I sidste uge kunne vi fortælle at Porsches nye bestyrelsesformand, Matthias Müller havde luftet tanken om at genindtræde i formel 1, og nu bakker Wolfgang Durheimer fra Porsche op om rygtet, så der er nok lidt mere end varm luft i denne sag.
Det er dog stadig meget sparsomt med information omkring det reelle projekt, men Wolfgang Durheimer siger at hvis Porsche skal med i formel 1, bliver det med en hel bil, og ikke bare som motor-leverandør.
Her er der så to indlysende muligheder:
Men som tidligere nævnt kan det være varm luft. Det er det for så vidt indtil Porsche selv meddeler noget andet.
Herman Tilke har nok en gang designet en bane. Det sidste halve års tid har banen dog ikke været præget af tysk grundighed, men har oplevet flere uheld og forsinkelser i opbygningsprocessen. Rygterne har været mange. Blandt andet økonomi, strejker og adskillige uheld været på dagsordenen - også i medierne. Men nu kan alle tage det mere roligt. FIA har godkendt banen som værende klar til Formel 1 Grand Prixet om godt halvanden uge.
FIAs Charlie Whiting som forestår godkendelse af banerne, var mandag på inspektionsrunden der skulle beslutte om banen og dens faciliteter kunne godkendes eller om man måtte aflyse det Koreanske Grand Prix. Men til stor lettelse for især arrangørerne, så blev banen godkendt.
Charlie Whiting meddeler at banen lever op til FIAs krav og at han nu vil give arrangørerne FIAs godkendelse, som bliver formidlet gennem det koreanske motorsportsforbund.
Fra koreansk side er man selvfølgeligt glade for den endelige godkendelse. Man udtaler at trods diverse forstyrrelser, så har man hele tiden været i tæt dialog med FIA, som man er taknemmelige for har støttet med råd, ekspertise og vejledning.
En person har dog været meget forbeholden over om det lykkedes at få banen færdig, er Bernie Ecclestone. Det er ikke mange dage siden at han udtrykte stor skepsis over projektet, og var meget i tvivl om det vitterligt ville lykkes for bygherrerne at blive færdige til tiden. Men han kan nu sætte sig ned og være lettet over at han og hans medarbejdere ikke skal til at arbejde over for at få stoppet al logistikken omkring det Koreanske Formel 1 Grand Prix.
Ambitionerne fejler tilsyneladende ikke noget i Sydafrika. Efter mange forgæves forsøg vil en ny gruppe af forretningsfolk med opbakning fra Abu Dhabi igen prøve at få etableret en Grand Prix bane i Sydafrika og dermed også prøve at opfylde det store ønske om at komme med på Formel 1 kalenderen igen. Og endda med en kontrakt på 10 år med FOM.
Men det koster penge, tid og velvilje. Planen er at bygge en bane tæt ved lufthavnen i Durban, hvor der også skal etableres et butikscenter og forlystelsesområde. Det er stort set samme plan som forgængerne havde, omend det var et andet sted geografisk.
Efter den første planlægningsrunde har gruppen foreslået de lokale myndigheder at til gengæld for at gruppen bygger banen og de omkring faciliteter, som anslået har en pris på 200 millioner pund, så skal de lokale myndigheder betale 36 millioner pund om året - afgiften til FOM - og samtidigt lease arealet ud til gruppen.
De foreløbige planer har på ingen måde overbevist de lokale myndigheder, og gruppen er istedet blevet bedt om at foreligge planerne overfor de nationale myndigheder. De lokale myndigheder afviser dog ikke planerne, men har i stedet bedt alle involverede parter - herunder også regeringen - om et møde hvor man planerne skal drøftes og hvor der så skal besluttes om hvordan og hvorvidt der kan og skal arbejdes videre med de foreløbige planer.
Sidst der blev kørt Formel 1 i Sydafrika var på Kyalami banen i 1993 hvor Alain Prost vandt løbet i en Williams-Renault. Williams teamet og et par enkelte andre teams, brugte i nogen få år efter banen som testbane til pre-season tests.