Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.10.2003
 Japans Grand Prix - Set og sket - 1 del.
 
12.10.2003
 Japans GP - race
 

Hop til top13.10.2003

Japans Grand Prix - Set og sket - 1 del.

Spændingen blev bevaret til årets sidste GP, og faktisk til sidste omgang kunne der være spænding om udfaldet. Flere ting skulle gå i en højere enhed hvis ..

Man skal mange år tilbage for at opleve én så spændende sæson. Der var reelt kun nogle få omgange før mål at spændingen vel forsvandt. Til årets sidste løb var der 2 kandidater til titlen hos kørerne, ligesom der var 2 kandidater til konstruktørernes titel.

Ferrari, 158 points:
Dagens helt hos Ferrari må absolut være Barrichello. Da Michael Schumacher kun kunne starte som nr. 14, måtte Barrichello ordne paragrafferne for både Michael Schumacher og Ferrari, og det gjorde han til ug med kryds, bolle, slange og alt det andet. Skulle Michael Schumacher vinde sin sjette VM titel, skulle Barrichello vinde, da det vil forhindre Raikkonen i at samle de nødvendige 10 points. I konstruktørernes VM regnskab, var man ikke uheldige med at Williams ingen points fik. Teoretisk kunne Williams have vundet denne titel, mens McLaren kun kunne have nået andenpladsen - i teorien. Barrichello førte fra start til mål, kun afbrudt af nogle få omgange hvor Montoya kørte som lyn og torden indtil gearkassen svigtede pga. hydrauliske problemer. Michael Schumacher kørte for tæt på Takuma Sato, og mistede frontvingen på bilen. Det satte ham et øjeblik tilbage på 20 pladsen, men sluttede som nr. 8 og fik selv kørt det ene point hjem som han selv skulle sørge for at sikre sig titlen. Men det var Barrichello der i sæsonens sidste løb, sikrede Ferrari deres VM titel. Efter løbet var der selvfølgelig glæde i Ferrari teamet og dagens resultat og dermed sæsonens to titler. Michael Schumacher var kort efter løbet meget bevæget over hvad han har opnået. Barrichello udtrykte glæde, både over sin sejr, og over VM titlen til både MS og Ferrari. Ross Brawn mente at han var ved at blive for gammel til så stor spænding som han oplevede sæsonens sidste GP. Jean Todt sendte tankerne tilbage til sponsorerne, og tænkte på hvordan Gianni Agnelli og ikke mindst Enzo Ferrari mon ville have reageret. Resultat: Begge titler til Ferrari, den sjette titel til MS - den fjerde i træk.

Williams, 144 points:
Williams kom, så og tabte. Man havde håbet på i det mindste at kunne have kæmpet med om konstruktørernes titel, men den mulighed forsvandt hurtigt. I stedet blevet resultatet 0 points, og McLaren ubehageligt tæt på i stedet. McLaren kunne have vundet andenpladsen med lidt held, men det sørgede Barrichello for ikke skete. Montoya udgik allerede på niende omgang med en gearkasse der ikke kunne skifte gear pga. at det hydrauliske tryk var væk. Ralf Schumacher brillerede gennem weekenden med flere afkørsler - også i GP'et. Han var ligesom storebror Michael i pit for at få skiftet næsen på bilen efter et mindre sammenstød med - storebror Michael. Og da han også fik succes med at spinde af, var der ikke så meget at gøre. Ralf Schumacher sluttede løbet på 12 pladsen uden points.

McLaren, 142 points:
McLaren og kørerne gjorde hvad de kunne i årets sidste løb for at vinde titlen til Raikkonen, men det gik ikke. Man nåede ikke førstepladsen og da MS fik sit ene nødvendige point tillige med, så er spillet tabt. Man kan så spekulere i her bagefter om ikke McLaren skulle have satset mere på MP4-17D end udviklingen af 18'eren, som nu kun er en museumsgenstand. Erfaringerne og en del elementer kan man selvfølgelig tage med, men bilen kom aldrig ud at køre i et GP. Raikkonen var selvfølgelig skuffet, men med sin unge alder har han stadig fremtiden foran sig, så på med arbejdshandskerne og så se at komme videre. Det virkede som at McLaren bilerne manglede den sidste speed i det japanske GP for at vinde. Barrichello havde hele tiden overskuddet til at bevare sin yderst vigtige førsteplads. McLaren bilerne kørte fint og bortset fra den manglende speed, var kørerne tilfreds med bilerne. Men ikke med dækkene, Raikkonen klagede efter løbet over de to sidste sæt dæk. Nu skal der arbejdes videre med næste sæson.

PDL  


 

Hop til top12.10.2003

Japans GP - race

Årets Japanske Grand Prix på Suzuka banen, er årets sidste løb i Formel 1 kalenderen, og begge mesterskaber er stadig åbne, og på grund af regn sidst i gårsdagens kvalifikation, så er det ikke alle favoritterne der holder i forreste startrække, så der er lagt op til et spændende race.

Japans GP - race rapport:
TidHændelse
07:10 De fleste kørere er nu ved at holde klar på deres startpladser, og mens man så dem køre fra pitten til startgridden, så kunne man se flere våde pletter på banen, så tilsyneladende har det regnet over Suzuka i løbet af natte eller formiddagen.
07:27 Så er kørerne ude på opvarmningsomgangen, og alle kom afsted fra startgridden.
07:30 Her kommer de røde lamper: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 og nu slukkede de og Japans Grand Prix er igang, alle kommer fint igenne de første sving.

Det er Rubens barrichello der er forrest, så kommer Trulli og Montoya.
Men allerede halvt inde på første omgang overhaler Montoya og er nu forrest!
07:35 Ralf Schumacher spinder på anden omgang, og mister mange placeringer.
07:42 Efter fem omgange er stillingen: Montoya, Barrichello, Alonso, da Matta, Coulthard, Panis.
Raikkonen er på 7. pl. og M. Schumacher er på 11, pl.
07:43 Michael Schumacher i pit for at få en nu front på raceren, det betyder at han nu ryger helt tilbage i feltet.
Frontspoileren blev kørt af i et overhalingsforsøg på Sato.
07:48 Nicolas Kiesa er i øjeblikket på 18. pladsen, bag sig har han Jos Verstappen (19. pl) i den anden Minardi racer og så Michael Schumacher (20. pl.)
07:50<
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk