Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.10.2003
 Scott Dixon vandt IRL (ICS) og vil i Formel 1
 Japans Grand Prix - Set og sket - 2 del.
 
13.10.2003
 Japans Grand Prix - Set og sket - 1 del.
 

Hop til top14.10.2003

Scott Dixon vandt IRL (ICS) og vil i Formel 1

Scott Dixon vandt i weekenden IRL (ICS) mesterskabet, men vil ikke forsvare sit mesterskab næste år. Målet er Formel 1.

Scott Dixon fra New Zealand vandt i weekenden IRL (ICS) mesterskabet. Han har allerede fået tilbud om at forsvare sit nyvundne mesterskab næste år, men har takket pænt nej tak. Målet er som tidligere beskrevet her på sitet, at komme i Formel 1.

Scott Dixon har via sin manager, Stefan Johansson, allerede haft gang i det opsøgende arbejde. Scott Dixon har endda selv været til et enkelt Formel 1 løb i Europa for at kontakte flere forskellige team bosser. Ifølge hans mor, Glenys Dixon, er der en vis interesse for sønnen.

"Hvis han vil i Formel 1 vil han være testkører i et år. Han ønsker ikke bare at komme i en bil og så køre. McLaren tilbød at han kunne komme at teste, men Scott sagde nej tak fordi han havde et mesterskab der skulle vindes først."

Også ifølge hans mor, har Scott Dixon selv personligt talt med flere teams ved sit besøg i Formel 1 feltet. Om det så fører noget med sig, vil tiden vise. Flere steder antydes det at Toyota skulle være interesseret. Scott Dixon har i denne sæson kørt med Toyota motorer i IRL (ICS).

PDL  


Hop til top
Japans Grand Prix - Set og sket - 2 del.

I den nederste del af feltet skulle der kæmpes om placeringer. Den bedst mulige placering er et plus i forhold til sponsorer, tv-pengene og meget mere.

Sauber, 19 points:
Sauber skulle prøve at forsvare den femteplads som havde erobret på Indianapolis, men uheldet var ude. Nick Heidfeld fuldførte løbet men på den ikke pointgivende niendeplads. Han havde undervejs lidt kontroverser med Justin Wilson i Jaguar, hvilket satte ham lidt tilbage, men fik sig kæmpet op igen, men nåede ikke længere end til niendepladsen. Frentzen var derimod mere uheldig med sin deltagelse, og sine kollegaer. Efter løbet fik Ralf Schumacher den store skyld for at Frentzen måtte udgå. Ifølge Frentzen ramte Ralf Schumacher hans bil ret hårdt, hvorefter at Frentzen måtte i pit. Man konstaterede at der løb olie ud fra en ødelagt køler, men man satsede alligevel og sendte Frentzen ud igen. Men det holdt ikke så længe, så sagde motoren selv stop.

Jaguar, 18 points:
Jaguar deltog i et for dem meget skuffende løb. Begge biler kom godt nok i mål, men det var ikke et resultat man kunne glæde sig ret meget over. Efter den første analyse af resultatet, er man hos Jaguar kommet frem til at udover at man ikke havde den nødvendige fart i bilerne, også skulle kæmpe med et uforholdsvis stort dækslid. Spørgsmålet er så om ikke at man har valgt et forkert compound. Andre teams har ikke klaget - officielt - over dette. Nu må man i stedet glæde sig over at det trods alt har været en rimelig sæson, ikke mindst for Mark Webber som med sin kørsel har bragt flere positive ting frem i løbet af sæsonen.

Toyota, 16 points:
Toyota har haft en god fremgang i sæsonen. Men ikke nok til at man har kunnet rive sig løs fra bunden og komme længere op. I søndagens løb havde man nogle rigtig gode startplaceringer, men kun da Matta formåede at score points til teamet. Rookien har overgået teamets vel egentlige førstekører, Olivier Panis, med en difference på fire points. Toyota mener selv at man i første omgang blev offer for at have valgt en 3-stops strategi, et par af konkurrenterne der er placeret bedre kørte igennem på en 2-stops strategi. Begge biler kom i mål, hvilket er tilfredsstillende. I teamets kun andet år i feltet, har man lært endnu flere ting, som man kan tage med sig til de kommende sæsoner. Begge kørere har for så vidt været tilfredse med hvad man har opnået, men ved også at der er mere i vente. Cristiano da Matta må være en af de positive overraskelser, både i feltet og hos Toyota.

Jordan, 13 points:
Jordan igen igen uden points. Det har for Jordan desværre tilfældet lidt for ofte i denne sæson. Og søndag blev ingen undtagelse. En del af skylden blev kastet på benzinpåfyldningsanlægget som svigtede et par gange. Ralph Firman som kom i mål på en fjortendeplads, blev offer for anlæggets drilleri. I hans andet stint kom der faktisk for meget benzin i bilen, så han måtte køre rundt med for meget benzin, og dermed ekstra vægt. Ekstra vægt er lig med lidt lavere fart. Fisichella blev også offer for anlæggets drilleri. Modsat Firman som fik for meget benzin i bilen, så fik Fisichella for lidt. Det betød at han faktisk kørte tør ude på banen kort tid før at han skulle i pit anden gang, og dermed udgik han fra sit sidste løb hos Jordan.

Minardi, 0 points:
Minardi sluttede sæsonen uden points. Der har igen ikke været penge nok til at få det store ud af bilerne, udover at holde dem kørende. Minardi har dog sikret sig en rekord, eller rettere Nicolas Kiesa har. Han har fuldført de 5 løb han har deltaget i, og det har ingen andre rookie gjort før ham. Kiesa fik ret tidligt et problem med bilen. Bilen mistede noget af vejgrebet i de hurtigste sving. F.eks. i Spoon svinget kunne bagenden godt finde på at slå et slag, og på det sted kører man ca. 280 km/t. Det har siden vist sig at bunden af bilen faktisk sad løs og det gik ud over den downforce som skulle holde bilen bedre ved vejbanen. Verstappen valgte at køre i pit på omvarmn

PDL  


 

Hop til top13.10.2003

Japans Grand Prix - Set og sket - 1 del.

Spændingen blev bevaret til årets sidste GP, og faktisk til sidste omgang kunne der være spænding om udfaldet. Flere ting skulle gå i en højere enhed hvis ..

Man skal mange år tilbage for at opleve én så spændende sæson. Der var reelt kun nogle få omgange før mål at spændingen vel forsvandt. Til årets sidste løb var der 2 kandidater til titlen hos kørerne, ligesom der var 2 kandidater til konstruktørernes titel.

Ferrari, 158 points:
Dagens helt hos Ferrari må absolut være Barrichello. Da Michael Schumacher kun kunne starte som nr. 14, måtte Barrichello ordne paragrafferne for både Michael Schumacher og Ferrari, og det gjorde han til ug med kryds, bolle, slange og alt det andet. Skulle Michael Schumacher vinde sin sjette VM titel, skulle Barrichello vinde, da det vil forhindre Raikkonen i at samle de nødvendige 10 points. I konstruktørernes VM regnskab, var man ikke uheldige med at Williams ingen points fik. Teoretisk kunne Williams have vundet denne titel, mens McLaren kun kunne have nået andenpladsen - i teorien. Barrichello førte fra start til mål, kun afbrudt af nogle få omgange hvor Montoya kørte som lyn og torden indtil gearkassen svigtede pga. hydrauliske problemer. Michael Schumacher kørte for tæt på Takuma Sato, og mistede frontvingen på bilen. Det satte ham et øjeblik tilbage på 20 pladsen, men sluttede som nr. 8 og fik selv kørt det ene point hjem som han selv skulle sørge for at sikre sig titlen. Men det var Barrichello der i sæsonens sidste løb, sikrede Ferrari deres VM titel. Efter løbet var der selvfølgelig glæde i Ferrari teamet og dagens resultat og dermed sæsonens to titler. Michael Schumacher var kort efter løbet meget bevæget over hvad han har opnået. Barrichello udtrykte glæde, både over sin sejr, og over VM titlen til både MS og Ferrari. Ross Brawn mente at han var ved at blive for gammel til så stor spænding som han oplevede sæsonens sidste GP. Jean Todt sendte tankerne tilbage til sponsorerne, og tænkte på hvordan Gianni Agnelli og ikke mindst Enzo Ferrari mon ville have reageret. Resultat: Begge titler til Ferrari, den sjette titel til MS - den fjerde i træk.

Williams, 144 points:
Williams kom, så og tabte. Man havde håbet på i det mindste at kunne have kæmpet med om konstruktørernes titel, men den mulighed forsvandt hurtigt. I stedet blevet resultatet 0 points, og McLaren ubehageligt tæt på i stedet. McLaren kunne have vundet andenpladsen med lidt held, men det sørgede Barrichello for ikke skete. Montoya udgik allerede på niende omgang med en gearkasse der ikke kunne skifte gear pga. at det hydrauliske tryk var væk. Ralf Schumacher brillerede gennem weekenden med flere afkørsler - også i GP'et. Han var ligesom storebror Michael i pit for at få skiftet næsen på bilen efter et mindre sammenstød med - storebror Michael. Og da han også fik succes med at spinde af, var der ikke så meget at gøre. Ralf Schumacher sluttede løbet på 12 pladsen uden points.

McLaren, 142 points:
McLaren og kørerne gjorde hvad de kunne i årets sidste løb for at vinde titlen til Raikkonen, men det gik ikke. Man nåede ikke førstepladsen og da MS fik sit ene nødvendige point tillige med, så er spillet tabt. Man kan så spekulere i her bagefter om ikke McLaren skulle have satset mere på MP4-17D end udviklingen af 18'eren, som nu kun er en museumsgenstand. Erfaringerne og en del elementer kan man selvfølgelig tage med, men bilen kom aldrig ud at køre i et GP. Raikkonen var selvfølgelig skuffet, men med sin unge alder har han stadig fremtiden foran sig, så på med arbejdshandskerne og så se at komme videre. Det virkede som at McLaren bilerne manglede den sidste speed i det japanske GP for at vinde. Barrichello havde hele tiden overskuddet til at bevare sin yderst vigtige førsteplads. McLaren bilerne kørte fint og bortset fra den manglende speed, var kørerne tilfreds med bilerne. Men ikke med dækkene, Raikkonen klagede efter løbet over de to sidste sæt dæk. Nu skal der arbejdes videre med næste sæson.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk