Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.10.2003
 Bob Bell rykker op som teknisk leder
 Mike Gascoyne skifter til Toyota
 Jaguar præsenterer deres kørere - til december
 Nu starter et stort puslespil
 
14.10.2003
 Scott Dixon vandt IRL (ICS) og vil i Formel 1
 Japans Grand Prix - Set og sket - 2 del.
 

Hop til top15.10.2003

Bob Bell rykker op som teknisk leder

Med Mike Gascoynes afgang som teknisk leder hos Renault, skal der findes en afløser. Det bliver 45-årige Bob Bell, der tidligere har været underordnet leder, rykker nu frem som teamets frontfigur på det tekniske område.

Bell kom til Renault i 2001 hvor hans primære arbejdet har været at koordinere designet og udviklingsarbejdet på fabrikken i Enstone. Derfor har han allerede et meget indgående kendskab til arbejdsgangen og har også arbejdet tæt sammen med Gascoyne. Alligevel må det siges at være lidt af et tab for Renault, der dog nok har fået en pæn pris for at lade Gascoyne gå før tid.

"Vi takker Mike for hans gode arbejde og meddelagtighed i vores succeser indtil videre, og vi ønsker ham alt held i fremtiden," indleder Flavio Briatore. "Vi er glade for at tilbyde Bob Bell rollen som teknisk leder. Hele det tekniske team har gjort et utroligt stykke arbejde på raceren henover de sidste to år, og vi har gjort gode fremskridt," siger teamchefen.

Han er derfor ikke i tvivl om at Bell kan løfte arven. "Vores program har været bygget forsigtigt op, hvor de rigtige folk er blevet sat på de rigtige steder, og jeg har al tiltro til at Bobs tekniske erfaring og ledelsesevner vil være en fordel i fremtiden," siger Briatore. Teamet opretholder den nuværende struktur med udvikling i Enstone og Viry-Châtillon.

BB  


Hop til top
Mike Gascoyne skifter til Toyota

Toyota Motorsport har været fremme med det helt store checkhæfte for at sikre sig Renaults tekniske leder, Mike Gascoyne. Han har flere gange været sat i forbindelse med det japanske mærke, og nu er skiftet så blevet officielt.

For Toyota er det et stort booset, i og med Renault i år har vist at de kan levere en god racer på trods af manglende hestekræfter. Således kørte teamet sig til sejr i Ungarn, og det skyldes især den stærke racer. "Vi ser altid efter muligheder for at styrke vores tekniske afdrling, så det er med stor tilfredshed at vi byder Mike Gascyone velkommen hos Panasonic Toyota Racing," siger Tsutomu Tomita der er formand for Toyota Motorsport.

Gascoyne tiltræder som teknisk leder, hvor han samlet skal stå for udviklen af chassis og motor. Toyota har allerede en stærk motor, mens chassis'et har haltet noget, selv under ledelse af Gustav Brunner. Brunner er dog fortsat designeren af racerne, men han kommer til at arbejde tættere sammen med Gascoyne i forsøget på at skabe en mere komplet racer. Keizo Takahashi kommer i fremtiden til at være bindeledet mellem udviklerne hos Toyota Motorsport og fabrikken i Japan.

Gascoyne har allerede været vidt omkring i Formel 1-feltet og anses for at være en af de bedste indenfor sit fag. Han var tre år hos McLaren fra 1989 hvor han arbejdede med aerodynamik. Så gik turen en kort stund til Tyrell, men siden gik det videre til Sauber. I 1993 kom han "tilbage" til Tyrell og det var nok her han fik opbygget sit ry for at være meget kreativ. Den svage racer kunne til tider følge med på grund af et meget effektivt chassis. I 1998 skiftede han til Jordan som chefdesigner, og det skulle i den periode vise sig at han også have vinder-potentiale. I 2000 gik det så videre til Renault som var under opbygning, og nu må det siges at han nåede det første skridt i franskmændenes storstilede projekt. Nu går turen så videre til Toyota, der er ligeså desperate efter at få succes. "Jeg er glad for at komme til Toyota som teknisk leder, men jeg er selvfølgelig ked af at måtte forlade Renault efter tre meget fornøjelige og succesrige sæsoner. Jeg ser dog frem til min nye spændende rolle hos Toyota med stor entusiasme, og vi vil gå efter langtidsmålet i at udvikle Toyota til at blive et mesterskabsvindende team," siger Mike Gascoyne selv.

Hos Renault overtager Bob Bell rollen som teknisk leder.

BB  


Hop til top
Jaguar præsenterer deres kørere - til december

Tony Purnell, Jaguar Racing's nye teamchef, oplyser at teamet vil præsentere deres kører besætning til Formel 1 teamet i begyndelsen af december måned.

Det betragtes dog som helt sikkert at den 27 årige australier Mark Webber fortsætter i teamet, da han har en flere årig kontrakt med Jaguar Racing.

Det er straks mere spændende hvem der skal køre racer nummer to i teamet.
Engelske Justin Wilson der kørte for teamet i den sidste del af denne sæson er meget interesseret i at fortsætte i teamet, men han skal i så fald, lige som de øvrige kandidater til pladsen, stille med et stort økonomisk tilskud til teamet, og det vides ikke om han har sponsorater nok til det på nuværende tidspunkt.
En anden kører der oftere og oftere nævnes i forbindelse med Jaguar teamet er hollænderen Jos Verstappen, en mand der altid ser ud til at kunne finde de rigtige sponsore til at kunne føre sine drømme ud i livet.
Den nuværende McLaren testkører østrigeren Alexander Wurz er også et godt emne til det ledige sæde i Jaguar teamet, Wurz har udviklet sig meget i hans tid hos McLaren, og har ikke lagt skjul på at han gerne vil have en fast plads i feltet igen.

I den mere tvivlsomme ende af kandidatlisten nævnes: Jacques Villeneuve der for nyligt blev fyret hos BAR teamet, samt de to nuværende Sauber kørere Nick Heidfeld og Heinz-Harald Frentzen.

AN  


Hop til top
Nu starter et stort puslespil

En yderst spændende Formel 1 sæson er netop afsluttet, dog går arbejdet videre med udvikling osv. Et nyt puslespil starter.

2003 blev året hvor spændingen blev bragt tilbage til Formel 1. Ferraris solide dominans var ikke så markant i år, hvor både Williams, McLaren og til dels Renault truede de røde biler fra Maranello. Konkurrenternes udvikling begyndte at bære frugt, og samtidigt blev kvalifikationsreglementet ændret. Den nye måde set over sæsonen, bragt flere lidt atypiske startopstillinger.

Arbejdet med næste års biler, og ikke mindst motorer, som nu skal holde mere end bare et løb eller en træning er gået i gang. Men det som altid optager motorsportsfans, tilhængere osv. er hvem der skal køre hvor. Rygter, forhandlinger, økonomi, sponsorer og en del flere andre faktorer, er en del af det puslespil der nu starter for alvor. Det er det der kaldes Silly Season. Denne sæson er allerede startet, men det er nu at den begynder for alvor.

Som det ser ud lige nu, så er der 5 mulige pladser der skal forhandles om:

Jaguar - 1 plads
Jordan - 2 pladser
Minardi - 2 pladser

Mest interessant er for de mulige køreremner vel nok pladserne hos Jaguar og Jordan. De to teams repræsenterer også 60 % af de ledige pladser. Men der er mange kandidater. Først og fremmest er der de der ikke har fået forlænget deres kontrakt:
Jacques Villeneuve, Nick Heidfeld, Heinz-Harald Frentzen, Ralph Firman, Justin Wilson, Jos Verstappen og Nicolas Kiesa.

Lige efter dem står der andre på spring også:

Björn Wirdheim, Anthony Davidson, Zsolt Baumgartner og Allan McNish.
Der kan muligvis føjes endnu flere til de sidstnævnte. Men det er de emner der i de seneste måneder har været nævnt og har været mest fremme i medierne. Stort set alle de ledige pladser, er bestemt af én ting, nemlig penge. Pengene har stor magt når man skal sikre sig et sæde, men der har i år også været en retning i bedømmelsen af kørerne, der hedder resultater. Ved det spanske GP gik der rygter om fyring af Antonio Pizzonia, som blev fyret ved et senere GP. Men også Ralph Firman var den gang i søgelyset. Til stort held for Nicolas Kiesa, blev Pizzonia fyret hvilket gav plads til Justin Wilson der kom fra Minardi. Det ledige sæde hos Minardi, blev så købt af Kiesa, eller rettere pengebagmændene. De næste måneder bliver travle måneder for managers, kørere og mulige sponsorer.

Jaguar har meddelt at deres kørersammensætning vil blive offentliggjort i december måned. Denne ene plads bliver der kamp om. Og mon ikke at Jordan og Minardi venter til de første måneder næste år med at lave deres endelige beslutning. Minardi venter gerne længst muligt pga. at de i forvejen ikke har ret mange penge, og da slet ikke til at teste for før sæsonen.

Der bliver også andre pladser at kæmpe om, nemlig pladserne som testkørere. Men det er en helt anden historie. Mange har sikkert bemærket hvad Fernando Alonso har fået ud af sit år som testkører for Renault.

PDL  


 

Hop til top14.10.2003

Scott Dixon vandt IRL (ICS) og vil i Formel 1

Scott Dixon vandt i weekenden IRL (ICS) mesterskabet, men vil ikke forsvare sit mesterskab næste år. Målet er Formel 1.

Scott Dixon fra New Zealand vandt i weekenden IRL (ICS) mesterskabet. Han har allerede fået tilbud om at forsvare sit nyvundne mesterskab næste år, men har takket pænt nej tak. Målet er som tidligere beskrevet her på sitet, at komme i Formel 1.

Scott Dixon har via sin manager, Stefan Johansson, allerede haft gang i det opsøgende arbejde. Scott Dixon har endda selv været til et enkelt Formel 1 løb i Europa for at kontakte flere forskellige team bosser. Ifølge hans mor, Glenys Dixon, er der en vis interesse for sønnen.

"Hvis han vil i Formel 1 vil han være testkører i et år. Han ønsker ikke bare at komme i en bil og så køre. McLaren tilbød at han kunne komme at teste, men Scott sagde nej tak fordi han havde et mesterskab der skulle vindes først."

Også ifølge hans mor, har Scott Dixon selv personligt talt med flere teams ved sit besøg i Formel 1 feltet. Om det så fører noget med sig, vil tiden vise. Flere steder antydes det at Toyota skulle være interesseret. Scott Dixon har i denne sæson kørt med Toyota motorer i IRL (ICS).

PDL  


Hop til top
Japans Grand Prix - Set og sket - 2 del.

I den nederste del af feltet skulle der kæmpes om placeringer. Den bedst mulige placering er et plus i forhold til sponsorer, tv-pengene og meget mere.

Sauber, 19 points:
Sauber skulle prøve at forsvare den femteplads som havde erobret på Indianapolis, men uheldet var ude. Nick Heidfeld fuldførte løbet men på den ikke pointgivende niendeplads. Han havde undervejs lidt kontroverser med Justin Wilson i Jaguar, hvilket satte ham lidt tilbage, men fik sig kæmpet op igen, men nåede ikke længere end til niendepladsen. Frentzen var derimod mere uheldig med sin deltagelse, og sine kollegaer. Efter løbet fik Ralf Schumacher den store skyld for at Frentzen måtte udgå. Ifølge Frentzen ramte Ralf Schumacher hans bil ret hårdt, hvorefter at Frentzen måtte i pit. Man konstaterede at der løb olie ud fra en ødelagt køler, men man satsede alligevel og sendte Frentzen ud igen. Men det holdt ikke så længe, så sagde motoren selv stop.

Jaguar, 18 points:
Jaguar deltog i et for dem meget skuffende løb. Begge biler kom godt nok i mål, men det var ikke et resultat man kunne glæde sig ret meget over. Efter den første analyse af resultatet, er man hos Jaguar kommet frem til at udover at man ikke havde den nødvendige fart i bilerne, også skulle kæmpe med et uforholdsvis stort dækslid. Spørgsmålet er så om ikke at man har valgt et forkert compound. Andre teams har ikke klaget - officielt - over dette. Nu må man i stedet glæde sig over at det trods alt har været en rimelig sæson, ikke mindst for Mark Webber som med sin kørsel har bragt flere positive ting frem i løbet af sæsonen.

Toyota, 16 points:
Toyota har haft en god fremgang i sæsonen. Men ikke nok til at man har kunnet rive sig løs fra bunden og komme længere op. I søndagens løb havde man nogle rigtig gode startplaceringer, men kun da Matta formåede at score points til teamet. Rookien har overgået teamets vel egentlige førstekører, Olivier Panis, med en difference på fire points. Toyota mener selv at man i første omgang blev offer for at have valgt en 3-stops strategi, et par af konkurrenterne der er placeret bedre kørte igennem på en 2-stops strategi. Begge biler kom i mål, hvilket er tilfredsstillende. I teamets kun andet år i feltet, har man lært endnu flere ting, som man kan tage med sig til de kommende sæsoner. Begge kørere har for så vidt været tilfredse med hvad man har opnået, men ved også at der er mere i vente. Cristiano da Matta må være en af de positive overraskelser, både i feltet og hos Toyota.

Jordan, 13 points:
Jordan igen igen uden points. Det har for Jordan desværre tilfældet lidt for ofte i denne sæson. Og søndag blev ingen undtagelse. En del af skylden blev kastet på benzinpåfyldningsanlægget som svigtede et par gange. Ralph Firman som kom i mål på en fjortendeplads, blev offer for anlæggets drilleri. I hans andet stint kom der faktisk for meget benzin i bilen, så han måtte køre rundt med for meget benzin, og dermed ekstra vægt. Ekstra vægt er lig med lidt lavere fart. Fisichella blev også offer for anlæggets drilleri. Modsat Firman som fik for meget benzin i bilen, så fik Fisichella for lidt. Det betød at han faktisk kørte tør ude på banen kort tid før at han skulle i pit anden gang, og dermed udgik han fra sit sidste løb hos Jordan.

Minardi, 0 points:
Minardi sluttede sæsonen uden points. Der har igen ikke været penge nok til at få det store ud af bilerne, udover at holde dem kørende. Minardi har dog sikret sig en rekord, eller rettere Nicolas Kiesa har. Han har fuldført de 5 løb han har deltaget i, og det har ingen andre rookie gjort før ham. Kiesa fik ret tidligt et problem med bilen. Bilen mistede noget af vejgrebet i de hurtigste sving. F.eks. i Spoon svinget kunne bagenden godt finde på at slå et slag, og på det sted kører man ca. 280 km/t. Det har siden vist sig at bunden af bilen faktisk sad løs og det gik ud over den downforce som skulle holde bilen bedre ved vejbanen. Verstappen valgte at køre i pit på omvarmn

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk