Da Jan kørte i pit efter godt fem kvarter hoppede David Brabham ned i raceren. Men samtidig blev der også rodet med Panoz-raceren. Pitfolkene forsøgte at rette lidt op på de skader der var opstået, men der var masser af røg og damp i fronten af Panoz-raceren.
Jan i front - men tekniske problemer har sendt danskeren tilbage
Det sendte Jan væk fra topkampen og efter en time og tyve minutter ligger Magnussen og Brabham på 8. pladsen. I front ligger de to Audier, med Pirro/Biela i front foran McNish/Capello.
De 3 favoritter, der udgik på den 1. omgang var pole-sitter, Juan Pablo Montoya, Gil de Ferran og Dario Franchitti. Montoya og Ferran kæmpede en indædt kamp om være først igennem den første dobbelt-chikane, men da ingen af de to ville give sig, og da der kun reelt er plads til én bil igennem chikanen, ja så var nettoresultat jo noget nær forudsigeligt. Ferran kunne dog fortsætte rundt, men efter et tjek i pit'en, så var det også slut for hans vedkommende.
Dermed var det så pludselig Paul Tracy, der så ud til at kunne drage fuldt udbytte af, at hans værste konkurrent i mesterskabskampen var udgået, men lykken varede dog kort for canadieren. På omgang nr. 12 fik han tekniske problemer med hans Reynard-Honda Champ Car, og raslede ned igennem feltet. Han udgik af løbet på omgang nr. 47 ud af 59 efter et sammenstød med spanske Oriol Servia.
Løbet var egentlig berammet til at skulle være på 65 omgange, men 2-timers reglen gjorde, at man kun fik kørt 59.
Så var det Michael Andretti, der overtog 1. pladsen. Han førte løbet indtil omgang nr. 24, hvor han mistede radio-forbindelsen til pit'en. Derefter var det så svenske Kenny Brack, der overtog 1. pladsen. Andretti udgik af løbet på omgang nr. 40 p.g.a. motorproblemer, og dermed røg også hans chancer for at vinde mesterskabet.
De sidste 10 omgange af løbet var en fantastisk opvisning i meget flot motorløb. Fernandez havde overhalet Brack, og sammen med Jimmy Vasser, Cristiano da Matta og Patrick Carpentier kæmpede de 5 en gevaldig herredyst. De sluttede dog alle i den nævnte rækkefølge, og med sejren sprang Fernandez pludselig ind på en 2. plads i kampen om mesterskabet. Han er nu kun 5 point efter Ferran, og med 22 point at kæmpe om i det sidste løb, ja så kan alt endnu ske.
Det 20. og sidste løb i denne FedEx CART sæson er Marlboro 500, der køres på California Speedway i Fontana d. 29. oktober.
Danskeren kørte sig nemlig foreløbigt frem til pole i tiden 1:15,219. Det er en ny rekord, og Jan satte de ellers så uovervindelige Audi'er tilbage - henholdsvis med to og seks tiendedele. "Vi skiftede til nogle Michelin dæk til varmt vejr i morgenens træning, men jeg fik ikke chancen for at prøve dem da David var i raceren," siger Jan om det altafgørende dækvalg.
Jan forventer dog at tiderne meget vel kan blive bedre. "Jeg tror at tiderne falder i morgen (det der så bliver i dag - red.), men vi har noget på hånden til det," siger Jan der virkelig var glad for pole. Og så er der også noget ved Laguna Seca. "Jeg er vild med Laguna Seca - det er en af mine favoritbaner," jubler Magnussen.
Top-tiderne til ALMS-løbet på Laguna Seca
![]() | ||
Kørere | Racer | Bedste tid |
![]() | ||
Magnussen / Brabham | Panoz | 1:15,219 |
McNish / Capello | Audi | 1:15,408 |
Biela / Pirro | Audi | 1:15,823 |
![]() | ||
Lehto / Müller | BMW | 1:16,037 |
O'Connell / Katoh | Panoz | 1:16,213 |
Schiattarella / de Radigues | Lola | 1:16,412 |
![]() |
Heldigvis har CART en regel der siger, at alle kørere skal have mulighed for mindst 20 minutter under grønt flag i en kvalifikation på de almindelige baner (road + bybaner). Havde dette ikke været tilfældet i lørdagens 2. kvalifikation, så var der ikke nogen chance for, at tiderne fra fredagens 1. kvalifikation var blevet forbedret.
Og man må virkelig sige, at Montoya og Ferran udnyttede de få muligheder der vitterligt var, for at køre et par optimale omgange. Det hele spidsede for alvor til i de sidste 5 minutter. Efter at sikkerhedsfolkene havde fået fjernet Michael Andretti's bil fra banen (p.g.a. af en stallet motor), så gik startskuddet til en hæsblæsende og intens kamp imellem de to.
Først var det dog pludselig Paul Tracy, der drønede ind på en 3. plads, og hans team-kammerat, Dario Franchitti overtog den placering blot 30 sekunder senere. Derefter kørte både Montoya og Ferran så ud på banen.
Montoya kørte derefter en helt fantastisk omgang, og overtog pole-positionen. Det var dog ikke en del af Ferran's planer, så han kørte derefter en endnu hurtigere omgang, for ligesom at bevise, at hans foreløbige pole-position i fredagens 1. kvalifikation skam ikke var nogen tilfældighed. Montoya nåede dog lige præcis at krydse målstregen inden det ternede flag blev vist, og den omgang han derefter kørte, var absolut noget, som selv de mest hærdede australske motorsportsfans måtte spærre øjnene op for.
Da han kørte over målstregen igen lød hans omgangstid på 91,722 sekunder, hvilket var 0,105 sekunder hurtigere end Ferran's. Montoya's 7. pole-position i denne sæson var dermed en realitet, og selvom der måske nok skal mirakler til for at han kan genvinde sit mesterskab, så skal man aldrig sige aldrig i CART.
De to KOOL Green team-kammerat, Franchitti og Tracy, beholdt deres 3. og 4. startplaceringer. De sidste i Top-5 blev Montoya's team-kammerat, Jimmy Vasser.
De øvrige i Top-10 blev følgende: Michael Andretti, Tony Kanaan, Helio Castroneves, Christian Fittipaldi og Cristiano da Matta.