"Alle fortæller mig at jeg skal hjælpe Michael meget. Jeg ved det godt. Vi var formidable på Suzuka i 97 og vi har alle muligheder for at gentage det," siger Irvine, der har været udsat for pressens spekulationer om at han var på vej ud af teamet og skulle erstattes af Jean Alesi. Eddie Irvine debuterede på Suzuka i 1993 hos Jordan hvor kørte et point hjem i debutløbet, og endda også fik en på 'kassen' af Ayrton Senna efter løbet.
På den anden side tager Max Mosley dopingproblemet alvorligt, og derfor bliver der hvert år foretaget to test om året - uden at det har vist nogen former for problemer. Sidste gang der egentlig var et dopingproblem var under det europæiske grand prix i 1995 som fandt sted på Nürburgring. Både Barrichello og den nuværende CART-kører Max Papis havde problemer med en forkølelse, og havde taget medicin som blev sporet i testen, men sagen blev lukket da der blot var tale om indtagelse af medicin.
Nu siges at Saubers testkører, østrigeren Jürg Müller, vil gøre nummeret efter. Müller var midt i denne sæson blevet stillet Johnny Herberts sæde for 99 sæsonen i udsigt; men da nyheden kom at Saubers andenkører ville blive Pedro Diniz i 99, blev åbenlys for Müller at søge alternative græsgange til Formel 1.
I fortsættelse heraf skal han nu teste Arciero-Wells teamet og får
sandsynligvis sædet, der står tomt efter Robby Gordon forlod teamet. I følge
hans manager, er det bedre at køre for et konkurencedygtigt CART team end i
bagerste ende i Formel 1 feltet.
( KLH )
Craig Pollock:
"Teamet udfører i øjeblikket et stort stykke udviklingsarbejde. Ved at give et 'ekstra stærkt
eftertryk' i analysen af data, har vi været i stand til markant at fortsætte designet af den nye bil. Jeg
er mest imponeret over det arbejde som er gennemført her på Silverstone og på fabrikken i
Brackley. Vores nye testkører, Jean-Christophe Boullion giver meget værdifulde tekniske input i
udviklingen af bilen. Jeg er glad for at se den kemi der er mellem Jean-Christophe, mekanikerne og
ingeniørerne har vist sig at være meget succesfuld."
Robert Synge:
"I denne uge har vi
vort fokus rette mod gearkasse-software, ved at foretage ændringer og forsøge med forskellige
opsætning. Vi har også testet ophæng, inklusiv evaluering af forskellige dæmpere fra
leverandørerne af chokdæmpere. Vi har arbejdet med bremsesystemer og løst det problem vi var
udsat for i går. Alligevel er vi ikke helt tilfredse med det eksisterende system, og vi vil stadig teste
forskellige muligheder så vi kan give Jean-Christophe Boullion en bedre følelse for bremsepedalen.
Med hensyn til motoren, virker alt godt. Kølings- og hydrauliksystemerne reagerer godt. Vores
udviklingsarbejde er indenfor skemaet og vi vil gennemføre mærkbare fordele."
Jean-Christophe Boullion:
"Uheldigvis blev vi lidt hindret af vejret til morgen og vi var ikke i
stand til at køre lange distancer men vi skal hente det ind til eftermiddag da vejret er klaret op! Vi
har fundet en god balance i bilen til at teste elektroniksystemer. Vi har med succes forsøgt
forskellige elektronikkasser til motoren og vi vil fortsætte med at teste elektronik- og
hydraulikprogrammerne i morgen."
Det amerikanske dækfirma foretager 2 parallelle testsessions i denne uge: Den ene med Ferrari på deres testbaner, Mugello og Fiorano, den anden med Williams på Magny Cours i Frankrig.
Dataene fra begge team test vil blive samordnet før dækspecifikationer til det Japanske Grand Prix fastlægges. Dette må nødvendigvis ske i indeværende uge for at give tilstrækkelig tid til fremstilling og afskibning af dækkene til det fjerne østen.
Man regner med at team'ene arbejder med et reduceret antal dæk i forhold til de mange typer, der var repræsenteret på Barcelona for fjorten dage siden. Det forventes, at Goodyear vil være i stand til at finde op til 0,5 sek. på en bane som Suzuka med de nye dæk.
Man regner til gengæld med at Brigdestone stiller op med en af de eksisterende typer dæk til løbet.
En andet emne Goodyear skal forholde sig til i denne uge er spørgsmålet om tilbagetrækning fra Formel 1, hvis de vil undgå at få tommelskruerne på af den lovgivende magt, FIA World Council, der mødes torsdag. Rygterne vil vide, at man har til hensigt at udforme en ny regel, der påbyder dækfabrikanter at give et års varsel ved deltagelse eller tilbagetrækning.
Goodyear sagde officielt for et år siden, at de ville forlade F1; men snakker
dog stadigvæk med Ferrari om 99 sæsonen. Så det kan blive problematisk, hvis
den nye regel vedtages.
( KLH )
Dato | Land | |
1 | 7. marts | Australien |
2 | 28. marts | Brasilien |
3 | 11. april | Argentina eller Kina |
4 | 2. maj | San Marino |
5 | 16. maj | Monaco |
6 | 30. maj | Spanien |
7 | 13. juni | Canada |
8 | 27. juni | Frankrig |
9 | 11. juli | England |
10 | 25. juli | Østrig |
11 | 1. august | Tyskland |
12 | AN Ejeren af Target Chip Ganassi annoncerede i dag, at han havde underskrevet med
Juan Pablo Montoya for 99 sæsonen for sin Tre-dobbelte Cart mester team. De
finansielle betingelser for kontrakten er ikke endelig afsluttet, hvilket har
medført nogen forvirring om kontraktens gyldighed.
Den 23-årige columbianer efterfølger den dobbelte Cartmester Alex Zanardi, der
har fået en tre-årig kontrakt med Williams begyndende i 1999.
Montoua vandt for nylig F3000 mesterskabet for hans Super Nova Team bl.a. foran danske Jason Watt, og blev undervejs til mesterskabet registreret for 7 pole-positions og 4 sejre. Han har ligeledes igennem 98-sæsonen været officiel testkører for Winfield Williams team. Montoya vil deltage i de officielle tests for Williams på Magny Cours fra den 12. Til 14. Oktober, hvorefter jobbet for Target Chip Ganassi vil begynde med planlagte tests på såvel gade- som ovalbaner i Homestead og Fontana. " Jeg er meget tilfreds med, at Juan Pablo bliver medlem af teamet næste år, og efter at have overværet testene for 14 dage siden i Barcelona også meget imponeret " udtalte Chip Ganassi og fortsatte: " Han kommer med en anbefaling fra Williams folkene, og er i besiddelse af både de nødvendige evner og mod for at blive en værdifuld kører for os " Montoya havde følgende at sige: " Jeg er meget spændt på at køre for Target Ganassi og det er den store mulighed for mig at slutte sig til et team med så meget succes og øjeblikkets topteam i Cart-serien. Chip Ganassi er eneejer, tidl. mester Jimmy Vasser en god teamkammerat , et meget erfarent team og sluttelig er den tekniske opbakning fantastiks. Serien utroligt ufordrende, så alt-i-alt en rigtig god situation ! Og Alex har ikke andet end positiv at sige om teamet, så jeg ser frem til at begynde ! " Williams teamets chef, Frank Williams, havde følgende kommentarer: " Vi er lettet over at Juan Pablo's karriere nu tager dette kæmpeskridt fremad, og er overbevist om, at Target Ganassi vil give ham de rette muligheder for en videre udvikling af hans evner og mod ". Montoya's overflyttelse til den højt værdsatte ChampCar serie beviser værdien af det europæiske Fomel 3000 mesterskab, og vi ønsker ham al mulig held og lykke ! " Montoya begyndte karrieren i fem-års alderen i Go-kart og deltog i World cuppen i både 90 & 91. Han sluttede det nationale amerikanske mesterskab i Swift i 93 med 7 pole og 7 sejre.
I 95 blev det med 4 poles og 4 sejre ( Jan Magnussen 14 sejre i 94 ! ) til en
sammenlagt tredjeplads i det engelske Opel Lotus serie, og året efter blev han
noteret for 3 sejre i det engelske F3 mesterskab. I 97, hans første år i F3000
serien, vandt han 3 løb og var til sidste med i opløbet om det års
mesterskabet.
AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|