Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.10.2005
 Kinas GP - 2. fri træning
 Kinas GP - 1. fri træning
 
13.10.2005
 Kinas GP - Dæk preview
 Kinas GP - Teams preview - Top 5
 

Hop til top14.10.2005

Kinas GP - 2. fri træning

Efter en stille start på dagens første fri træning, kom der hen mod slutningen virkelig fart på, og her viste McLarens testkører Pedro de la Rosa sig som den hurtigste - kan han gentage denne bedrift her i dagens anden fri træning?

Danske Nicolas Kiesa kørte 21 omgange i den første fri træning, han sluttede på plads 22. ud af de 24 kørere der var på banen.
Han deltagelse her i den anden fri træning afslutter hans Formel 1 deltagelse denne weekend, da testkørerne ikke må deltage i morgendagens to frie træninger.

2. fri træning:
TidHændelse
08:00 For anden gang i dag er der nu grønt lys i pitudkørslen for Formel 1 kørerne, første mand på banen er Zonta, og han følges af Doornbos, Kiesa, Albers, Liuzzi samt Karthikeyan.
08:01 de la Rosa, Klien og Monteiro på banen.
08:02 Pizzonia, Trulli og Webber på banen.
08:04 Denne fri trænings første tid:
Zonta - 1:38,322

Liuzzi - 1:38,056 - 1.- pl.
08:06 Albers - 1:1:40,879 - 3. pl.

de la Rosa - 1:37,724 - 1. pl.
Zonta - 1:37,822 - 2. pl.
Kun 0,098 sek. skiller de to kørere.
08:07 Kiesa - 1:42,416 - 10. pl.
08:08 de la Rosa - 1:36,530 - 1. pl.
Zonta - 1:36,919 - 2. pl.
Liuzzi - 1:37,151 - 3. pl.
08:09 Kiesa - 1:19,239 - 10. pl.

Webber - 1:36,956
3. pl.
Pizzonia - 1
AN  


Hop til top
Kinas GP - 1. fri træning

Årets sidste Formel 1 Grand Prix - Sinopec Chinese Grand Prix 2005 - starter i dag, hvor der køres to frie træninger, de er begge af af 60 minutters varighed, den første kommer her.

Temperaturene i Kina er her før starten følgende:
Luft: 230 C.
Bane:: 250 C.

1. fri træning
TidHændelse
05:00 Der er nu grønt lys i pitudkørslen - og 1. fri træning er i gang.
05:03 Så kører de første kørere på banen, det er:
Kiesa, Zonta, Liuzzi, de la Rosa, Doornbos, Karthikeyan, Monteiro, Albers, Fisichella samt R.Schumacher-
05:05 Sato, Button, Massa og Montoya på banen.
05:06 Raikkonen og Villeneuve på banen.
05:08 For samtlige kørere galdt at de kun kørte en installationsomgang, hvorefter de returnerede til pitten.

Zonta på banen for 2. gang.

Coulthard på banen.
05:09 de la Rosa på banen for 2. gang.
05:10 Kiesa på banen igen, han følges af Trulli og Klien der skal ud på deres første omgange.

Zonta og Coulthard tilbage i pitten.

Liussi på banen.
05:11 de la Rosa ind og ud af pitten.
05:14
AN  


 

Hop til top13.10.2005

Kinas GP - Dæk preview

Så er det sidste runde for i år for det såkaldte sorte guld. Dækkene er for længst forberedt og testet rundt om i Europa. Nu mangler de sidste ca. 305 km at blive kørt.

Dækkene har været genstand for megen debat i år. Reglen om forbudt dækskifte - undtagen ved punktering - har skabt en del uro. Værst gik det i det amerikanske GP, hvor Michelin meldte ud at deres dæk ikke var gode nok til lige dette løb. Resultatet blev et skandale GP og en dyr efterregning til Michelin. Nu skal de sidste kilometer i år køres i Kina. Dækkene er testet og er klare.

Michelin:
Michelin har for længst sikret sig dækkenes mesterskab og er ikke sen til at gøre opmærksom på dette. Det er også ok i og med at Bridgestone har været noget ude i tovene i år.
Dækkene bliver presset på den kinesiske bane. Med sine 5,4 km byder banen på flere typer sving hvor dækkene bliver presset. Samtidigt er der flere steder hvor der skal accelereres fra lav fart til høj fart, og det sætter også et vist pres på især bagdækkene. Men Michelin mener selv at de har de rigtige dæk klar, og er ganske fortrøstningsfulde forud for GP'et. Meget kommer til at afhænge af setuppet på bilerne. Bilerne vil ganske givet føles løse da man ikke kan køre med den downforce som banen egentlig kræver, fordi der også skal sikres en høj fart på langsiden. Derfor bliver et mekanisk grip af stor betydning for deres teams. Michelin nævner ikke et ord om hvilke dæk man tager med til Kina, men mon ikke det bliver i den midterste del af skalaen. Banen lægger op til det med sine mange sving - holdbarheden taget i betragtning.

Bridgestone:
Bridgestone giver i deres preview udtryk for at sæsonen har været lidt af en nedtur. Det er der vist flere andre der har opdaget før dem. Men alligevel vil Bridgestone gøre deres bedste for at M. Schumacher får det bedst mulige resultat med hjem. Bridgestone meddeler at de tager ikke mindre end 4 forskellige tørvejrs compounds med til Kina. Og det bliver typer i området medium til blød. Det kan tyde på at man ikke er helt sikker på hvilken type der passer bedst i kombinationen bil og bane. Normalt er der to typer at vælge imellem - max. tre ved enkelte lejligheder. Men her er altså hele 4 at vælge imellem. Dækkene er udvalgt ved en test på Paul Ricard i Frankrig - hvor Ferrari forestod testen. Altså er det Ferrari der i et vist omfang har bestemt compounds. Det er så op til de andre Bridgestone teams at vælge ud fra de muligheder der er til stede i Kina.

Nu får dækfirmaerne noget at se til. Når sæsonens sidste løb er kørt søndag, starter forberedelserne for alvor frem mod næste sæson. Men i hvilken retning skal man gå? Michelin har meldt ud at de gerne vil slippe et par af deres teams, mens Bridgestone siger af hjertet tak til de som skifter. Et par teams har allerede meldt ud at de skifter. Næste faktor er at FIA arbejder med en ændring af reglementet - i første omgang udsendt forslag om et ændret dækreglement til næste sæson. Altså bøjer FIA sig i støvet i erkendelse af at ét sæt dæk til kvalifikation og løb ikke er nogen succes. Meningen var at stoppe den dyre udvikling, men det har vist sig ikke at være nogen succes. Samtidigt skulle det også sikre flere en større sikkerhed samt flere overhalinger. Sikkerheden så vi bevist at den ikke fungerer. Først skandalen på Indianapolis, siden Raikkonens dramatiske ulykke hvor et dæk var flat-spottet. Samtidigt barsles der igen igen med et nyt kvalifikationsformat, men mere om det senere.

PDL  


Hop til top
Kinas GP - Teams preview - Top 5

Årets sidste GP. Her skal det afgøres hvem der vinder årets konstruktørmesterskab. Bliver det Renault eller McLaren? De andre teams kan intet nå.

Renault og McLaren skal kæmpe om laurbærrene. De andre teams kan intet nå, ej heller at gøre noget ved deres placering. I kørernes mesterskab mangles der at få afgjort de sidste placeringer. Mest spændende er vel kampen/duellen om Montoya eller M. Schumacher bliver nr. 3.

Renault:
Renault har sikret sig kørernes mesterskab. Nu er det sidste mulighed for også at sikre sig konstruktørernes mesterskab. Renault kan tåle at tabe et point i forhold til McLaren. Ved pointlighed er det McLaren der vinder i kraft af flest sejre. Fernando Alonso kommer til Kina for at køre stærkt. Den tidligere måske konservative kørestil for at sikre sig kørernes mesterskab, er kastet væk. Nu gælder det om at sikre Renault flest mulige points. Han følte at han kunne køre op med McLaren bilerne i Japan, men nu er det anden bane, og betingelserne er ikke de samme. Dog får han en ny motor i bilen, og det kan hjælpe ham og teamet. Fisichella har kun et mål - flest mulige points. Groft sagt vil Renault være tilfredse med eksempelvis én anden og én tredjeplads. Der findes andre modeller, men McLaren må ikke få én et-to sejr, mens Renault kørerne skal kile sig ind mellem de to McLaren kører. Den før omtalte nye motor bliver det Renault selv kalder en "E" specifikation. Det er ikke en decideret opgradering, ej heller én speciel udviklet ét løbs motor. Men der er dele i som ændrer specifikation for motoren. Disse dele er ifølge Renault selv kun holdbare i op til 700 km. Det er så ikke noget problem i og med at det er det sidste løb i år. Hos Renault glæder man sig til kampen med McLaren, og selvfølgelig med Renault som vinder, når pointene er talt sammen.

McLaren:
McLaren vil vinde konstruktørernes mesterskab. Til det formål skal man bruge mindst 2 points mere end Renault i det kinesiske GP. Og det er det kørerne er der for. Det er også det at hele teamet er fokuseret på. Og med det tempo som én McLaren racer kan præstere, er det vel heller ikke umuligt. Så er det jo det med de ubekendte faktorer. Dækslid, vejret, motorskifte og mange andre ting. Det er faktorer som man ikke altid er herre over, og det er vel nok noget af det man hos McLaren frygter mest. Der er ingen tvivl om hvad kørerne har i hovedet og er motiverede for.

Ferrari:
Ferrari har sikret sig tredjepladsen i årets konstruktørmesterskab. Så for teamet gælder der kun en ting - at få M. Schumacher på tredjepladsen i kørernes mesterskab. Det kræver kun en ting som dog kan være yderst vanskelig. Han skal placere sig bedre end Montoya. Der er ingen tvivl om at Ferrari vil gøre deres til at det lykkes. Barrichello kan intet nå. Hans formkurve er meget lav, ligesom hans motivation også må være nærmest næsten ikkeeksisterende. Han gør det han skal og ikke mere. Ferrari har dog forberedt sig godt og grundigt. M. Schumachers placering i det japanske var ikke helt tilfældig, og kan teamet bevare gejsten i det sidste GP i år, er det muligt med en placering mere i pointene.

Toyota:
Med Trullis tidlige exit i det japanske GP, var håbet om en tredjeplads væk for Toyota. Nu kan de kun gøre deres bedste for at vise flaget nok en gang i det asiatiske. Trulli har ydermere det problem, at han ikke kørte det kinesiske GP sidste år, så han får en travl dag fredag med at lære banen at kende. Han mener dog ikke at han behøver ret meget mere end ca. 10 omgange før han har banens rytme i kroppen. R. Schumacher synes at banen er meget spændende og visse steder skal der virkelig holdes på, ellers tabes der for meget tid. Mike Gascoyne har nogle ideer til hvordan bilerne skal sættes op. Selvom intet kan nås, skal der stadig skabes et så godt resultat som muligt i årets sidste løb, mener altså Mike Gascoyne.

Williams:
Williams er i samme situation som Toyota - teamet kan intet nå. Kun kørernes placeringer kan forbedres. Det

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk