Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.10.1998
 Ferrari tager måske 99 dele i brug
 Zanardi: Jeg skulle erstatte Irvine
 Testnyheder fra Silverstone
 Beslutningernes uge for Goodyear
 Kompromis på brugen af "eksotiske metaller"
 Ferrari på banen igen
 Jordan søger langtids-partner
 Arrows i krise
 Slutter Hill karrieren hos Jordan?
 Løbskalender 1999
 Montoya til Ganassi bekræftet
 
13.10.1998
 Testnyheder fra Silverstone
 

Hop til top14.10.1998

Ferrari tager måske 99 dele i brug

Ferrari teamet fortsatte testene på Mugello onsdag, da de er ekstremt opsatte på at få det bedste ud af F300' eren. I følge Ferrari'es talsmand Claudio Berro, koncentrerer man sig mest om dæk udvikling; men det bliver også til noget på aerodynamiken og en lille smule på chassiet. Samtidig konfirmerede han at nogle nye dele måske ville blive bragt i anvendelse på Suzuka med ordene: " Vi er også ved at udvikle nogle få nye emner til 99 modellen, som vi vil overveje at bruge "
( KLH )
NJ  


Hop til top
Zanardi: Jeg skulle erstatte Irvine

Alex Zanardi har i et interview med et engelsk blad indrømmet , at han på et tidspunkt var blevet tilbudt Eddie Irvine's sæde i Ferrari teamet; men Alex foretrak at køre for Williams. Italieneren sagde også, at han allerede tilbage i 1994, lige efter det skæbnesvangre Grand Prix på Imola, var blevet kontaktet af Williams som afløser for den på tragisk vis omkomne Ayrton Senna. En forespørgsel han ikke havde været stolt af. Han fastslog også, at CART er det rene vand ved siden af Formel 1.
( KLH )
NJ  


Hop til top
Testnyheder fra Silverstone

British American Racing testteamet testede i dag på den internationale Silverstone-bane. I denne uges test har det Northamptonshire-placeret Formel 1 team koncentreret sig på udviklingsarbejdet for at samle vigtig data der er brugbart i det endelige design af den nye bil, BAR199 som vil begynde at køre i december i år. Teamet, som næsten har fuldendt rekrutteringen af teknisk personale, har netop hyret a løbsingeniør, Mick Cook, som vil arbejde tæt sammen med den australskfødte chefingeniør, Steve Farrell. Cook kommer fra Super Nova Team, vindere af det internationale Formel 3000-mesterskab i 1998. Mekanikerteamet bliver ledet af sydafrikaneren Alastair Gibson, som er ansvarlig for opbygningen af den midlertidige bil og sammensætningen af den. Han har tidligere erfaring fra F3000 og Formel 1. Robert Synge er chef for testteamet, sammensat af 35 ingeniører, mekanikere og elektronikspecialister.

Craig Pollock:
"Teamet udfører i øjeblikket et stort stykke udviklingsarbejde. Ved at give et 'ekstra stærkt eftertryk' i analysen af data, har vi været i stand til markant at fortsætte designet af den nye bil. Jeg er mest imponeret over det arbejde som er gennemført her på Silverstone og på fabrikken i Brackley. Vores nye testkører, Jean-Christophe Boullion giver meget værdifulde tekniske input i udviklingen af bilen. Jeg er glad for at se den kemi der er mellem Jean-Christophe, mekanikerne og ingeniørerne har vist sig at være meget succesfuld."

Robert Synge:
"I denne uge har vi vort fokus rette mod gearkasse-software, ved at foretage ændringer og forsøge med forskellige opsætning. Vi har også testet ophæng, inklusiv evaluering af forskellige dæmpere fra leverandørerne af chokdæmpere. Vi har arbejdet med bremsesystemer og løst det problem vi var udsat for i går. Alligevel er vi ikke helt tilfredse med det eksisterende system, og vi vil stadig teste forskellige muligheder så vi kan give Jean-Christophe Boullion en bedre følelse for bremsepedalen. Med hensyn til motoren, virker alt godt. Kølings- og hydrauliksystemerne reagerer godt. Vores udviklingsarbejde er indenfor skemaet og vi vil gennemføre mærkbare fordele."

Jean-Christophe Boullion:
"Uheldigvis blev vi lidt hindret af vejret til morgen og vi var ikke i stand til at køre lange distancer men vi skal hente det ind til eftermiddag da vejret er klaret op! Vi har fundet en god balance i bilen til at teste elektroniksystemer. Vi har med succes forsøgt forskellige elektronikkasser til motoren og vi vil fortsætte med at teste elektronik- og hydraulikprogrammerne i morgen."

BB  


Hop til top
Beslutningernes uge for Goodyear

Goodyear sætter nu alle sejl i et forsøg på at forlade F1 arenaen som verdensmestre i denne deres måske sidste sæson.

Det amerikanske dækfirma foretager 2 parallelle testsessions i denne uge: Den ene med Ferrari på deres testbaner, Mugello og Fiorano, den anden med Williams på Magny Cours i Frankrig.

Dataene fra begge team test vil blive samordnet før dækspecifikationer til det Japanske Grand Prix fastlægges. Dette må nødvendigvis ske i indeværende uge for at give tilstrækkelig tid til fremstilling og afskibning af dækkene til det fjerne østen.

Man regner med at team'ene arbejder med et reduceret antal dæk i forhold til de mange typer, der var repræsenteret på Barcelona for fjorten dage siden. Det forventes, at Goodyear vil være i stand til at finde op til 0,5 sek. på en bane som Suzuka med de nye dæk.

Man regner til gengæld med at Brigdestone stiller op med en af de eksisterende typer dæk til løbet.

En andet emne Goodyear skal forholde sig til i denne uge er spørgsmålet om tilbagetrækning fra Formel 1, hvis de vil undgå at få tommelskruerne på af den lovgivende magt, FIA World Council, der mødes torsdag. Rygterne vil vide, at man har til hensigt at udforme en ny regel, der påbyder dækfabrikanter at give et års varsel ved deltagelse eller tilbagetrækning.

Goodyear sagde officielt for et år siden, at de ville forlade F1; men snakker dog stadigvæk med Ferrari om 99 sæsonen. Så det kan blive problematisk, hvis den nye regel vedtages.
( KLH )

AN  


Hop til top
Kompromis på brugen af "eksotiske metaller"

FIA's reglement for Formel 1 foreskriver, at bilen skal være bygget af ordinære handelsvarer for at hæmme brugen af exotiske materialer og metaller i et forsøg på at billiggøre sporten. Ordinære handelsvarer er selvfølgelig et vidt begreb og er da også efterfølgende blev gjort til genstand for en fortolkning. Bl. a. er cylinderforinger og topstykker i Mario Illien's Mercedes - motor til McLaren af aluminium beryllium. Et stærkt, friktionsnedsættende og meget varmebestandig slags aluminium; men også under mistanke for at være stærkt giftigt i mikroskopisk form, der kan udvikle en asbestoselignende lungesyge hos den udsatte. FIA' s tekniske arbejdsgruppe, den såkaldte "F1 Tænketank", der løbende følger udviklingen af F1'ere på tætteste hold, er da også skredet ind med specifikke forbud, når udviklingen var ved at kamme over, bl.a. er aluminium beryllium forbudt i bremsekalibre. Da motorhemmeligheden blev kendt af Ferrari, indgav de protest til FIA ! ( Rønnebærene er sure .. ) McLaren forsvarede sig med at deres aluminium-berylliumprodukterne bliver forarbejdet på højteknologiske CAM/ CNT maskiner og ingen ansatte kommer i berøring med støvet fra fremstillingen. Nu er tvisten mellem Ferrari og McLaren om brugen af eksotiske materialer blevet løst af den tekniske arbejdsgruppe, der afgjort spørgsmålet med et kompromis tilladende aluminium beryllium i vise nærmere specifikke dele af motoren. En liste er under udarbejdelse og vil være klar i slutningen af måneden. ( KLH )
AN  


Hop til top
Ferrari på banen igen

Ferrari teamet har genoptaget træningen forud for det Japanske Grand Prix på Suzuka banen den 1. november. Ferrari teamet oplyser at de vil benytte den korte version af F300 modellen i Japan. Mandag var Michael Schumacher ude på Fiorano banen og køre dæk test, og på en solbeskinnet bane og en luft temperatur 16 C til 20 C og en bane temperatur på 21 C til 31 C, kørte han om formiddagen 51 omgange med en bedste tid på 1:01,571. Om eftermiddagen, hvor solen stadig skinnede, der overrislede teamet banen, og Michael Schumacher kørte derefter test af regndæk. Det blev til 52 omgange og en tid på 1:10,051. Testen sluttede kl. 18:00 Tirsdag flyttede Ferrari teamet deres testkørsler til Mugello banen, og de havde begge deres faste kørere med. Luft temperatur 18 C og bane temperatur 27 C, solskin hele dagen. Michael Schumacher kørte under dagens dæktest 105 omgange, og hans bedste tid blev 1:27,386. Eddie Irvine testede et nyt sæde, men fik ret hurtigt gearkasse problemer, og nåede kun 43 omgange med en bedste tid på 1:27,804. Testkørslerne fortsætter idag.
AN  


Hop til top
Jordan søger langtids-partner

Jordan-teamchefen, Eddie Jordan, afslørede i et interview for nyligt at han leder efter en partner med god økonomi til at hjælpe Jordan-teamet op i forrest i feltet. "Jeg kan se at, hvis Jordan vil opfylde sit mål om at blive verdensmester, er det nødt til at slutte sig sammen med en seriøs partner. Det var ellers noget jeg aldrig havde troet at jeg ville gøre, men nu kan jeg se logikken i det." Jordan stillede ikke de store krav til hans partner udover at han skal være seriøs. Jordan følger på denne måde i McLarens fodspor. I midten af 80'erne, delte Ron Dennis teamet mellem sig selv og millionæren Mansour Ojjeh.
NJ  


Hop til top
Arrows i krise

Arrows-teamet anført af Tom Walkinshaw, går svære tider i møde. Pedro Diniz har skrevet kontrakt med Sauber, hvilket betyder at Arrows må vinke farvel til 50 mio. i sponsorpenge som Diniz havde med sig. I forvejen er Arrows et lille team med et stramt budget og samtidigt bruger teamet mange millioner på at udvikle deres egne motorer - en forretning som ikke har været nogen stor gevinst. Teamets tilbageværende kører, Mika Salo, ser ud til at blive i teamet men det er stadig muligt at Honda er interesseret i ham. Blandt mulighederne for det andet sæde er: Pedro De La Rosa (Jordans testkører), Toranosuke Takagi og den meget kritiserede Ricardo Rosset. Arrows har også problemer med at skaffe designere til teamet. John Barnard menes at have sagt op og der er ikke nogen erstatning for ham på vej. Teamet kunne forbedre økonomien ved at købe motorer i stedet for selv at udvikle dem. Dette er meget sandsynligt da samarbejdet med Brian Hart indtil nu ikke har resulteret i nogen stabil motor.
NJ  


Hop til top
Slutter Hill karrieren hos Jordan?

Damon Hill ser ud til at afslutte sin formel 1-karriere hos Jordan hvis han kan overbevise Eddie Jordan om at han er engageret nok. "Alder er ikke vigtigt for mig", sagde Eddie Jordan. Damon Hill har kontrakt med Jordan-teamet frem til år 1999 så han vil være 39 når han igen skal ud og lede efter et sæde. "Det handler om sult. Jeg kigger på ham og tænker: 'Han er i bedre form end han nogensinde har været'. Nigel Mansell gik ind i formel 1 da han var i fyrrene. Han var buttet og havde store problemer med sin vægt på det tidspunkt. Det problem har Damon ikke. Han er meget engageret i sin træning og arbejder hårdt dér". Hill selv ønsker ikke at kommentere hvornår han går på pension: "Jeg vil være konkurrencedygtig. Jeg vil ikke kæmpe midt i feltet. Jeg er i slutningen af min karriere. Jeg kører ikke om 10 år. Jeg vil slutte mens jeg kan yde 100% og vise at jeg kan være stærk og konkurrencedygtig til det sidste, hvornår det så bliver."
NJ  


Hop til top
Løbskalender 1999

Så har FIA udsendt endnu en "midlertidig" løbskalender. Denne kalender indeholder 17 løb. Der er planlagt 1 måske 2 helt nye løb, det ene er et Malaysisk Grand Prix i oktober måned, og den anden, måske nyhed, er at det Argentinske Grand Prix kan blive afløst at et Kinesisk Grand Prix. Der imod er Portugal slet ikke med på kalenderen.
DatoLand
17. martsAustralien
228. martsBrasilien
311. aprilArgentina eller Kina
42. majSan Marino
516. majMonaco
630. majSpanien
713. juniCanada
827. juniFrankrig
911. juliEngland
1025. juliØstrig
111. augustTyskland
12
AN  


Hop til top
Montoya til Ganassi bekræftet

Ejeren af Target Chip Ganassi annoncerede i dag, at han havde underskrevet med Juan Pablo Montoya for 99 sæsonen for sin Tre-dobbelte Cart mester team. De finansielle betingelser for kontrakten er ikke endelig afsluttet, hvilket har medført nogen forvirring om kontraktens gyldighed. Den 23-årige columbianer efterfølger den dobbelte Cartmester Alex Zanardi, der har fået en tre-årig kontrakt med Williams begyndende i 1999.

Montoua vandt for nylig F3000 mesterskabet for hans Super Nova Team bl.a. foran danske Jason Watt, og blev undervejs til mesterskabet registreret for 7 pole-positions og 4 sejre. Han har ligeledes igennem 98-sæsonen været officiel testkører for Winfield Williams team.

Montoya vil deltage i de officielle tests for Williams på Magny Cours fra den 12. Til 14. Oktober, hvorefter jobbet for Target Chip Ganassi vil begynde med planlagte tests på såvel gade- som ovalbaner i Homestead og Fontana.

" Jeg er meget tilfreds med, at Juan Pablo bliver medlem af teamet næste år, og efter at have overværet testene for 14 dage siden i Barcelona også meget imponeret " udtalte Chip Ganassi og fortsatte: " Han kommer med en anbefaling fra Williams folkene, og er i besiddelse af både de nødvendige evner og mod for at blive en værdifuld kører for os "

Montoya havde følgende at sige: " Jeg er meget spændt på at køre for Target Ganassi og det er den store mulighed for mig at slutte sig til et team med så meget succes og øjeblikkets topteam i Cart-serien. Chip Ganassi er eneejer, tidl. mester Jimmy Vasser en god teamkammerat , et meget erfarent team og sluttelig er den tekniske opbakning fantastiks. Serien utroligt ufordrende, så alt-i-alt en rigtig god situation ! Og Alex har ikke andet end positiv at sige om teamet, så jeg ser frem til at begynde ! "

Williams teamets chef, Frank Williams, havde følgende kommentarer: " Vi er lettet over at Juan Pablo's karriere nu tager dette kæmpeskridt fremad, og er overbevist om, at Target Ganassi vil give ham de rette muligheder for en videre udvikling af hans evner og mod ". Montoya's overflyttelse til den højt værdsatte ChampCar serie beviser værdien af det europæiske Fomel 3000 mesterskab, og vi ønsker ham al mulig held og lykke ! "

Montoya begyndte karrieren i fem-års alderen i Go-kart og deltog i World cuppen i både 90 & 91. Han sluttede det nationale amerikanske mesterskab i Swift i 93 med 7 pole og 7 sejre.

I 95 blev det med 4 poles og 4 sejre ( Jan Magnussen 14 sejre i 94 ! ) til en sammenlagt tredjeplads i det engelske Opel Lotus serie, og året efter blev han noteret for 3 sejre i det engelske F3 mesterskab. I 97, hans første år i F3000 serien, vandt han 3 løb og var til sidste med i opløbet om det års mesterskabet.
( KLH )

AN  


 

Hop til top13.10.1998

Testnyheder fra Silverstone

British American Racings testteam skal teste fra den 13. til den 15. oktober på hjemmebanen, Silverstone.

Den første dag med test, har British American Racing brugt det nationale bane og vil fortsætte i morgen og torsdag på den internationale bane.
Klokken 12: Jean-Christophe Bouillion havde kørt 23 omgang og sat en tid på 0:51.70 (Pedro de la Rosa/Jordan: 0:52.03 sek). Mens mange teams tester på Barcelona i denne uge, har British American Racing valgt deres hjemmebane i denne uge. Klimatiske forhold vil være mindre milde end i Spanien, men Silverstone har den fordel at være tæt på British American Racings fabrik i Brackley, hvilket betyder at testteamet kan drage fordel af ekstra support hvis det er nødvendigt. Mod slutningen af eftermiddagen, blev afdelingen afbrudt på grund af en mindre mekanisk fejl i bremsesystemet. Teamet vil fortsætte med at dets udviklingsarbejde på kontrolsystemer.

Craig Pollock:
"Teamet vil i al væsentlighed fortsætte det arbejde der begyndte i Barcelona, analysere det nye British American Racing softwareudstyr, teste elektronik og hydrauliksystemer. Det overordnede mål med denne uge er at teste holdbarheden i pakken, og det vil blive udført ved at køre som mange mil som muligt. Mecachrome-ingeniører vil fortsætte med at teste motorens kompatibilitet med bilen, hvilket allerede har givet meget positive resultater ved den forgående test i Barcelona."

Robert Synge:
"I denne uges test har til formål at teste holdbarheden af vores nye udstyr, ved at køre som mange mil som det er muligt. Vi vil checke holdbarheden af det nye hydraulik og elektroniksystem som vi påbegynde test af i Barcelona. Vejret er nok ikke så solrigt som i Spanien men vi bekymrer os ikke om vejrforholdene. Vi er her for at fortsætte vort arbejde på de nye British American Racing systemer og vi tager chancen til at måle alle tænkelige parametre i bilen. Det er hvorfor vi har dækket bilen med sensorer, mere end på en normal testbil. Vi har sat belastningsmålere på bilen 'wishbones' for at checke deres bevægelser. Disse tre dages test vil tillade os at samle fornøden information som vil være værdifuld i det endelige design på den nye bil som vil begynde at køre i december."

Jean-Christophe Boullion:
"Som et samlet hele havde vi en meget problemløs morgen. På min første tur i dag, havde vi lidt overstyring ved høje hastigheder, med det var rettet inden min anden tur, og jeg må sige at jeg er meget imponeret over 'pakken'. Bilen har en god balance. Motoren har en stor fleksibilitet. Det er alt sammen meget opmuntrende i disse tidlige tider. Jeg ønsker nu at jeg kunne køre nogle tider, men det er ikke derfor vi er her i dag. Lad os samle fornødne dat først der vil gøre forskellen senere!"

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk