andre på det sidste.

Men inden vi fik sagt farvel til Trulli, sagde vi farvel til Juan Pablo Montoya. Columbianeren, der også var på vej op gennem feltet, havde lidt skærmydsler med Jacques Villeneuve, og røg af banen med stor fart. Resultatet var en smadret racer og en safety car på banen.

I front af løbet var det Ralf Schumacher og Fisichella. Men Ralf kunne i længden ikke omsætte sin pole til ret meget. Bilen havde åbenbart været ganske let under tidskørlsen og tyskeren måtte tidligt i pit. I stedet blev det så Fisichella der kom til at dominere førstepladsen.

Længere nede i feltet var der tætte kampe. Specielt mellem tre kørere - Michael Schumacher, Fernando Alonso og Kimi Raikkonen. Og under deres lange duel rykkede trioen ligeså stille frem i feltet, mens alle de andre var i pit.

De to unge var klart de hurtigste, men Michael Schumacher er tilgengæld syvfoldig verdensmester og den mest rutinerede chauffør i Formel 1. Og som sådan falder han ikke lige for den første og bedste overhalingsmanøvre. Næh, han gav dem skam kamp til stregen begge to.

Men de fandt også begge to en vej forbi Schumacher. Alonso måtte endda gøre det to gange, både før og efter et pitstop. Kimi Raikkonen kunne nøjes med en gang. Og det var måske den største forskel på Raikkonen og Alonso i dag.

Da Raikkonen var kommet forbi Schumacher kunne han indlede jagten på de foranliggende. Der var Giancarlo Fisichella, Jenson Button og Mark Webber. Pitstoppene hjalp Raikkonen frem. Finnen kom i front, men manglede stadig sit sidste stop.

Det tog han med otte omgange tilbage. Lige knap fem sekunder holdt han stille, og det var nok. Han kom ud bag Fisichella, men begyndte hurtigt at hente ind på italieneren.

Med et par omgange tilbage begyndte duellen. I første omgang formåede Fisichella at holde Raikkonen bag sig. Men på sidste omgang måtte Renault køreren give sig. Raikkonen var både hurtigere og bedre og kunne til sidst tage en flot og fortjent sejr.

Fisichella holdt fast i 2. pladsen, mens Fernando Alonso mod slutningen fik indhentet og overhalet en godt kørende Mark Webber i Williams. Jenson Button fik 5. pladsen foran en David Coulthard. Ralf Schumacher på 7. pladsen formåede ikke at udnytte sin pole-position. Storebror Michael blev nr. 8, men var meget i fokus på grund af sine dueller med Raikkonen og Alonso.

Et underholdende løb, der samtidig viste at selvom man laver store forskydelser i startrækkefølgen, så er de bedste, de bedste og vinder alligevel.

MMT  


Hop til top
Mulig Formel 1 bane i Grækenland

Efter succesen med afholdelsen af de olympiske lege, ser grækerne sig nu om efter andre ting der kan trække turister til landet. En ny Formel 1 bane er en mulighed.

Grækerne har gennem længere tid overvejet hvad, hvor og hvordan de skulle følge op på succesen med afholdelsen af de olympiske lege. I de seneste måneder har fokus været rettet mod én ting, nemlig Formel 1. Til det kræves en bane, og tilsyneladende er man interesseret i at bygge en bane.

Den græske turistminister, Dimitris Avramopoulos, bekræfter at der arbejdes med planer i den retning. Til flere aviser har han udtalt, at man i øjeblikket har alle tegninger lovmæssigt og institutionelt på tegnebrættet. Og ifølge Avramopoulos, er man nået langt med udarbejdelsen af planerne. Ligeledes bekræfter han også at man gennem længere tid har ført forhandlinger med FOM og FIA.

Tilsyneladende er der allerede fundet lokaliteter til en bane, men Avramopoulos vil ikke bekræfte noget som helst om hvor en eventuel bane skal placeres. Avramopoulus bekræfter dog at der i løbet af nogle måneder vil komme mere nyt om projektet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk