Vi vender tilbage med flere oplysninger efterhånden som vi modtager dem.
Held og lykke Thomas.
Andrew Craig fra CART og Tony George fra IRL har ellers haft jævnlige møder i det sidste halve år, men meldingen fra George er nu, at han ikke ser nogen grund til at fusionere med CART. Dermed er forhandlinger afsluttet i denne omgang.
IRL går nu i gang med at planlægge deres løbskalendere frem til og med 2004, så indtil da, ser det ikke alt for lyst ud med en evt. fusion. Løbskalenderen i IRL har i år bestået af 11 løb på 8 forskellige baner - og alle disse køres på oval-baner. CART serien har derimod hele 20 løb i dette års løbskalender og disse fordeler sig på både almindelige racerbaner, bybaner og 3 forskellige former for oval-baner.
Udover at det var en skuffelse for Craig, så var det også skuffende for team-ejerne Barry Green, Bobby Rahal og Derrick Walker, der siden marts har forsøgt at genforene de to serier. Især de tre team-ejere mener, at det er et klart tilbageskridt for open-wheel motorsporten i USA.
Det helt store stridspunkt har, som førnævnt, drejet sig om motortypen i en evt. samlet serie. I modsætning til CART, hvor hvert team leaser en motor hos én af de 4 motorfrabrikanter (Honda, Ford, Mercedes og Toyota), så køber hvert team i IRL motorer fra henholdsvis Oldsmobile (General Motors) og Nissan. Omkostningerne er derfor betydelig lavere i IRL end i CART. En Champ Car er f.eks. ca. 3 gange så dyr som en Indy Car. En anden stor forskel er, at Turbo-motorer stadig er tilladt i CART, hvilket selvfølgelig bevirker, at en Champ Car har betydelig flere HK end en Indy Car. General Motors har været den dominerende motorfrabrikant i IRL i de sidste 3 sæsoner. De har nemlig vundet alle løb i denne serie siden 1997.
Motorfabrikanterne i de to serier har derfor stået stejlt på deres individuelle krav, og netop dette har været en afgørende faktor i de sammebrudte forhandlinger.
Der er ingen tvivl om, at sammenbruddet i forhandlinger måske på længere sigt kan være dødsdommen for én af de to serier. Siden bruddet efter 1995 sæsonen har begge serier mistet alvorligt terræn i forhold til NASCAR. Derfor burde det være i alles interesser, at få én samlet, og ikke mindst slagkraftig motorsportsserie, men de netop sammenbrudte forhandlinger sætter for alvor en stopper for enhver forhåbning for dette - i hvert fald indtil videre.
www.cart.dk