Bobby Rahal:
"Det bliver helt sikkert en stor udfordring, men jeg ved at Jaguar hengiver sig sporten, og at den prioriteres højt. Det hele er et spørgsmål om at finde problemerne, og få de rigtige folk til at finde ud af hvordan vi kan løse dem".
Der har været megen snak om Rahals skift til Formel-1, vil han kunne gå direkte fra et CART team til et Formel-1 team, og omstille sig fra en helt anden motorsportskultur? Selv mener Rahal at det ikke betyder så meget hvilken form for motorsport man arbejder med, i alle tilfælde vil hans arbejde være at lede og organisere, uanset om det var CART eller Formel-1.
Selvom Jaguar har haft en elendig sæson, hvor der kun er scoret 3 point indtil videre, er Rahal fortrøstningsfuld for den kommende sæson, og mener at han kan banke holdet på plads i toppen af formel-1 feltet.
Bobby Rahal:
"Jeg mener potentialet er enormt. Som tidligere nævnt, er Jaguars hengivenhed 100 procent til stede, så det er ikke der problemerne skal findes. Jeg ville aldrig have accepteret dette jobtilbud, hvis ikke jeg var fuldstændig overbevist om at Jaguar går ind i projektet med liv ig sjæl".
Bobby Rahal er allerede at finde i pitten hos Jaguar, men træder først rigtig til efter sæsonens afslutning. Om Rahal er den rigitge mand for Jaguar kan man vel diskutere frem og tilbage i lang tid, men forandringen fryder, da der uden tvivl skal ske markante ændringer i teamstrukturen, hvis Jaguar vil op og spise kirsebær med Ferrari og McLaren.
Det er stadig på tale at Green skal til BAR, dog uden at det bliver på Pollocks bekostning. Green skulle i så fald fungere som med-manager til Pollock, men om det er en holdbar løsning er nok lidt tvivlsomt. Craig Pollock selv udtaler at han ikke vil tage stilling til hvem der skal lede og fordele arbejdet hos BAR, men at beslutningen skal tages af aktionærerne, og at den beslutning må være gældende uanset udfaldet. Der er ingen tvivl om at Honda har meget at skulle have sagt, navnlig når man tager Hondas trussel om omprioritering mellem BAR og Jordan i betragtning. Det tyder altså på at Pollock kan føle sig rimelig sikker på sin post, og at Barry Green vil spille en sekundær rolle når afgørelserne træffes.
Han har nu kastet sig over den nye opgave, og er begyndt at se på et par ideer til næste års Benetton - den sidste Benetton-racer. "Benetton har normalt der racere tidligt klar i det nye år, men denne gang vil raceren ikke rulle før slutningen af januar," siger Gascoyne og tilføjer at han får lov at sætte sit fingeraftryk på raceren.
Rygterne vil endvidere også vide at Flavio Briatore måtte hoste op med godt 3 millioner kroner for at få Gascoyne løst fra kontrakten. Officielt siger Jordan og Benetton at de har det godt med hinanden - men mon bankmanden Eddie Jordan har ladet Gascoyne forlade uden omkostninger? Næppe - og da slet ikke til en konkurrent.
Så er det for tiden mere attraktivt at være ansat hos Ferrari: Hele teamet nyder i disse dage de thailandske strande ved Phuket, i selskab med det andet italienske team, Minardi. Gaston Mazzacane er sammen med resten af teamet, men Marc Gene er taget til Filippinerne, ligesom Alex Wurz. Imens tilbringer Giancarlo Fisichella fridagene sammen med sin kone og datter på beach resortet 'Bali's Club Meditérranée'. Her kan de risikere at støde ind i Nick Heidfeld og Johnny Herbert, der ser frem til den afskedsfest Jaguar planlægger for ham. Alain Prost har også sendt teamet til Bali, men selv er han vendt tilbage til Europa for at lade op i Frankrig. Jean Alesi og hans japanske hustru Kumiko Goto er heller ikke med: De er taget til Tokyo, hvor Alesi ejer en italiensk restaurant. Eddie Irvine er også familiemenneske. Han er i Macao for at bruge lidt 'quality time' på datteren Zoë.
Jacques Villeneuve skal findes i Indonesien, men præcist hvor ville han ikke ud med. Ricardo Zonta og Heinz-Harald Frentzen er begge på Langkawi, en ø i det nordlige Malaysia, mens Mika Hakkinen oplever storbylivet i Singpore. David Coulthard har derimod ikke fri, men er sendt på en PR-mission for McLaren-Mercedes. I den sydlige del af Malaysia ferie daser Jenson Button med sin far som chaperone, som sædvanlig. Holdkammeraten hos Williams, Ralf Schumacher, blev dog ikke i Østen længe. Han er taget tilbage til Europa, i lighed med Jarno Trulli og Arrows-kørerene, Pedro de la Rosa og Jos Verstappen.
En sådan situation vil udløse en interessant kamp om et fremtidigt Japansk Grand Prix, mellem Honda, der ejer Suzuka og Toyota, der efter planen skal køre Formel 1 i 2002.
Rygterne omkring et eventuelt salg af Fuji til Toyota har cirkuleret i mindst to år, men de blev vakt til live igen nogle dage før det japanske Grand Prix. Fuji har tidligere været benyttet i Formel 1 sammenhæng, hvor de to første japanske løb blev holdt i 1976 og 1977.
Formel 1's løbsarkitet Hermann Tilke, har efter sigende besøgt Fuji, og sagt god for den, dog er det nødvendigt med ændringer. Fuji er betydeligt tættere på Tokya end Suzuka, hvor den nærmeste by er Nagoya.
Julia Jensen
"Jeg tror, at vi er nået igennem en periode, som havde en næsten selvødelæggende effekt på og i teamet. Det har været spild af en masse god tid. Vi må indse, at det er altså hård arbejde der skal til, intet er let, så der skal arbejdes, og jeg tror at vi nu har lært lektien. Det bliver heller ikke nemt i Grand Prix'et. Hvis vi skal forbedre vores position, skal vi have mindst tre point for at kunne overhale Sauber, og fem for at komme foran Arrows. Så vi behøver et vist held. Der er måske 3 -5 teams, som kan kæmpe om disse points, så det bliver en hård konkurrence. Vi skal tage os sammen, det nytter ikke at køre rundt i cirkler, og se hvad det ender med."
Modsat Gary Andersons lidt pessimistiske toner, så er teamets nye chef, Bobby Rahal, meget mere fortrøstningsfuld, dvs. det var han i hvert fald efter Japans Grand Prix. Men der er meget at kikke på i Jaguar teamet, så hans periode med at iagttage og lære, inden han tiltræder officielt senere på året, skal nok give ham nogle artige overraskelser. Men han virker meget optimistisk, og med ansættelsen af en ny aerodynamisk designer, må det et eller andet sted, kunne forbedre nogle ting hos det hårdt plagede team.
"Hvis jeg kan komme mellem de 4 første i Malaysia, og Jacques Villeneuve udgår eller ikke kommer mellem 6 første, så har jeg chancen for at komme foran Jacques Villeneuve" siger Button
Button har foreløbigt 12 point, mens Jacques Villeneuve har 15 point. Men Button skal være forsigtig, for Heinz Herald Frentzen er kun 1 point efter den unge brite. Så en fejl i det sidste løb, kan sende Button ned på en 9. plads
Gerhard Berger som er BMW's motorsport direktør, er sikker på at Button ender på 7. pladsen når regnskabet er gjort op.
Gerhard Berger siger at man vil gøre alt for at, både R. Schumacher og Button vil få det bedste materiel stillet til rådighed, for at sikre teamets 3. plads i konstruktørernes mesterskab.
Mark Blundell skal arbejde sammen med den anden testkører for teamet, Alexander Wurz.
McLaren teamet vil med ansættelsen af en ny testkører, bruge meget tid på at teste, men samtidigt så får teamets 2 kørere også mulighed for at slappe mere af mellem løbene til næste år, da de slipper for at teste så meget.
Alain Prost siger at hvis man havde den samme ledelse og organisation den gang, så vil han også havde vundet den eftertragtet titel til teamet.
Alain Prost forklarer lidt om forskellen " Jeg mener at den største forskel mellem i dag, og for 10 år siden, er at selv om de ikke havde vundet titlen før Michael Schumacher kom til teamet, så har man bevaret motivation, og arbejdet hårdt for at gøre raceren bedre hele tiden. Det gjorde man ikke for 10 år siden. Nu er man 100% fokuseret på Michael Schumacher, og hans tilbagemeldinger om raceren. Så er Michael Schumacher god i alt slags vejr, og han deltager stort set i alle de test teamet laver, både de private og de officiel test, og det er med til at styrke teamet.
Han vælger ikke den som ellers betragtes som 'skolens bedste'. Nej, han tager Mika Hakkinen. "Jeg mener at Mika er en særlig kører, og hvis jeg var teamejer ville jeg ansætte ham frem for Michael," siger Coulthard ligeud. Nu skal det vist også siges at Coulthard har fået et meget dårligt forhold til Schumacher de senere år. Da han debuterede i 1994 hvor han overtog Ayrton Sennas sæde, var Schumacher og Coulthard på bølgelængde. Men den berygtede episode på Spa i 1998 ændrede alt.
Siden sammenstødet og de verbale overfald har der været kølig luft mellem de to kørere. Derfor vil Coulthard hellere støtte Mika Hakkinen. Men Coulthard begrunder også hvorfor han foretrækker Hakkinen. "Mika er en af de hurtigste i Formel 1, og der er ikke noget andet der motivere mere end en holdkammerat der kører hurtigere. Det betyder at man ikke kan sige at raceren ikke kan køre hurtigere," siger skotten. Han peger på at det har en selvforstærkende virkning at de kan presse hinanden. "Jeg kan ikke lide at se ham køre hurtigere end mig, ligeså meget som han kan lide at jeg er hurtigere end ham, og det giver et stærkt forhold mellem os," siger Coulthard.
Dermed lægger han op til at de agerer mere som et team, end hos Ferrari hvor det er tydeligt for enhver hvem teamet er bygget op omkring. At Schumacher så måske nok er bedre end Hakkinen ville måske også være mere demotiverende for skotten, da han sandsynligvis ville få meget svært ved at få et ord indført, endsige at slå tyskeren. "Jeg tror at Mika er hurtigere over en omgang, mens Michael kører hårdere i racet, fordi der er flere eksempler på race end der er hos Mika. Men når Mika er i front er han utrolig," siger Coulthard.
Det er Jacques Villeneuve og David Coulthard der står for skud - den ene mere end den anden. "Det er altid de samme kørere som jeg har problemer med - David Coulthard og Jacques Villeneuve," siger den nykårede verdensmester til det tyske blad Bild.
De to kørere har været meget kritiske overfor Schumachers kørerstil og starter i denne sæson, og der er blevet talt med store bogstaver kørerne imellem. 'Problemet' med Villeneuve opstod i finalen på Jerez i 1997, hvor Schumacher kørte ind i canadieren, hvilket førte til masser af ballade. Coulthard og Schumacher fik 'problemer' med hinanden efter løbet på Spa i 1998. Egentlig er tyskeren mest af alt træt af at de råber op - men aldrig taler til ham! "De taler og beklager sig hele tiden, men de siger aldrig noget til mig ansigt til ansigt," siger Michael Schumacher.
Coulthard får også en bredside med på vejen for hans opførsel i 1998 på Spa. "Jeg ved ikke hvad Coulthard havde i sinde. Jeg ved blot at jeg ikke kunne undgå sammenstød - ikke en chance," siger han og husker tilbage på al balladen hvor der var tæt på at opstå slåskamp i depotet fordi Schumacher mente at skotten ville slå ham ihjel. Formelt har de begravet stridsøksen over sammenstødet, men der dukker et par kommentarer op hist og her.
Dog er han villig til at indrømme sin fejl i 1997. "Villeneuve var på indersiden og jeg forsøge at lukke døren hvor der ikke var lukketid. Jeg var for sent på den. I det øjeblik tænkte jeg ikke og jeg reagerede blot," siger Schumacher, og henviser til sin instinktive kørsel. Man kan så spørge sig selv om de starter han fyrer af er instinktive eller gennemtænkte.
Mens han har meget lidt tilovers for Villeneuve og Coulthard, så har han meget stor respekt for Mika Hakkinen. "Mika er anderledes. Han er en stor sportsmand, som altid er fair på og udenfor banen. Hvis vi har et problem så løser vi det selv," siger tyskeren. Rart at to de VM-rivaler kan opføre sig så pænt!
Teamet bruge den bløde compound og derfor var franskmanden i stand til at sætte en supertid der løb på 1:13,50. Det var sidste testdag for franskmanden, der på behørig vis blev takket med en mindre fest. Panis tog sorgerne på forskud og mødte op til testen med den nye F1-trendy frisure - intet hår.
Hos Arrows fik man for første gang prøvet den nye AMT-motor og testen gik rimelig godt for teamet. "Det er stadig for tidligt at kommentere motorens præstation. Indtil videre er det gået godt og jeg er virkelig overrasket," siger de la Rosa.
Testtider fra Valencia, torsdag den 12. oktober 2000
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:13,50 | 135 |
Pedro de la Rosa | Arrows-AMT | 1:16,51 | 62 |
Ferrari forbereder sig fortsat til løbet i Malaysia, selvom de for så vidt egentlig ikke har brug for at teste, da de blot skal sikre sig 3 point for at vinde konstruktørernes VM. Testen bruges da også til at se på dele og mulige komponenter til næste års racer, så det er ikke kun for sjov at Badoer ruller rundt på Mugello.
550 kilometer blev det til torsdag - eller 107 omgange. Bedste tid løb på 1:24,956, hvilket var over et sekund bedre end hans tid fra onsdag. Ferrari vender nu tilbage til Fiorano, hvor Badoer lige skal køre færdig inden han kan få bevilget en velfortjent weekend.
Årsagen: han bliver ikke hørt! "Jeg har fundet ud af at forslag der fremsættes indenfor er bedre end nogle der kommer udefra," siger Villeneuve. BAR-køreren har i år været særdeles meget efter Michael Schumacher i den fortsatte debat om opførsel i starten af løbene.
Så det er mere af nød end det er af lyst at Villeneuve melder sig ind i GPDA. "Jeg vil gerne finde ud af hvad der sker i diskussionerne og for at få indflydelse med mine ideer," siger Villeneuve.
EM.TV har nemlig en option på køb af yderlige 25% af aktierne fra den fond som Ecclestones kone, Slavica står bag. EM.TV vil gøre brug af optionen for at sikre sig aktier nok til at de kommer til at eje en tredjedel af SLEC - også at alle tre storaktionærer er lige store. Det vil betyde at Ecclestone vil miste en del af sin indflydelse, da han nu skal dele kagen med to andre.
Forhandlingerne mellem EM.TV og sammenslutningen af bilfirmaer begynder inden for meget kort tid, og hvis der kommer skub i forhandlingerne ventes det at omstruktureringen vil falde på plads inden årsskiftet. Sammenslutningen af bilfirmaerne mødtes i forrige uge for at tale det igennem og de bliver ført an af DaimlerChrysler og har også interesser fra Fiat, Ford, Renault, BMW - ja selv Peugeot bakker op om forslaget. Derudover ventes det også at Toyota deltager i forhandlingerne.
Bilfirmaerne er bekymrede over den teknologiske udvikling, og ser helst at Formel 1 fortsat har en god reklameværdi, således at Formel 1-løbene når ud til så mange som muligt, og ikke bliver begrænset af EM.TV's og Ecclestones ide om at gøre brug af digtitale betalingskanaler.
29. september 2000 - Topmøde i dag
Anderson håbet at Jaguar er heldige i Malaysia
Neil Ressler mener at løbet på Suzuka var teamets bedste. "Jeg vil sige at det var vores bedste weekend i år, og vi kunne godt have scoret point," siger Ressler. Gary Anderson tror det er muligt at få tre point i Malaysia! "Vi behøver tre point for at slå Sauber og fem for at slå Arrows," siger han og erkender at det nok vil blive svært da McLaren og Ferrari er udset til at tage de fire forreste pladser. "Så vi behøver lidt held for at det skal lykkes," siger Anderson og mener at fire-fem teams meget vel kan komme til at køre om de to sidste pointgivende pladser.