Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.10.2010
 Koreas Grand Prix bliver kørt
 Nyt forsøg i Sydafrika
 
10.10.2010
 Japans Grand Prix - kvalifikation
 

Hop til top12.10.2010

Koreas Grand Prix bliver kørt

5615 meter asfalt med tilhørende faciliteter har langt om længe endelig fået sin FIA godkendelse. Det bekræftet både FIA, FIAs udsendte Charlie Whiting og arrangørerne af det Koreanske Grand Prix der er planlagt til at blive kørt om godt halvanden uge.
Dermed er lang tids spekulationer og venten endelig afløst af lettelse blandt mange i Formel 1 verdenen.

Herman Tilke har nok en gang designet en bane. Det sidste halve års tid har banen dog ikke været præget af tysk grundighed, men har oplevet flere uheld og forsinkelser i opbygningsprocessen. Rygterne har været mange. Blandt andet økonomi, strejker og adskillige uheld været på dagsordenen - også i medierne. Men nu kan alle tage det mere roligt. FIA har godkendt banen som værende klar til Formel 1 Grand Prixet om godt halvanden uge.

FIAs Charlie Whiting som forestår godkendelse af banerne, var mandag på inspektionsrunden der skulle beslutte om banen og dens faciliteter kunne godkendes eller om man måtte aflyse det Koreanske Grand Prix. Men til stor lettelse for især arrangørerne, så blev banen godkendt.

Charlie Whiting meddeler at banen lever op til FIAs krav og at han nu vil give arrangørerne FIAs godkendelse, som bliver formidlet gennem det koreanske motorsportsforbund.

Fra koreansk side er man selvfølgeligt glade for den endelige godkendelse. Man udtaler at trods diverse forstyrrelser, så har man hele tiden været i tæt dialog med FIA, som man er taknemmelige for har støttet med råd, ekspertise og vejledning.

En person har dog været meget forbeholden over om det lykkedes at få banen færdig, er Bernie Ecclestone. Det er ikke mange dage siden at han udtrykte stor skepsis over projektet, og var meget i tvivl om det vitterligt ville lykkes for bygherrerne at blive færdige til tiden. Men han kan nu sætte sig ned og være lettet over at han og hans medarbejdere ikke skal til at arbejde over for at få stoppet al logistikken omkring det Koreanske Formel 1 Grand Prix.

PDL  


Hop til top
Nyt forsøg i Sydafrika

Der har i de sidste 3 - 4 år været flere tiltag for at få Formel 1 tilbage til Sydafrika, så man igen kan komme med på kalenderen.
Alle disse tiltag er faldet jorden af flere årsager. Økonomi, bureaukrati og manglende velvilje har været angivet som årsager til at det endnu ikke er blevet ført ud i livet. Men nu gøres der igen et forsøg.

Ambitionerne fejler tilsyneladende ikke noget i Sydafrika. Efter mange forgæves forsøg vil en ny gruppe af forretningsfolk med opbakning fra Abu Dhabi igen prøve at få etableret en Grand Prix bane i Sydafrika og dermed også prøve at opfylde det store ønske om at komme med på Formel 1 kalenderen igen. Og endda med en kontrakt på 10 år med FOM.

Men det koster penge, tid og velvilje. Planen er at bygge en bane tæt ved lufthavnen i Durban, hvor der også skal etableres et butikscenter og forlystelsesområde. Det er stort set samme plan som forgængerne havde, omend det var et andet sted geografisk.

Efter den første planlægningsrunde har gruppen foreslået de lokale myndigheder at til gengæld for at gruppen bygger banen og de omkring faciliteter, som anslået har en pris på 200 millioner pund, så skal de lokale myndigheder betale 36 millioner pund om året - afgiften til FOM - og samtidigt lease arealet ud til gruppen.

De foreløbige planer har på ingen måde overbevist de lokale myndigheder, og gruppen er istedet blevet bedt om at foreligge planerne overfor de nationale myndigheder. De lokale myndigheder afviser dog ikke planerne, men har i stedet bedt alle involverede parter - herunder også regeringen - om et møde hvor man planerne skal drøftes og hvor der så skal besluttes om hvordan og hvorvidt der kan og skal arbejdes videre med de foreløbige planer.

Sidst der blev kørt Formel 1 i Sydafrika var på Kyalami banen i 1993 hvor Alain Prost vandt løbet i en Williams-Renault. Williams teamet og et par enkelte andre teams, brugte i nogen få år efter banen som testbane til pre-season tests.

PDL  


 

Hop til top10.10.2010

Japans Grand Prix - kvalifikation

Kvalifikationen blev som bekendt udsat fra i går på grund af meget kraftig regn som også stoppede den tredje fri træning.
Sebastian Vettel ser ud til at tage sig af alle førstepladser i denne weekend. Nummer 2 blev teamkollega Mark Webber foran Lewis Hamilton i McLaren.

Resultatet af kvalifikationen:
Pos # Kører Team Q1 Q2 Q3 Omg
1 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:32.035 1:31.184 1:30.785 20
2 6 Mark Webber RBR-Renault 1:32.476 1:31.241 1:30.853 21
3 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:32.809 1:31.523 1:31.169 22
4 11 Robert Kubica Renault 1:32.808 1:32.042 1:31.231 21
5 8 Fernando Alonso Ferrari 1:32.555 1:31.819 1:31.352 26
6 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:32.636 1:31.763 1:31.378 21
7 4 Nico Rosberg Mercedes GP 1:32.238 1:31.886 1:31.494 22
8 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 1:32.361 1:31.874 1:31.535 22
9 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 1:32.211 1:31.926 1:31.559 20
10 3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:32.513 1:32.073 1:31.846 21
11 22 Nick Heidfeld BMW Sauber-Ferrari 1:33.011 1:32.187 17
12 7 Felipe Massa Ferrari 1:32.721 1:32.321 20
13 12 Vitaly Petrov Renault 1:32.849 1:32.422 18
14 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 1:32.783 1:32.427 15
15 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:33.186 1:32.659 17
16 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1:33.471 1:33.071 17
17 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 1:33.216 1:33.154 16
18 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:33.568 11
19 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 1:35.346 10
20 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 1:35.464 11
21 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 1:36.265 9
22 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 1:36.332 8
23 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 1:37.270 10
24 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 1:37.365 8

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk