Et problem for holdet kan dog være at der går tre år før det faktisk er klar. Det kan betyde, at den frie tolvte holdplads er blevet snuppet af et andet team, og Toyota derfor vil være tvungne til at overtage et eksisterende hold. Der skulle dog være en muligheder for at finde et muligt overtagelses emne, og Toyota har da også allerede været sat i forbindelse med Sauber og Arrows i denne sæson.
www.F1picturenet.com / Hans Peter Roth
“Efter starten er det første højresving meget svært,” sagde Hakkinen. “Bremsepunktet før du drejer til højre ind i det første sving er ikke noget specielt, og du er hurtigt nede i anden gear efter den lige start/mål strækning, som er meget lang. Så kommer sving 2 straks efter og vejen falder hurtigt, så der er en højdeforskel og det kan virkeligt mærkes i bilen. Man skal finde den bedste linie i svinget af hensyn til balancen og vejgrebet. Det er et kritisk sted. Sving 3 er en lang højrekurve og ret let. Balancen i vognen er sædvanligvis god og du har brug for al den kraft du kan få, så vi har med vor Mclaren Mercedes et godt udgangspunkt.”
“Sving 4 er en ret snævert højre, men mere vigtigt, du skal bremse hårdt op ad bakke ind i svinget. Nr. 5 er en meget hurtig venstre kurve og du kommer ind med fuld fart ligesom på Suzuka efter hårnåleen. Det er meget hurtigt og fører direkte ind i sving 6. Helt ærligt, for mig er denne kombination et åbent spørgsmål. Jeg bliver nødt til at overveje nøje, hvordan det skal køres. Jeg ved ikke rigtigt om det er hurtigt eller ej.”
“Sving 7 og 8 er ret lette,” forsatte finnen. “De er ret snævre, to gange højre. Det næste sving kommer efter en lang lige strækning, så man skal bremse hårdt. Det kan blive temmelig vanskeligt på de nye Bridgestone dæk, som vi bruger for første gang i år. Vi har ingen data om disse dæk i vore kartoteker, så det er et åbent spørgsmål hvordan de vil performe på denne bane og belægning, derfor bliver det en overraskelse, hvordan vi håndterer valg af dæk. Det er simpelthen endnu en af de nye udfordringen denne bane byder på.”
“Kørerne skal bruge god aerodynamik på deres biler for at komme hurtigt ud af sving 11. Kombinationen af sving 13 og 14 er også meget vanskelig. Det er vigtigt at finde ideallinien i den anden del af svinget for at komme godt ud af det. Endelig er sving 15 kritisk. Som jeg ser det nu, ved jeg faktisk ikke hvor kritisk. Du kommer ind i svinget under nedbremsning fra høj hastighed efter den lange lige strækning. Banen er meget bred her, så måske kan vi køre det hurtigt." (det kommer jo nok an på om man har en overhalingstrussel hængende på bagsmækken, red.) "Jeg er sikker på det bliver fantastisk for de tilskuere, der har pladser der. Se på, hvor lange de lige strækninger er - før og efter tårnet ved hårnålen. Bremserne kommer også på hårdt arbejde, måske ikke så meget som i Canada eller på Monza, men alligevel noget lignende! På den anden side har man sving, hvor man skal bruge masser af vejgreb fra downforce, så det bliver temmelig afgørende at have et godt set-up på banen her i Malaysia.”
Hakkinen rundede af med bemærkningen: “Jeg glæder mig rigtig meget til at tage udfordringen op her på Sepang !”
"Lad mig gøre det klart. Jeg kører først og fremmest for teamet og ikke i Eddies interesser. Den eneste måde jeg kan hjælpe ham på, er hvis jeg er lige foran ham - så lader jeg ham komme tilbage, hvilket er klart. Men hvis ikke må han klare det selv," siger Michael Schumacher efter at han var ankommet til Malaysia.
Tyskeren stiller op for at sikre Ferrari-teamet konstruktørernes verdensmester, selvom det ikke lige er det mesterskab de mange tifosis helst vil vinde! Men Michael Schumacher mener at han kan vinde løbet. "Jeg tror jeg kan vinde løbet. Jeg føler mig god indvendigt! I kvalifikationen er jeg på 100%, men jeg er sikker på om jeg føler det anderledes i et langt løb," siger tyskeren der dog indrømmer at det er meget svært at komme tilbage til topformen allerede i det kommende løb.
Rygterne om at Ferrari har stået stille siden Schumachers uheld på Silverstone afviser han selv. "Raceren er meget, meget bedre end da jeg sidst kørte den, og vi vil være i stand til at vise at vi er bedre end det vi viste på Monza," siger han og mener ikke at løbet på Nürburgring viser teamets sande styrke eftersom det blev kørt under kaotiske forhold.
Derudover understreget teamet at Eddie Irvine ikke er førstekører, men at Michael Schumacher blot skal give gas og så se hvad der sker! Det eneste Irvine kan håbe på er at han er lige efter Schumacher. Det bliver meget spændende - og så er det spørgsmålet om Irvine får fordel af at Schumacher gør comeback!
Kontrakten med Mercedes er primært kommet i hus via hans manager, Keke Rosberg der som bekendt har gode forbindelser til McLaren og Mercedes via sit engagement som manager for Mika Hakkinen. Panis har til dato udelukkende kørt for Prost (tidligere Ligier) og har kun den ene sejr fra Monaco 1996 på kontoen. Karrieren var på vej til et højdepunkt i 1997 hvor han ofte var med fremme i kampen om sejrene, men uheldet under det canadiske grand prix i 1997 hvor han brækkede begge ben, vendte karrieren markant og siden da har det kun gået ned ad bakke for den 33. årige franskmand.
Der er meget der tyder på at Takagi med 99% sikkerhed får sædet ved siden af Pedro de la Rosa, eftersom Olivier Panis i dag fortalte at han forlader Formel 1 til fordel for den nye tyske DTM-serie.
Oven i det så er der også 2 meget lange langsider på 880 m. hver. Disse vil give en interesant udfordring til ingenørerne, fordi fart på disse langsider bliver meget vigtigt. Der er gode muligheder for overhaling her. Vi tror at det optimale downforce niveu er imellem medium og høj opsætning. Et sted tæt på det samme som man skal have ved baner som Silverstone og Barcelona, selvom dette meget afhænger af hvordan asfalten på denne bane er." Han fortsatte med at beskrive svingene lidt mere detaileret: "Start og mål siden er over 800 m. lang, omkring den samme længde som Barcelona, og den bliver efterfulgt af to meget "små" sving, så der skulle være mulighed for overhaling her.
Sving 3 er skulle bare være admindeligt (i hvert fald i tørvejr), men da det er kun 300 m. før man skal bremse ned til 3. gears svinget, sving 4, så er der nok ikke tid til at forsøge noget i det sving. Sving 4 og 5 er højfarts sving og de er efterfulgt af sving 7 og 8 som er en "double apex" 4. gear højrehånds kombination.
Efter hårnålesvingene 10, 11 og 12 kommer en langside, men bilerne er noget nervøse her, da de bremser og svinger ind i sving 13 umiddelbart bagefter. Den langside der herefter leder tilbage til start/mål, er kun en lille smule kortere end "hovedlangsiden". De to er forbundet via et lille hårnålesving, hvilket kunne give en lille overhaling's mulighed, inden man er tilbage ved start.
Schumacher har taget mange mærkelige sving siden sidste uge, da han annoncerede at han ikke ville kører mere i denne sæson, men nu tyder alt på at han alligevel slider lidt på asfalten i de to sidste og meget afgørende løb. Han tilføjede iøvrigt følgende til en Ferrari pressekonference i Malaysia imorges: "Det er kun en selv, der bestemmer hvad man vil. Jeg har set historierne om at Luca (Ferrrari's præcident) skulle have snakket med mig, og opfordret mig til at kører, men jeg mener at jeg er afhængig nok til selv at bestemme. Jeg har ikke brug for at nogen der kommer med forslag om, hvorvidt jeg kører eller ej.
Efter jeg havde besluttet ikke at kører før næste sæson, p.g.a. smerten i mit ben, bad holdet mig om at teste lidt til næste år, og jeg sagde at jeg kunne klare 5 omgange. Men da jeg så sad i bilen igen og kørte følte jeg ingen smerte og jeg havde stor lyst til at kører. Jeg følte mig meget komfortabel i bilen og jeg er glad for at jeg besluttede at kører alligevel. Jeg kan ikke kører optimalt endnu, men jeg er tilbage for at vinde!"
"Vi er faldet tilbage til en 6. plads i konstruktørernes mesterskab og det kan ske at være vores slutposition," sagde Wurz. Både Wurz og Giancarlo Fisichella, hans holdkammerat, er meget opsatte på at vise hvad de er værd, og siden ingen før har prøvet Sepang banen, er dette måske lige stedet. Sidst Benetton fik points var i det østrigske grand prix, hvor Wurz fik en 5. plads.
Benneton sætter deres lid til nyt udstyr som de har fremskaffet. Der er her tale om nyt aerodynamisk udstyr m.m., men om de kan holde deres største rivaler på afstand, får vi jo at se.
"Mika er stadig min favorit," siger Watson, som selv har kørt for Ferrari og blev nr. 2 i sæsonen 1982. "Han kan stadig vinde de sidste to løb og dermed difinitivt afgøre det. Men Michael Schumacher sætter nu ekstra spændig ind ved at vende tilbage netop nu. Jeg er sikker på at Mika hellere havde set Michael ude på "sidelinien". Alene Michael's tilstedeværelse løfter Ferrari moralen. Hvis det var meeningen at sætte et fyrværkeri igang, så er det vel lykkedes meget godt, da man satte Michael ind igen!"
Watson, som nu kommentere, mener at Hakkinen skulle have taget sejren mens Schumacher var væk. "Mika burde havde vundet for længe siden, men der har været et hav af fejl fra både ham og teamet og det har sat yderlige pres på ham," tilføjede Watson. "Mika er 2 points foran, men han ville hellere havde haft 10 eller 12 points, hvilket der også har været mulighed for, specielt fordi ingen kender den nye bane har han brug for forspringet. Man kan jo heller ikke afskrive den stærke Ralf Schumacher i Williams, Jarno Trulli eller Stewart. De kan jo sagtens ændre løbet radikalt. Ferrari har haft fire dårlige løb i træk og alligevel er Mclaren kun 2 points foran, det må være forfærdligt at være Hakkinen. Eddie skal derimod give alt hvad han har, for at blive ved med at være med til at afgøre denne sæson. Og så skal han håbe på holdet også er opsat på at vinde," sluttede Watson.
Noget helt andet bliver det at afprøve disse teorier i praksis, tilsat det effektfulde ekstra krydderi som kun denne bane kan byde på: tropiske regnskyl der kan komme som et dæmningsbrud, og stoppe lige så brat. Vejgreb og den virkelige ideallinie bliver nok de vigtigste faktorer, der skal afprøves i testkørslerne fredag og lørdag. Til disse kørsler vil begge Prost racerne blive udstyret med Peugeots nyeste motor, Evolution 7, mens selve løbet for første gang køres med Evolution 5 motoren. Dette er et skridt videre i forhold til det Europæiske Grand Prix, hvor man brugte Evolution 4 i konkurrencen, men ligeledes anvendte Evolution 7 til kvalifikationen.
Prosts kører for 2000-sæsonen, Nick Heidfeld var sidste uge i Barcelona betroet opgaven med at teste holdets biler som forberedelse til sæsonafslutningen i Asien. Her afprøvede han forskellige set-ups for såvel det normale AP02 chassis, som den modificerede A2B udgave udstyret med den seneste Peugeot motor, A20. Desværre betød elektroniske problemer om onsdagen, at Heidfeld ikke fik kørt særlig meget, og om torsdagen afskar problemer med olietrykket ham fra at sætte mere end 2 omgangstider. Nick Heidfeld fik dog i alt kørt 126 omgange med det normale AP02 chassis og det menes at forberedelserne til Grand Prix'erne i Malaysia og Japan er forløbet tilfredsstillende, trods alt.
I øvrigt så er Shinji Nakano blevet hyret som reservekører i Jordan teamet. Specielt med henblik på hvis Damon Hill alligevel ikke stiller op!